Παράλληλα, θέτει ζήτημα ασφάλειας στον επαρχιακό δρόμο που διοχετεύθηκε η κίνηση
Απογοήτευση για την εγκατάλειψη του έργου βελτίωσης του οδικού άξονα Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι εκφράζει με επιστολή του ο Σύλλογος Μηχανικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Τριφυλίας. Παράλληλα, θέτει ζήτημα ασφάλειας στον επαρχιακό δρόμο Γαργαλιάνων – Μαραθόπολης – Αγίας Κυριακής – Φιλιατρών, στον οποίο διοχετεύθηκε όλη η κίνηση οχημάτων.
Στην επιστολή προς τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου, τον αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Πελοποννήσου, τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Π.Ε. Μεσσηνίας και τα ΜΜΕ αναφέρεται: «Κύριοι, ο Σύλλογός μας με την παρούσα επιστολή εκφράζει την απογοήτευσή του για την εγκατάλειψη επί της ουσίας του σημαντικού για την τοπική και υπερ-τοπική κυκλοφορία έργου βελτίωσης του οδικού άξονα Φιλιατρών – Γαργαλιάνων. Ο δρόμος αυτός, όπως άλλωστε γνωρίζετε, είναι τμήμα του δευτερεύοντος εθνικού οδικού δικτύου της 9ης εθνικής οδού Πύργου – Μεθώνης, και είναι ο κύριος οδικός άξονας επικοινωνίας όλης της δυτικής Μεσσηνίας από την Κυπαρισσία έως την Πύλο και τη Μεθώνη.
Οι ημερήσιοι κυκλοφοριακοί φόρτοι του οδικού άξονα όλο το χρόνο είναι σημαντικοί και ειδικά την περίοδο του καλοκαιριού, από το Μάιο έως το Σεπτέμβριο, λόγω της τουριστικής κίνησης αυτοί πολλαπλασιάζονται, ενώ από πλευράς σύνθεσης περιλαμβάνουν μεγάλο ποσοστό από μεγάλα βαρέα οχήματα φορτηγά και λεωφορεία.
Το έργο εξ όσων από τον Τύπο γνωρίζουμε, ξεκίνησε στις αρχές του 2022 με συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη, δηλαδή τις αρχές του 2024. Κανείς, βέβαια, δεν περίμενε να τηρηθεί ο συμβατικός χρόνος, αλλά το να έχει εγκαταλειφτεί εντελώς το έργο, ακριβώς τρία χρόνια από όταν ξεκίνησε, δεν το περίμενε κανείς. Γνωρίζουμε ότι οι εργασίες σταμάτησαν περίπου στο τέλος του 2023 και έκτοτε καμία επίσημη ανακοίνωση δεν έχει δοθεί από μέρους σας για το πότε θα ξεκινήσουν πάλι εργασίες και ποιος θα είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου.
Σήμερα, κατά τη γνώμη μας, το έργο παρουσιάζει την εξής εικόνα. Οι εργασίες που έχουν γίνει στο σύνολο του έργου δεν ξεπερνούν το 20% και συγκεκριμένα έχουν ολοκληρωθεί τα τεχνικά και η οδοστρωσία, χωρίς τα ασφαλτικά, σε μήκος 2,5 χλμ. (από τους Γαργαλιάνους έως το ρέμα του Λαγκουβάρδου) από τα 8,5 χλμ. του συνολικού μήκους, ενώ έχει γίνει η κατασκευή των παράπλευρων τάφρων για τα όμβρια ύδατα μετά το ρέμα της Ευαγγελίστριας προς τα Φιλιατρά, με περιορισμένες εργασίες διαμόρφωσης της σκάφης και της οδοστρωσίας. Στο τμήμα νότια των Φιλιατρών, που συνδέει τον υφιστάμενο δρόμο με τη 15η επαρχιακή οδό Αγία Κυριακή – Φιλιατρά, δεν έχουν γίνει καθόλου εργασίες. Αν συνυπολογίσουμε τα δύο μεγάλα τεχνικά στο ρέμα του Λαγκούβαρδου και στο ρέμα της Ευαγγελίστριας ότι αποτελούν μεγάλο τμήμα των εργασιών και του προϋπολογισμού, τότε το 20% που αναφέραμε ως εργασίες που έχουν γίνει είναι υπερβολικό.
Το διάστημα αυτό έχετε δεχθεί τις δικαιολογημένες, κατά τη γνώμη μας, διαμαρτυρίες του Αγροτικού Συλλόγου Γαργαλιάνων για την παροχέτευση των όμβριων υδάτων του δρόμου στο τμήμα από το Κουτσουβέρι έως το Λαγκούβαρδο μέσα στις περιουσίες τους, αντί να διοχετευτούν στο ρέμα αποδέκτη της περιοχής, που είναι ο Λαγκούβαρδος.
Για το θέμα αυτό θεωρούμε ότι η διευθέτηση των ομβρίων στο τμήμα αυτό δεν είναι η ενδεδειγμένη τεχνικά, επειδή δεν παροχετεύει τα όμβρια ύδατα στους τελικούς αποδέκτες (ρέματα) της περιοχής, όπως θα έπρεπε με την κατασκευή τάφρων μεταφοράς, αλλά στις παρακείμενες ιδιοκτησίες, που βρίσκονται στην κάτω πλευρά (δυτικά) του δρόμου.
Κατά τη γνώμη μας, για να προστατευτούν οι αγροτικές ιδιοκτησίες από ενδεχόμενη πλημμύρα χρειάζεται νέο έργο, που θα μεταφέρει τα όμβρια στο ρέμα του Λαγκούβαρδου.
Διατυπώθηκε δημοσίως η άποψη από τον κ. περιφερειάρχη ότι η μελέτη του δρόμου δεν έχει προβλέψει τη διάβαση του έργου των δικτύων του Φιλιατρινού φράγματος που θα αρδεύουν την περιοχή κάτω από το δρόμο και ότι αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος καθυστέρησης.
Αυτό είναι λογικό, αφού η μελέτη του δρόμου έγινε αρκετά χρόνια πριν από τη μελέτη των δικτύων, αλλά δεν είναι λογικό η μελέτη των δικτύων του Φιλιατρινού Φράγματος, που έγινε από το υπουργείο Γεωργίας τα τελευταία χρόνια, να μην έχει προβλέψει τα έργα της διάβασης του δρόμου. Τέλος πάντων, ό,τι και να συμβαίνει, θεωρούμε ότι το αντικείμενο δεν είναι σημαντικό και άξιο λόγου για καθυστέρηση του έργου και λύνεται, όπως όλοι οι μηχανικοί γνωρίζουμε, στο πλαίσιο συμπληρωματικών εργασιών, οι οποίες προβλέπονται σε όλες τις συμβάσεις. Όλα αυτά που αναφέρουμε έχουν ως συνέπεια ότι όλη η κίνηση κυκλοφορίας της 9ης εθνικής οδού, στο τμήμα μεταξύ Φιλιατρών και Γαργαλιάνων, διέρχεται από τον επαρχιακό δρόμο Γαργαλιάνων – Μαραθούπολης και στη συνέχεια από τον επαρχιακό δρόμο Μαραθούπολης – Αγίας Κυριακής – Φιλιατρών. Εκτός από τη διερχόμενη υπερ-τοπική κυκλοφορία της εθνικής οδού, οι δρόμοι αυτοί εξυπηρετούν και τις τοπικές κινήσεις των Δημοτικών Ενοτήτων Γαργαλιάνων και Φιλιατρών, στις οποίες περιλαμβάνονται και τα βραδέως κινούμενα αγροτικά οχήματα, που κινούνται σε όλη την αγροτική περιοχή που διασχίζουν.
Όλος αυτός ο κυκλοφοριακός φόρτος εξυπηρετείται από μια ανεπαρκή διατομή συνολικού πλάτους 5 μ., η οποία δεν επαρκεί για τη διασταύρωση δύο φορτηγών και λεωφορείων, αλλά ούτε και για τη διασταύρωση φορτηγού ή λεωφορείου με επιβατικό αυτοκίνητο, τα οποία σε αρκετά σημεία πρέπει να σταματήσουν για να περάσει πρώτα το ένα και μετά το άλλο. Δηλαδή, λόγω της καθυστέρησης της κατασκευής του ανωτέρω έργου, έχουν δημιουργηθεί στην περιοχή μας και σε μήκος 20 χλμ. επικίνδυνες συνθήκες κυκλοφορίας, τις οποίες όλοι θεωρήσαμε ότι ήταν προσωρινές, όπως μας διαβεβαιώσατε όταν άρχιζε το έργο, αλλά τώρα μετά τρία χρόνια, βλέποντας και την εξέλιξη του έργου, όλοι πλέον θεωρούμε ότι θα είναι μόνιμες και για μεγάλο χρονικό διάστημα, το οποίο εσείς ως αρμόδιοι φορείς για τη διαχείριση του έργου δεν προσδιορίζετε πόσο θα διαρκέσει.
Ο Σύλλογός μας, συνεπής στον κοινωνικό του ρόλο και ως ο μοναδικός τεχνικός επιστημονικός φορέας στην Τριφυλία, ανέλαβε την πρωτοβουλία με την παρούσα επιστολή να αναδείξει με τεχνικά επιχειρήματα ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που αφορά όλους μας και έχει να κάνει με την ασφάλεια της κυκλοφορίας στην περιοχή που ζούμε και κινούμαστε όλοι μας καθημερινά. Σας καλούμε, λοιπόν, να έρθετε σε διάλογο και να δώσετε δημοσίως στην τοπική μας κοινωνία, ως οι μόνοι υπεύθυνοι και αρμόδιοι για το ανωτέρω έργο, σαφείς απαντήσεις για την εξέλιξή του, για τη χρηματοδότησή του και, κυρίως, για το πότε προβλέπετε ως φορέας ότι θα ολοκληρωθεί».
Του Ηλία Γιαννόπουλου