«Γνωριμία με τα ‘Αγνωστα Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας», λέγεται το νέο πρόγραμμα που θα φέρει το κοινό κοντά σε λιγότερα γνωστά αρχαία θέατρα της Ελλάδας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Σωματείου «Διάζωμα» και του Εθνικού Θεάτρου, που υποστηρίζει το Υπουργείο Πολιτισμού οικονομικά, αλλά και όχι μόνο, καθώς χτες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έδωσε ομόφωνη γνωμοδότηση για τη χρήση των μνημείων που ζήτησαν οι δυο φορείς προκειμένου να παρουσιάσουν σε 17 μνημεία τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη. Όπως, δε, έγινε γνωστό στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχου και του προέδρου του Σωματείου «Διάζωμα» Σταύρου Μπένου, το ΚΑΣ έθεσε ως όρο να μην υπάρξουν τέλη και εισιτήρια (εκτός από το εισιτήριο που υπάρχει ήδη στους αρχαιολογικούς χώρους).
Το πρόγραμμα περιοδείας, που ξεκινά τον Ιούλιο και θα διαρκέσει έως τον Σεπτέμβριο (οι ακριβείς ημερομηνίες θα ανακοινωθούν σύντομα), αφορά τα παρακάτω μνημεία, 15 αρχαία θέατρα, 1 Εκκλησιαστήριο (Μεσσήνης) και 1 αρχαιολογικό χώρο (Ελευσίνα):
Αρχαίο Θέατρο Καβειρίου | Θήβα, Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος | Βόλος, Αρχαίο Θέατρο Μαρώνειας | Έβρος, Αρχαίο Θέατρο Μίεζας | Νάουσα, Αρχαίο Θέατρο Γιτάνων | Φιλιάτες Θεσπρωτίας, Αρχαίο Θέατρο Κασσώπης | Πρέβεζα, Αρχαίο Θέατρο Αμβρακίας, Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας, Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας, Εκκλησιαστήριο Μεσσήνης, Αρχαίο Θέατρο Γυθείου, Αρχαίο Θέατρο Αρκαδικού Ορχομενού, Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας, Αρχαίο Θέατρο Ορχομενού Βοιωτίας, Αρχαίο Θέατρο Ζέας | Πειραιάς, Αρχαίο Θέατρο Θορικού | Λαύριο, Αρχαιολογικός Χώρος | Ελευσίνα.
«Η πρωτοβουλία εντάσσεται στην πολιτική του ΥΠΠΟ, αφενός της κοινωνικοποίησης των μνημείων και αφετέρου της όσμωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία. Από το 2019, βασική μας πολιτική είναι να ανοίξουν οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία για να φιλοξενούν δράσεις της σύγχρονης τέχνης. Και αυτό γιατί η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί διαχρονικά πηγή έμπνευσης για τη σύγχρονη δημιουργία και από την άλλη οι διαχειριστές της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν καλύτερα το πολιτιστικό απόθεμα, ένα μνημείο, μέσα από τα μάτια ενός σύγχρονου δημιουργού», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
«Το μνημειακό μας απόθεμα δεν είναι ούτε στατικό ούτε απλώς μέρος ενός τουριστικού προϊόντος. Το πολιτιστικό απόθεμα είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό εξαιτίας των αξιών που φέρει και γι’ αυτό θα πρέπει να εντάσσεται μέσα στην καθημερινή ζωή των πολιτών», συμπλήρωσε η Λ. Μενδώνη με αφορμή τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, που στηρίζεται απολύτως από το ΥΠΠΟ (το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε επιχορήγηση για την υλοποίησή του 100.000 ευρώ, συν την έμμεση ‘επιχορήγηση’ από την ατέλεια στη χρήση των χώρων, ύψους 80.000 ευρώ), ενώ σε ερώτηση σχετικά με μελλοντικό σχεδιασμό της δράσης ή και πιθανής θεσμοθέτησής της είπε: «Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία και του χρόνου. Θα πρέπει να γίνει ένας συντονισμός με το ‘Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός’, που καλύπτει 72 αρχαιολογικούς χώρους όχι κατ’ ανάγκην θέατρα, να δούμε πώς θα συνδυαστούν αυτά τα δύο προγράμματα ώστε οι παραστάσεις του ‘Όλη η Ελλάδα…’ να μην καλύπτει τα ίδια μνημεία που καλύπτει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Χρειάζεται ένας συντονισμός. Θα δούμε φέτος πώς θα πάει και θα πράξουμε. Στόχος μας είναι όσο περισσότερα μνημεία, όσο περισσότεροι χώροι θέασης, δηλαδή αρχαία θέατρα αλλά όχι μόνο αρχαία θέατρα, να φιλοξενούν εκδηλώσεις σύγχρονης τέχνης», τόνισε η υπουργός.
Για «ένα πρωτοπόρο πρόγραμμα που θα δώσει την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει τα αρχαία θέατρα της Ελλάδας τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία αναστήλωσης και τα περισσότερα από αυτά σπανίως υποδέχονται κοινό για παρακολούθηση παραστάσεων», μίλησε ο Γιάννης Μόσχος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. «Το Εθνικό Θέατρο θα ταξιδέψει με τον Πλούτο σε αρχαία θέατρα της επικράτειας με σκοπό να βρεθεί για πρώτη φορά στην ιστορία του σε νέους τόπους και οι τοπικές κοινότητες για πρώτη φορά να έρθουν σε επαφή με τη δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου», επεσήμανε ο ίδιος, ενώ όσον αφορά την επιλογή των συντελεστών της παράστασης (μετάφραση – διασκευή: Δημοσθένης Παπαμάρκος, σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία: Μάνος Βαβαδάκης, σκηνικά – κοστούμια: Τζίνα Ηλιοπούλου – Λίνα Σταυροπούλου, πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Δημήτρης Τάσαινας, κίνηση: Μυρτώ Γράψα, βοηθός σκηνοθέτη: ‘Αρης Λάσκος, βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα Φτούλη, ηθοποιοί: Νίκος Γιαλελής, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, Βασίλης Σαφός), διευκρίνισε ότι «ανήκουν στη νεότερη γενιά του Εθνικού Θεάτρου για να δώσουμε την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να δοκιμαστούν στο αρχαίο δράμα αλλά και γιατί είναι σημαντικό να δούμε Αριστοφάνη μέσα από τα μάτια της νεότερης γενιάς».
Για «θρίαμβο των συνεργειών», όσον αφορά τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, «κάτι που πιστεύω αδιάλειπτα στα 45 χρόνια που είμαι στη δημόσια ζωή», έκανε λόγο ο Σταύρος Μπένος, ο οποίος, όπως είπε, «στα 15 χρόνια λειτουργίας του Διαζώματος επιλέξαμε 50 αρχαία θέατρα», επεμβαίνοντας όπου υπήρχε ανάγκη, «κυρίως στη μελέτη τους κι έτσι ξεκλειδώναμε τα ευρωπαϊκά προγράμματα», « η ωρίμανση γινόταν σε χρόνο ρεκόρ», ενώ οι κουμπαράδες που άνοιξαν δημιούργησαν «μια πανδαισία χρηματοδότησης».
Τέλος, ο σκηνοθέτης της παράστασης Μάνος Βαβαδάκης αναφέρθηκε στην επιλογή του «Πλούτου» του Αριστοφάνη. «Από τους 1.300 στίχους του έργου που διασώζονται, μόνο οι 40 ανήκουν στον Χορό … Είναι μετά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, η δημοκρατία πνέει τα λοίσθια, με έναν τρόπο ο Χορός δεν είναι απαραίτητος στην παρουσίαση της υπόθεσης. Στην εποχή που ζούμε πιστεύω ότι η παρουσίαση του προγράμματος μας δίνει τη δυνατότητα με έναν τρόπο να ξανακερδίσουμε αυτό που σημαίνει Χορός στο αρχαίο δράμα κι αυτό που θα έπρεπε να σημαίνει αρχαίος Χορός σήμερα. Δηλαδή, να καλέσουμε τους κατοίκους των περιοχών αυτών σε μια νέα συνάθροιση και μέσω της ιστορίας του Πλούτου, να κερδίσουμε καινούργιες σκέψεις για τη δημοκρατία και τα ιδανικά της».