Ξεκινά η μελέτη σύνταξης σκοπιμότητας
Νέα συνάντηση θα υπάρξει τον ερχόμενο Δεκέμβριο στο Ναύπλιο, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για την αναβίωση του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο, σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα του «ypodomes.com».
Στις 5 και 6 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί Ελληνο-Ελβετικό Συμπόσιο, προκειμένου να προχωρήσει περαιτέρω η ζύμωση για την επανενεργοποίηση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο-Τρίπολη-Καλαμάτα.
Μελέτη σκοπιμότητας
Η πρώτη συνάντηση είχε γίνει τον περασμένο Μάρτιο (14-15 του μήνα) στην Αθήνα, με παρουσίαση μιας πρώτης πρότασης και στη συνέχεια αποστολή – επίσκεψη στους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Τρίπολης, Παρθενίου, Ελαιοχωρίου, Ναυπλίου και Μυκηνών.
Σε αυτό το συμπόσιο θα γίνει παρουσίαση και συζήτηση των παραμέτρων και του προγράμματος για τη μελέτη σκοπιμότητας και την εκπόνηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου που θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για να είναι δυνατό τα επόμενα χρόνια να… σφυρίξει το τρένο και πάλι στις περιοχές της Κεντρικής και Νότιας Πελοποννήσου…
Το συμπόσιο αποτελεί μια συνεργασία του Δήμου Ναυπλιέων, της Πρεσβείας της Ελβετίας και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ).
Όπως ανέφερε στο ypodomes.com η συντονίστρια του εγχειρήματος, αρχιτέκτων πολεοδόμος και μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΛΕΤ, Ειρήνη Φρεζάδου, έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια με σύμμαχο τον Ελβετό πρέσβη για να λειτουργήσει και πάλι ο σιδηρόδρομος στην ιστορική γραμμή από Κόρινθο μέχρι Καλαμάτα, με τουριστικό κυρίως αντικείμενο.
Επαναλειτουργία
«Στόχος είναι σε αυτή τη φάση να παρουσιαστούν κάποια πρώτα συμπεράσματα, που θα μας οδηγήσουν στην εκπόνηση μιας μελέτης σκοπιμότητας για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, για να μπορέσει η γραμμή να γίνει λειτουργική και ασφαλής. Έχει γίνει αυτοψία σε ένα τμήμα 40 χλμ. από το Ναύπλιο μέχρι τα Δερβενάκια και η γραμμή είναι σε σχετικά καλή κατάσταση. Αυτό μας δίνει και το έναυσμα για να προσπαθήσουμε» σημειώνει η κυρία Φρεζάδου.
Όπως αποκάλυψε, έχει γίνει μια πρώτη συνάντηση με Ελβετούς εμπειρογνώμονες που έδωσαν κάποιες πρώτες κατευθύνσεις για το πώς θα μπορούσε να συνεχίσει αυτή η προσπάθεια. Ουσιαστικά μέσα από το πλαίσιο της μελέτης σκοπιμότητας και του business plan μπορεί να υπάρξει μια κατευθυντήρια γραμμή, που τελικά θα οδηγήσει στην επαναλειτουργία μιας γραμμής με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος.
Όπως υπογράμμισε η κυρία Φρεζάδου, οι Ελβετοί λόγω της γεωγραφίας της χώρας τους έχουν μεγάλη εμπειρία από αντίστοιχα έργα και έχουμε παραδείγματα από ανάλογες τουριστικές γραμμές εκεί που μπορούν να λειτουργήσουν ως οδηγοί για το σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο.
«Θα θέλαμε να επισπεύσουμε τις διαδικασίες και έχουμε αρκετούς επιστήμονες ειδικούς που μπορούν να μας συμβουλεύσουν. Έχουμε ως πρώτο στόχο την επαναλειτουργία της γραμμής Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο-Τρίπολη και σε δεύτερο στάδιο τη γραμμή Τρίπολη-Καλαμάτα» τονίζει η ίδια.
Μέχρι την Καλαμάτα
Σημαντικό στοιχείο της πρώτης γραμμής είναι το τρένο να φτάσει μέχρι το Ναύπλιο, που αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό, και να κάνει βιώσιμη τη γραμμή. Με την επαναλειτουργία της γραμμής μέχρι την Τρίπολη, σύμφωνα με την κυρία Φρεζάδου, μπορεί να επαναλειτουργήσει και το μηχανοστάσιο που βρίσκεται εκεί, αλλά και να δώσει «ζωή» στα ορεινά χωριά αυτής της διαδρομής.
Η δεύτερη φάση Τρίπολη-Καλαμάτα θα μπορούσε να δώσει την ευκαιρία στην περιοχή της Καλαμάτας όχι μόνο να επανασυνδεθεί με το εθνικό δίκτυο, αλλά και να λειτουργήσει στην περιοχή ένας προαστιακός σιδηρόδρομος στα πρότυπα της Πάτρας και επιπλέον να συνδεθεί με το αεροδρόμιο.
Στο συμπόσιο, όπως σημειώνει η κυρία Φρεζάδου, θα τεθούν οι βάσεις για τη συνέχεια και στόχος είναι η μελέτη σκοπιμότητας να ολοκληρωθεί από την έναρξη της εκπόνησής του, σε διάστημα ενός έτους. Στη συνέχεια θα παραδοθεί στην Πολιτεία για να συνεχίσει με την εύρεση χρηματοδότησης και υλοποίησης. Πρόκειται για ένα πλάνο το οποίο είναι με μεσοπρόθεσμο στόχο, καθώς είμαστε στα πρώτα βήματα μιας δύσκολης άσκησης.
Η πρωτοβουλία αυτή φιλοδοξεί να αναβιώσει όχι μόνο το σιδηροδρομικό τουρισμό και να βάλει ξανά στο χάρτη την ανατολική, κεντρική και νότια Πελοπόννησο, αλλά και να συμβάλει στην ανάπτυξη της περιοχής, στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος και του σιδηροδρομικού και ορεινού τουρισμού, όπως και να συνδράμει στην κοινωνική ανασυγκρότηση των περιοχών αυτών.
Σημαντικό στοιχείο στο σιδηροδρομικό τουρισμό είναι πως έχει διάρκεια όλο το χρόνο και από παραδείγματα σε άλλες χώρες, όπως η Ελβετία, μπορεί να είναι και βιώσιμος, εφόσον μπορεί να προσελκύσει τον απαραίτητο αριθμό χρηστών.
Συνδυαστικά θα δώσει την ευκαιρία μετακίνησης με το τρένο στις αστικές περιοχές της Πελοποννήσου, όπως το Άργος, το Ναύπλιο, η Τρίπολη και η Καλαμάτα, και επανασύνδεσης με νέους όρους με το εθνικό δίκτυο.