Αν σκοπεύετε να ταξιδέψετε εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρέπει να γνωρίζετε κάποιους νέους κανονισμούς που τίθενται σε ισχύ στα αεροδρόμια της ΕΕ από σήμερα 1 Σεπτεμβρίου 2024. Οι αλλαγές αφορούν στις αποσκευές μας και στα υγρά που μεταφέρουμε εντός του αεροπλάνου.
Οι χειραποσκευές
Οι νέοι κανονισμοί της ΕΕ θα επιβάλουν ομοιομορφία σε όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιβάτες μπορούν πλέον να αναμένουν τυποποιημένα μεγέθη και βάρη αποσκευών.
Κάθε χειραποσκευή δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 κιλά και για κάθε άτομο θα επιτρέπεται 1 χειραποσκευή και 1 μικρό προσωπικό αντικείμενο, όπως τσάντα, σακίδιο ή τσάντα φορητού υπολογιστή.
Οι μέγιστες διαστάσεις (συμπεριλαμβανομένων των χειρολαβών και των τροχών), ορίζονται σε 55 x 40 x 20cm, ενώ το προσωπικό αντικείμενο πρέπει να είναι 40 x 30 x 15cm.
Υγρά
Μέχρι τώρα οι ταξιδιώτες που περνούσαν από αεροδρόμια εξοπλισμένα με συστήματα ανίχνευσης εκρηκτικών υλών για χειραποσκευές μπορούσαν να μεταφέρουν υγρά σε ποσότητες μεγαλύτερες από 100 ml. Η εξαίρεση αυτή καταργείται έως ότου όλα τα αεροδρόμια στην Ευρώπη αποκτήσουν τις ίδιες συσκευές ελέγχου εκρηκτικών.
Υγρά που μεταφέρονται στις χειραποσκευές, όπως αεροζόλ, ποτά, οδοντόκρεμες, καλλυντικές κρέμες ή τζελ, πρέπει να είναι τοποθετημένα σε διαφανείς πλαστικές σακούλες μέγιστης χωρητικότητας 1 λίτρου, ενώ καμία μεμονωμένη συσκευασία δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 100 ml. Οι συσκευασίες υγρών χωρητικότητας άνω των 100 ml πρέπει να τοποθετούνται σε παραδιδόμενη αποσκευή. Οι ποσοτικοί περιορισμοί δεν ισχύουν για τα φάρμακα και τις παιδικές τροφές.
Τι συνέβη με τους σαρωτές στην ΕΕ
Επιβάτες σε όλο τον κόσμο είχαν συνηθίσει στον αυστηρό περιορισμό των 100 ml σε υγρά, κρέμες και τζελ, τα οποία έπρεπε να τοποθετούν σε μια διαφανή πλαστική σακούλα.
Αλλά οι νέοι σαρωτές σε κάποια αεροδρόμια που χρησιμοποιούν τεχνολογία σάρωσης CT θα έπρεπε θεωρητικά να επιτρέπουν μεγαλύτερους όγκους υγρών να γίνονται δεκτοί στις πτήσεις, και οι φορητοί υπολογιστές να παραμένουν στις τσάντες των επιβατών χωρίς να βγαίνουν από το σακίδιο για να περνούν από έλεγχο.
Ορισμένα αεροδρόμια της ΕΕ, όπως στη Ρώμη και την Άμστερνταμ, είχαν ήδη τοποθετήσει αυτά τα μηχανήματα σάρωσης και χαλάρωσαν τους κανόνες τους. Τα περισσότερα δεν το είχαν κάνει ακόμα, ενώ σε κάποια άλλα η νέα τεχνολογία εφαρμόζεται δοκιμαστικά.
Το ευρωπαϊκό τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (ACI) εκτιμά ότι περίπου 350 από αυτές τις μηχανές σάρωσης χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή σε 13 χώρες της ΕΕ, όπως η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Ολλανδία και η Σουηδία. Ωστόσο, η ΕΕ επανέφερε το όριο των 100 ml για να αντιμετωπιστεί ένα τεχνικό ζήτημα με τον νέο εξοπλισμό, αν και δεν έχει αναφερθεί ποιο ακριβώς είναι αυτό το ζήτημα, σύμφωνα με το BBC.
Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι οι σαρωτές δεν ήταν ακριβείς για ορισμένα δοχεία υγρών που μεταφέρονταν σε τσάντες.
Τον Ιούλιο, το ACI Europe επέκρινε τον περιορισμό ως “οπισθοδρόμηση για την εμπειρία των επιβατών και πλήγμα στις σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται από τα αεροδρόμια”.
Ο γενικός διευθυντής του, Olivier Jankovec, δήλωσε ότι η ασφάλεια είναι η κορυφαία προτεραιότητα, αλλά πρόσθεσε ότι όσοι “έχουν υιοθετήσει νωρίς αυτή τη νέα τεχνολογία τιμωρούνται βαριά τόσο επιχειρησιακά όσο και οικονομικά”.
Επιπλέον, υποστήριξε ότι ο περιορισμός της χρήσης τους “αμφισβητεί την εμπιστοσύνη και την πεποίθηση που μπορεί να έχει η βιομηχανία στο τρέχον σύστημα πιστοποίησης της ΕΕ για τον εξοπλισμό ασφάλειας της αεροπορίας”.
Γιατί αλλάζουν ξανά οι κανόνες
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε στα τέλη Ιουλίου ότι το μέγιστο επιτρεπόμενο μέγεθος για μεμονωμένα δοχεία υγρών θα επανέλθει στα 100 ml. Δεν υπάρχει ημερομηνία για το πότε θα χαλαρώσουν και πάλι οι κανόνες, σύμφωνα με το BBC.
Η Επιτροπή ανέφερε ότι αυτό δεν ήταν «απάντηση σε οποιαδήποτε νέα απειλή αλλά αντιμετωπίζει ένα προσωρινό τεχνικό ζήτημα» με τη νέα γενιά σαρωτών.
Είπε ότι λαμβάνει μέτρα «σε συντονισμό με τους διεθνείς εταίρους της ΕΕ» και ότι θα αναπτυχθούν «γρήγορες τεχνικές λύσεις».
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου είχε προηγουμένως ανακοινώσει ότι τα συστήματα χρειάζονταν βελτίωση μετά τη δημοσιοποίηση νέων πληροφοριών.
Ωστόσο, επίσης δεν έχει δώσει ημερομηνία λήξης για το όριο των 100 ml, οπότε δεν είναι σαφές πόσο θα διαρκέσει το μέτρο.
enikos.gr