«Κούφανε» τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ο ΟΕΑΔ – ΔΥΠΑ

«Κούφανε» τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ο ΟΕΑΔ – ΔΥΠΑ

Αδικαιολόγητες ανακλήσεις αποφάσεων ενίσχυσης απασχόλησης

ΑΝΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ σε μεγάλο ποσοστό αποφάσεις υπαγωγής – εγκρίσεις στο πρόγραμμα ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ 5.000 ΑΝΕΡΓΩΝ, ΗΛΙΚΙΑΣ 18-66 ΕΤΩΝ, ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΣΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ – Τ.Α.Α (DE MINIMIS-KAN.1407/2013)».

Ξαφνικά, επιχειρήσεις που είχαν εγκριθεί, είχαν προσλάβει άνεργο σύμφωνα με την σχετική προκήρυξη και είχαν επιπλέον λάβει με αίτησή τους τουλάχιστον τις πρώτες ενισχύσεις – επιδοτήσεις απασχόλησης, που ανέρχονται περίπου σε 80% του ακαθάριστου κόστους απασχόλησης, διαπίστωσαν ότι περί την 5η/9/2024 η εγκριτική απόφαση υπαγωγής τους ανακλήθηκε!

Εκεί που μπήκαν στο πληροφοριακό σύστημα ΔΥΠΑ – ΟΑΕΔ για να υποβάλουν νέες μηνιαίες αιτήσεις ενίσχυσης και τα σχετικά δικαιολογητικά, βρέθηκαν εμβρόντητοι μπροστά στο μήνυμα «ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ»! Και «ΑΚΥΡΩΣΗ» της υποβληθείσας αίτησης ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ, με ημερομηνία ΠΡΟ ΤΗΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΗΣ [π.χ. έγκριση θέσης 03/04/2024 και ακύρωση της από 28/03/2024 αίτησης]!

Και εγκεκριμένο ποσό 0,00 ευρώ… Άρα, επιστροφή επιδότησης;

ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΓΙΑΤΙ…
Βεβαίως, μέχρι σήμερα (σ.σ. μεσημέρι Παρασκευής 13/9/2024), που γράφεται το παρόν, δεν υπάρχει καμία επίσημη απάντηση… Έχουν περάσει αρκετές ημέρες… Φυσικά, το ΔΥΠΑ – ΟΑΕΔ ξέρει, οι επιχειρήσεις δεν ξέρουν.

Το «1555» για θέματα ΔΥΠΑ-ΟΕΑΔ μας πληροφόρησε ευγενικά ότι καλύτερα είναι να απευθυνθούμε στο περιφερειακό γραφείο ή στο τοπικό γραφείο για να λάβουμε περισσότερες εξηγήσεις – πληροφορίες…

Από το τοπικό γραφείο, όπως ήταν φυσικό (για αυτό ονομάζεται και Τοπικό και όχι Κεντρικό – δε νομοθετεί πολιτικές αλλά μόνο τις εφαρμόζει) δεν μπορέσανε να μας δώσουν επιπλέον πληροφορίες, παρά μόνο την εκτίμηση ότι επίκειται κεντρική διευθέτηση, που –όπως είθισται σε ανάλογες περιπτώσεις- θα θέσει προθεσμία ενστάσεων από τις επιχειρήσεις… «Τρεχάτε, λογιστές»!

Εκτιμήθηκε, ακόμα, ότι όσοι έχουν λάβει ήδη ενίσχυση, λογικά θα δικαιωθούν…

Που σημαίνει ότι οι υπόλοιποι μπορεί και κακώς να εμπιστεύθηκαν τη σχετική πρόσκληση του ΔΥΠΑ-ΟΕΑΔ;

ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΕΚΤΙΜΗΣΗ…
Η δική μας εκτίμηση είναι ότι προφανώς έχει εμφιλοχωρήσει στην αρχική πρόσκληση του ΔΥΠΑ – ΟΑΕΔ κάποια αβλεψία – λάθος, που την καθιστά αρχικά ασύμβατη με τις προϋποθέσεις του υφιστάμενου ΕΣΠΑ… Έτσι, με νεώτερες τροποποιήσεις της αρχικής πρόσκλησης (μετά την έγκριση) οι περισσότερες αιτήσεις των επιχειρήσεων ανακαλούνται…

Λογικά, τώρα, αναζητείται ο τρόπος διόρθωσης του λάθους…

ΓΙΑΤΙ ΕΝΙΣΤΑΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Α. Η ανάκληση, για λόγους μη υπαιτιότητας της δικαιούχου επιχείρησης, της σχετικής εγκριτικής απόφασης του ΔΥΠΑ, διέρρηξε γεγενημένη αμφοτεροβαρή σύμβαση που τηρείται κατά γράμμα από την επιχείρηση και (η ανάκληση αυτή) εναντιώνεται ευθέως στην αρχή της χρηστής διοίκησης και την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου στη Δημόσια Διοίκηση.

Αρχή της χρηστής διοίκησης, η οποία έχει νομολογιακή προέλευση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ορίζεται η Aρχή που επιβάλλει στα διοικητικά όργανα να ασκούν τις αρμοδιότητές τους σύμφωνα με το αίσθημα δικαίου που επικρατεί, ώστε κατά την εφαρμογή των διατάξεων να αποφεύγονται οι ανεπιεικείς και απλώς δογματικές ή εσφαλμένες ερμηνευτικές εκδοχές και να επιδιώκεται η προσαρμογή των κανόνων δικαίου προς τις επικρατούσες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες και απαιτήσεις, καθώς και οι αρχές της αναλογικότητας, της φανερής Διοίκησης και της προστατευόμενης δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου.  

Β. Η ανάκληση επιφέρει ζημία στην επιχείρηση, αφού προέβη σε επιχειρηματική / οικονομική πράξη, έπειτα από αξιολόγηση της πρόσκλησης του ΔΥΠΑ και τις αναπτυξιακές ευκαιρίες – απειλές / επιπτώσεις που γεννάει για την επιχείρηση.  

Γ. Η ανάκληση εξαντλεί την εμπιστοσύνη ως διοικουμένων, σε σχέση με κάθε άλλη παρόμοια προκήρυξη, εκπορευόμενη από τον Οργανισμό Απασχόλησης, με άμεση επίπτωση και στην Ανεργία της χώρας και την Ανάπτυξή της. 

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
«Μειώθηκε η ανεργία», είναι το επαναλαμβανόμενο, εν είδει διαφήμισης, μήνυμα από περισσότερα επίσημα χείλη… Η μέτρηση της ανεργίας φυσικά, με την απλότητα των αριθμών / ποσοστών παρουσιάζει πράγματι μείωση… Όμως, όχι κατά τη γνώμη μας, αλλά κατά τον κοινό νου, η μέτρηση της ανεργίας δεν μπορεί να είναι μόνο και απλά ένας αριθμός – ποσοστό… ψηφοφιλίας, αλλά, ως μεγίστης σημασίας παράμετρος της κοινωνικο-οικονομικής πολιτικής και της «κοινωνικής ανάπτυξης», απαιτεί αξιολογική μελέτη των παραμέτρων που την επηρεάζουν. Ενδεικτικά, την εποχική ζήτηση απασχόλησης, τις επιδοτήσεις απασχόλησης ανέργων από τις επιχειρήσεις, την οικονομική ανάπτυξη που μπορεί να δημιουργήσει νέες – μη επιδοτούμενες κατ’ ανάγκην θέσεις εργασίας κ.τ.λ.

Βασικοί μειωτικοί παράγοντες της ανεργίας, κυρίως στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, είναι η εποχιακή (καλοκαιρινή) ζήτηση και η επιδότηση / ενίσχυση των επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων, με ποσοστό μάλιστα ενίσχυσης περίπου 80% επί των ακαθάριστων εξόδων απασχόλησης ή και η απασχόληση – προεργασία ανέργων που η ενίσχυση καταβάλλεται απευθείας από τον ΟΑΕΔ – ΔΥΠΑ. Δεν είναι πεποίθηση, πάντως, της μικρομεσαίας αγοράς ότι η οποιαδήποτε μείωση της ανεργίας οφείλεται σε επιχειρηματική – οικονομική της διεύρυνση…

«Πάμε» τουλάχιστον «καλύτερα από ποτέ», είναι το άλλο εκπεμπόμενο δημόσιο μήνυμα. «Περισσότερο, γρηγορότερα, καλύτερα»; Γιατί η ΑΝΑΚΛΗΣΗ αποφάσεων έγκρισης επιδότησης απασχόλησης ανέργων προς πάρα πολλές επιχειρήσεις, ΧΩΡΙΣ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΥΠΑΙΤΙΟΤΗΤΑ, αποτελεί ένα βήμα πίσω… Σε αναλογία: Λιγότερο, αργότερα, κουτσά – στραβά…

Χρειάζεται «πολύ πιο γρήγορα, πολύ περισσότερο, πάρα πολύ καλύτερα»!

Επιμέλεια στήλης: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας
Νομικός/ Οικονομολόγος