Ο πολιτισμός και η γαστρονομία κερδίζουν τους τουρίστες έναντι της θάλασσας

Ο πολιτισμός και η γαστρονομία κερδίζουν τους τουρίστες έναντι της θάλασσας

Η φήμη της Πελοποννήσου μέσα από έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ το καλοκαιρί του 2024

Υψηλή βαθμολογία στον τομέα το πολιτισμού, της γαστρονομίας και του ανθρώπινου δυναμικού συγκέντρωσε για το καλοκαίρι του 2024 η Περιφέρεια Πελοποννήσου, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ για τη φήμη της Ελλάδας και των Περιφερειών της στους επισκέπτες της στα κοινωνικά δίκτυα και τις ιστοσελίδες ταξιδιών.

Η έρευνα αφορά στους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο και το ΙΝΣΕΤΕ, στο πλαίσιο παρακολούθησης της τουριστικής δραστηριότητας μέσα από διαφοροποιημένες πηγές, συνεργάζεται με την εταιρεία TCI Research (που πλέον αποτελεί τμήμα της εταιρείας MMGY) σχετικά με τη συλλογή big data για την Ελλάδα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία).

Στην κατηγορία της εμπειρίας στη θάλασσα την καλύτερη βαθμολογία συγκέντρωσε η Ήπειρος, ενώ ακολουθούν οι Κυκλάδες και η Πελοπόννησος. Η Περιφέρειά μας συγκέντρωσε τη χαμηλότερη βαθμολογία στην υγιεινή και τα βιώσιμα ταξίδια.

Πολιτισμός και γαστρονομία
Η έκθεση περιλαμβάνει στοιχεία και για τις 13 Περιφέρειες της χώρας, που αποτυπώνουν την τουριστική εμπειρία ως προς την εστίαση και τα αξιοθέατα. Στο πλαίσιο της ανάλυσης έχουν αξιολογηθεί 177 χιλ. σχόλια για αξιοθέατα (attractions) και 122 χιλ. για εστιατόρια / bar στην Ελλάδα, ενώ 6,1 εκατ. και 10,7 εκατ. αντίστοιχα για ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Η Ελλάδα τόσο συνολικά όσο και η κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά διατήρησαν την ανταγωνιστικότητά τους ως προς την εμπειρία επίσκεψης, με βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η επίδοση αυτή αναδεικνύει την ικανότητα της χώρας μας να ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις προσδοκίες των επισκεπτών, ακόμη και κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου.

Την υψηλότερη βαθμολογία είχαν η Δυτική Μακεδονία, η Θεσσαλία και η Δυτική Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περισσότερες περιοχές της χώρας.

Η Αθήνα διατηρεί μια σταθερή ελκυστικότητα ως προορισμός καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.

Πολιτισμός και γαστρονομία είναι οι κύριες διαστάσεις της φήμης της χώρας, αλλά και της απτής εμπειρίας στους προορισμούς.

Το ανθρώπινο δυναμικό διαχρονικά λαμβάνει τα πιο θετικά σχόλια στις αξιολογήσεις, αποτελώντας έναν από τους κρισιμότερους παράγοντες της ελληνικής τουριστικής εμπειρίας.

Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις αποτελούν τα σημαντικότερα θέματα συζήτησης που επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της χώρας συνολικά.

Θετικά και αρνητικά
Για το 3o τρίμηνο του 2024 και με βάση την ανάλυση στοιχείων από το διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:

Η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας συνεχίζει να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο όγκο θετικών συζητήσεων σε θέματα πολιτισμού και γαστρονομίας.

Η καλοκαιρινή περίοδος στην Ελλάδα περιείχε πολλές θετικές αναφορές με έμφαση στη βιωσιμότητα, όπως τα εγκαίνια του πρώτου πράσινου ουρανοξύστη της χώρας, του Πύργου του Πειραιά, και μια πρωτοβουλία περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης στο χωριό Αποίκια της Άνδρου. Επιπρόσθετα, θετικά σχόλια συγκέντρωσαν τα ανέγγιχτα τοπία σε προορισμούς όπως η Σάμος και η Τήλος, πολιτιστικές εμπειρίες όπως μια έκθεση στην Πάρο, αλλά και η εμπειρία διαμονής σε πολυτελή καταλύματα.

Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως το περιστατικό με τα νεκρά ψάρια στο Βόλο, οι πυρκαγιές στην Αθήνα και η γενικότερη σοβαρή ξηρασία που πλήττει τη Νότια Ευρώπη αποτέλεσαν πηγή αρνητικών σχολίων.

Παρόλο που το θέμα της φιλοξενίας δημιούργησε συγκριτικά λιγότερες συζητήσεις, κατέλαβε την τρίτη θέση στους παράγοντες που δημιουργούν θετική φήμη.

Με βάση τις αξιολογήσεις σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κ.λπ.), τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:

Το επίπεδο ικανοποίησης για την Ελλάδα παρέμεινε πολύ υψηλό (9,1) και υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,8). Η επίδοση αυτή είναι παρόμοια στη συντριπτική πλειονότητα των Περιφερειών, με όλες σχεδόν τις περιοχές να συγκεντρώνουν τουλάχιστον 9,0, αναδεικνύοντας την ικανότητα της Ελλάδας να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των επισκεπτών, ακόμη και κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου.

Ο όγκος των αξιολογήσεων για την Ελλάδα παρουσίασε σταθερή αύξηση μέχρι τον Αύγουστο, ενώ υπήρξε μια μικρή πτώση το Σεπτέμβριο, καθώς το τρίτο τρίμηνο όδευε στο τέλος του.

Τρίτη η εμπειρία στη θάλασσα
Σε εθνικό επίπεδο οι αξιολογήσεις για τα επιμέρους συστατικά του τουριστικού προϊόντος (πολιτισμός, γαστρονομία, εμπειρία στη θάλασσα) έχουν υψηλή βαθμολογία, ενώ ο πολιτισμός (9,3) και η γαστρονομία (9,0) ξεπέρασαν την εμπειρία στη θάλασσα (8,8) .

Από την ανάλυση προκύπτει ότι οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα εκτιμούν πολύ το ανθρώπινο δυναμικό, δίνοντας εξαιρετική βαθμολογία, περί το 9,4, στο σύνολο της χώρας.

Γενικά, καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με το κόστος (Value For Money) αποδίδοντας βαθμολογία στη χώρα 8,9, ένα πολύ σημαντικό επίτευγμα, ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής.

Ως προς τη βιωσιμότητα (8,2) και την υγιεινή (8,1), καταγράφονται σχετικά ικανοποιητικές αξιολογήσεις, αν και η βαθμολογία στον παράγοντα υγιεινή είναι χαμηλότερη από 8 στη Στερεά Ελλάδα (5,8), την Κρήτη (7,5) και τα Ιόνια Νησιά (7,6) και οριακά (7,9) στο Β. Αιγαίο και την Πελοπόννησο.

Αναφορικά με τη βιωσιμότητα η βαθμολογία είναι χαμηλότερη από 8 στην Κρήτη (7,8), τις Κυκλάδες (7,2), και την Πελοπόννησο (6,9).

Οι πρωτιές της Πελοποννήσου
Η Κεντρική Ελλάδα, η Πελοπόννησος και η Θεσσαλία πέτυχαν την υψηλότερη βαθμολογία για τον πολιτισμό, ενώ ακολούθησαν με μικρή διαφορά η Κεντρική Μακεδονία, οι Κυκλάδες και η Δυτική Ελλάδα.

Η Δυτική Μακεδονία έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία στην κατηγορία γαστρονομία με την Κρήτη, τα Ιόνια Νησιά, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα να καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση.

Η Ήπειρος, όπως και το δεύτερο τρίμηνο, έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία για την εμπειρία στη θάλασσα, ακολουθούμενη από τις Κυκλάδες και την Πελοπόννησο.

Όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό, η Αττική, τα Ιόνια Νησιά και η Πελοπόννησος είχαν την υψηλότερη βαθμολογία.

Η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα προηγούνται στις αξιολογήσεις ως προς τη σχέση ποιότητας-τιμής.

Οι βιώσιμες δράσεις επαινέθηκαν περισσότερο στην Κεντρική Μακεδονία.

Τέλος, Κεντρική Μακεδονία, Κυκλάδες και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη έλαβαν την υψηλότερη βαθμολογία για την υγιεινή.

Οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν τις υψηλότερες συνολικές βαθμολογίες, 9,3 και 9 αντίστοιχα, ακολουθούμενοι από εκείνους από τη Γερμανία με 8,8, τη Γαλλία με 8,7 και την Ιταλία με 8,5.

Της Βίκυς Βετουλάκη