Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα είναι ζωτικής σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας και αποτελεί έργο που βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων εδώ και χρόνια, χωρίς όμως να έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου δρόμου θα προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στις μεταφορές όσο και στην οικονομική ανάπτυξη, ενώ θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια, που αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την περιοχή.
Συνδεσιμότητα και αναπτυξιακές προοπτικές
Η κατασκευή του δρόμου θα βελτιώσει τη συνδεσιμότητα Ηλείας και Μεσσηνίας, δύο περιοχών με έντονη αγροτική και τουριστική δραστηριότητα. Η πρόσβαση στις τουριστικές περιοχές της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου θα γίνει ευκολότερη, ενισχύοντας το τουριστικό ρεύμα προς προορισμούς, όπως η Πύλος, η Καλαμάτα, η Κυπαρισσία, η Αρχαία Ολυμπία, η Μεθώνη κ.ο.κ. Παράλληλα, θα διευκολυνθεί η μεταφορά των τοπικών αγροτικών προϊόντων, επιτρέποντας στους παραγωγούς να ανταγωνιστούν πιο αποτελεσματικά στις εθνικές και διεθνείς αγορές.
Επιπλέον, η ολοκλήρωση του δρόμου θα επιτρέψει τη διασύνδεση της περιοχής με το λιμάνι της Πάτρας, καθώς και με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Καλαμάτας, που αποτελούν σημαντικούς κόμβους για τις εμπορευματικές μεταφορές προς την Ευρώπη μέσω Ιταλίας.
Η σύνδεση με την Ιονία και την Εγνατία Οδό θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο την πρόσβαση στις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας, αλλά και στις χώρες της Ευρώπης και της Ανατολής, προσφέροντας νέες δυνατότητες για το διεθνές εμπόριο και τις μεταφορές.
Ασφάλεια και οικονομικά οφέλη
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που θα αντιμετωπίσει ο νέος αυτοκινητόδρομος είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Ο υφιστάμενος δρόμος της περιοχής είναι στενός και επικίνδυνος, με συχνά τροχαία ατυχήματα και πολλούς νεκρούς, γεγονός που επιβαρύνει την τοπική κοινωνία και τις υπηρεσίες υγείας. Ο νέος δρόμος, κατασκευασμένος με σύγχρονα πρότυπα ασφαλείας, θα μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων, αυξάνοντας την προστασία τόσο των κατοίκων όσο και των επισκεπτών, και συνεπώς θα ενισχύσει την επισκεψιμότητα στην περιοχή.
Τα οφέλη, όμως, δεν περιορίζονται μόνο στην ασφάλεια. Η ολοκλήρωση της υποδομής θα αποτελέσει κίνητρο για νέες επενδύσεις, ιδίως στους τομείς του τουρισμού και της μεταποίησης. Η βελτιωμένη πρόσβαση σε αγορές και η ευκολότερη μεταφορά προϊόντων θα ενισχύσει τη δυναμική των τοπικών επιχειρήσεων, ενώ θα προσελκύσει νέους επενδυτές που βλέπουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Πελοποννήσου.
Κίνδυνοι και πιέσεις
Παρά τα εμφανή οφέλη, ελλοχεύει ο κίνδυνος η κατασκευή του τμήματος Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα να καθυστερήσει ή να μην υλοποιηθεί ποτέ, αν δεν υπάρξει συντονισμένη πίεση από τους τοπικούς θεσμούς προς την κεντρική εξουσία. Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος το καλοκαίρι του 2025, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος το υπόλοιπο τμήμα να παραμείνει ανεκπλήρωτο για πολλά χρόνια ή ακόμη και δεκαετίες, αφήνοντας την περιοχή χωρίς τις απαραίτητες υποδομές και υποανάπτυκτη.
Είναι απαραίτητο δήμαρχοι, περιφερειάρχες, βουλευτές, τα τοπικά επιμελητήρια και, κυρίως, η τοπική κοινωνία να εντείνουν τις προσπάθειές τους για τη διασφάλιση χρηματοδότησης και την προώθηση του έργου.
Χωρίς τη συντονισμένη δράση όλων, η ανάπτυξη και η ευημερία της Δυτικής Πελοποννήσου θα παραμείνουν στάσιμες, ενώ οι τομείς των μεταφορών, του τουρισμού, του εμπορίου και η ποιότητα ζωής θα υπονομευθούν, με σημαντικές συνέπειες για την τοπική οικονομία.
Η συζήτηση είναι πλέον επιτακτική: “Τώρα ή ποτέ”. Αν δεν προχωρήσει άμεσα η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, η περιοχή κινδυνεύει να χάσει μια μοναδική ευκαιρία για ανάπτυξη και να παραμείνει αποκομμένη από το ευρύτερο δίκτυο οδικών μεταφορών της χώρας και της Ευρώπης.
Του Δημήτρη Τερζή,
Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας