Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο κυρίως σε επίπεδο νομού, παρουσίασαν μέλη της Α’ ΕΛΜΕ Μεσσηνίας σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χθες.
Ο πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ, Αλέξης Χαραλαμπιδόπουλος, ξεκίνησε λέγοντας ότι οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν προβλήματα, «προβλήματα διαβίωσης αλλά και καθημερινότητας στα σχολεία τους».
Έκανε, δε, γνωστές τις πανελλαδικές θέσεις της ΟΛΜΕ, που αφορούν «στη στήριξη της δημόσιας και δωρεάν παιδείας ως πρώτιστη πολιτική επιλογή, ενταγμένη στον ευρύτερο αγώνα των εργαζομένων για μια δίκαιη κοινωνία».
Αυτό που ζητούν οι εκπαιδευτικοί είναι αρχικά η οικονομική τους αναβάθμιση, με ουσιαστικές γενναίες αυξήσεις, ώστε να διασφαλιστεί η καθημερινότητά τους και η διαβίωσή τους να είναι καλύτερη. Επίσης, την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων ως ένα μείζον κοινωνικό δημοκρατικό ζήτημα. Έτσι, ζητούν να μπει «ένα τέλος στις πρακτικές αυταρχισμού στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς μέσα από ένα υπέρμετρα τυπολατρικό και αυστηρό διοικητισμό, όπως αυτός εκφράζεται σε όλα τα επίπεδα της ιεραρχίας, τόσο των εκπονητών της εκπαιδευτικής πολιτικής όσο και του ιδίου του μηχανισμού διοίκησης». Επιπλέον, να αντιμετωπιστεί με τρόπο ουσιαστικό και με προσανατολισμό στην επικέντρωση στο εκπαιδευτικό έργο πρωτίστως και όχι σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, που, όπως είπε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ, κουράζουν τον εκπαιδευτικό και τον αποπροσανατολίζουν από το έργο του.
Ακόμα, να καλυφθούν όλα τα κενά των εκπαιδευτικών, όπως και να ανακληθούν οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις των σχολείων, που φέτος ήταν πολλές.
Οι καθηγητές ζητούν και επαναφορά του διδακτικού ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα και την κατάργηση του νόμου Χατζηδάκη, που περιστέλλει τα εργασιακά και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των καθηγητών.
Αναφερόμενος ο κ. Χαραλαμπιδόπουλος στα περιστατικά βίας που γίνονται ολοένα και περισσότερα στα σχολεία, ζήτησε οι εκπαιδευτικοί να είναι καλυμμένοι στις σχολικές εκδρομές με κάποιον νομικό σύμβουλο, ενώ πρόσθεσε ότι είναι αυτονόητο στις σχολικές εκδρομές που πραγματοποιούνται εκτός έδρας να υπάρχει κάποια αμοιβή για τους εκπαιδευτικούς. Επίσης, τα εκτός έδρας του Σαββατοκύριακου. αφού πολλές εκδρομές πραγματοποιούνται τα Σαββατοκύριακα.
Το πρόβλημα με την εύρεση σπιτιού στην Καλαμάτα και έκκληση προς τους ιδιοκτήτες
Μιλώντας για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, είπε ότι λαμβάνουν περίπου 800 ευρώ, με την ακρίβεια να μαστίζει την κοινωνία και τα ενοίκια να κυμαίνονται από 300 έως 500 ευρώ. Άρα τους μένουν γύρω στα 300 ευρώ για να επιβιώσουν. «Αυτοί οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται σήμερα είναι μεγάλη ηλικίας, άνω των 40 ετών, έχουν οικογένειες, σπίτια στις μόνιμες κατοικίες τους και έρχονται στην επαρχία για να μάθουν τα παιδιά γράμματα με ένα μισθό που δεν τους φτάνει. Συνέπεια όλων αυτών είναι πολλοί εκπαιδευτικοί να παραιτούνται και να μην αποδέχονται το διορισμό, να υπάρχουν εκ νέου κενά στα σχολεία, να ζητούνται νέες προσλήψεις εκπαιδευτικών και έτσι να δημιουργείται ένα μόνιμο πρόβλημα» σχολίασε.
Μάλιστα, ο κ. Χαραλαμπιδόπουλος ανέφερε ότι σε κάποιες νησιωτικές περιοχές έχουν γίνει κάποια βήματα με εύρεση κατοικίας σε παλιά ξενοδοχεία ή με κατασκευή κατοικιών, αλλά στην Καλαμάτα δεν έχει γίνει κάτι. Έτσι απηύθυνε έκκληση στους ιδιοκτήτες σπιτιών, για όσους εκπαιδευτικούς έχουν πραγματικά ανάγκη, να υπάρχει ειδική μεταχείριση.
Ο ρόλος του Δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας
Απευθυνόμενος δε στην Πολιτεία, την Περιφέρεια και το Δήμο, τους κάλεσε να μεριμνήσουν για την αξιοπρεπή στέγαση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, αλλά και των αναπληρωτών. Έτσι, αν υπάρχουν κάποια κτήρια στο Δήμο, να τα μισθώσουν ή να τα επισκευάσουν, είτε κάποιο παλιό ξενοδοχείο να ανακατασκευαστεί και να δοθούν τα δωμάτια στους εκπαιδευτικούς. Διαφορετικά, να γίνει αλλαγή στο νομικό πλαίσιο και το κράτος να παρέχει στους Δήμους ή την Περιφέρεια τα απαιτούμενα ποσά, ώστε αυτά με επιδότηση ενοικίου να δίνονται στους εκπαιδευτικούς που έχουν πραγματικά ανάγκη.
Κλείνοντας ο κ. Χαραλαμπιδόπουλος αναφέρθηκε στη σίτιση και ζήτησε από το Δήμο Καλαμάτας ή την Περιφέρεια στα κατά τόπους εστιατόρια –λέσχες φοιτητών να μεριμνήσουν για να έχουν πρόσβαση και οι εκπαιδευτικοί, να τρώνε εκεί, αν όχι δωρεάν, τουλάχιστον με χαμηλό αντίτιμο.
Τα κενά της Μεσσηνίας και οι χαμένες ώρες διδασκαλίας
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο γενικός γραμματέας της Α’ ΕΛΜΕ, Θεόφιλος Παπαδόπουλος. Αρχικά μίλησε για τα κενά στη Μεσσηνία. Όπως είπε, μέχρι χθες (σ.σ. Δευτέρα) στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας υπήρχαν στα σχολεία του νομού 65 κενά εκπαιδευτικών. Συνολικά, δε, από την αρχή της χρονιάς μέχρι σήμερα έχει υπάρξει απώλεια 8.500 ωρών μαθημάτων.
Μάλιστα, ακόμα και μετά τις προσλήψεις της Δευτέρας, παραμένουν 25 κενά και περίπου 350 ώρες μουσικών μαθημάτων στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας.
Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι η Α’ ΕΛΜΕ έχει κάνει και φέτος αρκετές παρεμβάσεις, όπως για τα κενά των εκπαιδευτικών και την κατάργηση τμημάτων των ΕΠΑΛ (σε κάποιες περιπτώσεις οι μαθητές δεν έχουν άλλη διέξοδο και θα πρέπει να μετακινηθούν εκτός νομού, όπως για τις ειδικότητες Ηλεκτρονικών ή Θερμοϋδραυλικών).
Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας ότι «δυστυχώς δε φαίνεται όλα αυτά τα προβλήματα να ανησυχούν το υπουργείο Παιδείας, για να λάβει μέτρα, παρά τις κινητοποιήσεις τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών».
Πρόσθεσε δε και άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί όπως το πάγωμα της μισθολογικής ωρίμανσης για το 2016 και 2017, που παραμένει σε ισχύ. Σε ισχύ παραμένουν και κάποιες «έκτακτες» εισφορές στο μισθό τους που ζητούν να καταργηθούν.
Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί ζητούν την άμεση καταβολή του 13ου και του 14ου μισθού.
Άλλο σημαντικό ζήτημα που ανέφερε, είναι ότι στα σχολεία υπάρχουν αναπληρωτές καθηγητές που ενώ κάνουν την ίδια ακριβώς δουλειά με τους μόνιμους, δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα. Επίσης, χαρακτήρισε σημαντική την υπογραφή των διαπιστωτικών πράξεων διορισμού εκπαιδευτικών για τους οποίους έχει λήξει η διετία δοκιμαστικής υπηρεσίας και θα έπρεπε ήδη να έχουν μονιμοποιηθεί.
Πέρα από τα μισθολογικά, ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε σε ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου, όπως τα μεγάλα τμήματα, ειδικά σε λύκεια με κατευθύνσεις, με 26 μαθητές, κάτι που δημιουργεί πρόβλημα στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Για το λόγο αυτό ζητούν μείωση των μαθητών ανά τμήμα.
Παράλληλα, ζήτησε να γίνει κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, καθώς και της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, αφού η εκπαιδευτική κοινότητα τη θεωρεί απαράδεκτη. Κι αυτό διότι, όπως είπε, μένουν έξω από τα πανεπιστήμια παιδιά που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαν να σταδιοδρομήσουν.
Κτηριακά προβλήματα σε σχολεία της Μεσσηνίας
Έπειτα ο γενικός γραμματέας αναφέρθηκε σε κτηριακά προβλήματα, μερικά εκ των οποίων χρονίζουν, όπως τα έργα που γίνονται εδώ και 4 χρόνια στο Γυμνάσιο- Λύκειο Μελιγαλά, εν ώρα μάλιστα λειτουργίας του σχολείου.
Προβλήματα υπάρχουν και στα ΕΠΑΛ, τόσο της οδού Κρήτης όσο και στο 4ο. Στα παραπάνω, όπως είπε, υπάρχει υπερπληθυσμός παιδιών και οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να βρουν χώρους, όμως τα κτήρια αυτά ήταν άλλων προδιαγραφών και έτσι γίνονται παρεμβάσεις, κάποιες φορές ίσως χωρίς νομότυπο τρόπο, για να δημιουργηθούν αίθουσες διδασκαλίας.
Επίσης, υπάρχουν προβλήματα σε ζητήματα πυρασφάλειας, ζητώντας να γίνει έλεγχος για το θέμα, καθώς και δευτεροβάθμιος αντισεισμικός έλεγχος, που δεν έχει προχωρήσει σε κανένα σχολείο.
Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών έφερε προβλήματα
Εν συνεχεία, ο κ Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στις Σχολικές Επιτροπές που καταργήθηκαν, κάτι που προκάλεσε πρόβλημα στη λειτουργία των σχολείων, αφού υπάρχει υποχρηματοδότηση.
Κλείνοντας αναφέρθηκε σε ζητήματα εκφοβισμού του κλάδου. Μπορεί, σχολίασε, στην περιοχή μας να μην είναι τόσο έντονα, αλλά υπάρχουν σε πανελλαδικό επίπεδο, με εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν σε κινητοποιήσεις και στη συνέχεια διώκονται πειθαρχικά.
Δεν πάει άλλο…
«Δεν πάει άλλο», επισήμανε, με τους εκπαιδευτικούς της Α’ ΕΛΜΕ να προετοιμάζονται για την απεργία στις 20 Νοεμβρίου, ενώ κάλεσε μαθητές και γονείς στο πλευρό των εκπαιδευτικών.
Όλοι μαζί, συνέχισε, πρέπει να δώσουν βροντερό «παρών» για να σταματήσει η απαξίωση του δημόσιου σχολείου και να μπορέσουν και οι εκπαιδευτικοί να λειτουργήσουν σωστά και τα παιδιά να μορφώνονται και όχι απλά να εκπαιδεύονται.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση