Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Κινδυνεύει η επέκταση του διαδρόμου απογείωσης λόγω κόστους και «Ελ. Βενιζέλου»

Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Κινδυνεύει η επέκταση του διαδρόμου απογείωσης λόγω κόστους και «Ελ. Βενιζέλου»

Νέες συζητήσεις του Υπερταμείου με τους επενδυτές, ελπίζοντας να έχει ανάδοχο του 2024

Τη δήλωση ότι στόχος είναι εντός του 2024 να ανακοινωθεί ο ανάδοχος του διαγωνισμού για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας έκανε προχθές ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης. Χωρίς, ωστόσο, να κάνει καμία αναφορά στην καθυστέρηση που ήδη υπάρχει στη διαδικασία, καθώς, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε ανακοινωθεί από το ίδιο το Υπερταμείο, αυτό το μήνα θα έπρεπε να τρέχουν οι διαδικασίες επιλογής αναδόχου.

Παρά ταύτα, ακόμα οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν έχουν καταθέσει ούτε τις δεσμευτικές τους προσφορές και, σύμφωνα με πληροφορίες του «Θ» όλη αυτή η καθυστέρηση οφείλεται στο γεγονός ότι μετά τις αυτοψίες των υποψηφίων… «δε βγαίνουν τα κουκιά» των πιστώσεων που απαιτούνται για να γίνει μια σοβαρή και αποδοτική επένδυση στο αεροδρόμιο Καλαμάτας, που θα περιλαμβάνει και επέκταση του διαδρόμου απογείωσης- προσγείωσης και χώρο στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς τα 20 εκατ. ευρώ που έχουν υπολογισθεί για την παραχώρηση μπορούν να συμπεριλάβουν μόνο βελτιώσεις…

Επίσης, υπάρχει άλλος ένας σοβαρός λόγος που το πιο σημαντικό έργο για το αεροδρόμιο Καλαμάτας, αυτό της επέκτασης του διαδρόμου απογείωσης και προσγείωσης, είναι πιο μετέωρο από ποτέ. Ο λόγος αυτός ακούει στο όνομα του ομίλου που διαχειρίζεται τον αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο οποίος βλέπει να απειλείται το έργο του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας. Κι αυτό, γιατί αν το αεροδρόμιο Καλαμάτας αποκτήσει πραγματικά προδιαγραφές «διεθνούς αερολιμένα», πολλές μεγάλες αεροπορικές εταιρείες θα το προτιμήσουν, έναντι του ακριβού αεροδρομίου των Αθηνών, και με δεδομένο, φυσικά, ότι πλέον η χρονική απόσταση της Καλαμάτας από την πρωτεύουσα, λόγω του αυτοκινητόδρομου, δεν είναι απαγορευτική.

Εκτός χρονοδιαγράμματος
Στην ενημέρωση που έκανε προχθές σε δημοσιογράφους των Αθηνών ο κ. Δημητριάδης μίλησε για στόχο του Υπερταμείου να υπάρχει ανάδοχος και όχι για δεδομένο, γιατί ήδη είναι εκτός χρονοδιαγραμμάτων.

Και εξηγούμαστε: Στο Στρατηγικό Σχέδιο 2022 – 2024 του Υπερταμείου αναφέρονται τα ακόλουθα για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας:

-Φεβρουάριος 2024: Το Υπερταμείο θα αποστείλει τη σύμβαση παραχώρησης στους υποψηφίους

-Έως και τον Ιούνιο του 2024: Υποβολή προσφορών από τους υποψηφίους

-Εντός 2 μηνών από αρχές Ιουλίου: Επιλογή αναδόχου

-1ο τρίμηνο 2025: Έναρξη λειτουργίας από τον τελικό ανάδοχο.

Κι όπως αναφέραμε παραπάνω, ο Ιούνιος πέρασε και οι δεσμευτικές προσφορές ακόμα δεν έχουν κατατεθεί.

Φυσικά, πρέπει να υπολογισθεί και ο χρόνος που θα απαιτηθεί για τις διαδικασίες των ενστάσεων που τυχόν υποβληθούν μετά την επιλογή αναδόχου. 

Επίσης, για να ξεκινήσει η κατασκευή των έργων θα πρέπει να γίνει από τη Βουλή και η κύρωση με νόμο της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου.

Οι «μνηστήρες»
Τα επενδυτικά σχήματα που έχουν γίνει αποδεκτά από το διαγωνισμό, στελέχη των οποίων έκαναν το προηγούμενο διάστημα αυτοψία στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας και έχουν κληθεί να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, είναι:

-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (AKTOR Concessions Single Member S.A.) (45%) -Egis Airport Operation (45%) – Aeroports de la Cote d’Azur (10%). Η γνωστή «Ακτωρ Παραχωρήσεις» είναι θυγατρική της Ελλάκτωρ και οι άλλες δύο εταιρείες είναι γαλλικές και δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαχείρισης αεροδρομίων.

-Fraport AG (51%)- Delta Airport Investments A.E. (24,5%)- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε (24,5%). Η γερμανική Fraport έχει αναλάβει την εκμετάλλευση των 14 πρώτων ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων που δόθηκαν με παραχώρηση. Η Delta Airport Investments είναι συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου και η Πηλέας ανήκει στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου και την ΤΕΜΕΣ.

-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (51%)- GMR Airports Limited (49%). Η GMR Airports είναι ινδική εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων και μαζί με την ΤΕΡΝΑ έχουν αναλάβει το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.

-Μυτιληναίος Α.Ε. (70%)- Corporation America Airports S.A.(30%). Η δεύτερη είναι λατινοαμερικάνικη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων με πολύ μεγάλη εμπειρία.

Το σχήμα που θα επικρατήσει στο διαγωνισμό, θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, διατήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας για 40 χρόνια.

Νέες συζητήσεις
Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο του αεροδρομίου, που υποτίθεται ότι περιμένει τον παραχωρησιούχο για να υλοποιηθεί, από τα βασικά έργα που πρέπει να γίνουν είναι η επέκταση του αεροσταθμού, η επέκταση του υφιστάμενου και η δημιουργία νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, τα έργα αναβάθμισης και επέκτασης του διαδρόμου προσγείωσης και του τροχόδρομου, η αναβάθμιση της διαχείρισης λυμάτων, οι εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων και το νέο κτήριο Πυροσβεστικής. Μάλιστα, όλα αυτά έχουν υπολογιστεί ότι σε κόστος θα ξεπεράσουν τα 60 εκατ. ευρώ.

Οι πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι στόχος των ομίλων που έχουν ενδιαφερθεί είναι να περιορίσουν το κόστος στα 15-20 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή και το κόστος στα άλλα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν, καθώς αντιμετωπίζουν το νούμερο των 60 εκατ. ως… εξωπραγματικό. Αυτό, βέβαια, αυτομάτως σημαίνει… βελτιώσεις στο αεροδρόμιο και όχι έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του.

Κι εκεί που οι όμιλοι έχουν «πατήσει το μεγαλύτερο φρένο» είναι η επέκταση του διαδρόμου απογείωσης και προσγείωσης και από άποψη κόστους, αλλά και από τις πιέσεις που έχουν αρχίσει να ασκούνται από την απειλή που «νιώθει στο σβέρκο» του ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών για τους λόγους που αναλύσαμε στην αρχή.

Γι’ αυτό και το Υπερταμείο έχει ξεκινήσει μια νέα σειρά συζητήσεων με τους επενδυτές, αναζητώντας τη βέλτιστη λύση, η οποία ελπίζουμε πως δε θα είναι εις βάρος της Μεσσηνίας και της λειτουργίας του αεροδρομίου με πραγματικές προδιαγραφές διεθνούς αερολιμένα και όχι μόνο κατ’ όνομα όπως σήμερα…

Της Βίκυς Βετουλάκη