Βέργα: Οι τουρίστες φέτος επέλεγαν καταλύματα όπου μπορούσαν να μαγειρεύουν

Βέργα: Οι τουρίστες φέτος επέλεγαν καταλύματα όπου μπορούσαν να μαγειρεύουν

Ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ της περιοχής μιλούν στο «Θάρρος»

Καθημερινά ψώνιζαν τρόφιμα, με βασικούς πελάτες τους Έλληνες επισκέπτες

Να μειώσουν τα έξοδα των διακοπών τους είχαν ως στόχο, κυρίως Έλληνες, αλλά και ξένοι επισκέπτες της περιοχής, επιλέγοντας να μαγειρεύουν στα καταλύματα που διέμεναν και να τρώνε όσο το δυνατόν λιγότερο έξω.

Η Βέργα και ο Αλμυρός, που είναι οι πιο τουριστικές περιοχές στο Δήμο Καλαμάτας, δέχτηκαν και φέτος μεγάλο αριθμό επισκεπτών στα δεκάδες ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα που λειτουργούν εκεί, ενώ στα δύο καταστήματα – μίνι μάρκετ Έλληνες και ξένοι ψώνιζαν καθημερινά πράγματα για τα βασικά γεύματα της ημέρας, προσπαθώντας να μη δαπανήσουν πολλά χρήματα σε εξόδους.

Μειώνουν τα έξοδα
Έρευνες ανά την Ελλάδα έχουν δείξει φέτος ότι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές τροφίμων έχουν παρουσιάσει σημαντική άνοδο στις πωλήσεις τους σε τουριστικές περιοχές. Πολλοί επισκέπτες επιλέγουν την ενοικίαση καταλυμάτων τύπου airbnb, με στόχο να περιορίσουν τις εξόδους σε ταβέρνες και καφετέριες. Μάλιστα, το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου οι πωλήσεις τροφίμων κατέγραψαν άνοδο 7%. Στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ενώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν 16,2% φτάνοντας τα 3,8 δισ. ευρώ, λόγω αύξησης κατά 20,6% της τουριστικής κίνησης, η μέση δαπάνη μειώθηκε περαιτέρω κατά 3,6%. 

Ίσως και γι’ αυτό βλέπουμε αλυσίδες σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν το δίκτυό τους και να επενδύουν σε καινούργια υποκαταστήματα σε περιοχές που παρουσιάζουν αυξημένη τουριστική κίνηση.

Σύμφωνα με στοιχεία από τον πάροχο μεγάλων δεδομένων και προγνωστικών αναλύσεων, Circana, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2024 καταγράφηκε σε Βόρεια Ελλάδα, Πελοπόννησο και Κρήτη. Στη Βόρειο Ελλάδα οι πωλήσεις αυξήθηκαν 5,1%, η Κρήτη εμφάνισε ανάπτυξη 5,6% και η Πελοπόννησος ανάπτυξη 3,9%.

Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι το αυξανόμενο κόστος ζωής έχει αναγκάσει πολλούς Έλληνες, όχι μόνο να περιορίσουν τις διακοπές ή να τις ακυρώσουν, αλλά να αλλάξουν και την καταναλωτική τους συμπεριφορά.

Επτά στους 10 Έλληνες (ποσοστό 71%) δηλώνουν πως έχουν ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά., το 55% (έναντι 54% το 2023) έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, το 49% έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο, ίδιο ποσοστό έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του και αντίστοιχο ποσοστό έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

«Θάλασσα, ψώνια και σπίτι»
Την τακτική αυτή ακολούθησαν πολλοί τουρίστες και ήταν ιδιαίτερα εμφανής στα δύο καταστήματα που λειτουργούν στη Βέργα.

Ο Χαράλαμπος Χειλάς διατηρεί στο δρόμο της Μάνης το μίνι μάρκετ και κρεοπωλείο «Ο μπάρμπα Θόδωρος». Όπως μας είπε, περισσότερο από άλλες χρονιές τουρίστες επισκέπτονταν το κατάστημα για να αγοράσουν διάφορα τρόφιμα, όπως μακαρόνια, αλλά και κρέας, για να εξασφαλίσουν τα γεύματά τους στο κατάλυμα που διέμεναν.

Ιδιαίτερα από καταλύματα τύπου airbnb, που υπάρχουν πολλά τριγύρω, έβλεπε τους ενοικιαστές τους καθημερινά στο μαγαζί του να ψωνίζουν τα απαραίτητα για τη διατροφή τους.

«Φέτος ψώνιζαν περισσότερο από πέρυσι. Και κρέας και πολλή μαναβική, έτοιμες σάλτσες, μακαρόνια. Κυρίως οι Έλληνες βέβαια, αλλά και ξένοι. Φέτος είδαμε στην περιοχή και πολλούς Ιταλούς. Ο Έλληνας ψωνίζει λίγο πιο “πλούσια”. Οι ξένοι ψωνίζουν πάντα συγκρατημένα. Παίρνουν μόνο τα πράγματα της ημέρας που χρειάζονται. Ο ξένος είναι πέντε άτομα, θα πάρουν 5 σουβλάκια και 2 ντομάτες για σαλάτα. Θα πάρει 200 γραμμάρια κιμά για να φτιάξει με μακαρόνια. Ο Έλληνας θα  πάρει πέντε σουβλάκια για τον καθένα τους και ένα κιλό ντομάτες. Πήγαιναν θάλασσα, γυρνούσαν, ψώνιζαν και μετά στο σπίτι που έμεναν», σχολίασε ο κ. Χειλάς.

Το Σεπτέμβριο, όπως παρατήρησε, ο κόσμος που έρχεται διακοπές στην περιοχή είναι καλύτερα οικονομικά. Είναι συνήθως ζευγάρια χωρίς παιδιά ή άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας χωρίς υποχρεώσεις και είναι πιο άνετοι στο να δαπανήσουν χρήματα.  Όπως είπε χαρακτηριστικά, μια ταβέρνα το Σεπτέμβριο, με το μισό κόσμο απ’ ό,τι τον Αύγουστο, μπορεί να κάνει τον ίδιο τζίρο.

«Φάνηκε η οικονομική δυσχέρεια»
Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, κυρίως, οι Έλληνες αυτήν περίοδο φάνηκαν αισθητά φέτος, όπως μας είπε ο κ. Έλτον από το κατάστημα «Αγνοπωλείο», το οποίο διατηρεί η σύζυγός του, Χαρά Καπινιάρη, στην οδό Ευαγγελιστρίας στη Βέργα.

Μάλιστα, τη μεγαλύτερη κίνηση το μίνι μάρκετ είχε μετά τις 2.00 το μεσημέρι.  «Φαινόταν ότι γυρνούσαν από το μπάνιο, ψώνιζαν και πήγαιναν εκεί που έμεναν και μάλλον δεν ξαναέβγαιναν. Δεν μπορούσαν να πηγαίνουν συνέχεια έξω για φαγητό. Αυτό φαινόταν και στα καταστήματα εστίασης ότι δεν είχαν κόσμο. Φέτος ψώνιζαν από το μαγαζί περισσότερο από άλλες χρονιές. Περίπου ένα 20% πάνω σε σύγκριση με πέρυσι, που πέρυσι ήταν περισσότερος ο τουρισμός. Αγόραζαν έτοιμες σάλτσες, μακαρόνια, έτοιμες σαλάτες, γενικά πράγματα για να ετοιμάσουν γρήγορα γεύματα», πρόσθεσε ο κ. Έλτον, επισημαίνοντας πως ήταν φανερό πως προσπαθούσαν να μειώσουν τα έξοδά τους λόγω οικονομικής δυσκολίας.

Τους προηγούμενους μήνες κυριάρχησαν οι Έλληνες, ενώ, όπως είπε, οι ξένοι επισκέπτες της περιοχής έρχονται κυρίως το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. «Πέρυσι ο Σεπτέμβριος τουριστικά ήταν σαν να συνεχίσθηκε το καλοκαίρι χωρίς διακοπή. Φέτος από την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, μετά τις 20 δηλαδή, υπάρχει μια κάμψη. Ίσως λόγω καιρού», κατέληξε.

Της Βίκυς Βετουλάκη