Σωτήρης Κριτσωτάκης: Στόχος οι σχολές της «Φάρις» να δεχτούν ακόμα περισσότερα παιδιά

Σωτήρης Κριτσωτάκης: Στόχος οι σχολές της «Φάρις» να δεχτούν ακόμα περισσότερα παιδιά

Αύριο ανακοινώνεται ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕΚ

Στο τιμόνι της «Φάρις» βρίσκεται από την αρχή του έτους ο Σωτήρης Κριτσωτάκης, ένας νέος άνθρωπος που αγαπά τον πολιτισμό. Όντας, όμως, λογιστής δεν ξεχνά και το οικονομικό κομμάτι, προσπαθώντας έτσι να ισορροπήσει έξοδα και πολιτισμό.

Σε επικοινωνία με το «Θάρρος», μας μίλησε για τη «Φάρις» και τις Σχολές που λειτουργούν υπ’ ευθύνη της, ενώ τόνισε ότι το πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να έρθουν κοντά στον πολιτισμό.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι έπειτα από χρόνια είχαμε μείωση διδάκτρων στη Δημοτική Σχολή Χορού, κι αυτό την έκανε πιο ελκυστική, ενώ, όπως μας είπε ο κ. Κριτσωτάκης, γίνεται προσπάθεια να υπάρξει μείωση και στα δίδακτρα του Δημοτικού Ωδείου.

Είστε αρχικά ένας νέος δημοτικός σύμβουλος. Πώς βλέπατε τη «Φάρις» ως απλός θεατής και πώς είναι τώρα που είστε πρόεδρος σε αυτή;
Όταν είμαστε απέξω, βλέπουμε τα πράγματα πιο απλά. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν κάποιες διαδικασίες και αρκετά γραφειοκρατικά ζητήματα, τα οποία καλώς ή κακώς υφίστανται στο Δημόσιο, αφού η γραφειοκρατία μπορεί να είναι κακή, αλλά είναι κι ένα μέσο ελέγχου.

Πλέον είμαστε εδώ για να λύσουμε ζητήματα, να βελτιώσουμε τη «Φάρις» και να την ανεβάσουμε ακόμα περισσότερο σε θέματα πολιτισμού.

Τι είναι αυτό που εσείς προσωπικά θέλετε να δώσετε στη «Φάρις» και στον κόσμο;
Η Δημοτική Αρχή, αλλά και εγώ προσωπικά, θέλω να βάλω τις υποδομές για να μπουν οι βάσεις για τα παιδιά.

Πρέπει να ενταχθούν όσα περισσότερα παιδιά γίνεται στις Σχολές της «Φάρις», στα Εικαστικά, στο Ωδείο, στη Σχολή Χορού, αλλά και στο ΔΗΠΕΘΕΚ.

Ειδικά για το τελευταίο, μόλις αποφασιστεί και αναλάβει ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, θέλω το ΔΗΠΕΘΕΚ να φτιαχτεί από την αρχή και να ξεκινήσει η λειτουργία του Θεατρικού Εργαστηρίου.

Θεωρώ σημαντικό γενικότερα να δοθεί στα παιδιά η έμπνευση να κάνουν κάτι παραπάνω που θα έχει σχέση με τον πολιτισμό.

Όπως βλέπουμε, η κοινωνία έχει αλλάξει. Έχουν αλλάξει και τα παιδιά, και νομίζω ότι οι σχολές της «Φάρις» πρέπει να αποτελέσουν μια διέξοδο και μια πηγή έμπνευσης για αυτά.

Εκτός από τα παιδιά, η «Φάρις» αφορά και στον υπόλοιπο κόσμο…
Εμείς προσπαθούμε να δημιουργούμε ποιοτικές εκδηλώσεις. Ειδικά τώρα που θα έχουμε περισσότερο χρόνο, ξεκινάμε το σχεδιασμό των εκδηλώσεων για τα Χριστούγεννα, των Αποκριών, αλλά και του Πολιτιστικού Καλοκαιριού.

Θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει ένα ευρύ φάσμα εκδηλώσεων, για να καλυφθεί όσο είναι δυνατόν περισσότερος κόσμος.

Δε θα αποφασίσουμε, για παράδειγμα, ότι το καλοκαίρι θα έχουμε μόνο λαϊκό πρόγραμμα, αλλά θα έχουμε από ντίσκο μέχρι κλασική μουσική. Πρέπει να καλύψουμε τις ανάγκες του κόσμου.

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός της πόλης, όμως δίπλα σε αυτό μπορούν να μπουν τα πάντα; Δε χάνεται κάπως η ταυτότητα του πολιτισμού;
Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ήταν αυτό που έβαλε την Καλαμάτα στο χάρτη του πολιτισμού, όμως πλέον η Καλαμάτα φαίνεται παντού και το κοινό μπορεί θέλει κι άλλες εκδηλώσεις. Έτσι οφείλουμε να παρέχουμε περισσότερα πράγματα. Αν μείνουμε μόνο στο Φεστιβάλ Χορού, θα μείνουμε πίσω και θα μας προσπεράσουν άλλοι, κάτι που σίγουρα δε θέλουμε.

Πρέπει να παρέχουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε, με γνώμονα, βέβαια, πάντα και τα οικονομικά.

Μιλήσατε για τα οικονομικά… Πώς είναι η «Φάρις» σε αυτό τον τομέα;
Θεωρώ ότι κάναμε καλή οικονομική διαχείριση αυτή τη χρονιά. Μειώσαμε πάρα πολύ τις δαπάνες. Θεωρώ ότι πάμε καλά, και εκτιμώ ότι στα επόμενα δύο χρόνια η κατάσταση θα είναι πολύ πιο βελτιωμένη.

Δε σας κρύβω ότι στην αρχή είχα φοβηθεί, αλλά με κινήσεις που έγιναν, πλέον είμαι αισιόδοξος.

Οι περικοπές αυτές είχαν αντίκτυπο και σε αυτά που παρακολούθησε ο κόσμος, για παράδειγμα, κατά τις φετινές καλοκαιρινές συναυλίες;
Στόχος μας ήταν να αναδείξουμε τα φυτώρια της πόλης, τα οποία ξεκάθαρα προέρχονται από το Δημοτικό Ωδείο, αλλά και το Μουσικό Σχολείο. Αν η πόλη δε στηρίξει τα παιδιά, τα νέα παιδιά που προέρχονται από τις δύο παραπάνω δομές, ποιος θα το κάνει;

Επίσης, κινηθήκαμε προς όλα τα τοπικά συγκροτήματα, τα οποία ήθελαν, αλλά και μπορούσαν να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις. Έτσι, δόθηκε η δυνατότητα να τα ακούσει, αλλά και να τα γνωρίσει ο κόσμος.

Ίσως πρέπει σε αυτό το κομμάτι να είμαστε και λίγο τοπικιστές. Να στηριχθούν τα δικά μας παιδιά και να αποτελέσουν έμπνευση για νέα παιδιά να ασχοληθούν, για παράδειγμα, με τη μουσική.

Δε γίνεται να φέρνουμε μόνο μεγάλα ονόματα. Ναι, χρειάζονται και θα έρθουν κι αυτά, με αρχή το καλοκαίρι στο Ανοιχτό Θέατρο, με ένα χαμηλό αντίτιμο, με στόχο τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν να επενδυθούν στις σχολές της «Φάρις».

Μιλήστε μας για τις σχολές της «Φάρις»…
Η «Φάρις» λειτουργεί τα Εικαστικά, το Χορό, το Ωδείο, ενώ αναμένουμε με την πρόσληψη του νέου διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕΚ να λειτουργήσει το Θεατρικό Εργαστήρι για μικρά παιδιά.

Το τελευταίο υπήρχε πριν από κάποια χρόνια κι εμείς θέλουμε να το επαναφέρουμε, αφού είναι κάτι δημιουργικό για τα παιδιά. Κι αφού υπάρχει το ΔΗΠΕΘΕΚ, θα πρέπει να τους δίδεται η δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τον όμορφο χώρο του θεάτρου.

Σχολές, όμως, με υψηλά δίδακτρα σε σχέση με άλλες αντίστοιχες ιδιωτικές…Ναι, αυτό είναι ένα γεγονός που δεν μπορώ να αμφισβητήσω. Για αυτό αποφασίσαμε την πρώτη μείωση και αφορά στα δίδακτρα για τα παιδιά στη Δημοτική Σχολή Χορού. Επόμενος στόχος είναι να υπάρξει μείωση και στα δίδακτρα του Δημοτικού Ωδείου. Είμαι σε επαφή με τον διευθυντή του, και βλέποντας τα οικονομικά, ψάχνουμε τη φόρμουλα που θα επιτρέψει κι εκεί μείωση.

Η δυσκολία με το Δημοτικό Ωδείο είναι τα ατομικά μαθήματα. Με δεδομένο ότι οι καθηγητές πρέπει να πληρώνονται όπως ορίζει ο νόμος, είναι δύσκολο να υπάρξει μείωση των εξόδων, που θα περάσει και στα δίδακτρα, αλλά είμαι σίγουρος ότι και εκεί θα τα καταφέρουμε.

Όταν βρεθεί, λοιπόν, η λύση, θα εφαρμοστεί άμεσα η μείωση των διδάκτρων και δε θα περιμένουμε τη νέα σεζόν.

Από τη στιγμή που υπήρξε η μείωση στα δίδακτρα στη Σχολή Χορού, φάνηκε διαφορά σε επίπεδο νέων εγγραφών;
Ναι, ήταν τεράστια η ανταπόκριση. Ενδεικτικά να σας πω ότι δημιουργήθηκαν λόγω της ζήτησης δύο νέα τμήματα για παιδιά, ενώ ανάλογα με τη ζήτηση που θα υπάρξει, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε και νέα τμήματα.

Άρα, το υψηλό κόστος αποτελεί εμπόδιο για τους γονείς να φέρουν τα παιδιά τους στις συγκεκριμένες σχολές…
Προφανώς και ισχύει αυτό. Ζούμε σε δύσκολες περιόδους, έχουν αυξηθεί τα πάντα, κι εμείς πρέπει να βοηθήσουμε τα παιδιά και τους γονείς.

Θεωρώ ότι ακόμα και μείωση πέντε ευρώ να γίνει στα δίδακτρα, «είναι υπόθεση» για τους γονείς. Έτσι, όσο μπορούμε να μειώσουμε τα δίδακτρα, εμείς θα το κάνουμε.

Θέλουμε να έχουμε και περισσότερα παιδιά αλλά και να βοηθήσουμε τις οικογένειές τους.

Στο Εργαστήρι Εικαστικών θα γίνει μείωση των διδάκτρων;
Θεωρώ ότι εκεί τα δίδακτρα είναι ήδη χαμηλά. Παρέμειναν στα ίδια επίπεδα, παρότι αυξήθηκαν αρκετά οι πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του. Να σας πω δε, ότι φέτος υπήρξε αύξηση των μαθητών άνω του 35%.

ΔΗΠΕΘΕΚ
Πότε περιμένουμε το νέο καλλιτεχνικό διευθυντή;
Πριν από λίγες μέρες ολοκληρώθηκαν και οι συνεντεύξεις των 14 υποψηφίων για αυτή τη θέση. Θεωρώ ότι όλοι οι υποψήφιοι ήταν αξιόλογοι, κι αυτό δείχνει το ενδιαφέρον που υπάρχει για το συγκεκριμένο θέατρο.

Εμείς, από την πλευρά μας, τους ευχαριστούμε που θέλησαν να διεκδικήσουν τη συγκεκριμένη θέση.

Υπάρχει «μάχη» για την επιλογή του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, η οποία θα γίνει την Τρίτη, καθώς συνεδριάζει η αρμόδια επιτροπή.

Πλέον στο ΔΗΠΕΘΕΚ περιμένουμε αλλαγές;
Σίγουρα θα πρέπει όλοι να περιμένουμε νέα πράγματα. Εμείς θα παρακολουθούμε το σχεδιασμό, γιατί πρέπει να γίνει το επόμενο βήμα για το ΔΗΠΕΘΕΚ. Είναι σκοπός μας να ανέβει και ο κόσμος να το αγκαλιάσει ξανά, ενώ τα ερασιτεχνικά σωματεία που επιθυμούν, να επιστρέψουν. Μόνο κέρδος θα αποτελέσει και για αυτά. Πρέπει το ΔΗΠΕΘΕΚ να αποκτήσει ξανά δικό του κοινό, που δυστυχώς έχει χαθεί.

Μπορεί, δηλαδή, να δούμε συνεργασίες και με ερασιτεχνικές ομάδες;
Συνεργασίες μπορούν να γίνουν, στο πλαίσιο πάντα που μας επιτρέπει ο νόμος, αφού εξ ορισμού στο ΔΗΠΕΘΕΚ δεν μπορούν να παίξουν ερασιτέχνες ηθοποιοί. Όμως, εγώ θα επιθυμούσα, αν βέβαια συμφωνεί και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, να στραφούμε και σε ντόπιους επαγγελματίες ηθοποιούς.

Πολλά έχουν γραφεί για τα εισιτήρια που έκοβε κάθε παράσταση, με τα νούμερα να είναι απογοητευτικά. Πόσο σημαντικό είναι αυτό για εσάς;
Γενικά, ο πολιτισμός δεν μπορεί να έχει κέρδος, το ζήτημα όμως για εμάς είναι να έχουμε μικρή διαφορά στη ζημιά.

Το ΔΗΠΕΘΕΚ θα μπορούσε να έχει μια πολύ μικρή ζημιά. Βέβαια, τα εισιτήρια θα πρέπει να είναι σε φυσιολογικές τιμές, αφού ο χαρακτήρας του είναι και κοινωνικός.

Πρέπει όλοι να μπορούν να έρθουν και, μάλιστα, θα δημιουργήσουμε κατηγορίες για ομάδες πολιτών που θα έχουν φθηνότερα εισιτήρια.

Περιμένουμε νέες παραγωγές φέτος;
Υποχρεωτικά βάσει της προγραμματικής σύμβασης που έχουμε με το υπουργείο πρέπει να υπάρξει, τουλάχιστον, μια χειμερινή παραγωγή, μια καλοκαιρινή και μια παιδική.

Εμείς, βέβαια, δε θέλουμε να μείνουμε σε αυτό, θέλουμε σίγουρα να κάνουμε καλές παραγωγές, κι αν είναι εφικτό, αυτές να είναι παραπάνω από τρεις.

Ανοιχτό Θέατρο & Μέγαρο Χορού Καλαμάτας: Πώς θα λειτουργήσουν και τι γίνεται με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, τουλάχιστον στο δεύτερο;
Για το Μέγαρο Χορού ψάχνουμε να βρούμε μια λύση, για να τοποθετηθούν φωτοβολταικά και να μειωθεί το τεράστιο ενεργειακό κόστος που έχει.

Προσωπικά, θεωρώ ότι το Μέγαρο Χορού θα έπρεπε να έχει περισσότερες θέσεις για να μπορεί να λειτουργεί και να είναι οικονομικά βιώσιμο.

Αν καταφέρουμε και μπούμε σε ένα πρόγραμμα για την ενεργειακή του αναβάθμιση, ίσως μπορέσουμε να το κάνουμε πιο συμφέρον, κι έτσι να γίνονται εκεί περισσότερες εκδηλώσεις, οι οποίες και θα αφήνουν περισσότερα έσοδα.

Είναι σίγουρα ένα στολίδι για την πόλη, προσπαθούμε να το εκμεταλλευτούμε στο έπακρον, αλλά όσο είναι εφικτό αυτό οικονομικά.

Σχετικά με το Ανοιχτό Θέατρο, έχει τις δυνατότητες να προσφέρει στην πόλη. Καλλιτεχνικά και μόνο είναι ένα τεράστιο έργο. Πρέπει κι αυτό να το εκμεταλλευτούμε.

Τέλος, σχετικά με το διευθυντή που με ρωτήσατε, ψάχνουμε τρόπο να δημιουργηθεί η συγκεκριμένη θέση, που θα είναι επιφορτισμένη με τη λειτουργία και του Μεγάρου Χορού, αλλά και του Ανοιχτού Θεάτρου.

Ουσιαστικά, θα δημιουργηθεί ένας μικρός οργανισμός και ένας άνθρωπος που θα είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία των δύο χώρων.

Η διαδικασία, έπειτα και από εντολή του δημάρχου, συνεχίζεται, αλλά και πάλι εδώ θέλω να αναφερθώ στη γραφειοκρατία, αφού την κάνει χρονοβόρα. Θα πάρει, λοιπόν, μεν αρκετό καιρό, αλλά θα γίνει.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση