Ένα έργο που σχεδιάστηκε το 1997 και έκτοτε αγνοούνταν η τύχη του
Ξεχασμένο και «παγωμένο» για πάνω από 25 χρόνια είναι ίσως το πιο σημαντικό οδικό έργο για το ανατολικό μέτωπο του Μεσσηνιακού κόλπου, το οποίο θα αποσυμφορήσει μια ολόκληρη τουριστική περιοχή και θα προσφέρει οδική ασφάλεια.
Το 1997, επί Νομαρχίας Παναγιώτη Φωτέα, ξεκίνησαν οι διαδικασίες σύνταξης μελετών για το δρόμο Καλαμάτα – Κιτριές, που προβλέπουν μεγάλες βελτιώσεις, αλλά και νέες χαράξεις του άξονα μέχρι τις Κιτριές, αποφεύγοντας οικισμούς και εξασφαλίζοντας άνετη κυκλοφοριακή σύνδεση, χωρίς όλο αυτό το κομφούζιο που παρατηρείται κάθε καλοκαίρι στον κάκιστο, πλέον, υφιστάμενο δρόμο.
Το 2008 κατατέθηκε η οριστική μελέτη και έκτοτε τα ίχνη του εν λόγω έργου χάθηκαν… για να επανεμφανιστούν αυτές τις μέρες!
Εγκρίθηκε η αναγνωριστική
Ξαφνικά προχθές από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας εγκρίθηκε η αναγνωριστική γεωλογική μελέτη στο «Τμήμα Μικρή Μαντίνεια-γέφυρα Σάντοβας» της μελέτης του δρόμου Καλαμάτα – Κιτριές!
Η συγκεκριμένη μελέτη έχει κατατεθεί στην αρμόδια υπηρεσία από το 2007, ενώ συντάχθηκε από τα γραφεία μελετών Αλεξοπούλου Ελένης – Φράγκου Γεωργίου – Αντωνόπουλου Μιχαήλ.
Μαζί προχθές εγκρίθηκαν και οι οριστικές συγκοινωνιακές μελέτες για το τμήμα Ξενοδοχείο Messinian Bay – Μικρή Μαντίνεια, η μελέτη κυκλοφοριακού κόμβου κ2 στο «Τμήμα Ξενοδοχείο Messinian Bay –Μικρή Μαντίνεια» και το τμήμα Μ. Μαντίνεια – γέφυρα Σάντοβας.
Η διαδικασία, σύμφωνα με την πρώτη πληροφόρηση, φαίνεται πως κινήθηκε από τους ίδιους τους μελετητές, όμως αυτό δίνει ισχυρό κίνητρο στους Δήμους της περιοχής, και κυρίως στην Περιφέρεια, να διεκδικήσουν επιτέλους τη δημοπράτηση και να ολοκληρώσουν ένα πολύ σημαντικό έργο.
Νέα χάραξη
Το συνολικό έργο Καλαμάτα – Κιτριές, όπως είχε σχεδιασθεί, χωριζόταν σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα αφορούσε στον άξονα από τον κόμβο «Φωτεινή» έως και λίγο μετά το «Messinian Bay». Τα αρχικά, μάλιστα, σχέδια προέβλεπαν ότι ο δρόμος σε αυτό το τμήμα θα είχε πλάτος περίπου 10 μέτρων και μεγάλο πεζοδρόμιο από τη νότια πλευρά, για να μπορεί να φιλοξενήσει και ποδηλατόδρομο (!). Τώρα έχει μόνο μάντρες και κάτι χαντάκια στα οποία πέφτουν οι τουρίστες, όταν επιχειρήσουν να περπατήσουν στο δρόμο αυτό νύχτα…
Στο δεύτερο τμήμα του, μέχρι τις Κιτριές, προβλέπεται ότι η χάραξη μέχρι τη Μικρή Μαντίνεια θα παραμείνει ως έχει με σημαντικές βελτιώσεις και διαπλάτυνση.
Οι μεγαλύτερες δε παρεμβάσεις προβλέπονται από το «Αρχοντικό» και πέρα και μέχρι τη γέφυρα της Σάντοβας.
Από το Αρχοντικό, στα πρώτα 200 μέτρα, η χάραξη ακολουθεί έναν υφιστάμενο χωματόδρομο παράλληλα στο ρέμα Βαθύ Λαγκάδι, στη συνέχεια τέμνει κάθετα το ρέμα, διέρχεται από ελαιώνες και ακολούθως περνά ανάμεσα σε δύο κατοικίες. Η νέα χάραξη περνά ανατολικά, χωρίς να διέρχεται από τον οικισμό Αβίας όπως ο υφιστάμενος δρόμος.
Από ένα σημείο και ύστερα, και λίγα μέτρα μετά την Παλιόχωρα, ο άξονας ακολουθεί τον υφιστάμενο δρόμο, ενώ από τη Χ. Θ. 1+550 μέχρι τη γέφυρα Σάντοβας (Χ. Θ. 2+580) η χάραξη διέρχεται πίσω από τον οικισμό Ακρογιάλι. Στο τελευταίο του τμήμα ο άξονας συναρμόζει με τον υφιστάμενο δρόμο.
Πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι από τότε, το 2008, είχαν δεσμευτεί οι εκτάσεις στις οποίες θα γίνονταν οι απαλλοτριώσεις για την κατασκευή του έργου, κι αν κάτι τέτοιο ισχύει, δίνει σημαντικό προβάδισμα στην ωριμότητά του. Βέβαια, όποια ωριμότητα κι αν έχει ένα έργο, αν δεν έχει χρηματοδότηση, που θα εξασφαλίσουν όσοι ενδιαφέρονται για την περιοχή, τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει.
Η ωριμότητά του
Το στάδιο ωριμότητας που μπορεί να βρίσκονται οι μελέτες στις Τεχνικές Υπηρεσίες δεσμεύτηκε να δει άμεσα ο αντιπεριφερειάρχης Μεσσηνίας, Στάθης Αναστασόπουλος, όταν τον ρωτήσαμε, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα πως η πολιτική βούληση για το έργο αυτό από την Περιφέρεια είναι δεδομένη, καθώς η συγκεκριμένη περιοχή, ιδιαίτερα το καλοκαίρι, «υποφέρει» κυκλοφοριακά, αλλά και από ζητήματα ασφάλειας.
Ο ένας εκ των μελετητών της γεωλογικής μελέτης, Μιχάλης Αντωνόπουλος, όταν τον ρωτήσαμε, δήλωσε πως πρόκειται για έργο που έχει εγκρίσεις και ωριμότητα για να πάει στο επόμενο στάδιο και να φτάσει στη δημοπράτηση. «Στον υφιστάμενο δρόμο υπάρχει σοβαρή επικινδυνότητα από γεωλογικής άποψης, κι έχουμε και καταπτώσεις. Επίσης, υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος στην περιοχή και ως έργο θα έπρεπε να έχει γίνει από τότε», πρόσθεσε.
Της Βίκυς Βετουλάκη