Καλαμάτα: Ολοκλήρωση του Θερινού Σχολείου ελληνικής γλώσσας για νέους ομογενείς

Καλαμάτα: Ολοκλήρωση του Θερινού Σχολείου ελληνικής γλώσσας για νέους ομογενείς

Με ξενάγηση στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης και περιήγηση στον Ιερό Βράχο των Αθηνών έπεσε, χθες, η αυλαία του 16ου Θερινού Σχολείου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού για Νέους Ομογενείς (18-24 ετών), το οποίο υλοποιήθηκε και φέτος, ως Πρόγραμμα του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το διάρκειας 28 ημερών πρόγραμμα ήρθε εις πέρας από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και την Παμμεσσηνιακή Ομοσπονδία Αμερικής και Καναδά, τελούσε δε υπό την Αιγίδα της Ιεράς Μητρόπολης Μεσσηνίας, της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Δήμου Καλαμάτας, οι οποίοι επανέλαβαν και φέτος την ανεκτίμητη οικονομική και οργανωτική τους αρωγή.

Στο φετινό Θερινό Σχολείο συμμετείχαν 34 νέοι και νέες ομογενείς ελληνικής (κυρίως μεσσηνιακής) καταγωγής από την Αμερική και τον Καναδά, οι οποίοι πραγματοποιούν σπουδές σε διακεκριμένα Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Το πρόγραμμα μαθημάτων συνδυάστηκε με εκπαιδευτικές εκδρομές και ξεναγήσεις στο Ανάκτορο του Νέστορα και το Νιόκαστρο, στην Απάνω Πόλη της Κυπαρισσίας, στην Αρχαία Μεσσήνη, στις Μυκήνες και το Ναύπλιο, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (όπου παρακολούθησαν τις «Βάκχες» του Ευριπίδη), στην Αρχαία Ολυμπία, στο Σπήλαιο του Διρού και τη Λακωνική Μάνη, στο Κάστρο της Μεθώνης και στον Αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.

Με οδηγό τους τον εκπαιδευτικό Γιώργο Αργυροηλιόπουλο και τον υιό του, οι σπουδαστές περιηγήθηκαν στην πόλη της Καλαμάτας και επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας και το Στρατιωτικό Μουσείο Καλαμάτας. Έγιναν, επίσης, δεκτοί στη Συλλογή Παραδοσιακών Ενδυμασιών Βικτωρίας Καρέλια και στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο της Καλαμάτας. Ξεναγήθηκαν, ακόμη, στον Ιερό Ναό της Υπαπαντής, έχοντας την προηγούμενη μέρα ακούσει τον πνευματικό λόγο, με τον οποίο τους καλωσόρισε στο πρόγραμμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ.κ. Χρυσόστομος, κατά την τέλεση του Αγιασμού.

Οι εκπαιδευτικές εκδρομές συνδυάστηκαν με συμμετοχή σε δύο τοπικά πανηγύρια (Πολυλόφου και Πύργου Τριφυλίας), καθώς και με κολύμπι στις παραλίες του Καλού Νερού Κυπαρισσίας, της Μπούκας, της Μεθώνης, του Οιτύλου και της Φοινικούντας, καθώς και με κρουαζιέρες στον Μεσσηνιακό Κόλπο, τη Σφακτηρία και το Χελωνάκι (μνημεία Άγγλων, Γάλλων και Ρώσων συμμάχων). Διεξήχθησαν, επίσης, αγώνες σταδίου ανδρών και γυναικών στην Ολυμπία με έπαθλο έναν κότινο αγριελιάς και ένα μπουκάλι μεσσηνιακού οίνου.

Ξεχωριστής σημασίας για τους νεαρούς ομογενείς ήταν η επίσκεψή τους στη Στέγη της Εκκλησίας, όπου προσέφεραν συμβολικά δώρα στους διαμένοντες στο Άσυλο Απόρων και Ανιάτων.

Φιλοξενήθηκαν, επίσης, για μια ημέρα στο Μανιατάκειο Ίδρυμα στην Κορώνη, όπου παρακολούθησαν ενδιαφέρουσες διαλέξεις από σημαντικούς Έλληνες και ξένους Καθηγητές, και εν συνεχεία δοκίμασαν παραδοσιακή Μεσσηνιακή γουρουνοπούλα.

Επισκέφθηκαν, ακόμη την Κυπαρισσία, όπου σύσσωμο το έμψυχο δυναμικό της Δημοτικής Αρχής τους υποδέχθηκε με αγάπη και γενναιοδωρία, προσφέροντας αναμνηστικά δώρα που εντυπωσίασαν τα παιδιά, όπως βιβλία για την Τριφυλία, τοπικό λάδι και δενδρολίβανο, και ενθαρρύνοντας τους ομογενείς φοιτητές να εξασκηθούν στους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς, από τον Μουσικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Κυπαρισσίας.

Φυσικά, από το πρόγραμμα του Θερινού Σχολείου δεν θα μπορούσε να απουσιάζει εκπαιδευτική εκδρομή στον Ταΰγετο (Νέδουσα). Ιδίως η Παιδαγωγική Ομάδα του Κέντρου, προεξάρχοντος του Γιώργου Αργυροηλιόπουλου και της Ιωάννας Ραβάνη, επέδειξε απαράμιλλο ενθουσιασμό, ξεναγώντας τα παιδιά στα μαγικά μονοπάτια και τους κρυμμένους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ταϋγέτου, ιδίως στο σπίτι όπου γεννήθηκε ο Νικήτας Σταματελόπουλος ή Νικητάρας.

Ιδιαίτερης αξίας ήταν και η υποδοχή των συμμετεχόντων στις υπερσύγχρονες τουριστικές εγκαταστάσεις του Costa Navarino, όπου παρακολούθησαν διάλεξη για την Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία, από την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ελένη Βολονάκη, και τους προσφέρθηκε πολυτελές δείπνο, με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου.

Μας είναι, τέλος, αδύνατον να μην επαινέσουμε την υποδειγματική φιλοξενία του Προέδρου της Κοινότητας Μανιακίου, Τάσου Φιλιππόπουλου, ο οποίος σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Γυναικών Μεταμόρφωσης υποδέχθηκαν τους φοιτητές με λαχταριστά τοπικά εδέσματα και μια μεγάλη και ανοιχτή αγκαλιά. Με τη βοήθεια του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι νέοι ομογενείς περιηγήθηκαν στην Φλεσσιάδα και τίμησαν με ευλάβεια την μνήμη του Γρηγορίου Δικαίου-Φλέσσα, προσκυνώντας τα οστά του και μαθαίνοντας για την υπέρτατη θυσία του ήρωα του 1821 στο Μανιάκι.

Ο Δήμος Καλαμάτας στάθηκε από την πρώτη στιγμή αρωγός του προγράμματος, διοργανώνοντας, μάλιστα, ελληνικό γλέντι με την παρουσία του Δημάρχου, Θανάση Βασιλόπουλου, για τον πανηγυρικό εορτασμό της λήξης του Θερινού Σχολείου.

Ακαδημαϊκά υπεύθυνη του Προγράμματος ήταν η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ελένη Βολονάκη, ενώ τον κεντρικό συντονισμό εκ μέρους της Παμμεσσηνιακής Ομοσπονδίας Αμερικής και Καναδά ανέλαβε ο Γραμματέας της Ομοσπονδίας, Παναγιώτης Τσιάλας.

Από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου δίδαξαν ο Κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών Γιώργος Ανδρειωμένος, η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ελένη Βολονάκη, ο Επίκουρος Καθηγητής Βασίλης Λιοτσάκης καθώς και οι Υποψήφιοι Διδάκτορες Σπύρος Σταθάς και Γιάννης Αμούργης, συνεπικουρούμενοι από την πτυχιούχο Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης Αναστασία Αβραμοπούλου.

Υπεύθυνη για τα μαθήματα παραδοσιακής ελληνικής μουσικής των σπουδαστών ήταν η Γεωργία Ψαραδέλλη. Υπεύθυνος για τα σεμινάρια των παραδοσιακών ελληνικών χορών ήταν ο Άγης Τσακαλάκος. Η καλλιτεχνική επιμέλεια της αφίσας της διοργάνωσης ήταν μια έμπνευση της γραφίστριας Λουκίας Τζωρτζοπούλου, ενώ το φωτογραφικό άλμπουμ επιμελήθηκε o Αντώνης Παρασκευάς, με τη βοήθεια της Κυριακής Σακελλαρίου. Τέλος, την διοικητική υποστήριξη του Θερινού Σχολείου έφερε εις πέρας η κα Χαρά Δρούγα.

Ασφαλώς, το πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την αμέριστη στήριξη του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και της Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Η Ομότιμη Καθηγήτρια κυρία Ξανθάκη εκφώνησε την πανηγυρική ομιλία στην τελετή λήξης του προγράμματος, θυμίζοντας σε όλους την 20ετή διαδρομή του Θερινού Σχολείου, της οποίας η ίδια υπήρξε στυλοβάτης. Την τελετή λήξης τίμησε με την παρουσία του ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Μεσσηνίας, κ. Στάθης Αναστασόπουλος, ο δήμαρχος Καλαμάτας, κ. Θανάσης Βασιλόπουλος, καθώς και ο πρώην Γενικός Γραμματέας Παιδείας, κ. Καραμάνος.

Καταλυτικής σημασία για τη φιλοξενία και ευχάριστη διαμονή των φοιτητών στην Καλαμάτα ήταν η συνεισφορά του διοικητικού προσωπικού της Φοιτητικής Εστίας Καλαμάτας, όπως και όλου του προσωπικού της ΦΕΚ.

Τέλος, εκ μέρους της Παμμεσσηνιακής Ομοσπονδίας Αμερικής και Καναδά, τη συνοδεία και διαρκή στήριξη των φοιτητών ανέλαβαν ο Ταμίας της Ομοσπονδίας Κώστας Ντούφας (Νιού Τζέρσεϊ), η Υπεύθυνη Νεολαίας Βασιλική Κουτσούκου-Γκρόσσο (Σικάγο), η πρώην Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αλεξάνδρα Κατσαρού (Νέα Υόρκη), ο καθηγητής μέσης εκπαίδευσης Ιωάννης Σφέτσας, η δασκάλα Αναστασία Αβραμοπούλου, ο απόφοιτος οικονομικών Αντώνης Παρασκευάς και ο φύλακας Τζανέτος Κοστρίβας. Τα παιδιά συνόδευσαν, επίσης, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Γιώργος Βλαχάκης από το Τορόντο, ο Γιώργος Ζάκκας από το Μόντρεαλ, η Νικόλ Πανουσοπούλου από το Τορόντο και η Βίκυ Σπυροπούλου από το Μόντρεαλ.

Ανεκτίμητη σε κάθε βήμα της προσπάθειας ήταν η καθοδήγηση του επί χρόνια γενικού υπευθύνου του Θερινού Σχολείου, Θοδωρή Τζαλαλή, και της πρώην γραμματέως της Ομοσπονδίας, Γεωργίας Χρέππα.

Ευχόμαστε τα παιδιά να κρατήσουν στη μνήμη τους τις όμορφες εμπειρίες που βίωσαν κατά τη διαμονή τους στην Καλαμάτα και, έχοντας ως βάση τα μαθήματα της ελληνικής γλώσσας, να συνεχίσουν να την καλλιεργούν και να την ομιλούν στην καθημερινότητά τους. Τέλος, τους ευχόμαστε να μεταλαμπαδεύσουν «τη φλόγα» στους νέους της Ομογένειας, ώστε να επισκεφθούν την πόλη μας και άλλοι φοιτητές, προκειμένου να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.