Θ. Πατικόπουλος: «Άθλιο έργο ο κόμβος στην 23ης Μαρτίου»
Από τη δεκαετία του 1950 το Αστικό ΚΤΕΛ Καλαμάτας μεταφέρει αδιαλείπτως τους Καλαματιανούς, τους επισκέπτες, αλλά και τους φοιτητές στα περισσότερα σημεία της πόλης, με τον κόσμο να επιστρέφει στη χρήση του λεωφορείου, κάτι βέβαια που θεωρείται βασικό αν θέλουμε κάποια στιγμή το κέντρο να αποσυμφορηθεί από την κίνηση.
Το «Θάρρος» συνάντησε τον πρόεδρο του Αστικού ΚΤΕΛ, Αθανάσιο Πατικόπουλο, μίλησε μαζί του για την κατάσταση στην εταιρεία, την ανταπόκριση του κόσμου, αλλά και τα κυκλοφοριακά προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουν οι οδηγοί του ΚΤΕΛ, καθώς τα γνωρίζουν ίσως καλύτερα από τον καθένα, διότι τα ζουν στο «πεδίο της μάχης». Πραγματικά, κάποιες φορές όντως δίνουν μάχη για να μπορέσουν να είναι συνεπείς απέναντι στο επιβατικό κοινό.
Ο λόγος στον κ. Θανάση Πατικόπουλο:
-Αρχικά μιλήστε μας για το Αστικό ΚΤΕΛ και την ιστορία του…
Το Αστικό ΚΤΕΛ εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Καλαμάτα στις αρχές της δεκαετίας του 1950, χωρίς να σταματήσει ποτέ, μεταφέροντας επιβάτες με τις γραμμές 1 και 2. Η πρώτη, δηλαδή, μέχρι την παραλία και η δεύτερη μέχρι την Αγία Τριάδα, γραμμές που υπάρχουν μέχρι σήμερα, αφού έχουν επεκταθεί.
-Οι υπόλοιπες γραμμές ποιες είναι και τι έκταση καλύπτουν;
Όπως σας είπα, υπάρχει η γραμμή 1 που ξεκινά από την οδό Αρτέμιδος, περνά από το κέντρο και φθάνει μέχρι το Φιλοξένια. Η γραμμή 2 ξεκινά από το Φιλοξένια, περνά από το Άσυλο, διασχίζει το κέντρο, περνά από το Πανεπιστήμιο στον Αντικάλαμο και φτάνει μέχρι το νοσοκομείο. Η γραμμή 3 εξυπηρετεί τα Λαίικα. Η γραμμή 4 ξεκινά από του Βάγια και καταλήγει στον Κορδία. Η γραμμή 5 είναι έκτακτη και εξυπηρετεί τους φοιτητές του Αντικαλάμου σε περιόδους αιχμής. Η γραμμή 6 ξεκινά από το σταθμό του ΟΣΕ, διασχίζει τη Νέα Είσοδο και καταλήγει στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου στον Αντικάλαμο. Η γραμμή 7 ξεκινά από το Φιλοξένια και φθάνει στη Μικρή Μαντίνεια. Η γραμμή 8 ξεκινά από την οδό Μαρία Κάλλας και καταλήγει στο σταθμό του ΟΣΕ. Τέλος, η νέα γραμμή 9 ξεκινά από το πάρκινγκ της βόρειας αγοράς και καταλήγει στο παλιό Δημαρχείο.
Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι όλες οι γραμμές είναι με ανταπόκριση και ουσιαστικά έχουν σχεδιαστεί για να «κουμπώνουν» μεταξύ τους. Έτσι με ένα εισιτήριο ο επιβάτης του νοσοκομείου, για παράδειγμα, μπορεί να φτάσει μέχρι τη Μικρή Μαντίνεια.
-Μιλήσατε για τη γραμμή 9, μια νέα γραμμή που στόχο έχει να πείσει τους οδηγούς να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους στο βόρειο πάρκινγκ και να κατέβουν στο κέντρο με το λεωφορείο. Ποια η ανταπόκριση μέχρι σήμερα;
Η συγκεκριμένη γραμμή έχει ως στόχο να αποσυμφορήσει το κέντρο από τα πολλά αυτοκίνητα και για ένα διάστημα είναι δωρεάν από εμάς. Θεωρώ ότι είναι μια πολύ καλή λύση ακόμα και για τους καταστηματάρχες ή τους εργαζομένους στο κέντρο, αφού στην τελική έτσι αφήνουν κενές θέσεις για τους πελάτες τους.
Όσο για την ανταπόκριση του κόσμου, νομίζω είναι νωρίς για να βγει κάποιο συμπέρασμα.
-Τελικά ο κόσμος χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του το Αστικό ΚΤΕΛ Καλαμάτας;
Ο κόσμος τα πάει πολύ καλά με το Αστικό, το θέλει. Όμως, ορισμένοι επιφυλάσσονται, αφού κάποιες φορές σημειώνονται καθυστερήσεις, κι αυτό συμβαίνει επειδή στην πόλη επικρατεί κυκλοφοριακή αναρχία.
Γενικότερα είμαστε ευχαριστημένοι από την ανταπόκριση του κόσμου και φαίνεται μια συνεχής ανοδική πορεία.
Θα ήθελα να προσθέσω εδώ ότι έχουμε κυκλοφορήσει τη μηνιαία κάρτα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα εισιτήριο προσωποποιημένο. Ο επιβάτης έχει τη δυνατότητα να βάλει σε αυτή είτε εισιτήρια είτε απεριόριστες διαδρομές.
-Να μιλήσουμε για τις στάσεις… Συχνά γράφουμε για αυτές, αφού πολλές είναι σε κακή κατάσταση, ενώ υπάρχουν και εκείνες που είναι για αρνητικό βραβείο, όπως στη Νέδοντος που έχει σκαλιά. Τι συμβαίνει, τελικά, με τις στάσεις;
Οι στάσεις ανήκουν στο Δήμο Καλαμάτας. Αυτός τις τοποθετεί και αυτός έχει την ευθύνη για την κατάσταση που επικρατεί στα συγκεκριμένα σημεία.
Από την πλευρά μου, πολλές τις θεωρώ άθλιες και εδώ να σας ενημερώσω ότι είμαστε προς συζήτηση με το Δήμο Καλαμάτας, προκειμένου οι στάσεις να παραδοθούν στο Αστικό ΚΤΕΛ. Δεσμεύομαι δε ότι, αν αυτό συμβεί, θα γίνουν κούκλες.
Δικαιολογημένα κι εσείς γράφετε, όπως δικαιολογημένα διαμαρτύρεται και ο κόσμος, κι αυτή η κατάσταση πρέπει και ελπίζω άμεσα να αλλάξει.
-Συχνά μπροστά από τις στάσεις υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα ή μηχανάκια…
Ήταν μια συνηθισμένη κατάσταση, με τους οδηγούς να μη σέβονται ότι στο σημείο υπήρχε στάση και έτσι πάρκαραν. Το Αστικό ΚΤΕΛ, σε συνεργασία με το Δήμο Καλαμάτας και ειδικότερα τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Παντελή Δρούγα, που οφείλω να παραδεχθώ ότι είναι δίπλα μας σε ό,τι του ζητήσουμε, προχωρήσαμε σε διαγράμμιση των στάσεων, τοποθετήσαμε κολωνάκια και πλέον αυτό το φαινόμενο έχει σταματήσει.
-Τελικά πόσο προσβάσιμο είναι το λεωφορείο για άτομα που βρίσκονται σε καροτσάκι. Στο παρελθόν, μάλιστα, είχε ειπωθεί ότι θα τοποθετούνταν μπροστά σε κάποιες στάσεις ειδική πλατφόρμα, προκειμένου η πρόσβαση στο όχημα να είναι εύκολη…
Ο στόλος μας διαθέτει 21 λεωφορεία και όλα διαθέτουν ανοιγόμενη ράμπα για τα καροτσάκια. Από εκεί και πέρα, για την κατάσταση μπροστά στη στάση είναι καθαρά θέμα του Δήμου, ενώ είναι γεγονός ότι σε πολλές στάσεις ένα άτομο που βρίσκεται σε καροτσάκι δεν μπορεί εύκολα να ανέβει στο πεζοδρόμιο.
-Η Καλαμάτα έχει ολοκληρωμένη κάλυψη από άποψη αστικής συγκοινωνίας;
Σίγουρα όχι. Θεωρώ ότι πρέπει να δημιουργηθούν κι άλλες γραμμές, αλλά δυστυχώς το σύστημα σέρνεται, αφού δεν είναι θέμα Αστικού ΚΤΕΛ η δημιουργία μιας νέας γραμμής. Σίγουρα λείπει μια γραμμή που θα εξυπηρετούσε το Νησάκι, την Παναγίτσα, και γενικότερα θέλουμε να καλύψουμε όλη την πόλη, κι αυτό προσπαθούμε.
-Κυκλοφοριακό στην Καλαμάτα: θέμα που ξέρετε καλά, αφού είστε μέσα στην κίνηση. Πείτε μας τα προβληματικά σημεία και τι συμβαίνει σε αυτά;
Τα προβληματικά σημεία είναι συγκεκριμένα και ξεκινάω με την πλατεία 23ης Μαρτίου. Επίσης, είναι η Αθηνών, η Κροντήρη και η Φαρών. Εκεί σημειώνονται προβλήματα, αφού δεν τηρούνται τα ωράρια τροφοδοσίας των καταστημάτων και, φυσικά, έχουμε τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα. Βέβαια, μπορώ να αντιληφθώ ότι αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχουν θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης.
Αν ένα λεωφορείο, λοιπόν, πέσει σε μια τέτοια προβληματική κατάσταση, θα καθυστερήσει κι έτσι δημιουργείται πρόβλημα και σε άλλα δρομολόγια.
-Αναφερθήκατε στην πλατεία 23ης Μαρτίου, όπου η ανάπλαση που είναι σε εξέλιξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Ποια η γνώμη σας;
Για εμένα είναι ένα άθλιο έργο, αφού ταλαιπωρεί τους καταστηματάρχες, την αστική συγκοινωνία, την υπεραστική συγκοινωνία, τα τουριστικά λεωφορεία, την τροφοδοσία και γενικότερα όλους τους οδηγούς που διασχίζουν το σημείο.
Μπορεί το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί, αλλά σε επίπεδο κυκλοφορίας δε νομίζω ότι κάτι θα αλλάξει. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο κόμβος, που αρχικά είναι υψομετρικά ακατάλληλος, αφού θα έπρεπε εκεί που τελειώνει να είναι στην ευθεία του οδοστρώματος. Έτσι τα λεωφορεία του Αστικού είναι υποχρεωμένα να ανεβαίνουν στο «σκαλί» που δημιουργεί ο συγκεκριμένος κόμβος και ήδη έχουν σπάσει δύο τζάμια από οχήματά μας, αφού υπάρχει ζύμωμα στο αμάξωμα του λεωφορείου.
-Μπορεί να γίνει κάτι τώρα στο σημείο;
Η μόνη λύση, κατά τη γνώμη μου, είναι το κομπρεσέρ, να σπάσει ο κόμβος και να γίνει σωστά. Δηλαδή, να μην έχει υψομετρική διαφορά. Επίσης, πέραν των λεωφορείων του Αστικού, ένα τουριστικό λεωφορείο, για παράδειγμα, που θα επιχειρήσει να κάνει αναστροφή, δε θα μπορέσει αφού δε χωράει. Έτσι θα πρέπει ο οδηγός του τουριστικού να κάνει μανούβρες, με δεδομένο πάντα ότι δε θα υπάρχει κανένα παρκαρισμένο όχημα. Αν υπάρχει, τότε είναι αδύνατον να κάνει αναστροφή.
Εκτός από τον κόμβο, και η οδός Υπαπαντής έχει στενέψει πάρα πολύ. Εφόσον συναντηθεί ΙΧ με λεωφορείο είναι αδύνατον να περάσουν αν κάποιος από τους δύο οδηγούς δεν κάνει όπισθεν.
Γενικότερα στο σημείο της ανάπλασης έγινε ένα μεγάλωμα της πλατείας. Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έγινε. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ήδη έχει δημιουργήσει προβλήματα και φοβάμαι ότι αυτά θα αυξηθούν.
-Κάτι τελευταίο από εσάς;
Στόχος του Αστικού ΚΤΕΛ είναι να εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό και να προσπαθεί να κάνει τη ζωή του ευκολότερη, για αυτό παλεύουμε και έτσι θα συνεχίσουμε.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση