Ως μία από τις πιο θυελλώδεις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Μεσσήνης μπορεί να χαρακτηριστεί αυτή της Δευτέρας. Πέραν των εντάσεων και των φωνών που επικράτησαν από την παρέμβαση των εκπαιδευτικών στην αρχή, ακολούθησε νέα ένταση για το 6ο θέμα, το οποίο αφορούσε στον κανονισμό λειτουργίας των πεζόδρομων Φεσσά και Γαργαλίδου.
Στο συγκεκριμένο θέμα, για τον τρόπο λειτουργίας και τις αλλαγές μετά την πεζοδρόμηση των παραπάνω οδών, υπήρξε καθολικό αίτημα από μειοψηφία, αλλά και περιοίκους, για αναβολή της συζήτησης και τον περαιτέρω διάλογο για τον κανονισμό λειτουργίας. Ωστόσο, η Δημοτική Αρχή τους αγνόησε και προχώρησε σε ψηφοφορία, με τον κανονισμό να «περνά» κατά πλειοψηφία.
Τι ορίζει ο Κανονισμός Λειτουργίας
Εισηγητής του συγκεκριμένου θέματος ήταν ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ηλίας Γεωργόπουλος, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι υπάρχει τεχνική έκθεση από την αρμόδια υπηρεσία με την οποία οι συγκεκριμένοι οδοί μπορούν να λειτουργήσουν ως πεζοδρόμοι και έτσι απομένει ο Κανονισμός Λειτουργίας τους.
Αναλύοντας την έκθεση, είπε ότι αρχικά προβλέπεται κίνηση μόνο πεζών και απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων, εκτός των οχημάτων που μεταβαίνουν σε χώρους στάθμευσης παρόδιων ιδιοκτησιών, οχημάτων τροφοδοσίας και έκτακτης ανάγκης.
Προβλέπεται η είσοδος των συγκεκριμένων οχημάτων και μόνο, από την οδό Φεσσά και έξοδος από τη Γαργαλίδου, με τις παραπάνω αλλαγές, όπως αναφέρει η έκθεση, να μην επηρεάζουν τις ανάγκες πεζών και οχημάτων, να υποστηρίζουν τις ανάγκες των ΑμεΑ, να διασφαλίζουν την απρόσκοπτη κυκλοφορία τους και να συμβάλουν τελικά στην ανάπτυξη της πόλης σε διάφορα επίπεδα.
Κυρίαρχοι, δε, στόχοι είναι η ασφάλεια των πεζών, η εύκολη και άνετη μετακίνηση, η μείωση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η αισθητική βελτίωση της πόλης και η οικονομική ανάπτυξη και ευημερία της συγκεκριμένης περιοχής.
Σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας, ο κ. Γεωργόπουλος ανέφερε ότι είναι υποχρεωτικός για να λειτουργήσει ένας πεζόδρομος και, μάλιστα, έπρεπε να περάσει και από το Τοπικό Συμβούλιο, κάτι που, όπως είπε, έγινε, παρουσία καταστηματαρχών, κατοίκων αλλά, και επαγγελματιών που σχετίζονται με τον ανεφοδιασμό.
Αναλυτικά, ανέφερε ότι, σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας που τέθηκε προς ψήφιση, σε κάθε είσοδο θα τοποθετηθούν μόνο πινακίδες του ΚΟΚ Ρ55 (άνθρωπος με παιδάκι) που δηλώνουν ότι πρόκειται για πεζόδρομο, όπως και μια ταμπέλα που θα αναγράφει τις ώρες τροφοδοσίας των καταστημάτων.
Θα απαγορεύεται η διέλευση των οχημάτων, η στάθμευση των αυτοκινήτων, η κίνηση ερπυστριοφόρων μηχανημάτων επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση όλο το 24ωρο και για την αντιμετώπιση επείγουσας ανάγκης των ασθενοφόρων και των αυτοκινήτων που μεταφέρουν ασθενείς, των οχημάτων της Ελληνικής αλλά και Δημοτικής Αστυνομίας, των οχημάτων της Πυροσβεστικής, των οχημάτων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, των οχημάτων των γραφείων τελετών, των απορριμματοφόρων του Δήμου, όπως και άλλων Τεχνικών Υπηρεσιών, των ΙΧ από και προς τους χώρους στάθμευσης ιδιοκτησιών που βρίσκονται εντός των πεζοδρομημένων περιοχών, των ΙΧ που κατευθύνονται προς νομίμως λειτουργούντα συνεργεία, και των επιβατικών αυτοκινήτων μεταφοράς αναπήρων. Επίσης, θα επιτρέπεται η κυκλοφορία ποδηλάτων, αφού πεζοί και ποδηλάτες είναι δυνατόν να συνυπάρχουν υπό προϋποθέσεις όπως είπε ο αντιδήμαρχος.
Κατ’ εξαίρεση θα επιτρέπεται με ειδική άδεια περιορισμένης χρονικής διάρκειας και η διέλευση και στάθμευση οχημάτων που εκτελούν μετακομίσεις, οχημάτων μεταφοράς ετοίμου σκυροδέματος, μεταφοράς/ αποκομιδής προϊόντων κατεδαφίσεων και εκσκαφών, όπως και μεταφοράς οικοδομικών υλικών.
Σχετικά με τον ανεφοδιασμό των καταστημάτων στον πεζόδρομο, ο κ. Γεωργόπουλος είπε ότι έπειτα από απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου θα μπορεί να γίνεται από τις 7.30 μέχρι και τις 10.30 το πρωί.
Ξεκαθάρισε ότι δε θα τοποθετηθούν βυθιζόμενα εμπόδια, αλλά μόνο πινακίδες, ενώ πρόσθεσε κάποιες ακόμα οδηγίες για τη λειτουργία των πεζόδρομων.
Επιπλέον, ανέλυσε το πώς θα δίδεται η άδεια παραχώρησης κοινοχρήστων χώρων, όμως δε θα επιτρέπεται καμία μόνιμη κατασκευή.
Ερωτήσεις, αντιδράσεις και έκκληση για αναβολή του θέματος
Μετά τον κ. Γεωργόπουλο το λόγο πήραν δημοτικοί σύμβουλοι, με πρώτον τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Κώστα Γεωργακόπουλο, να αναφέρει ότι για να ψηφιστεί ένας κανονισμός θα πρέπει να έχει προηγηθεί διαβούλευση, κάτι που δεν έγινε. Μάλιστα, σχολίασε ότι θα πρέπει να είναι δημόσια, ζητώντας από τη Δημοτική Αρχή να αποσύρει το θέμα.
Ο κ. Γεωργόπουλος απάντησε ότι οι επιτροπές διαβούλευσης ήταν στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής που έχει καταργηθεί και πλέον η διαβούλευση γίνεται ουσιαστικά στο Τοπικό Συμβούλιο, στο οποίο και έγινε η παρουσίαση.
Στο σημείο εκείνο ακούστηκαν φωνές τόσο από συμβούλους της μειοψηφίας όσο και παρευρισκόμενων κατοίκων και επαγγελματιών των συγκεκριμένων πεζοδρόμων, ότι ποτέ δεν κλήθηκαν στη διαβούλευση.
Ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, Χρήστος Θεοδωρακόπουλος, πρότεινε να πάρουν το λόγο οι επαγγελματίες, προκειμένου να παρουσιάσουν τις αντιρρήσεις τους.
Έπειτα από παρέμβαση επαγγελματία, ο πρόεδρος του Σώματος διάβασε επιστολή που υπογράφουν 17 περίοικοι, αναφέροντας ότι το θέμα δε θα έπρεπε να συζητηθεί ως κατεπείγον, όπως και να έχουν καλεστεί πριν, κάτοικοι και επαγγελματίες, για να έχουν ενημερωθεί, καθώς οι αλλαγές αυτές αφορούν στην καθημερινότητά τους.
Σε άλλο σημείο η επιστολή ανέφερε ότι η απόφαση που καλούνταν το Σώμα να πάρει, βρίσκει παντελώς αντίθετους τους υπογράφοντες, ενώ δήλωναν ότι δε θα πρέπει να γίνει πεζοδρόμηση με τους όρους του Κανονισμού Λειτουργίας που αποφάσισε το Τοπικό Συμβούλιο στις συγκεκριμένους οδούς.
Τέλος, ζητούσαν την αναβολή του θέματος, έπειτα να υπάρξει νομοτύπως δημόσια διαβούλευση από τη Δημοτική Αρχή ως προς το τι προτίθεται να πράξει και με δημοκρατικούς όρους να παρθεί απόφαση, η οποία θα εισαχθεί στο Σώμα προς ψήφιση.
Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Πέτρος Τσάμης, επαγγελματίας της οδού Γαργαλίδου, λέγοντας ότι αυτό που ζητούν οι περίοικοι είναι να γίνει διαβούλευση. Πρόκειται, όπως είπε, για ένα σοβαρό θέμα, που θα ορίσει την καθημερινότητά τους, αλλά και την οικονομική τους διαβίωση για τα επόμενα χρόνια.
Επίσης, ανέφερε ότι η Δημοτική Αρχή έπρεπε να έχει τη στοιχειώδη ευαισθησία να καλέσει τους κατοίκους και τους επαγγελματίες για να εκθέσει τις προθέσεις της και όχι να ακούν φήμες και λόγια του πεζοδρομίου, ενώ στη συνέχεια να έλεγαν και αυτοί τη γνώμη τους και να κατέληγαν δημοκρατικά από κοινού κάπου.
Έκλεισε δε, λέγοντας ότι όλοι της περιοχής απαιτούν διαβούλευση.
Απαντώντας ο δήμαρχος Μεσσήνης για το θέμα της διαβούλευσης, είπε ότι το τι θέλει και το τι απαιτεί ο καθένας είναι δικό του θέμα, ενώ πρόσθεσε ότι η διαβούλευση από την αρμόδια υπηρεσία που ελέγχει και τη νομιμότητα των αποφάσεων, αναφέρει ότι εφόσον υπήρχαν και επαγγελματίες τη μέρα που έγινε το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας, ουσιαστικά αυτό αποτελεί διαβούλευση, χωρίς να απαιτείται ονομαστική πρόσκληση.
Σε άλλο σημείο της συζήτησης η τοπική σύμβουλος, Ιωάννα Ασημάκη, που διατηρεί και κατάστημα στην οδό Γαργαλίδου, επισήμανε ότι στο Τοπικό Συμβούλιο ακούστηκε ότι το σημείο θα κλείνει με μια βυθιζόμενη μπάρα και θα ανοίγει με εφαρμογή από το κινητό.
Από την πλευρά της, ζήτησε επίσης μια συνάντηση μεταξύ κατοίκων και επαγγελματιών με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, προκειμένου από κοντά να του εκθέσουν τα αιτήματά τους.
Όσον αφορά στο ωράριο τροφοδοσίας, είπε ότι είναι μικρό και δε θα μπορέσουν έτσι να είναι λειτουργικές οι μεταφορικές που παραδίδουν τα δέματα.
Η δημοτική σύμβουλος Σοφία Γιάνναρη παρατήρησε ότι το θέμα έπρεπε να κλείσει σε εκείνο το σημείο. Κατά την ίδια, δεν είχε γίνει διαβούλευση και ούτε αποτέλεσε διαβούλευση η συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου, αφού δεν είχαν ενημερωθεί όλοι οι παρόδιοι.
Με τη σειρά του ο δημοτικός σύμβουλος, Κώστας Μαλιώτης, είπε ότι σε μια διαδικασία «δημοκρατική» τον πρώτο λόγο έχουν αυτοί που έχουν τα συμφέροντά τους και στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι αυτοί που μένουν ή διατηρούν κατάστημα στο σημείο.
Μάλιστα, μεταξύ άλλων ζήτησε να γίνει δημοψήφισμα, ενώ ζήτησε από την πρόεδρο της Κοινότητας να δείξει την πρόσκληση που έστειλε στους κατοίκους και στους επιχειρηματίες. Τέλος, σχολίασε ότι δε γίνεται μια ομάδα αιρετών να κλείνουν το δρόμο αν οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες διαφωνούν. Αυτό, όπως είπε, δε λέγεται δημοκρατία.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος απάντησε ότι ο ΚΟΚ προβλέπει την τοποθέτηση βυθιζόμενων μπαρών, όμως δε θα γίνει κάτι τέτοιο, ενώ ξεκαθάρισε ότι για κάποιες δυστοκίες που μπορεί να προκύψουν, όπως για το ωράριο τροφοδοσίας, σε μεταγενέστερο χρόνο μπορεί να γίνουν αλλαγές. Πρόσθεσε δε ότι από τη στιγμή που τα συγκεκριμένα σημεία, σύμφωνα με το σχέδιο πόλης, προβλέπονται ως πεζόδρομοι, αυτό πρέπει να γίνει.
Κλείνοντας τόνισε ότι όπου δημιουργήθηκε πεζόδρομος έδωσε αξία και έγινε στα κέντρα των πόλεων, ενώ αυτό που πάει να γίνει είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και για το καλό της πόλης.
Θέλοντας να καθησυχάσει τους αντιδρώντες, ο Γιώργος Αθανασόπουλος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το ωράριο τροφοδοσίας είναι κάτι που διορθώνεται αμέσως αν υπάρχει πρόβλημα, για να προσθέσει ότι δεν είναι κατά των επιχειρήσεων ούτε κατά των κατοίκων. Στόχος, όπως είπε, είναι να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής, να αναβαθμιστεί το περιβάλλον και επίσης να δοθεί η δυνατότητα στους πεζούς να κινηθούν με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Για το θέμα της διέλευσης οχημάτων όσων μένουν εκεί, είπε θα υπάρχει κάποια ανοχή, αλλά σε καμία περίπτωση δε θα επιτρέπεται το παράνομο παρκάρισμα, όπως και οι βόλτες με το αυτοκίνητο στους πεζόδρομους.
Ακολούθησε η τοποθέτηση της κας Γιάνναρη, που σε έντονο ύφος φώναζε ότι πρέπει να γίνει διαβούλευση και ρωτούσε αν είναι νόμιμο να ψηφιστεί το ζήτημα χωρίς να έχει γίνει διαβούλευση, με τον πρόεδρο του Σώματος να της απαντά ότι αν θεωρεί ότι η απόφαση είναι παράνομη, υπάρχει διαδικασία για να τη προσβάλλει.
Με τη σειρά του και ο δημοτικός σύμβουλος Παναγιώτης Παπαδόπουλος ζήτησε το θέμα να πάρει αναβολή και να γίνει πρώτα μια συζήτηση με τους καταστηματάρχες και τους κατοίκους.
Το θέμα, τελικά, τέθηκε σε ψηφοφορία, με τη μειοψηφία να καταψηφίζει, αλλά να εγκρίνεται κατά πλειοψηφία.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση