Η Καλαμάτα… θα επενδύσει στα παιδιά για την κλιματική ουδετερότητα

Η Καλαμάτα… θα επενδύσει στα παιδιά για την κλιματική ουδετερότητα

Το θέμα «Αποδοχή χρηματοδότησης της εγκεκριμένης πρότασης του Δήμου Καλαμάτας για την υλοποίηση του έργου με τίτλο “SchoolHeroZ: A Holistic Roadmap to Net Zero Schools”, συνολικού προϋπολογισμού 600.000 ευρώ, όπως κατατέθηκε στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα “NetZeroCities Pilot Cities Programme”, συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, στη χθεσινή συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Καλαμάτας.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αφορά, σύμφωνα με την εισήγηση, πιλοτικές δράσεις που θα υποστηρίξουν τις στρατηγικές προτεραιότητες του Κλιματικού Συμβολαίου της Καλαμάτας και συγκεκριμένα δράσεις που αφορούν στο «πράσινο σχολείο».

Ο Δήμος προτείνει την πιλοτική εφαρμογή μιας ολιστικής λύσης που αποτελείται από κοινωνικο-τεχνικά στοιχεία τα οποία θα υποστηρίξουν μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις στα σχολικά οικοσυστήματα και όχι μόνο, και θα λειτουργήσουν ως εφαλτήριο για συστημικό μετασχηματισμό προς κλιματικά ουδέτερες συμπεριφορές στην πόλη (σε ατομικό, σχολικό, και δημοτικό επίπεδο). Συντονιστής στην πρόταση αυτή είναι ο Δήμος Καλαμάτας.

Η πόλη της Καλαμάτας βλέπει τη μετάβασή της στην κλιματική ουδετερότητα μέσω της εμπλοκής και της έμπνευσης των παιδιών και των νέων να γίνουν βασικοί παράγοντες αλλαγής.

Καθώς το κύριο περιβάλλον κοινωνικοποίησης και μάθησής τους είναι οι σχολικές τους κοινότητες, σε αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα η πόλη προτείνει μια ολιστική προσέγγιση που αποτελείται από κλιμακούμενα κοινωνικοτεχνικά στοιχεία τα οποία θα υποστηρίξουν εκτεταμένες παρεμβάσεις στα οικοσυστήματα των σχολείων και πέρα από αυτά, και θα λειτουργήσουν ως εφαλτήριο για μια συστημική μεταμόρφωση προς κλιματικά ουδέτερες συμπεριφορές στην πόλη (σε ατομικό, σχολικό και δημοτικό επίπεδο).

Συγκεκριμένα, στο πακέτο εργασίας αυτό θα εντοπιστούν αν τα εμπόδια στη βιώσιμη κινητικότητα για τους μαθητές προέρχονται από περιορισμούς στην ικανότητα (π.χ. έλλειψη υποδομών ποδηλάτου), ευκαιρία (π.χ. μη βολικές διαδρομές δημόσιων συγκοινωνιών) ή κίνητρο (π.χ. αντιληπτή δυσχέρεια των βιώσιμων επιλογών). Αυτή η ολιστική προοπτική θα προσφέρει μια πολύτιμη βάση για την ανάπτυξη αποτελεσματικών παρεμβάσεων που θα προάγουν βιώσιμες επιλογές μετακίνησης για τους μαθητές.

Η αξιοποίηση διάφορων μοντέλων θα βοηθήσει να  σχεδιαστούν ψηφιακές παρεμβάσεις που προάγουν την ενεργή κινητικότητα (πεζοπορία, ποδηλασία) και τη χρήση δημόσιων συγκοινωνιών. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί Ταξινόμηση Τεχνικών Αλλαγής Συμπεριφοράς για την επιλογή συγκεκριμένων στρατηγικών παρέμβασης που μπορούν να προσαρμοστούν στις διαφορετικές ανάγκες των χρηστών.

Προς αυτή την κατεύθυνση, θα αναπτυχθεί ένα μοντέλο όπου θα δημιουργηθεί το προφίλ κινητικότητας για κάθε μαθητή/καθηγητή/γονέα. Δίνοντας τα σημεία εκκίνησης (σπίτι, σχολείο, άλλα), καθώς και τον τύπο κινητικότητας (% με τα πόδια, % ποδήλατο, % αυτοκίνητο), μπορεί να προσφέρει μια βασική γραμμή για την καταγραφή του προφίλ.

Το θέμα πέρασε κατά πλειοψηφία, μια και οι σύμβουλοι της μειοψηφίας θεώρησαν ότι δεν υπάρχει πρόσφορο έδαφος για τέτοιου είδους προγράμματα στην Καλαμάτα.