Ο διαγωνισμός της περιφέρειας που μας το… ξαναθύμισε και η… επιτυχία που δεν είδαν ποτέ οι φορείς
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου πρέπει να είναι ίσως και η μόνη που προσδίδει απόλυτα θετικό πρόσημο στο συνέδριο ΤΒΕΧ Europe 2023 Peloponnese, το οποίο πραγματοποιήθηκε πέρυσι το Μάιο στην Καλαμάτα και κόστισε ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, το οποίο μαζί με τις χορηγίες κόντεψε να φτάσει το ένα εκατομμύριο ευρώ!
Αφορμή για να ξαναθυμηθούμε το ΤΒΕΧ στάθηκε ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός της Περιφέρειας (όπως τον παρουσιάσαμε στο χθεσινό μας φύλλο), καθώς η μία από τις δύο βασικές του δράσεις θα έχει ως «μαγιά» αυτό το συνέδριο. Έτσι αναζητήσαμε τις απόψεις φορέων που συμμετείχαν στο ΤΒΕΧ ως εμπλεκόμενοι από την Περιφέρεια που ζήτησε τη συμμετοχή και τις χορηγίες τους, αλλά κυρίως έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό και είναι οι κύριοι αποδέκτες των αποτελεσμάτων κάθε δράσης που τον αφορά.
Παράλληλα, σε μια εποχή που τα οικονομικά της χώρας και του πολίτη δεν είναι στα «φόρτε» τους, η κάθε δημόσια δαπάνη πρέπει να διπλοτσεκάρεται στο πόσο ανταποδοτική θα είναι και, φυσικά, πότε!
Οι απαντήσεις που λάβαμε από τους φορείς για τη συγκεκριμένη διοργάνωση κινούνται στο ίδιο μήκος όλες: «Ανύπαρκτα αποτελέσματα», «Εγχείρημα που δεν ήταν για τη δική μας περιοχή», «Με τα ίδια χρήματα θα μπορούσε να γίνει κάτι άλλο που θα είχε περισσότερα οφέλη για την περιοχή μας»…
Και σαν να μην έφτανε όλο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες μας, υπάρχουν Μεσσήνιοι επαγγελματίες που ενεπλάκησαν στη διοργάνωση έπειτα από παρακίνηση της Περιφέρειας, προκειμένου ταυτόχρονα να προβάλλουν την επιχείρησή τους αλλά και να διαφημίσουν το τουριστικό προϊόν της Μεσσηνίας, έκαναν ξεναγήσεις, τραπέζια, φιλοξενίες, κεράσματα, με τη συμφωνία η χρέωση να είναι σε τιμή κόστους (οι συμμετέχοντες ήταν 300 άτομα) και ακόμα, 14 μήνες μετά, κάποιοι δεν έχουν πληρωθεί!
Για την Περιφέρεια ήταν διπλή η επιτυχία
Φυσικά, για τη διοργάνωση αυτή ζητήσαμε την άποψη του νέου αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού, Θανάση Μιχελόγγονα, ο οποίος, όπως μας αποκάλυψε, ήταν πέρυσι ο project mamager για την υλοποίηση του ΤΒΕΧ.
Η αποτίμησή του, λοιπόν, ήταν θετική για την εν λόγω δράση και όπως εξήγησε, η επιτυχία ήταν διπλή. Πρώτον, για τη διαφημιστική αξία που προσέδωσε στην Πελοπόννησο ως προορισμό και, δεύτερον, για το ότι συνεργάσθηκαν πολλοί φορείς προκειμένου να υλοποιηθεί.
«Ένας προορισμός για να πετύχει πρέπει να καταφέρει πολλές συνέργειες και οι συγκεκριμένες ήταν πετυχημένες. Έχουμε συντηρήσει την επαφή μας με τη συγκεκριμένη κοινότητα και φέτος κάνουμε ένα follow. Η Περιφέρεια δεν κάνει εμπορικές καμπάνιες, κάνει καμπάνιες που ενεργοποιούν κάποια πράγματα σε σχέση με την Πελοπόννησο ως προορισμό. Οι ενέργειες γενικής προβολής υποστηρίζουν την αναγνωρισιμότητα του προορισμού, και οι ενέργειες αυτές δεν έχουν αυτό που θα αντιληφθεί ένας ξενοδόχος ή ένας επιχειρηματίας», μας επισήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Μιχελόγγονας.
Πώς, όμως, αντιλήφθηκαν οι φορείς της Μεσσηνίας την περσινή διοργάνωση και ποια είναι τα οφέλη που είδαν για τον τουρισμό και την περιοχή μας από το ΤΒΕΧ; Ζητήσαμε την άποψή τους.
Επιμελητήριο: «Ελπίζουμε να δούμε αποτελέσματα»
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, Βαγγέλης Ξυγκώρος, παρατήρησε πως το ΤΒΕΧ ήταν μια εκδήλωση «που τυπικά θα προωθούσε τη Μεσσηνία και την Πελοπόννησο σε ένα συγκεκριμένο κοινό».
Και πρόσθεσε: «Προφανώς τα οφέλη δε θα έρθουν από τη μια στιγμή στην άλλη. Ελπίζουμε τα επόμενα χρόνια να έχουμε αποτελέσματα. Κι αφού, φυσικά, γίνουν και συμπληρωματικές ενέργειες, οι οποίες ελπίζουμε να έχουν προγραμματιστεί, έτσι ώστε κινήσεις σαν κι αυτές και σαν άλλες που έγιναν στο παρελθόν, επιτέλους, να φέρουν αποτελέσματα και στην πραγματική οικονομία».
Ξενοδόχοι: «Ανύπαρκτος ο αντίκτυπος»
Ως δράση με ανύπαρκτο αντίκτυπο στον τουρισμό της Μεσσηνίας και «ως μη υφιστάμενη δράση», χαρακτήρισε το ΤΒΕΧ ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής, όταν τον ρωτήσαμε σχετικά.
Μάλιστα, με νόημα μας τόνισε πως «παλιά υπήρχαν Μεσσήνιοι πατριώτες – με όλη τη σημασία της λέξεως – που έδωσαν πολλές από τις δυνατότητες που είχαν», ενώ μας αφηγήθηκε ένα πραγματικό περιστατικό: Η ιδέα να προσγειώνονται στην Καλαμάτα τσάρτερ «γεννήθηκε»το 1985 και το 1986 ωρίμασε. Τότε διοικητής στην ΥΠΑ ήταν ο αδελφός του Μεσσήνιου υπουργού Γιάννη Χαραλαμπόπουλου και τα αεροπλάνα δεν μπορούσαν να έρθουν απευθείας στην Καλαμάτα λόγω του FIR Αθηνών. Ο υπουργός μεσολάβησε στον αδελφό του και δόθηκε η δυνατότητα να έρχονται τσάρτερ από την Αυστρία απευθείας στην Καλαμάτα. Εκεί, όμως, τέθηκε θέμα οικονομικής ενίσχυσης του εγχειρήματος.
Ο κ. Καραλής περιέγραψε ότι οι Μεσσήνιοι ξενοδόχοι έπρεπε να βάλουν το ποσό των 5 εκατ. δρχ., το οποίο φυσικά δεν υπήρχε. Τότε, με πρωτοβουλία του Γιώργου Καραμπάτου, συνάντησαν τον Γ. Καρέλια, αλλά και με την όποια δική του συνδρομή δεν μπορούσε να καλυφθεί το σύνολο του ποσού. Επειδή, όμως, ήθελε να τους βοηθήσει για να μη χαθεί η ευκαιρία για τη Μεσσηνία, τους πρότεινε να μεσολαβήσει για να μιλήσουν με τον πρόεδρο της Alpha Bank, Γιάννη Κωστόπουλο, για μια εγγυητική επιστολή. Έτσι και έγινε και δημιουργήθηκε ο λογαριασμός που χρειάζονταν.
Η πρώτη πτήση τσάρτερ προσγειώθηκε στην Καλαμάτα, αλλά μετά ήρθε το Τσέρνομπιλ που έδωσε το πρώτο ταρακούνημα, ενώ ακολούθησαν οι σεισμοί, που αποτελείωσαν το εγχείρημα πρόωρα.
Καθώς, όμως, τα επιτόκια τότε ήταν πολύ υψηλά, οι ξενοδόχοι βρέθηκαν να χρωστούν ένα ποσό σχεδόν 12 εκατ. δρχ. Έντρομοι συναντήθηκαν με τον Γιάννη Κωστόπουλο. «Μας λέει να σβήσουμε τους τόκους για να σας βοηθήσουμε, γιατί εσείς ήσασταν εγγυητές. Εμείς είχαμε χάσει το χρώμα μας. Ο σεισμός τα είχε ρημάξει όλα και η τράπεζα θα μας έπαιρνε ό,τι είχε απομείνει. Τότε ο Κωστόπουλος σήκωσε το τηλέφωνο και πήρε κάποιον στο εσωτερικό και του είπε: “Για την περίπτωση της εγγυητικής που έχουμε δώσει, η εντολή της διοίκησης είναι να σβηστούν σε τρεις χρήσεις”. Μόλις είχε δώσει εντολή να σταθούν στα πόδια τους οι επιχειρήσεις της Μεσσηνίας. Τώρα, δυστυχώς, ψάχνω να βρω ανθρώπους με πατριωτική συνείδηση, αλλά δεν τους βρίσκω», κατέληξε ο κ. Καραλής.
Επανερχόμενος στο θέμα του ΤΒΕΧ, υπογράμμισε ότι χρειάζεται η δημιουργία διαύλων επικοινωνίας με κάποιους διεθνείς προορισμούς, εκτίμησε όμως ότι τα μέλη του ΤΒΕΧ είναι ήδη προσανατολισμένα. «Εκτός από κάποιες συζητήσεις, δεν προέκυψε επί της ουσίας καμία σημαντική συμφωνία, για να δημιουργήσει ροές πελατών. Και επί εποχής Πέτρου Τατούλη δόθηκαν 1,2 εκατ. ευρώ για ένα συνέδριο μεγάλων tour operator, οι οποίοι όμως ενδιαφέρονται για αγορές με μεγάλα ξενοδοχεία που δεν είμαστε εμείς. Όταν τα ακούσαμε, τρελαθήκαμε, γιατί με τα χρήματα αυτά μπορούσαν να γίνουν πολύ πιο αποδοτικά πράγματα. Πρέπει να καταλάβουμε ότι το δικό μας προϊόν δεν πωλείται σε όλες τις αγορές. Είμαστε φθηνή αγορά κι έχουμε πολλές δυνατότητες. Πρέπει να αλλάξουμε, όμως, το μείγμα και να φέρουμε περισσότερους εισερχόμενους τουρίστες», κατέληξε ο κ. Καραλής.
Εστίαση Μεσσηνίας: «Χρειαζόταν διαφορετικός χειρισμός»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, Γιάννης Κολοβός, επισήμανε: «Δεν ξέρω ποια ήταν τα ανταποδοτικά οφέλη, πάντα σε σύγκριση με το κόστος που είχε αυτή η διοργάνωση. Οπότε, χωρίς στοιχεία, δεν μπορούμε να μιλήσουμε. Εμείς δεν έχουμε στοιχεία. Μπορεί να έχει η Περιφέρεια. Αλλά ούτε μια αποδελτίωση δεν υπήρξε του τι έγινε μετά την εκδήλωση, που είναι ένα βασικό ερώτημα αυτό. Πιστεύουμε ότι αυτό το ποσό θα μπορούσε να έχει περισσότερα οφέλη, αν είχε γίνει διαφορετικός χειρισμός. Είχαμε πει πως, όπως πάει να εξελιχθεί, δεν πιστεύουμε ότι θα αποφέρει κάτι και είχαμε προτείνει άλλα πράγματα».
Εστίαση Καλαμάτας: «Εγχείρημα για περιοχή που είναι ήδη προορισμός, όχι για εμάς»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, Νίκος Μαλαπέτσας, σημείωσε αρχικά: «Δεν ξέρω αν είναι μετρήσιμα αυτά τα στοιχεία ή αν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα έχει αποτέλεσμα. Αυτό που ξέρω, όμως, είναι ότι τα τελευταία χρόνια εμείς απευθυνόμαστε σε Έλληνες και ελάχιστους ξένους. Άρα, όλο αυτό το εγχείρημα ήταν για μια περιοχή που είναι ήδη προορισμός, όχι για εμάς. Ήταν bloggers και influencers από διάφορες χώρες του κόσμου. Ήταν αρκετοί από τη Λατινική Αμερική. Πόσοι είναι οι τουρίστες από Λατινική Αμερική στην Καλαμάτα; Εμείς, κατά βάση, έχουμε Έλληνες, Ελληνοαμερικάνους, Ελληνοκαναδούς και Ελληνοαυστραλούς. Έχουμε Γάλλους και Ιταλούς, όχι γιατί είδαν κάποιον influencer, αλλά γιατί υπάρχουν οι συγκεκριμένες απευθείας πτήσεις στο αεροδρόμιο Καλαμάτας. Αν στοχεύαμε σε αυτές τις χώρες που έχουμε αεροπορική σύνδεση, να πάνε “πέντε” άνθρωποι να κάνουν πραγματική δουλειά και όχι αυτοδιοικητικοί για να βγάζουν φωτογραφίες, θα πετυχαίναμε περισσότερα. Έλληνες influencers που έχουν έρθει στην περιοχή μας και ο κ. Δούσης με την εκπομπή του στην τηλεόραση πρόσφατα, έχουν προσφέρει περισσότερα από το ΤΒΕΧ».
Ο κ. Μαλαπέτσας εκτίμησε ότι η συγκεκριμένη δράση δεν είχε σχεδιασθεί σωστά και μέχρι τώρα δεν υπάρχει κάτι που να λειτούργησε ανταποδοτικά.
«Μετέφεραν κάποιες εικόνες εκείνη τη στιγμή και από τις επιχειρήσεις και από την περιοχή και απλώς μετά έφυγαν ικανοποιημένοι. Δεν έχουμε πάρει κάτι άλλο από τη δήθεν αυτή διαφήμιση. Η δράση αυτή, όπως είπα, είναι για περιοχές που είναι ήδη τουριστικές και όχι για ανερχόμενες. Εμείς πλειοδοτήσαμε και το πήραμε ως διοργάνωση. Η Κρήτη και η Αθήνα δε δέχτηκαν να δώσουν αυτά τα χρήματα πέρυσι», κατέληξε ο κ. Μαλαπέτσας.
Της Βίκυς Βετουλάκη