Αφαίμαξη της τσέπης των πολιτών προκαλούν αποφάσεις της κυβέρνησης
Μετά τις πρώτες αρνητικές εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν στους πολίτες από την απόφαση της Δημοτικής Αρχής Καλαμάτας να προχωρήσει σε… γενναία αύξηση των δημοτικών τελών (σ.σ. υπάρχουν σχετικές ανακοινώσεις από περιφερειακές και αυτοδιοικητικές παρατάξεις, σωματεία, φορείς και σύλλογοι), ο δήμαρχος Θ. Βασιλόπουλος προέβη χθες σε σχετικές ανακοινώσεις, σημειώνοντας τα εξής:
«Η διαχείριση των απορριμμάτων έχει κόστος, αυτό το έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Ζούμε σε μια καταναλωτική κοινωνία, παράγουμε απορρίμματα και τα απορρίμματά μας οφείλουμε να τα διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να μην επιβαρύνουμε τις επόμενες γενιές, γιατί βλέπουμε με την κλιματική αλλαγή, με την κλιματική κρίση, τι συμβαίνει.
Ο Δήμος Καλαμάτας σταμάτησε να διαχειρίζεται τα απορρίμματά του στη Μαραθόλακκα και από την 1η Ιουλίου 2023, όπως είχαμε δεσμευτεί, τα μεταφέραμε στην Καλλιρρόη, στη μεταβατική διαχείριση που γίνεται εκεί. Αυτό έχει ένα κόστος περίπου 30 ευρώ επιπλέον τον τόνο, επί 30.000 τόνους απορριμμάτων που μεταφέρονται, αντιλαμβάνεστε πόσο μεγάλο βάρος είναι αυτό για το Δήμο Καλαμάτας.
Στο παραπάνω κόστος θα πρέπει να προστεθεί και αυτό της μεταφοράς.
Από φέτος, το 2024, που θα πληρωθεί το 2025, ήρθε στη ζωή μας το άδικο και καταχρηστικό τέλος ταφής. Όλα αυτά δημιουργούν μια επιπλέον επιβάρυνση για το Δήμο Καλαμάτας περίπου στα 2 εκατομμύρια ευρώ.
Το 2024, για να μην κάνουμε αύξηση, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, την εποχή της υγειονομικής κρίσης που μας δόθηκε αυτή η δυνατότητα, παίρναμε χρήματα από το αποθεματικό και αυτά τα χρήματα τα τοποθετούσαμε στην καθαριότητα για να μη χρειαστεί να κάνουμε αυξήσεις.
Όμως, τα χρήματα αυτά δεν υπάρχουν. Όταν παίρνεις από το αποθεματικό, σημαίνει πως δεν κάνεις έργα, ασφαλτοστρώσεις, δεν παρέχεις έξτρα υπηρεσίες, οπότε λείπουν από την πόλη.
Συγχρόνως, φέτος και αυτή η δυνατότητα καταργήθηκε. Το 2025 δεν έχουμε το δικαίωμα να πάρουμε χρήματα από το αποθεματικό, που σημαίνει ότι πρέπει η ανταποδοτική υπηρεσία καθαριότητας, “κατηγορία 20” όπως λέγεται, να είναι ισοσκελισμένη.
Έτσι φέτος, επειδή υπάρχει αυτή η έλλειψη των 2 εκατομμυρίων, λόγω της διαχείρισης των απορριμμάτων, επαναλαμβάνω και το τέλος ταφής, είμαστε σε δύσκολη θέση και αναγκαζόμαστε να κάνουμε αυτή την αύξηση, που είναι σημαντική. Το 27% δεν είναι μία μικρή αύξηση. Δεν έχει σημασία αν γύρω μας οι άλλοι Δήμοι έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις από 60% μέχρι 120%, όμως και το 27% είναι μία μεγάλη αύξηση.
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες αυξήσεις, για να καταλάβετε ακριβώς για τι αύξηση μιλάμε, στη β’ ζώνη κατηγορίας των σπιτιών που αφορά πάνω από το 80% των ιδιοκτησιών, για παράδειγμα στα 100 τετραγωνικά, μέχρι σήμερα πληρώνουν 95 ευρώ το χρόνο, ενώ από το 2025 θα πληρώνουν 120 ευρώ το χρόνο. Είναι μία αύξηση 25 ευρώ το χρόνο, περίπου δηλαδή 2 ευρώ και κάτι το μήνα».
Το… ληστρικό χαράτσι της κυβέρνησης
Το θέμα που έχει ξεσηκώσει τους δημάρχους και προσέφυγαν στο ΣτΕ, είναι η αφαίμαξη εκατομμυρίων ευρώ για το περίφημο τέλος ταφής. Πρόκειται για το πρόστιμο που καλούνται να πληρώσουν οι Δήμοι ως περιβαλλοντικό φόρο για τους τόνους των απορριμμάτων που οδηγούνται στις χωματερές, χωρίς να έχει προηγηθεί ανακύκλωση.
Θεωρητικά υιοθετήθηκε το 2012 ως μέσο πίεσης, προκειμένου οι Δήμοι να αυξήσουν τα ποσοστά ανακύκλωσης και η επιβολή του ξεκίνησε από 1/1/2022, με κλιμακωτή αύξηση.
Για το τέλος ταφής η κυβέρνηση αιφνίδια αποφάσισε να το παρακρατήσει από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Είναι σαφές ότι όλοι οι δήμαρχοι της χώρας ομόθυμα είναι αντίθετοι στο αυθαίρετο, παράνομο και αντισυνταγματικό τέλος ταφής απορριμμάτων που επιβλήθηκε σε βάρος της κοινωνίας και όχι απλά εις βάρος των Δήμων.
Επιπλέον, οι δήμαρχοι εν μέρει έχουν κι ένα επιπλέον δίκιο με το μέρος τους, όταν χρεώνουν τις αυξήσεις των ανταποδοτικών τελών στην κυβέρνηση, η οποία προκειμένου να ενισχύσει τα δημόσια οικονομικά και να παρουσιάσει θετικά οικονομικά αποτελέσματα, αφαίρεσε, με το έτσι θέλω, πόρους από την αυτοδιοίκηση, μεταφέροντας παράλληλα νέες υποχρεώσεις και ευθύνες.
Α.Π.