Εστίαση δύο ταχυτήτων φέρνει η νέα αύξηση ΦΠΑ στο σερβιριζόμενο καφέ

Εστίαση δύο ταχυτήτων φέρνει  η νέα αύξηση ΦΠΑ στο σερβιριζόμενο καφέ

Στο 24% ο ΦΠΑ στο σερβιριζόμενο καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά από 1η Ιουλίου -Παραμένει στο 13% ο ΦΠΑ για το take away

«Στο μη περαιτέρω» οδηγείται η κατάσταση, σύμφωνα με τους καταστηματάρχες της τοπικής εστίασης, καθώς έπειτα από το ενεργειακό και τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες, έρχεται τώρα η κυβέρνηση να ανακοινώσει αύξηση του ΦΠΑ στο σερβιριζόμενο καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά της τάξης του 24%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επαναφορά του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά (κακάο, τσάι, χυμοί κ.ά.) στο 24% για ένα μέσο κατάστημα εστίασης μεταφράζεται τιμολογιακά ως εξής: ο freddo espresso θα πωλείται στα 4-4,10 ευρώ (από 3,50 ευρώ), ο freddo cappuccino στα 4,50-4,60 ευρώ, ενώ ο ελληνικός καφές στα 2,80-3 ευρώ.

Όπως εξηγούν οι εκπρόσωποι τόσο του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας όσο και του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, η διάκριση ΦΠΑ ανάμεσα στην επιτόπια κατανάλωση και το take-away ίδιων προϊόντων οδηγεί την εστίαση να λειτουργεί σε δύο ταχύτητες, προτρέποντας τον κόσμο στην επιλογή του take away ως την πιο συμφέρουσα.

Παράλογη κυβερνητική πρακτική

Εκ μέρους του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, ο Γιάννης Κολοβός εκτιμά ότι δε γίνεται στο ίδιο προϊόν να υπάρχει διαφορετικός συντελεστής ΦΠΑ, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Αυτό είναι παγκόσμια πατέντα της Ελλάδας».

Μένοντας στο ίδιο πλαίσιο, διερωτάται: «Με ποια λογική ο καφές να χρεώνεται 24% όταν σερβίρεται στο κατάστημα και 13% όταν πρόκειται για πακέτο, την ώρα που δεν ισχύει το αντίστοιχο και στο φαγητό, όταν αυτό είναι σερβιριζόμενο ή πακέτο για παράδειγμα».

Στο μεταξύ, από το Σύλλογο Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, ο Ανδρέας Ζαγάκος εκτιμά ότι το απλό είδος ψυχαγωγίας στην Ελλάδα, που είναι η απόλαυση ενός καφέ, με την αύξηση ΦΠΑ στο 24% πλέον, καταντά είδος πολυτελείας. «Αυτό σημαίνει ότι τις προσεχείς μέρες θα έχουμε αυξήσεις στο σερβιριζόμενο καφέ, οι οποίες θα είναι γύρω στο 15-20%. Πρακτικά, σε ένα μέσο κατάστημα καφέ θα υπάρχει αύξηση της τάξης 0,50-0,70 ευρώ από την αρχική τιμή», εξηγεί.

Καμία δυνατότητα απορρόφησης ΦΠΑ

Ερωτώμενος κατά πόσο μια τέτοια πρακτική αύξησης του ΦΠΑ θα μπορούσε να απορροφηθεί από τους επαγγελματίες της εστίασης, ο κ. Κολοβός σημειώνει: «Η εστίαση ούτε μπορεί να απορροφήσει μια νέα αύξηση ΦΠΑ, αλλά ούτε και πρέπει να την απορροφήσει. Εφόσον η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο θέλουν να εναρμονιζόμαστε σε κάθε διάταξη, κι εμείς αυτό θα κάνουμε. Το ΦΠΑ, με μεγάλη λύπη, θα μετακυλήσει στον καταναλωτή, αφού δεν μπορούμε να απορροφήσουμε και αυτή την επιβάρυνση. Έχουμε διατηρήσει τα μισθολογικά που ανέβηκαν, έχουμε απορροφήσει όλες τις αυξήσεις της ενέργειας και τις προηγούμενες ανατιμήσεις στον καφέ. Θεωρώ ότι δεν υπάρχει περίπτωση επιχείρηση να μπορέσει να απορροφήσει την αύξηση του ΦΠΑ, και θα είναι λάθος να την απορροφήσει».

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κ. Ζαγάκος θεωρεί ότι «δεν υπάρχει καμία διάθεση να απορροφήσουν τα καταστήματα την εν λόγω αύξηση, και ηθικά εάν θέλετε, γιατί εμπαιχθήκαμε ως κλάδος με αυτό από την κυβέρνηση. Από το 2019 ο ίδιος ο πρωθυπουργός και τα κυβερνητικά στελέχη επαναλάμβαναν, κραδαίνοντας αναπτυξιακές φλόγες στα χέρια, ότι δε θα γίνει καμία αύξηση του ΦΠΑ, και ότι οι αυξήσεις των φόρων (έμμεσων και άμεσων) δημιουργούν την ανάπτυξη της οικονομίας και της αγοράς. Κάποια στιγμή θα πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους ότι δεν είμαστε ο σάκος του μποξ ούτε οι δακτυλοδεικτούμενοι φοροφυγάδες».

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Η διάκριση ανάμεσα στο σερβιριζόμενο και το «πακέτο» στον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά μοιραία αναμένεται να οδηγήσει σε έναν άτυπο διαχωρισμό, καθώς στο εξής το όφελος αναμένεται να στραφεί κυρίως στα καταστήματα που δουλεύουν ως take away.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο Γιάννης Κολοβός: «Μακροπρόθεσμα, δημιουργείται ένας αθέμιτος ανταγωνισμός στις επιχειρήσεις, κάτι το οποίο δεν είναι καθόλου σωστό. Είναι πολύ έξυπνο αυτό που κάνει η κυβέρνηση, καθώς και η χρονική στιγμή που επιλέγει να το κάνει. Δημιουργείται μιαν “αντιπαλότητα” μεταξύ των επιχειρήσεων και είναι πολύ λάθος να συμβεί κάτι τέτοιο. Το σίγουρο είναι ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και το οικονομικό επιτελείο αθέτησαν την υπόσχεσή τους».

Από πλευράς του, ο Ανδρέας Ζαγάκος εκτιμά: «Αυτή η πρακτική της κυβέρνησης να ξεχωρίσει την εστίαση όσον αφορά στον καφέ στο take away με 13%, και η προσπάθεια να βάλει απέναντι μεταξύ τους, τους επαγγελματίες, θεωρείται πολιτικά και κοινωνικά ανέντιμη. Είναι απαράδεκτο να διαχωρίζεται το ίδιο προϊόν, σε δύο διαφορετικές μορφές, ενώ προσφέρει την ίδια υπηρεσία με την ίδια πρώτη ύλη».

Της Χριστίνας Μανδρώνη