Στα καυτά ζητήματα που απασχολούν την αυτοδιοίκηση έδωσε βαρύτητα το ψήφισμα του ετήσιου συνεδρίου της ΚΕΔΕ, η οποία δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την… έμπνευση του υπουργού Εσωτερικών για ένα νέο εκλογικό σύστημα.
Πρώτα η επίλυση καυτών ζητημάτων της αυτοδιοικητικής επικαιρότητας και… έπεται η συζήτηση για τον εκλογικό νόμο που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το 2028.
Έτσι θα μπορούσε να συνοψίσει κάποιος το ψήφισμα του ετήσιου συνεδρίου της ΚΕΔΕ, με το οποίο μπαίνουν στο περιθώριο οι προτάσεις του υπουργού Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιου, για ένα νέο εκλογικό πλαίσιο ανάδειξης δημοτικών (και περιφερειακών) αρχών.
Οι υπουργικές προτάσεις αιφνιδίασαν τους δημάρχους, ωστόσο δεν κατάφεραν να αλλάξουν την ατζέντα του συνεδρίου. Σύμφωνα με το ψήφισμα, που υπερψηφίστηκε από τις δύο μεγαλύτερες εκ των τριών παρατάξεων που συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης (δεν υπερψήφισαν οι αιρετοί της «Λαϊκής Συσπείρωσης»), προτεραιότητα για το 2025 αποτελεί μια «ουσιαστική μεταρρύθμιση στο μοντέλο λειτουργίας κράτους και αυτοδιοίκησης», με έμφαση στις αρμοδιότητες και στη χρηματοδότηση των Δήμων, ενώ παραπέμπεται «σε δεύτερη φάση η συζήτηση για αλλαγή ή όχι του εκλογικού συστήματος».
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Εσωτερικών πρότεινε ένα μοντέλο με έναν εκλογικό γύρο και δυνατότητα δεύτερης επιλογής στο ίδιο ψηφοδέλτιο, με επιχειρήματα την αντιμετώπιση της αποχής στο δεύτερο γύρο (αναφέρθηκε στην αποχή ύψους περίπου 75% στο δεύτερο εκλογικό γύρο του Δήμου Αθηναίων, όπου πέτυχε μια ιστορική ανατροπή ο Χάρης Δούκας) και την εξάλειψη του οικονομικού κόστους. «Ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις» ήταν ένα ενδεικτικό σχόλιο επί των υπουργικών προτάσεων που ακούστηκε από τον πρώτο αντιπρόεδρο της ΚΕΔΕ, Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, στη διάρκεια του συνεδρίου, ενώ ο κ. Δούκας ανέφερε (Real FM 97,8) ότι με τις προτάσεις του υπουργού «μπορεί να βγει δήμαρχος κάποιος ο οποίος είναι δεύτερη επιλογή για την πλειοψηφία. Κι αυτό είναι μια στρέβλωση».
Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι στο ψήφισμα της ΚΕΔΕ δεν υπάρχει -πέραν της προαναφερθείσας- καμία αναφορά επί του μοντέλου που προτείνει ο κ. Λιβάνιος, σημαίνει ότι δεν υπάρχει και καμία διάθεση τοποθέτησης από το ανώτατο συλλογικό όργανο των δημάρχων.
Αντιθέτως, οι διεκδικήσεις της ΚΕΔΕ είναι πολύ συγκεκριμένες σε ζητήματα που απασχολούν την αυτοδιοικητική και πολιτική επικαιρότητα:
● Οικονομικά: Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι: ΚΑΠ) κατά τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ το 2025. Κάλυψη του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους Δήμων και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να μη μετακυλιστεί στους δημότες.
● Προσωπικό: Επιτάχυνση διαδικασιών ΑΣΕΠ. Υλοποίηση 4ετούς προγράμματος κάλυψης των κενών θέσεων των Δήμων.
● Νερό: Η ΚΕΔΕ εκφράζει την αντίθεσή της στις «αποσπασματικές και μη συνεκτικές» δηλώσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος για τη διαχείριση των υδάτων και τις ΔΕΥΑ, μιλώντας για αντίθετες στο Σύνταγμα και την υφιστάμενη νομοθεσία αλλαγές. Επανέρχεται στην πρότασή της για τη λειτουργία «μίας ΔΕΥΑ σε κάθε νομό (ή και δύο όπου κριθεί απαραίτητο, μόνο σε εθελούσια βάση)» και το Διοικητικό Συμβούλιο κάθε νέου σχήματος να ανήκει 100% στην Αυτοδιοίκηση. Για τα νησιά ζητά να παραμείνει το υπάρχον σχήμα, αντιδρώντας στα υπουργικά σχέδια που θέλουν να παραχωρείται η πλειοψηφία των ΔΕΥΑ των νησιών των Κυκλάδων στην ΕΥΔΑΠ.
● Διαχείριση Απορριμμάτων: Κατάργηση του «τέλους ταφής», με την ΚΕΔΕ παράλληλα να επισημαίνει ότι ο δημόσιος χαρακτήρας του συγκεκριμένου τομέα «είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος».
● Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Οι Δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες να είναι συνομιλητές και συνδιαμορφωτές αποφάσεων, να υπάρξουν σοβαροί περιβαλλοντικοί όροι και κανόνες που θα διασφαλίζουν τις τοπικές παραγωγικές δραστηριότητες.
efsyn.gr