Fraport: Τα σχέδια των Γερμανών για το αεροδρόμιο Καλαμάτας

Fraport: Τα σχέδια των Γερμανών για το αεροδρόμιο Καλαμάτας

Το μήνυμα του Γερμανού CEO της Fraport για το νέο asset στο χαρτοφυλάκιο με τα ελληνικά αεροδρόμια

Έτοιμη να «απογειώσει» το αεροδρόμιο Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» δηλώνει η κοινοπραξία που συστάθηκε με επικεφαλής την Fraport AG και την συμμετοχή της  Delta Airport Investments S.A. (Όμιλος Κοπελούζου) και Pileas S.A. (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου). Οι τρεις εταίροι εξασφάλισαν την ανάληψη του ελέγχου  του αεροδρομίου για 40 χρόνια με μία προσφορά συνολικού ύψους 45,2 εκατ. ευρώ.

Το αεροδρόμιο που άρχισε να λειτουργεί το 1959, φέρει το όνομα του αείμνηστου καπετάνιου και εφοπλιστή Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, ο οποίος με την ίδρυση της Costa Navarino έβαλε στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη τη Μεσσηνία και το αεροδρόμιο το οποίο απέκτησε σημαντικές προοπτικές μετά την έναρξη λειτουργίας του πρώτου ξενοδοχείου στη Costa Navarino, του «The Romanos, a Luxury Collection Resort» το οποίο άνοιξε τις πύλες του στις 20 Μαΐου του 2010.

Από τότε καταγράφει συνεχή αύξηση των αεροπορικών αφίξεων από το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας.

Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, οι αφίξεις εξωτερικού από μόλις 33.144 το 2010 ανήλθαν το 2019 σε 153.364 ενώ μετά από μία πτώση λόγω του κορονοϊού οι αφίξεις εξωτερικού ανήλθαν το 2022 στις 160.060 για να ακολουθήσει πέρυσι μια πτώση στις 135.160.

Φέτος όμως κάλυψε το κενό καθώς σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου κατεγράφησαν 152 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση +13,7%/+18 χιλ σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Επίσης κατεγράφησαν και 12 χιλ. αφίξεις εσωτερικού (+2,3% σε σύγκριση με πέρυσι).

Μπορεί η «άνοιξη» του αεροδρομίου να ήρθε με την έναρξη λειτουργίας της Costa Navarino αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι μόλις το 20% των αφίξεων του αεροδρομίου κατευθύνεται στις εγκαταστάσεις της, γεγονός που αποτυπώνει την γενικότερη συμβολή του θερέτρου στην τουριστική αγορά της Πελοποννήσου.

Η Fraport

Το 2025, εκτιμάται ότι 330.000 επιβάτες θα χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο αυτό στη νότια Πελοπόννησο, εκτίμησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport Dr. Stefan Schule σχολιάζοντας την ανάληψη της διαχείρισης του αεροδρομίου από την Κοινοπραξία.

«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να προσθέσουμε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας στο ελληνικό χαρτοφυλάκιό μας. Μαζί με τους εταίρους μας, θα αναπτύξουμε περαιτέρω το αεροδρόμιο και θα αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητές του τις επόμενες δεκαετίες.. Αυτή η χερσόνησος, γνωστή για ιστορικά μνημεία όπως η Μεσσήνη, η Ολυμπία και η Σπάρτη, επιτρέπει στους επισκέπτες να εξερευνήσουν την αρχαία Ελλάδα. Το τοπίο περιλαμβάνει εντυπωσιακές αμμώδεις παραλίες και βουνά που συμβάλλουν στο να καταστεί η περιοχή ένας εξαιρετικός ταξιδιωτικός προορισμός» πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport.

Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πάνω από  500.000 επιβάτες μέχρι πριν το τέλος της δεκαετίας. Άλλωστε η Fraport AG που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2017, έχει δώσει δείγματα αναπτυξιακής γραφής στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που ελέγχει αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.

Ο προορισμός Πελοπόννησος

Οι νέες δυνατότητες για το αεροδρόμιο ενισχύονται και από τις γενικότερες τάσεις που καταγράφονται στην τουριστική βιομηχανία για την ανάδειξη νέων εναλλακτικών προορισμών και η Πελοπόννησος είναι ένας τέτοιος προορισμός,  σύμφωνα με τους επαΐοντες.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), «η Πελοπόννησος αποτελεί προορισμό με σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες στα προϊόντα ήλιος και θάλασσα, yachting, πολιτιστικού και θρησκευτικού τουρισμού και MICE, δηλαδή συνεδρίων (στη Μεσσηνία και κυρίως στην Καλαμάτα). Παράλληλα, διαθέτει πόρους για την ανάπτυξη όλων των εναλλακτικών και συμπληρωματικών προϊόντων του αγροτουρισμού, του οικοτουρισμού, του αθλητικού και γαστρονομικού τουρισμού, καθώς και του τουρισμού πολυτελείας, που θα βοηθήσουν μαζί με τη βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας στον εμπλουτισμό, διαφοροποίηση και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της».

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι η φέρουσα ικανότητα της Πελοποννήσου επιτρέπει σημαντικά μεγαλύτερους αριθμούς ξένων επισκεπτών καθώς οι επενδύσεις σε νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα κάθε μεγέθους αυξήθηκαν. Ο εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη του αεροδρομίου Καλαμάτας αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στον προορισμό.

Οι αεροπορικές

Η Fraport αναμένεται να διευρύνει τις σχέσεις του αεροδρομίου με τις διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, που ήδη έχουν μια καλή παρουσία στην περιοχή, με την Aegean να αποτελεί βασικό «στήριγμα» του αεροδρομίου από το 2010.

Αυτήν την περίοδο η Aegean πραγματοποιεί  πτήσεις από Καλαμάτα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Μόναχο, Ντίσελντορφ. Το 2025 θα έχει  23.000 θέσεις, συνδέοντας τη Θεσσαλονίκη με την Καλαμάτα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό. Με την έναρξη της θερινής σεζόν θα προστεθούν πτήσεις από και προς άλλες ευρωπαϊκές πόλεις στα πρότυπα της περυσινής σεζόν που η Aegean πετούσε προς Καλαμάτα από Κοπεγχάγη, Στοκχόλμη, Παρίσι, Γκέτεμποργκ, Ελσίνκι κ.α.

Άλλες αεροπορικές που έχουν ήδη δηλώσει παρούσες για τη νέα θερινή σεζόν είναι  η βρετανική  Jet2 που έχει εντάξει στο πρόγραμμά της για το 2025 το δρομολόγιο Μπρίστολ – Καλαμάτα, ενώ επανέρχεται και η αεροπορική σύνδεση της Jet2 από το Εδιμβούργο της Σκωτίας με την Καλαμάτα από τις 6 Μαΐου.

Στην προσεχή σεζόν επενδύει και η Discover Airlines, θυγατρική της Lufthansa. Στο πλαίσιο αυτό η αεροπορική επεκτείνει το πρόγραμμά της από τη Φρανκφούρτη, εντάσσοντας την Καλαμάτα στα νέα δρομολόγια.

Επίσης, η easyjet ανακοίνωσε  το δρομολόγιο Μάντσεστερ – Καλαμάτα, το οποίο θα ξεκινήσει στις 24 Ιουνίου του 2025, με συχνότητα δύο φορές την εβδομάδα και με αεροσκάφος A320. Η σύνδεση αυτή υπήρχε και παλιότερα, αλλά σταμάτησε τον Οκτώβριο του 2020.

Η παραχώρηση

Η παραχώρηση καλύπτει τη λειτουργία του τερματικού σταθμού και άλλων χερσαίων και εναέριων υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των χώρων λιανικής πώλησης και στάθμευσης. Θα διαρκέσει 40 χρόνια, ενώ η λειτουργία της θα ξεκινήσει προσωρινά στα τέλη του 2025, εν αναμονή των τελικών εγκρίσεων. Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης προγραμματίζεται για τα μέσα του 2025.

Με τη σύναψη της σύμβασης παραχώρησης, η λειτουργούσα κοινοπραξία δεσμεύεται να εκσυγχρονίσει και να επεκτείνει τις τερματικές υποδομές του αεροδρομίου Καλαμάτας με κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους 28,3 εκατ. ευρώ εντός των τριών πρώτων ετών της παραχώρησης.

Κατά τη διάρκεια της 40ετούς περιόδου παραχώρησης, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., γνωστή και ως Growthfund, θα λαμβάνει επιπλέον μερίσματα πέραν των τελών παραχώρησης από το 10% του μετοχικού κεφαλαίου της διαχειρίστριας εταιρείας. Τα τέλη παραχώρησης, στα οποία περιλαμβάνεται το προκαταβολικό τέλος, και τα μερίσματα θα ανέλθουν σε συνολικά έσοδα ύψους 71,2 εκατ. ευρώ για το Ταμείο Ανάπτυξης.

Η ανάδοχος Κοινοπραξία, σύμφωνα με την Επιχειρηματική της Στρατηγική, την οποία υπέβαλε ως τμήμα της Προσφοράς της, δεσμεύεται να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους €28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της σύμβασης παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:

-Έργα Ανακαίνισης & Εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.

-Επέκταση και εκσυγχρονισμός του αεροσταθμού και κατασκευή νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών στο απαλλοτριωμένο τμήμα περίπου 50 στρεμμάτων.

-Υποδομές Τεχνολογίας Πληροφοριών (IT Infrastructure).

-Καταστήματα λιανικής (Duty Free) και εστίασης (F&B).

Πηγή: ot.gr