“Human Conditιων” με κέντρο τον άνθρωπο από τον ΙΩΝ για πρώτη φορά στην Καλαμάτα

“Human Conditιων” με κέντρο τον άνθρωπο από τον ΙΩΝ για πρώτη φορά στην Καλαμάτα

Την προσεχή Παρασκευή 8/11 και για ένα ολόκληρο δίμηνο (μέχρι τις 11 Ιανουαρίου 2025) στον πολυχώρο πολιτισμού Α49 στην Καλαμάτα θα παρουσιαστεί η έκθεση υβριδικής, ψηφιακής ζωγραφικής και φωτογραφίας, “Human Conditιων”. Ο δημιουργός των έργων, Ίων Δικαιάκος, καταθέτει κάτι από την ψυχή του, προσδοκώντας να εκπληρωθεί η μετουσίωση της επικοινωνίας ώστε ο κόσμος που θα επισκεφτεί την έκθεση να «ανακαλύψει κάτι για τον εαυτό του ή να έχει γίνει και ο ίδιος για μια στιγμή, λίγο καλλιτέχνης».

Η «Ανθρώπινη Κατάσταση», όπως την ενοράθηκε και την αποτύπωσε ο Μανιάτης καλλιτέχνης κατά την ανατρεπτική περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, πρωτοπαρουσιάστηκε με επιτυχία στην Αθήνα στις αρχές του χρόνου. Ο μεγάλος αντίκτυπος «επέβαλε» τη μεταφορά της συλλογής στην Καλαμάτα, κάτω από τη φιλόξενη σκέπη της γκαλερί της οδού Αναγνωσταρά 49. Παραδόξως θα έχουμε για πρώτη φορά την ευκαιρία να δούμε από κοντά έργα του ΙΩΝ στα… πάτρια, παρότι η πρώτη του καλλιτεχνική παρουσία εντοπίζεται στο μακρινό 2006 και το 2014 το LensCulture τον ανέδειξε στην 30άδα με τους καλύτερους πορτρετίστες φωτογράφους διεθνώς. Αν και αγαπά να ζωγραφίζει και με φυσικά μέσα (με προτίμηση στα λάδια, στα ξηρά παστέλ και στο κάρβουνο), η ανακάλυψη της ψηφιακής ζωγραφικής πριν από δέκα χρόνια περίπου απελευθέρωσε την καλλιτεχνική του έκφραση και δημιουργία. Το 2024 είναι η χρονιά του ή, καλύτερα, η χρονιά της επανεκκίνησης, με τρεις συνολικά εκθέσεις (το περασμένο καλοκαίρι παρουσίασε στην Αθήνα και την υβριδική φωτογραφική ενότητα “Work on Landscapes”, μια εναλλακτική «Εργασία στο Τοπίο»), μαζί με την επικείμενη που αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

Εν όψει των εγκαινίων της ερχόμενης Παρασκευής το «Θ» μεταφέρει μια μικρή αίσθηση από τα έργα και τις σκέψεις του καλλιτέχνη…

-Ίων, πώς αισθάνεσαι και τι σκέφτεσαι που έχεις για πρώτη φορά την ευκαιρία να εκθέσεις στην Καλαμάτα;
Η συγκίνηση και η χαρά μου είναι μεγάλες. Υπάρχει κάτι το απολύτως ιδιαίτερο στο να παρουσιάζεις τη δουλειά σου στον τόπο όπου μεγάλωσες. Μοιάζει σαν να ξανασυναντάς τον εαυτό σου μέσα στο χρόνο, διαμέσου του χώρου. Το γεγονός ότι το κοινό αυτή τη φορά αποτελούν άνθρωποι με κοινές μνήμες, επαυξάνει την εμπειρία και το συναίσθημα. Όσοι μεγαλώσαμε στην Καλαμάτα, είμαστε ενωμένοι με ένα νήμα κοινό. Είναι κάτι που δεν περιγράφεται με τα λόγια, απλά το νιώθεις…

-Πόσο επίκαιρα είναι αυτά τα έργα, που φτιάχτηκαν στην «καραντίνα»;
Η “Human Conditιων” είναι μία δουλειά απολύτως επίκαιρη. Η έμπνευσή της μπορεί να βρίσκεται στην εποχή της καραντίνας, στο κέντρο της όμως παραμένει ο Άνθρωπος και οι φιλοσοφικές, κοινωνιολογικές, υπαρξιακές συνιστώσες του. Το ένα από τα δύο κομμάτια της έκθεσης (το φετιχιστικό) δεν παραλείπει, δε, να κάνει ισχυρές αναφορές, ως φόρος τιμής, στο έργο του Francis Bacon, ο οποίος πραγματεύεται τα ίδια θέματα μέσα από τους πίνακές του. Εγώ, έχω με κάποιον τρόπο “μετοικήσει” το ύφος του στην εποχή μας, προσθέτοντας κάποια δικά μου στοιχεία. Το άλλο κομμάτι της έκθεσης (το λατρευτικό) είναι αμιγώς Ίων.

-Πόσο έχει αλλάξει ο ΙΩΝ και η δουλειά του από τότε που έφτιαξε τα έργα, από τις προηγούμενες δύο εκθέσεις στην Αθήνα, έως σήμερα;
Και οι δύο προηγούμενες εκθέσεις μου έγιναν μέσα στο τρέχον έτος – αυτή εδώ είναι η τρίτη ατομική μου για το 2024. Όμως, ο τρόπος που αντιλαμβάνομαι το χρόνο, διαφέρει αισθητά από το σύνηθες. Το μυαλό μου δουλεύει διαρκώς και πολυεπίπεδα. Ξέρω ότι είμαι πιο σοφός και πιο καλός καλλιτέχνης από όσο 10 μήνες πριν και παρότι στο αρχείο μου έχω έναν σημαντικό όγκο δουλειάς που περιμένει να παρουσιαστεί, δημιουργικά νιώθω ότι βρίσκομαι μόνο στην αρχή. Αυτό είναι σημαντικό, διότι δεν υπάρχει πιο άριστο εργαλείο για να γνωρίσεις τον εαυτό σου και τον κόσμο από τη δημιουργία. Η ζωή έχει νόημα μόνο ως ένα ταξίδι προς την αλήθεια και η δημιουργία βοηθά ακριβώς σε αυτό.

-Γιατί επέλεξες να παρουσιάσεις στην Καλαμάτα την “Ανθρώπινη Κατάσταση” (Human Conditιων) και όχι την “Εργασία στο Τοπίο;
Δεν ήταν ακριβώς θέμα επιλογής. Η “Εργασία στο Τοπίο”, μία έκθεση που επαναπροσδιόρισε το φωτογραφικό τοπίο, ήταν ήδη προγραμματισμένη στην Αθήνα (γκαλερί ΗΩΣ). Η “Human Conditιων” είχε ήδη λάβει μεγάλη δημοσιότητα, κυρίως χάρη σε εσάς το “Θάρρος”, το “Flash της Μεσσηνίας” και την εκπομπή της Μαρίας Τομαρά για το ραδιόφωνο της ΕΡΤ, με αφορμή την πρωτύτερη παρουσίασή της στην Αθήνα, στο Κέντρο Τεχνών Μετς. Υπήρχε, λοιπόν, ένα κοινό στην Καλαμάτα που τη γνώριζε και ενδιαφερόταν να τη δει από κοντά. Ο κ. Βαγγέλης Νικολάου συμφώνησε να τη φέρουμε στην πόλη μας κι αυτό είναι σπουδαίο, γιατί η έκθεση πλέον θα φιλοξενηθεί στο Χώρο Τέχνης Α49, ο οποίος είναι εξαιρετικός και ένα πραγματικό κόσμημα για την πόλη.

-Τι να προσέξει/παρατηρήσει στα έργα σου ο θεατής που θα έρθει στην έκθεση;
Θα ήθελα να προσέξει τον όγκο δουλειάς που βρίσκεται πίσω από αυτά. Εκείνο που εύχομαι, ωστόσο, είναι όταν θα φύγει από το χώρο, να έχει ανακαλύψει κάτι για τον εαυτό του ή να έχει γίνει και ο ίδιος, για μια στιγμή, λίγο καλλιτέχνης.

Στην έκθεση της Αθήνας υπήρξαν άνθρωποι που έρχονταν ξανά και ξανά, συχνά φέρνοντας μαζί και φίλους, για να δουν τα έργα. Τα σχόλιά τους ήταν πολύ συγκινητικά, ενώ είχα την ευκαιρία να γνωρίσω και ζωγράφους από τη Σχολή Καλών Τεχνών – εγώ δεν έχω σπουδάσει ζωγραφική, είμαι αυτοδίδακτος -, οι οποίοι έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Υπήρξε μάλιστα μία ζωγράφος που μου εξομολογήθηκε ότι η “Human Conditιων” της “άλλαξε τη ζωή”. Με εξέπληξε, γιατί δεν υπάρχουν πολλά κομπλιμέντα ανώτερα από αυτό, ξέρετε…

-Τι διαφορετικό θα υπάρχει στην έκθεση της Καλαμάτας;
Η έκθεση εδώ θα είναι πιο “πλουραλιστική”. Προσθέτω τέσσερα έργα που δεν υπήρχαν στην Αθήνα: δύο ψηφιακά “Το πορτρέτο Εκείνου κι Εμένα” και “Η Ερωμένη του Γάλλου Υπολοχαγού” και δύο μικρές ελαιογραφίες, σπουδές έργων του Πικάσο, οι οποίες είναι και οι πρώτες μου ελαιογραφίες, γενικώς. Η μεγάλη διάρκεια της έκθεσης μου δίνει την ευκαιρία να εμφανίζω συνεχώς νέο υλικό, ώστε ο επισκέπτης που θα επιστρέφει να έχει πάντα κάτι νέο να δει. Στην γκαλερί επίσης, θα υπάρχουν προϊόντα με απεικονίσεις έργων της “Human Conditιων” προς αγορά, μία κοινή πρακτική όλων των χώρων τέχνης, διεθνώς. Για τη δημιουργία τους, συνεργάστηκα και συνεργάζομαι με ένα φωτογράφο της πόλης, τον κ. Χρόνη Χρονόπουλο, ο οποίος μου δίνει εξαιρετικό αποτέλεσμα, εκμηδενίζοντας την ανάγκη μου να απευθυνθώ σε επαγγελματικά εργαστήρια της πρωτεύουσας.

-Τι άλλο δημιουργείς και έχεις στο μυαλό σου καλλιτεχνικά αυτό τον καιρό;
Πρώτο μου μέλημα είναι να φιλοτεχνήσω έργα συμβατικής ζωγραφικής με μεικτές τεχνικές για αυτήν εδώ την έκθεση – το θέμα προσφέρεται και το κοινό τα ζητάει. Στη συνέχεια να ολοκληρώσω μια σειρά έργων με θέμα το χορό, τα οποία εμπνεύστηκα από το Φεστιβάλ Χορού της πόλης και να ξεκινήσω την οργάνωση της επόμενης ζωγραφικής μου έκθεσης, η οποία είναι ήδη έτοιμη κι έχει ένα θέμα, εντελώς αναπάντεχο. Παράλληλα, και πριν από το τέλος του επόμενου έτους, θα ήθελα να παρουσιάσω τα νέα μου Φωτογραφικά Πορτρέτα – το καλλιτεχνικό είδος που με καθιέρωσε.

Σε αυτά, μάλιστα, θα ήθελα να συμπεριλάβω και κάποια από τα πολλά ενδιαφέροντα πρόσωπα της Καλαμάτας!

“HUMAN CONDITΙΩΝ”
Εγκαίνια: Παρασκευή 8/11/2024, 19:00 – 22:00
Διάρκεια: 08/11/2024 – 11/1/2025
Επιμέλεια: Βαγγέλης Νικολάου
Α49 | Αναγνωσταρά 49, Καλαμάτα
Ο Χώρος Τέχνης Α49 μάς προσκαλεί στην πρώτη ατομική έκθεση ζωγραφικής του καλλιτεχνικού φωτογράφου ΙΩΝ, στην πόλη όπου μεγάλωσε, ζει και εργάζεται. Μια εικαστική χαρτογράφηση των κρυφών, ανθρώπινων σκέψεων. Μια μελέτη των αμυχών της ψυχής, της εναντιοδρομίας, της υπαρξιακής απομόνωσης και του παράδοξου. Ο ψίθυρος του Εγώ, ο διάλογος του συνειδητού με το ασυνείδητο, η πάλη για μια στιγμή αρμονίας.

Η έκθεση αποτελείται από 80 εικόνες (μια επιλογή από τις 160, που δημιούργησε ο καλλιτέχνης) και πραγματεύεται την «Ανθρώπινη Κατάσταση» μέσα από δύο διαφορετικά ύφη, που αντιμάχονται και αλληλοσυμπληρώνονται. Τα έργα δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία και πρωτοπαρουσιάστηκαν στο κοινό στις 20/1/2024 στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ, Αθήνα.

Της Χριστίνας Ελευθεράκη