Η Πελοπόννησος τρίτη επιλογή των Ελλήνων που ταξιδεύουν στο εσωτερικό

Η Πελοπόννησος τρίτη επιλογή των  Ελλήνων που ταξιδεύουν στο εσωτερικό

Ανάλυση από τον ΙΝΣΕΤΕ ποιοτικών χαρακτηριστικών ταξιδιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό

Την τρίτη θέση κατέχει η Πελοπόννησος στις επιλογές των Ελλήνων, όταν αποφασίσουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Αυτό έδειξε μελέτη  με αποτελέσματα διαδικτυακής έρευνας που διενήργησε η Focus Bari για λογαριασμό του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ.

Η Πελοπόννησος έρχεται τρίτη μετά την Αττική και τη Στερεά Ελλάδα, που συγκεντρώνουν την ίδια βαθμολογία, και τη Μακεδονία, που είναι δεύτερη επιλογή.

Ενδεικτικό της ακρίβειας και του κόστους που υπάρχει είναι ότι με ποσοστό 74% οι Έλληνες επιλέγουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα με χερσαία μέσα και, κυρίως, το αυτοκίνητό τους.

Η έρευνα έγινε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού, το οποίο αποτελείται από panel 35.000+ ατόμων, ηλικίας 16-64 ετών, με κατοικία στην Ελλάδα, με σκοπό τον προσδιορισμό των ταξιδιωτικών τους συνηθειών. Διεξήχθη δε, σε δύο κύματα, που κάλυψαν ένα πλήρες δωδεκάμηνο:

-Το 1ο κύμα πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2022 και κάλυψε την περίοδο Ιουνίου – Νοεμβρίου 2022, καταγράφοντας κατά κύριο λόγο τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τους θερινούς μήνες. Στο κύμα αυτό συμμετείχαν στην έρευνα 2.039 άτομα, εκ των οποίων είχαν ταξιδέψει 1.241, πραγματοποιώντας 1.415 ταξίδια εσωτερικού και 650 ταξίδια εξωτερικού.

-Το 2ο κύμα πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2023 και κάλυψε την περίοδο Δεκεμβρίου 2022 – Ιουνίου 2023, καταγράφοντας κατά κύριο λόγο τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Ελλήνων την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και του Πάσχα. Στο κύμα αυτό συμμετείχαν στην έρευνα 2.010 άτομα, εκ των οποίων είχαν ταξιδέψει 1.160, πραγματοποιώντας 1.140 ταξίδια εσωτερικού και 710 ταξίδια εξωτερικού.

Τρίτη η Πελοπόννησος

Ο κύριος λόγος που ταξιδεύουν οι Έλληνες τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, είναι η αναψυχή, σε ποσοστό περίπου 60%, ακολουθούμενη από την επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους με 18%. Σε ό,τι αφορά τους επαγγελματικούς σκοπούς, περιλαμβανομένων των συνεδρίων, αυτοί αποτελούν αναλογικά σημαντικότερο λόγο ταξιδιού στο εξωτερικό (14%) απ’ ό,τι στο εσωτερικό (11%). Για ιατρικούς ή άλλους σκοπούς ταξιδεύουν πολύ μικρά ποσοστά. 

Αν και η αναψυχή είναι ο συχνότερος σκοπός του ταξιδιού τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, το είδος του ταξιδιού διαφέρει σημαντικά. Έτσι, ενώ στο εξωτερικό κυριαρχεί το ταξίδι πόλης με 50%, στο εσωτερικό το κυρίαρχο είδος ταξιδιού είναι οι διακοπές στη θάλασσα / παραλία με 45%. Η περιήγηση είναι το δεύτερο συχνότερο είδος ταξιδιού με 32%, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Στο εξωτερικό οι τρεις δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Ιταλία (17%), η Γερμανία (11%) και η Γαλλία (9%). Στο εσωτερικό οι τρεις δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Αττική και η Στερεά Ελλάδα-Εύβοια (21%), η Μακεδονία (19%) και η Πελοπόννησος (14%) – δηλαδή προορισμοί εύκολα προσβάσιμοι με αυτοκίνητο.

Η Ήπειρος και η Θεσσαλία ακολουθούν με 10% αντίστοιχα. Ακολουθεί η Θράκη, με 6% και τα Επτάνησα, η Κρήτη και οι Κυκλάδες με 5% αντίστοιχα.  Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα έχουν χαμηλότερα ποσοστά προτίμησης με 2% αντίστοιχα, ενώ οι Σποράδες συγκεντρώνουν μόλις 1%. 

Η δημοφιλέστερη δραστηριότητα στα ταξίδια εσωτερικού είναι το φαγητό και ποτό (64%) και ακολουθεί η χαλάρωση (62%). Με αρκετά μεγάλη διαφορά ακολουθούν η απόλαυση της φύσης και του φυσικού περιβάλλοντος (36%), το κολύμπι και η ηλιοθεραπεία (25%). Με εξαίρεση το φαγητό και ποτό (57%), αρκετά διαφορετικές είναι οι δημοφιλέστερες δραστηριότητες για τα ταξίδια εξωτερικού. Έτσι, η πιο δημοφιλής δραστηριότητα είναι η επίσκεψη σε αξιοθέατα (61%) και μετά το φαγητό και ποτό (57%), ακολουθεί η επίσκεψη σε μουσεία / εκθέσεις (45%), οι αγορές / ψώνια (37%) και η απόλαυση της ατμόσφαιρας της πόλης (35%).

Με το αυτοκίνητο

Ο τρόπος μετάβασης διαφέρει σημαντικά μεταξύ των ταξιδιών εσωτερικού και εξωτερικού. Στα μεν πρώτα κυριαρχούν τα χερσαία μέσα με 74% (εκ των οποίων 80% το αυτοκίνητο, 14% με λεωφορείο, 3% με τραίνο κ.λπ.) και ακολουθούν τα θαλάσσια (16%) και μόνο ένα 10% των ταξιδιών γίνεται με το αεροπλάνο.

Αντίθετα, στα ταξίδια εξωτερικού κυριαρχεί το αεροπλάνο με 72%, έπονται τα χερσαία μέσα με 23% (56% αυτοκίνητο, 26% λεωφορείο, 7% τραίνο, 8% μηχανή), ενώ δια θαλάσσης γίνεται μόνο το 5% των ταξιδιών.

Η κυριότερη πηγή ενημέρωσης είναι το internet (65% για ταξίδια εξωτερικού και 57% για εσωτερικού), ακολουθούμενη από πληροφορίες από γνωστούς και φίλους (36% και 31%). Σημαντικό ρόλο παίζουν τα ταξιδιωτικά γραφεία / πρακτορεία για τα ταξίδια εξωτερικού (17%), έναντι μόλις 8% στου εσωτερικού, ενώ ένα ποσοστό 19% των ταξιδιών εσωτερικού έγιναν χωρίς να χρησιμοποιηθεί συγκεκριμένη πηγή, έναντι 8% για τα ταξίδια εξωτερικού.

Τέλος, το ξενοδοχείο παραμένει το προτιμώμενο είδος καταλύματος (52% για τα ταξίδια εσωτερικού και 64% για τα ταξίδια εξωτερικού), ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης (22% και 16%). Παρόμοια με της βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι τα ποσοστά της φιλοξενίας (21% και 15%).

Αναφορικά με την κατηγορία ξενοδοχείου, το ποσοστό 4* και 5* είναι σημαντικά υψηλότερο στα ταξίδια εξωτερικού (40% και 15%) σε σχέση με τα ταξίδια εσωτερικού (35% και 12%).

Σε ό,τι αφορά τις Πλατφόρμες Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, χρησιμοποιούνται στο 33% των ταξιδιών εξωτερικού έναντι 20% των ταξιδιών εσωτερικού.

Της Βίκυς Βετουλάκη