Δέκα Γερμανοί πιλότοι στην 120 ΠΕΑ

Δέκα Γερμανοί πιλότοι στην 120 ΠΕΑ

Με κόστος εκπαίδευσης κάθε πιλότου 2,5 εκατ. ευρώ

«Οι Γερμανοί ξανάρχονται» (σ.σ. αν και μάλλον δεν έφυγαν ποτέ, εμφανιζόμενοι μετά την Κατοχή με διάφορες… στολές)  είναι μια ελληνική κωμική-δραματική και σατιρική ταινία του 1948, για όσους δε θυμούνται.

Στις ημέρες μας επιστρέφουν στην Καλαμάτα, όχι μόνο ως τουρίστες, αλλά και ως στρατιωτικοί. Κι αυτό, γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνομιλίες Ελλάδας και Γερμανίας για την εκπαίδευση Γερμανών πιλότων στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος της Καλαμάτας βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

Η Γερμανία είναι η πρώτη χώρα που επιδεικνύει έμπρακτο ενδιαφέρον για τη μύηση των νέων χειριστών της σε μαχητικά αεροσκάφη σύγχρονης τεχνολογίας μέσω του ελληνικού εκπαιδευτικού κέντρου. Η επιλογή να αντικατασταθούν τα παλιά T-2 Buckeye με τα σύγχρονα M-346, σε συνεργασία με την ισραηλινή εταιρεία Elbit, έπαιξε καταλυτικό ρόλο σε αυτή την απόφαση.

Η γερμανική Αεροπορία σχεδιάζει να στείλει αρχικά δέκα πιλότους, οι οποίοι θα περάσουν ολόκληρο το πρόγραμμα εκπαίδευσης της 120 ΠΕΑ, ξεκινώντας από τα βασικά με τα μονοκινητήρια T-6 και συνεχίζοντας με τα πιο σύγχρονα M-346.

Η εκπαίδευση θα διαρκέσει περίπου δύο χρόνια και περιλαμβάνει τόσο πρακτική όσο και θεωρητική κατάρτιση.

Η συνεργασία αυτή, σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προσφέρει διπλό όφελος για την Ελλάδα. Από τη μία, η διεθνής προβολή της Πολεμικής Αεροπορίας ενισχύεται, καθώς η εκπαίδευση Γερμανών πιλότων, γνωστών για τις απαιτήσεις τους, αναδεικνύει την υψηλή ποιότητα των ελληνικών εγκαταστάσεων.

Από την άλλη, το οικονομικό όφελος είναι σημαντικό, καθώς το κόστος εκπαίδευσης κάθε πιλότου αναμένεται να υπερβεί τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ, με τα έσοδα να ενισχύουν απευθείας την Πολεμική Αεροπορία.

Η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια «χρυσή ευκαιρία» να μετατραπεί σε ένα από τα κορυφαία διεθνή εκπαιδευτικά κέντρα, ενισχύοντας το στρατηγικό της ρόλο στην περιοχή.

Το M-346, ένα από τα λίγα αεροσκάφη που μπορεί να προετοιμάσει τους πιλότους για μαχητικά 5ης γενιάς, όπως τα F-35, δίνει στη χώρα τη δυνατότητα να πρωταγωνιστήσει στην εκπαίδευση των πιλότων του μέλλοντος.

Η εκπαίδευση

Μάλιστα, σύμφωνα και με την “Καθημερινή”, όπως και οι Έλληνες ανθυποσμηναγοί, οι Γερμανοί πιλότοι θα ξεκινήσουν από το πρώτο επίπεδο της εκπαίδευσης με τα μονοκινητήρια Τ-6, και αφού συμπληρώσουν τις απαραίτητες ώρες στον αέρα αλλά και στον εξομοιωτή, θα συνεχίσουν στο προκεχωρημένο στάδιο με τα πλέον σύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη υψηλών επιδόσεων Μ-346.

Πριν από λίγες εβδομάδες, σύμφωνα με την εφημερίδα, Γερμανοί αξιωματικοί ξεναγήθηκαν στην 120 ΠΕΑ, είδαν τις εγκαταστάσεις και τα προγράμματα των Τ-6 και Μ-346 και, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, αν και ήταν πολύ απαιτητικοί, δήλωσαν ενθουσιασμένοι με το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τις σύγχρονες υποδομές της Καλαμάτας.

Ελλάδα και Γερμανία αναμένεται να οριστικοποιήσουν τα διαδικαστικά ζητήματα μέσα στο επόμενο διάστημα και να υπογράψουν τις σχετικές συμβάσεις.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι τον Απρίλιο του 2025 η Καλαμάτα θα διαθέτει δέκα Μ-346, με αρκετές διαθέσιμες ώρες ώστε να υποστηρίξουν την εκπαίδευση των Ελλήνων, των Γερμανών και ιπταμένων άλλων εθνικοτήτων.

Σύγχρονη εκπαίδευση

Η Πολεμική Αεροπορία φιλοδοξεί να μετατρέψει την Καλαμάτα σε ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή εκπαιδευτικά κέντρα. Σε αυτό βοηθάει και η συγκυρία, καθώς πολλές γειτονικές χώρες εξοπλίζονται με τελευταίας γενιάς μαχητικά αεροσκάφη, ενώ παγκοσμίως παρατηρείται σημαντική έλλειψη σε εκπαιδευτές και εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις.

Ακόμη και το περίφημο Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program (ENJJPR), το πιο διάσημο κέντρο εκπαίδευσης που βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώνει η “Καθημερινή”, αδυνατεί να προσφέρει slots (δέσμευση θέσης χώρου στάθμευσης σε αεροδρόμιο) για νέους πιλότους, ενώ πρόσφατα είχαν καταγραφεί προβλήματα στις διαθεσιμότητες των αεροσκαφών.

Πηγές του ΓΕΑ επισημαίνουν πως η Ελλάδα έχει μπροστά της μια χρυσή ευκαιρία για να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εκπαίδευση ιπταμένων.