Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα: Τα οδικά έργα δε σχεδιάζονται με μέτρο τη συμπεριφορά του παραβάτη οδηγού

Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα: Τα οδικά έργα δε σχεδιάζονται με μέτρο τη συμπεριφορά του παραβάτη οδηγού

Α.  ΝΕΑ ΧΑΡΑΞΗ
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η 9η Εθνική Οδός του δευτερεύοντος Εθνικού Δικτύου Πελ/σου Πύργος – Καλό Νερό – Κυπαρισσία -Πύλος – Μεθώνης και 9Αη Καλό Νερό – Τσακώνα και κυρίως τα τμήματα που αποτελούν τη «Δυτική Πύλη» εισόδου στον νομό μας (Πύργος – καλό Νερό – Τσακώνα), θα ήταν ασφαλέστερα εάν είχαν νέα χάραξη, με επαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά  και τετράιχνο διατομή, με διαχωριζόμενες επιφάνειες κυκλοφορίας (στηθαίο ασφάλειας), που απαιτούν οι ταχύτητες των σύγχρονων οχημάτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυκλοφοριακή ικανότητα μίας τυπικής διατομής με ενιαία επιφάνεια κυκλοφορίας με δυο λωρίδες (δίιχνη) είναι περίπου 12000 οχήματα /24ωρο και της μικρότερης εγκεκριμένης τετράιχνης με διαχωριστικό στηθαίο ( 4βν* με συνολικό πλάτος  17μ) είναι περίπου 24000 οχήματα /24ωρο.               

 Όμως όλα τα έργα πρέπει να προγραμματίζονται και να σχεδιάζονται με βάση το διώνυμο κόστος – όφελος και ουσιαστική σταθερά τις υπάρχουσες πιστώσεις.

 Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, με την προαναφερόμενη νέα χάραξη, αν και είναι η φυσική συνέχεια της Ιονίου και Ολυμπίας Οδού, έχει λειτουργική βαθμίδα ΙΙ οδικής σύνδεσης νομών (δευτερεύουσα υπεραστική αρτηρία ) και ανήκει στην ομάδα οδών Α, που διατρέχει περιοχές εκτός σχεδίου, με  τετραίιχνη διατομής 4βν*( ελάχιστου πλάτους) και: α) οριακά, ίσως και για λίγο χρόνο τους καλοκαιρινούς μήνες έχει κυκλοφοριακό φόρτο, ώστε να απαιτεί τετράιχνη διατομή, β) έχει μεγάλο κόστος και γ) το όφελος της δεν είναι της τάξεως του οδικού άξονα Ιωάννινα – Πάτρα – Πύργος, για να προταχθεί στον προγραμματισμό. Πρέπει να λέγονται οι αλήθειες.

 Δείτε τον χάρτη της Ελλάδας, γεωγραφικά και οικονομικά και συγκρίνετε την ανθρωπογεωγραφία που περιβάλλεται στον χώρο μεταξύ των οδικών αξόνων Ιωάννινα – Πάτρα και Θεσσαλονίκη – Αθήνα και τον αντίστοιχο Πύργος – Καλό Νερό  – Τσακώνα και Τρίπολη – Καλαμάτα. Δεν είμαστε προτεραιότητα, ο πρώτος εξυπηρετεί με τα 2/3 της Ελλάδας.

Μόνο εάν είχαμε μία φυσική συνέχεια, ένα εθνικό λιμάνι θα έδιδε διέξοδο προς την Ανατολική Μεσόγειο και την Μέση Ανατολή .

 Ένα εθνικό λιμάνι, νέο- σύγχρονο, με την προαναφερόμενη λειτουργία θα είχε ευθέως συγκρουόμενη χρήση με τον τουριστικό τομέα που προτάσσεται στην περιοχή μας. Τούτο δεν διαφαίνεται δυνατό ούτε μακροπρόθεσμα .                                                                        

Β. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΠΥΡΓΟΥ- ΓΙΑΝΝΙΤΣΟΧΩΡΙ -ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ
Πρόσφατα (την τελευταία διετία) στο υφιστάμενο οδικό τμήμα της Εθνικής οδού Πύργου – Γιαννιτσοχώρι – Καλό Νερό έγιναν εργασίες βελτίωσης της ασφάλειάς του (ενταγμένο στο ΕΣΠΑ με 20εκ.Ε )και πράγματι τώρα αποτελεί έναν από τους καλύτερα συντηρημένους δίιχνους δρόμους της Περ/ρειας Πελ/σου, στο τμήμα Καλό Νερό – Γιαννιτσοχώρι, αλλά το ίδιο ισχύει και για το τμήμα Γιαννιτσοχώρι – Πύργος – Πάτρα.

Υπάρχει πλήρης οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση (διαγραμμίσεις – πινακίδες-φωτισμοί κόμβων – ακουστικές ταινίες- ηλεκτρονική ένδειξη ταχύτητας πριν από επικίνδυνη θέση κτλ. Διατίθεται νέος αντιολισθηρός ασφαλτοτάπητας, με ομαλότητα επιφάνειας, και, κατά θέσεις, έγινε χρήση υπερσύγχρονου οπλισμένου ασφαλτοτάπητα για την αντιμετώπιση διαφορικών καθιζήσεων του ερείσματος, όπου υπήρχε «στερεό εγκιβωτισμού».

Το 2018, παραβρέθηκα, μαζί με έμπειρο συνάδελφο από την πρώην Δ.Ε.Σ.Ε εκ μέρους της Περ/ρειας Πελ/σου, στην αυτοψία που έγινε στον δρόμο από τα στελέχη της αποκεντρωμένης Υπηρεσίας του ΥΠΟΜΕΔΙ και τους Ιδιώτες Μελετητές για τη λήψη στοιχείων της μελέτης .Ό,τι τους υποδείξαμε ελήφθη υπόψη στη μελέτη και συμπεριελήφθησαν ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις που διαπίστωσαν οι ίδιοι.

Στον δρόμο αυτό δεν κινδυνεύει κανείς, όταν κινείται σύμφωνα με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Από το 2008 έως σήμερα, επισκέπτομαι συχνά την Πάτρα (σπούδασαν και σπουδάζουν τα παιδιά μου). Ουδέποτε άλλοτε ήταν τόσο ασφαλής όσο τα δύο τελευταία χρόνια που τέλειωσαν οι εργολαβίες συντήρησης και βελτίωσης της ασφάλειάς του από το Καλό Νερό έως Πάτρα.

Έχω διαπιστώσει, όμως, ότι κυρίως οδηγοί βαρέων οχημάτων (φορτηγά κτλ.) κινούνται με ταχύτητες των 100χλμ./ώρα και άνω, υπερβολικές για τον συγκεκριμένο τύπο οχήματος. Μάλιστα, πολλές φορές «συναγωνίζονται» και τα Ι.Χ. και προσπαθούν να τα προσπεράσουν.

Οφείλεται στα «κέφια» των οδηγών ή στις απαιτήσεις των εργοδοτών τους;

 Ένα βαρύ όχημα των 60 τόνων που κινείται με ταχύτητα 100χλμ./ώρα έχει μια τεράστια ορμή (μάζα Χ ταχύτητα) και, αν ακινητοποιηθεί εντός 10 δευτερολέπτων, που ως παρονομαστής δίδει την αναπτυσσόμενη δύναμη, η δύναμη κρούσης είναι δεκάδων τόνων. Τι να συγκρατήσει ακόμη και η διαχωριστική νησίδα τετράιχνου δρόμου, που είναι κατασκευασμένη από σειρά σπονδύλους προκατασκευασμένου σκυροδέματος!   

Οι τεχνικές προδιαγραφές για τον σχεδιασμό των έργων οδοποιίας δεν έχουν ως μέτρο τη συμπεριφορά ασυνείδητων – παραβατών οδηγών.

Γ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
1. Πρέπει να συνταχθεί το ταχύτερο η μελέτη της νέας χάραξης του Εθνικού Άξονα Πύργος-Καλό νερό –Τσακώνα, ίσως και με μία ανοχή στους κανονισμούς (με ειδική μελέτη ασφάλειας) για το πολυδάπανο τμήμα των 10 χλμ. της λίμνης Καϊάφας.

Η ανωτέρω ενέργεια (που εύκολα ανακοινώνεται από διάφορους στον τοπικό τύπο) αποτελεί την κρισιμότερη φάση του έργου και απαιτεί πολιτική βούληση (όχι «ευχολόγια»), συντονισμένη ενεργοποίηση των αρμοδίων υπηρεσιών, γνώση, πολύ υπεύθυνη εργασία και απρόσκοπτη χρηματοδότηση, για να παραδοθεί σωστή και εγκαίρως.

2.Έχοντας τη μελέτη, γινόμαστε αξιόπιστοι διεκδικητές των αναγκαίων πιστώσεων από τα διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα. Τώρα έχουμε προτεραιότητα στον προγραμματισμό, αφού οι πλέον αναγκαίοι βασικοί  οδικοί άξονες κατασκευάστηκαν ή ολοκληρώνονται. 

Τεχνικοοικονομικά το τμήμα αυτό προηγείται στη μελέτη και την κατασκευή από τον εγκάρσιο  οδικό άξονα Ολυμπία – Μεγαλόπολη. Μια απλή μελέτη οικονομοτεχνικής σκοπιμότητας θα το βεβαιώσει.

3. Μέχρι τότε, όμως, μεσοπρόθεσμα, η κίνηση στον βελτιωμένο υφιστάμενο οδικό άξονα Καλό Νερό – Πύργος πρέπει από όλους να γίνεται με πιστή εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

 Δυστυχώς, η εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων είναι αδύνατη. Τα τροχαία είναι συνυφασμένα με τη σύγχρονη κίνηση και ζωή.

Η μείωσή τους, όμως, είναι υπόθεση όλων μας, είναι πραγματοποιήσιμος στόχος, ωστόσο, απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας – σκέψης και ενέργειας των οδηγών και των ελεγκτικών οργάνων (συχνός έλεγχος ,καμία «χάρη» στους παραβάτες). 

 Με δεδομένες τις υποδομές (δρόμους) και το μέσο (αυτοκίνητο), που δεν αλλάζουν σε σύντομο χρόνο, ο τρίτος παράγοντας του ατυχήματος είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Είναι ο μόνος με νουν και μπορεί να «γεφυρώσει» οποιοδήποτε μειονέκτημα  των δύο άλλων.

Του Παναγιώτη Αντ. Γιαννακέα,
Πολιτικού Μηχανικού Ε.Μ.Π.,  πρώην Δ/ντης Δ.Τ.Ε/Π.Ε.Μεσ.