Καθημερινή μάχη με τους «άτακτους» πολίτες δίνει η Δημοτική Αστυνομία στην Καλαμάτα, θέλοντας έτσι να κάνει καλύτερη τη ζωή των υπoλοίπων και βάζοντας μια τάξη, στο μέτρο πάντα του δυνατού, καθώς και η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι υποστελεχωμένη.
Το «Θάρρος» συνάντησε τον αντιδήμαρχο Παντελή Δρούγα, ο οποίος μεταξύ άλλων είναι επιφορτισμένος με τη λειτουργία της συγκεκριμένης υπηρεσίας, και μας μίλησε για την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και ειδικά στους κοινόχρηστους χώρους, τους οποίους κάποιοι – ευτυχώς λίγοι – συστηματικά καταπατούν.
Ξεκαθάρισε, όμως, ότι είναι αποφασισμένος να βάλει τάξη στην πόλη, έστω και με το μειωμένο προσωπικό που διαθέτει η Δημοτική Αστυνομία.
Να σημειωθεί ότι μέχρι πριν από λίγες μέρες είχε μείνει με 10 άτομα, αφού 8 διοικητικοί υπάλληλοι του Δήμου που είχαν μετακινηθεί στη συγκεκριμένη υπηρεσία με ΦΕΚ παύτηκαν από τα καθήκοντά τους σε αυτήν. Αυτό, ωστόσο, άλλαξε με πρόσφατη τροποποίηση και τα συγκεκριμένα άτομα παραμένουν στη Δημοτική Αστυνομία μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου. Μετά παραμένει άγνωστο τι θα γίνει.
Η δύναμη της υπηρεσίας
Αυτή τη στιγμή η Δημοτική Αστυνομία Καλαμάτας διαθέτει συνολικά 18 άτομα, εκ των οποίων τα 15 είναι στο δρόμο, με τον κ. Δρούγα να λέει ότι δεν επαρκούν, αφού πέραν της Καλαμάτας υπάρχουν και τα χωριά.
Επισήμανε, δε, ότι μετά τις 31 Δεκεμβρίου, οπότε 8 διοικητικοί υπάλληλοι δε θα μπορούν ξανά να εκτελούν χρέη δημοτικών αστυνόμων, η δύναμη θα μειωθεί στα 10 άτομα, εκ των οποίων 7 θα μπορούν να είναι στο δρόμο, κι έτσι το πρόβλημα θα είναι μεγάλο.
Πρέπει να έρθουν και νέοι
Αυτό που επισήμανε ο κ. Δρούγας είναι ότι θα πρέπει να έρθουν στη Δημοτική Αστυνομία Καλαμάτας και νέα άτομα, τα οποία πέτυχαν στον τελευταίο σχετικό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Οι ανάλογες θέσεις για το Δήμο Καλαμάτας είναι 6. Αν, λοιπόν, τοποθετηθούν, ακόμα και να φύγουν οι 8 διοικητικοί υπάλληλοι, η υπηρεσία θα μπορέσει να λειτουργήσει, έστω και με σχετική δυσκολία.
Ανέφερε, όμως, ότι ακόμα και να ανακοινωθούν οι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ θα χρειαστούν εκπαίδευση έξι μηνών, οπότε, όπως και να έχει, το πρόβλημα στην πόλη θα επανέλθει μέχρι και όταν αναλάβουν καθήκοντα.
Εκτίμησε, δε, ότι θα είναι ευχής έργο αν αυτοί έχουν ενταχθεί στο δυναμικό μέχρι το καλοκαίρι του 2025.
Βέβαια, για τον ίδιον το ιδανικό θα ήταν, εκτός από τους υπάρχοντες, να προστεθούν και οι 6 που προβλέπονται, εξηγώντας πως με 30 συνολικά δημοτικούς αστυνόμους θα μπορούσε να κάνει άρτια και άψογα τη δουλειά του, με ελέγχους και στην πόλη και στα χωριά.
Οι περιπολίες στα χωριά
Λόγω της κατάστασης στην Καλαμάτα έχουν μείνει πίσω τα χωριά, με τις περιπολίες σε αυτά να είναι λιγότερες από παλιά.
Κατά τον κ. Δρούγα, θα πρέπει να γίνονται περιπολίες και στα χωριά, αφού αυτό αποτελεί πρόληψη της παραβατικότητας.
Τα πρόστιμα για τραπεζοκαθίσματα
Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Καλαμάτα σε επίπεδο πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, αλλά και πλατειών, είναι η παράνομη κατάληψη από επαγγελματίες, διότι ενώ έχουν τοποθετηθεί οι σχετικές κίτρινες γραμμές, τις αγνοούν.
Μιλώντας για το θέμα, ο κ. Δρούγας είπε πως γίνεται μια προσπάθεια ο κοινόχρηστος χώρος να τηρείται με ευλάβεια. Έτσι τον τελευταίο περίπου ένα μήνα έχουν γίνει δεκάδες έλεγχοι και έχουν βεβαιωθεί 36 παραβάσεις, ενώ θα ακολουθήσει σύντομα επανέλεγχος στους συγκεκριμένους επαγγελματίες που δεν είχαν συμμορφωθεί με την Κανονιστική Απόφαση.
Αν συνεχίσουν να παρανομούν, πρόσθεσε, θα ακολουθήσει αφαίρεση των τραπεζοκαθισμάτων και της αδείας, ενώ τα πρόστιμα ξεκινούν από 250 και φτάνουν μέχρι τα 5.000 ευρώ.
Ο κ. Δρούγας ξεκαθάρισε ότι όλοι πρέπει να συμμορφωθούν και να τηρούν με ευλάβεια τις γραμμές, για να συμπληρώσει ότι οι έλεγχοι σε όλη την πόλη δεν έχουν ολοκληρωθεί, αφού υπήρξε ζήτημα με τους διοικητικούς υπαλλήλους του Δήμου στους οποίους είχαν δοθεί αρμοδιότητες δημοτικών αστυνόμων και αυτές ανακλήθηκαν, αλλά πλέον έχουν επιστρέψει στην υπηρεσία, τουλάχιστον μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου.
Όσο για το αν οι επαγγελματίες συμμορφώνονται, ο κ. Δρούγας παρατήρησε ότι αρκετοί έχουν συμμορφωθεί, αλλά όχι στην πλειοψηφία τους. Έτσι, μετά τον επανέλεγχο, σε όσους δεν το κάνουν, θα βεβαιωθούν εκ νέου παραβάσεις, ενώ ξεκαθάρισε ότι “όλοι θέλουμε να δουλεύουν τα μαγαζιά, αλλά πρέπει να σέβονται τα όρια και να υπάρχει χώρος για τους πολίτες”.
Τόνισε, μάλιστα, ότι “αν κάποιοι νομίζουν ότι με το να πληρώσουν απλά ένα πρόστιμο το θέμα σταματά, κάνουν λάθος”.
Σκουπίδια έξω από κάδους
΄Άλλο φαινόμενο που συχνά παρατηρείται είναι σακούλες σκουπιδιών έξω από κάδους, με τον κ. Δρούγα να αναφέρει ότι έχουν βεβαιωθεί πάρα πολλά πρόστιμα για αυτή την παράβαση. Σε συνεργασία με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο καθαριότητας κάνουν ελέγχους, με το πρόβλημα να εντοπίζεται κυρίως στη Ναυαρίνου, όπου πάρα πολλά πρωινά υπάρχουν σωροί από σκουπίδια εκτός κάδων, με αυτούς πολλές φορές να είναι άδειοι. Μέσα από σακούλες, λοιπόν, εντοπίζουν αποδείξεις από τα καταστήματα που παρανομούν και τους επιβάλλονται τα ανάλογα πρόστιμα.
Ογκώδη αντικείμενα
Άλλο ζήτημα που παρατηρούμε συχνά στην πόλη, που επίσης αποτελεί αρμοδιότητα της Δημοτικής Αστυνομίας στο κομμάτι του ελέγχου, είναι τα ογκώδη αντικείμενα δίπλα στους κάδους.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ανέφερε ότι υπάρχει μια έξαρση και στο συγκεκριμένο φαινόμενο, ειδικά το τελευταίο διάστημα, με πολλά κλαδέματα αλλά και ογκώδη, με τη Δημοτική Αστυνομία, σε συνεργασία με τους επόπτες καθαριότητας, όταν διαπιστώνουν κάποια τέτοια παράβαση, να βεβαιώνει το ανάλογο πρόστιμο. Όπως είπε ακόμη, “και σε αυτή την παράβαση οι βεβαιώσεις είναι πάρα πολλές”.
Ωράριο τροφοδοσίας και πρόστιμα
Εδώ και χρόνια στην Καλαμάτα υπάρχει συγκεκριμένο ωράριο, εντός του οποίου επιτρέπεται η τροφοδοσία των καταστημάτων, για να μην προκαλείται «κυκλοφοριακό έμφραγμα».
Το συγκεκριμένο, βέβαια, ωράριο πολλοί δεν τηρούν και πρόσφατα ο Δήμος Καλαμάτας δημοσίευσε ξανά τη σχετική απόφαση, με τον κ. Δρούγα να δηλώνει ότι αυτή την περίοδο περιπολούν τρία κλιμάκια δημοτικών αστυνόμων, με μία από τις αρμοδιότητες που έχουν να είναι ο έλεγχος του ωραρίου τροφοδοσίας.
Η τροφοδοσία, όπως είπε, δημιουργεί πολύ μεγάλο πρόβλημα στην κυκλοφορία της πόλης, καθώς πολλές φορές επαγγελματίες οδηγοί αφήνουν τα οχήματά τους οπουδήποτε προκειμένου να ξεφορτώσουν «για ένα λεπτό», όμως αυτό το «για ένα λεπτό» το κάνουν όλοι και έτσι το πρόβλημα διογκώνεται.
Χαρακτηριστικά μάς είπε ότι τις τελευταίες τρεις μέρες έχουν επιβληθεί 27 πρόστιμα των 200 ευρώ έκαστο.
Δε σταματά το τηλέφωνο να χτυπά
Σε άλλο σημείο της συνομιλίας μας ο κ. Δρούγας ανέφερε ότι το τηλέφωνο της Δημοτικής Αστυνομίας δε σταματά να χτυπά, αφού πολίτες κάνουν καταγγελίες και έχουν απαιτήσεις. Για παράδειγμα, δεν μπορεί ο καθένας να παρκάρει όπου θέλει ή να μη σέβεται το διπλανό του.
Η νέα γραμμή του Αστικού ΚΤΕΛ
Στο συγκεκριμένο σημείο ο κ. Δρούγας αναφέρθηκε και στη νέα γραμμή του Αστικού ΚΤΕΛ Αγορά – Παλιό Δημαρχείο, που έχει ως στόχο να δώσει στον πολίτη να καταλάβει ότι δεν πρέπει να μπαίνει στο κέντρο της πόλης με το αυτοκίνητό του και να δημιουργεί κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Έτσι κάλεσε τον κόσμο να παρκάρει στο βόρειο πάρκινγκ της Κεντρικής Αγοράς και δωρεάν με το αστικό λεωφορείο να φτάνει στο κέντρο.
Αθηνών- Αριστοδήμου και άλλα προβληματικά σημεία
Υπάρχουν σημεία στην Καλαμάτα όπου το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι εντονότερο, με τα αυτοκίνητα να παρκάρουν στα πεζοδρόμια και την πίεση να είναι μεγαλύτερη. Μεταξύ άλλων, η οδός Αθηνών και η οδός Αριστοδήμου. Για τα εν λόγω σημεία ο κ. Δρούγας μάς είπε ότι σε καθημερινή βάση βεβαιώνονται παραβάσεις στην οδό Αριστοδήμου, όπου παρατηρείται το φαινόμενο του διπλοπαρκαρίσματος. Κι αυτό, διότι δεν τηρείται το σύστημα με τους μονούς και τους ζυγούς μήνες.
Για τη συμβολή της συγκεκριμένης οδού με την Π. Καισάρη, σχολίασε ότι παρατηρείται το φαινόμενο αυτοκίνητα να σταθμεύουν εκεί, με αποτέλεσμα το απορριμματοφόρο του Δήμου, όπως και άλλα μεγάλα οχήματα, να μην μπορούν να διασχίσουν το σημείο.
Πρόσθεσε, δε, ότι ψάχνει λύση για τη συγκεκριμένη διασταύρωση, με την πρώτη σκέψη να είναι αυτή της τεχνητής αστυνόμευσης, τοποθετώντας δηλαδή κώνους.
Για την οδό Αθηνών, ανέφερε ότι παρατηρείται το φαινόμενο τροφοδοσίας των καταστημάτων και σε καθημερινή βάση υπάρχει πρόβλημα, ειδικά στο ύψος της οδού Είρας, καθώς ούτε εκεί τηρείται το παρκάρισμα τους μονούς και ζυγούς μήνες, έτσι καθημερινά βεβαιώνονται σωρηδόν πρόστιμα.
Επιστρέφοντας στην οδό Αθηνών, μας είπε ότι δεν ξέρει πώς μπορεί να λυθεί το πρόβλημα. Υπάρχει δε η τεχνητή αστυνόμευση ως λύση, οπότε “θα γίνει συζήτηση τόσο με τους επαγγελματίες της περιοχής όσο και με την τροφοδοσία, αλλά και το Αστικό ΚΤΕΛ, προκειμένου να γίνει κάτι”.
“Θέλω σειρά και τάξη”
Σύμφωνα με τον κ. Δρούγα, αυτό που έχει ζητήσει από τους δημοτικούς αστυνόμους είναι να κάνουν σωστά τη δουλειά τους για να υπάρχει ευταξία, σειρά και τάξη.
Ως αξιωματικός του Λιμενικού τού αρέσει να υπάρχει τάξη, “βέβαια δεν πρέπει να είμαστε κάθετοι και θα πρέπει να υπάρχει μια σχετική επιείκεια με τον κόσμο, αλλά σε λογικά πάντα πλαίσια, και σε όσους δε συμμορφώνονται, θα βεβαιώνονται οι παραβάσεις που προβλέπει ο Κώδικας”.
Για τον ίδιο, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, οπότε υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και αυτό θέλει να πετυχαίνει καθημερινά.
Η αξία της αστικής συγκοινωνίας και η αστυνόμευση
Η αστική συγκοινωνία μπορεί να δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό της Καλαμάτας. Για αυτό, κατά τον κ. Δρούγα, θα πρέπει όλη η πόλη να καλύπτεται με την αστική συγκοινωνία. Έχει, μάλιστα, πολύ καλή συνεργασία με τον πρόεδρο του Αστικού ΚΤΕΛ κι έτσι σύντομα θα επαναλειτουργήσει με κάποιες τροποποιήσεις και η γραμμή νούμερο 4, η οποία θα ξεκινά από την περιοχή του Βάγια και θα φτάνει στον Κορδία.
Επίσης, θα πρέπει να πέσουν στο τραπέζι σκέψεις και για νέες γραμμές, όπως για τη Βέργα, για το Στρατόπεδο, “όλα αυτά θα συζητηθούν”.
Αυτό που τον ενδιαφέρει, είπε, είναι να μάθει ο πολίτης να λειτουργεί διαφορετικά, να χρησιμοποιεί το αστικό λεωφορείο, “είναι κάτι βασικό. Άλλωστε, είμαστε στις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις”.
Συμπλήρωσε, δε, ότι πρέπει παράλληλα να υπάρχει φυσική αλλά και τεχνητή αστυνόμευση. Ως παράδειγμα αποτελεσματικότητας της δεύτερης λύσης ανέφερε την οδό Ακρίτα, όπου τοποθετήθηκαν κολωνάκια στα φανάρια. Κι όπως υποστήριξε, το αποτέλεσμα φάνηκε αμέσως, αφού λύθηκε το κυκλοφοριακό κομφούζιο από την οδό Ναυαρίνου προς την Κρήτης, αλλά και στις υπόλοιπες διασταυρώσεις του σημείου.
Το στοίχημά του και η τεχνητή αστυνόμευση
Το στοίχημα που έχει θέσει ο κ. Δρούγας είναι να τοποθετηθεί τεχνητή αστυνόμευση, αφού είναι υπέρ αυτής και όπου χρειάζεται, θα τοποθετείται.
Πρόσθεσε ακόμα την περίπτωση της Μητροπολίτου Μελετίου με τη Φάριος, όπου επίσης μπήκαν τέτοια κολωνάκια, όπως και σε κάποια σημεία στην οδό Ναυαρίνου.
Με αυτόν, λοιπόν, τον τρόπο ο οδηγός δε θα παρκάρει, αφού αντιλαμβάνεται άμεσα ότι θα δημιουργήσει πρόβλημα στην κυκλοφορία της πόλης.
Το κυκλοφοριακό στην 23ης Μαρτίου
Ένα άλλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί εδώ και μήνες με την ανάπλαση της 23ης Μαρτίου αφορά στο εκεί κυκλοφοριακό, με τον κ. Δρούγα να απαντά ότι το έργο έχει σταματήσει και όλοι είναι σε αναμονή για να ξεκινήσει ξανά.
Η δε Δημοτική Αστυνομία έχει δώσει έμφαση στο σημείο, αφού, όπως υποστήριξε, το σταμάτημα των εργασιών δημιουργεί κυκλοφοριακό κομφούζιο. Έτσι οι οδηγίες του είναι δημοτικοί αστυνόμοι να περιπολούν εκεί σε τακτά χρονικά διαστήματα, όπως και στη Μητροπολίτου Μελετίου, που έχει μετατραπεί σε διπλής κατεύθυνσης και εντοπίζονται προβλήματα.
Ζήτησε, πάντως, υπομονή από τον κόσμο μέχρι να ολοκληρωθούν τα συγκεκριμένα έργα.
Κάτι τελευταίο…
Το μήνυμα που θέλησε κλείνοντας ο κ. Δρούγας να στείλει στους πολίτες είναι να χρησιμοποιούν το Αστικό ΚΤΕΛ, “δε γίνεται ο κόσμος να μπαίνει στο κέντρο και να θέλει να παρκάρει δίπλα από ένα κατάστημα για να πάρει τον καφέ του ή να κάνει τη δουλειά του στην τράπεζα για δύο λεπτά. Πρέπει να αντιληφθούν όλοι ότι η νέα γραμμή από το βόρειο πάρκινγκ της Αγοράς προς το κέντρο είναι σημαντική και θα πρέπει όλοι να τη χρησιμοποιούμε. Μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει η κατάσταση σε επίπεδο κυκλοφοριακού.
Η πόλη αδυνατεί να υποδεχτεί τόσα πολλά αυτοκίνητα, το κεντρικό πάρκινγκ έχει φτάσει στα όριά του, οπότε όλοι πρέπει είτε να περπατάμε περισσότερο είτε να χρησιμοποιούμε το Αστικό ΚΤΕΛ”.
Επιπλέον, τόνισε ότι η Δημοτική Αστυνομία “είναι υπηρέτης του πολίτη και οι δημοτικοί αστυνόμοι πληρώνονται για να κάνουν καλά και σωστά τη δουλειά τους”, αυτό είναι που προσπαθεί καθημερινά να τους “περνά” για να υπηρετούν τον πολίτη.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση