Σημαντικές διαπιστώσεις και αναλύσεις
Με διπλάσιο προϋπολογισμό σε σχέση με πέρυσι, αλλά με διαφορετική φιλοσοφία και τεκμηρίωση είναι το πρόγραμμα τουριστικής προβολής του 2025 της Περιφέρειας Πελοποννήσου, το οποίο ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία προχθές από την Περιφερειακή Επιτροπή.
Με πολλά στοιχεία για το ποια είναι η θέση της Πελοποννήσου ως προορισμός, αλλά και τις ανισότητες που υπάρχουν μεταξύ των νομών της Περιφέρειας, συμπεριλαμβανόμενων των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων του καθενός, το πρόγραμμα καταλήγει σε 7 πυλώνες στρατηγικής με το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού να κατευθύνεται σε δράσεις προβολής και δικτύωσης.
Το ύψος του προγράμματος έχει ορισθεί στο 1.860.000 ευρώ, με ένα πολύ σημαντικό μέρος του (490.000 ευρώ) να προορίζεται για συνδιαφήμιση με αεροπορικές εταιρίες.
Στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας και η διεθνής αναγνωρισιμότητα της Περιφέρειας.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία που αναφέρονται είναι ότι οι κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Περιφέρεια είναι διπλάσιες από τις κλίνες των ξενοδοχείων, ενώ τα έσοδα από τη βραχυχρόνια μίσθωση ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ!
Στόχοι πάντως του προγράμματος για το 2025 είναι η αύξηση των αφίξεων αλλοδαπών κατά 40% ή περίπου 200.000, αύξηση της ημερήσιας δαπάνης ανά διανυκτέρευση κατά 20% ή περίπου κατά 14 ευρώ, αύξηση των εσόδων κατά 70% ή περίπου 270 εκ. ευρώ και μείωση του Δείκτη Εποχικότητας από 45% σε 35%.
Η θέση της Περιφέρειας
Το πρόγραμμα τουριστικής προβολής, που έχει τη μορφή μελέτης, παρουσιάζει αρχικά τη θέση του προορισμού «Πελοπόννησος». Όπως τονίζεται η Περιφέρειά μας ανήκει στις «δεύτερης» ταχύτητας Περιφέρειες της Ελλάδας, με βάση τα κύρια τουριστικά μεγέθη.
Στην κατάταξη για το 2023 είναι 8η με 732.0000 επισκέψεις και στις κύριες αγορές αλλοδαπών επί του εθνικού συνόλου κατέχει μόλις το 2% των επισκέψεων, το 1,9% των εισπράξεων και το 2,4% των διανυκτερεύσεων.
Βρίσκεται στην 172η θέση στις αφίξεις σε καταλύματα ανάμεσα σε 281 περιοχές των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 26η ανάμεσα σε αφίξεις σε καταλύματα ανάμεσα σε 36 παράκτιες μεσογειακές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο πρόγραμμα τονίζεται ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου παρουσιάζει εσωτερικές ανισότητες και ανομοιομορφίες και αναφέρεται ότι η Λακωνία κατέχει το 26% των συνολικών αφίξεων, όπου κυριαρχούν τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και οι ημεδαποί. Η Αργολίδα κατέχει τον μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων αλλοδαπών, ενώ η Μεσσηνία το μεγαλύτερο αριθμό ξενοδοχειακών κλινών και αντίστοιχων διανυκτερεύσεων.
Σε ότι αφορά τις αφίξεις αλλοδαπών ανά Περιφερειακή Ενότητα σε όλα τα καταλύματα (πλην βραχυχρόνιας μίσθωσης), η Μεσσηνία έρχεται τρίτη στην Περιφέρεια (ημεδαποί 275,886, αλλοδαποί 212.605), με πρώτη τη Λακωνία (ημεδαποί 322,075, αλλοδαποί 207.184) και δεύτερη την Αργολίδα (ημεδαποί 281,844, αλλοδαποί: 239.058)
Εκπληκτικά είναι και τα στοιχεία που παρουσιάζονται για το συνολικό αριθμό των κλινών στην Περιφέρεια για το 2023. Οι κλίνες των ξενοδοχείων είναι 40.134, ενώ της βραχυχρόνιας μίσθωσης 75.068!
Η Πελοπόννησος κατέχει συντριπτικά το μεγαλύτερο ποσοστό κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης επί του συνόλου κλινών, σε εθνικό επίπεδο.
Το έσοδο από τις διανυκτερεύσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ.
Με εξαίρεση τη Μεσσηνία υπάρχει μεγάλη υστέρηση στις κλίνες πέντε αστέρων. Η Λακωνία και η Αρκαδία υστερούν στους δείκτες πληρότητας και σε κλίνες ξενοδοχείου (5 και 4), και σε κλίνες ενοικιαζόμενων δωματίων (4Κ και 3Κ).
Που υστερεί
Σύμφωνα με το πρόγραμμα της Περιφέρειας, η Πελοπόννησος διαθέτει ικανοποιητικό υπόβαθρο πόρων, αλλά υστέρηση στην προϊοντική ανάπτυξη και στην προσφορά εμπειριών.
Η Μεσσηνία είναι πρώτη στην Περιφέρεια σε προϊόντα/εξαγωγές ΠΟΠ και ΠΓΕ, η Λακωνία πρώτη σε παραδοσιακούς οικισμούς στη χώρα, η Αρκαδία δεύτερος πιο επισκέψιμος αναρριχητικός προορισμός στη χώρα, η Αργολίδα πρώτη σε συγκέντρωση μνημείων UNESCO στον κόσμο και η Κορινθία πρώτη στην Περιφέρεια ως επισκέψιμο τοπόσημο.
Η Περιφέρεια μας έχει τη μεγαλύτερη πυκνότητα ΠΟΠ/ΠΓΕ στη χώρα (6,2), όμως υστερεί στην προσφορά υπηρεσιών τουριστικών εμπειριών σε σχέση με τη συνολική τουριστική δραστηριότητα, με εξαίρεση τη Μεσσηνία. Επίσης, υστερεί στην προσφορά επισκέψιμων χώρων – μουσείων, εκτός αρχαιολογικών, τόσο ποσοτικά, όσο και θεματικά, ενώ έχει το μεγαλύτερο ποσοστό του νέου Εθνικού Δικτύου Μονοπατιών στη χώρα (>3.000 χλμ).
Σε ότι αφορά την επιβατική δραστηριότητα στο Διεθνή Αερολιμένα Καλαμάτας, είναι συνδεδεμένος με 10 χώρες και 18 συνδεδεμένες πόλεις, οι οποίες θα αυξηθούν κατά δύο το 2025. Το 2024 καταγράφηκαν 293.384 επιβατικές κινήσεις αλλοδαπών, οι οποίες παρουσίασαν αύξηση 13% σε σχέση με το 2023.
Για την προέλευση των αλλοδαπών επισκεπτών το 2024, αναφέρεται ότι το 38.9% προήλθαν από την Αγγλία, το 17.9% από την Γερμανία, το 15.8% από την Γαλλία, το 10.5% από την Ολλανδία, το 7.4% από την Αυστρία και επίσης 7.4% από τη Σουηδία.
Έτσι, η εικόνα του προορισμού «Πελοπόννησος» χαρακτηρίζεται από χαμηλή αναγνωρισιμότητα, θεματικά προϊόντα και χαμηλή διείσδυση οργανωμένων ταξιδίων. Στις αναζητήσεις στην Google μεταξύ των 32 παράκτιων περιφερειών της Μεσογείου η Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι 29η, με υψηλό δείκτη ικανοποίησης επισκεπτών (9.2) (Ελλάδα 9.1/Ευρώπη 8.8). Ωστόσο μόνο το 20% των επισκεπτών αγοράζουν τουριστικό πακέτο.
Το περσινό πρόγραμμα τουριστικής προβολής που είχε συνταχτεί από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή είχε προϋπολογισμό 980.000 ευρώ και υλοποιήθηκε κατά 87,9%.
Το 74,7% των συμβασιοποιημένων δράσεων έχει πραγματοποιηθεί με ανοικτούς διαγωνισμούς, ενώ η δράση με τις εκδηλώσεις και τα φεστιβάλ περιορίστηκε στα απολύτως απαραίτητα. Η δράση γαστρονομίας Peloponnese Food Stories δεν υλοποιήθηκε ενόψει νέου Place Brand και του αντίστοιχου Φεστιβάλ.
Σε άλλο σημείο του προγράμματος παρουσιάζονται οι τάσεις των ταξιδιωτών ανά αγορά για το 2025. Για παράδειγμα αναφέρεται ότι για την αγορά της Γερμανίας οι τάσεις είναι η βιωσιμότητα, η φύση και η πολυτέλεια, για το Ηνωμένο Βασίλειο η εύκολη πρόσβαση, οι σύντομες αποδράσεις και η τεχνολογία, ενώ για την Γαλλία ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η φυσιολατρία.
Τα εμπόδια
Το πρόγραμμα τουριστικής προβολής περιλαμβάνει και ανάλυση SCOPE το οποίο είναι ένα στρατηγικό εργαλείο ανάλυσης του μικροπεριβάλλοντος.
Στην ανάλυση, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας καταγράφηκε μια από τις πιο σημαντικές ποσοστιαίες αυξήσεις επιβατικής κίνησης και πως η Περιφέρεια Πελοποννήσου αξιολογείται υψηλότερα από την Ελλάδα στις κατηγορίες: Πολιτισμός, Θάλασσα και Φαγητό και Ποτό.
Επίσης, ότι παρά την εκτεταμένη κατάλληλη ακτογραμμή δεν καταγράφεται πλεονέκτημα ως προς των αριθμό τουριστικών λιμένων ή αγκυροβολίων.
Τα εμπόδια και οι προκλήσεις που καταγράφονται είναι τα εξής:
– Απουσία ισχυρής ταυτότητας για το σύνολο του προορισμού και σύγχυση λόγω της ύπαρξης δύο διοικητικών περιφερειών για το γεωγραφικό χώρο της Πελοποννήσου.
– Υστέρηση των επιδόσεων του τουριστικού προορισμού και της προσέλκυσης επισκεπτών από το εξωτερικό τόσο σε επίπεδο Επικράτειας όσο και σε επίπεδο διεθνούς ανταγωνισμού.
– Έλλειψη στοιχείων και δεδομένων σε ότι αφορά βασικά τουριστικά μεγέθη της Περιφέρειας ή ανάγκη εκτεταμένης έρευνας σε διαφορετικές βάσεις για την εξεύρεση τους.
– Ανισορροπία στην ανάπτυξη του γαστρονομικού προϊόντος με σχεδόν καθολική ανάπτυξη εμπειριών που συνδέονται με την ελιά, το ελαιόλαδο και τον οίνο και έλλειψη εμπειριών που συνδέονται με την υπόλοιπη εκτεταμένη παραγωγή και παράδοση της Περιφέρειας.
– Απουσία σύνδεσης αφηγηματικών στοιχείων με τα τουριστικά προϊόντα και τις προσφερόμενες εμπειρίες για τον εμπλουτισμό και την προσφορά βιωματικών εμπειριών που ενδιαφέρουν βασικές αγορές της Περιφέρειας.
– Έλλειψη προσφοράς εμπειριών που συνδέονται με υλικά στοιχεία πολιτιστικής κληρονομιάς, εκτός οργανωμένων αρχαιολογικών χώρων.
– Χαμηλότερο επίπεδο θεσμοθέτησης και οργάνωσης του τομέα δραστηριοτήτων περιπέτειας στην ύπαιθρο και τη φύση αναλογικά με το απόθεμα της Περιφέρειας και ως εκ τούτου αδυναμία εκτεταμένης στόχευσης εξειδικευμένων κοινών σε αγορές.
– Ελλείψεις στην ομοιόμορφη ανάπτυξη εθνικού και περιφερειακού οδικού δικτύου και παύση λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου που καθιστά δυσχερή τη σύνδεση εσωτερικών προορισμών αλλά και τη πρόσβαση σε τοποθεσίες με ενδιαφέρον για τον τουρισμό μικρής κλίμακας.
– Χαμηλές επιδόσεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου σε ότι αφορά τη δημοτικότητα των ψηφιακών καναλιών της σε σχέση με το σύνολο του ανταγωνισμού.
– Χαμηλός μέσος όρος αναφορών σε σχέση με τους ανταγωνιστικούς προορισμούς βάσει Google Trends.
– Έλλειψη απτών στοιχείων για την τεκμηρίωση του αφηγήματος βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης της Περιφέρειας και ως εκ τούτου αδυναμία κεφαλαιοποίησης των ισχυρών φυσικών πόρων και των ανθρώπινων παρεμβάσεων σε μικρή κλίμακα που τη χαρακτηρίζουν.
– Υστέρηση στην κάλυψη της Περιφέρειας από το δίκτυο 5G
Η ανάλυση SCOPE παραθέτει τις εξής προοπτικές για την Περιφέρεια:
– Κεφαλαιοποίηση της αυξανόμενης προτίμησης βασικών αγορών και του εξειδικευμένου κοινού των ταξιδιωτών πολυτελείας για εμπειρίες στον προορισμό από τοπικούς πάροχους.
– Τέταρτη στη λίστα των αναδυόμενων προορισμών η Πελοπόννησος σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Mabrian με έμφαση στη γαστρονομία και στις πολιτιστικές ταξιδιωτικές εμπειρίες.
– Προτίμηση από long haul αγορές όπως οι ΗΠΑ (3ος προτιμώμενος ελληνικός προορισμός για το 2023) και σύνδεση με βασικά τουριστικά προϊόντα (πολιτισμός, φύση και εξοχή).
– Κεφαλαιοποίηση του αυξανόμενου ενδιαφέροντος βασικών αγορών για tier-2 προορισμούς που είναι λιγότερο πολυσύχναστοι ώστε να ωφεληθούν από την τουριστική δαπάνη τους.
– Κεφαλαιοποίηση του ενδιαφέροντος για ταξίδια και εμπειρίες στη φύση και την ύπαιθρο από βασικές αγορές λόγω του σημαντικού αποθέματος της Περιφέρειας.
– Αναβάθμιση των παραλιών και των θαλάσσιων δραστηριοτήτων αναψυχής, δημιουργία αγκυροβολίων και καταφυγίων σκαφών αναψυχής για την προσέλκυση του ναυτικού τουρισμού.
– Περαιτέρω ανάπτυξη τοπικών δικτύων με σημείο εκκίνησης τους πυρήνες στις τοπικές κοινότητες που αναπτύσσουν αυθόρμητες δράσεις συντήρησης, οργάνωσης και προβολής πεζοπορικών μονοπατιών και αναρριχητικών διαδρομών.
– Σημαντικό μερίδιο campings σε εθνικό επίπεδο (19%) και υψηλό δυναμικό σε ενοικιαζόμενα ακίνητα με τη μέθοδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης που είναι σημαντικά για ένα ανερχόμενο ποσοστό ταξιδιωτών.
Ανάμεσα στις προτάσεις της ανάλυσης, περιλαμβάνονται και οι εξής:
– Ανάπτυξη Φορέα Διαχείρισης Προορισμού (DMMO) για τη διαχείριση και προβολή του τουριστικού προϊόντος και αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και των Συστημάτων Διαχείρισης Προορισμού (DMS) με σκοπό την αναγνώριση και προσέγγιση συγκεκριμένων αγορών, τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών και τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του προορισμού.
– Κεφαλαιοποίηση του επικείμενου νέου place brand της Περιφέρειας Πελοποννήσου για ενίσχυση της συνοχής και του τουριστικού της brand και της αναγνωρισιμότητάς του στις βασικές αγορές.
– Περαιτέρω ανάπτυξη περιπατητικού τουρισμού και μορφών τουρισμού περιπέτειας με την ανάπτυξη υποδομών στο πλαίσιο χρηματοδότησης δημιουργίας μονοπατιών από το Ταμείο Ανάκαμψης.
– Διεύρυνση και αναβάθμιση των αεροπορικών συνδέσεων του προορισμού με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου και εκτιμήσεις για 500.000 αφίξεις πολύ νωρίτερα από το 2030.
– Διεύρυνση και αναβάθμιση των προσφερόμενων εμπειριών με εξειδίκευση και στόχευση σε προορισμούς / προϊόντα.
Δράσεις για το 2025
Η στρατηγική τουρισμού για την Περιφέρεια για το 2025 δομείται σε πέντε πυλώνες πολιτικής: Διακυβέρνηση, Έρευνα και Ανάλυση, Προϊοντική Ανάπτυξη, Εκπαίδευση, Προβολή και Δικτύωση και αναλύονται ως εξής:
Διακυβέρνηση:
– business.visitpeloponnese.com ως ψηφιακού εργαλείου το οποίο θα αποτελεί τη βασική πύλη ενημέρωσης και διάδρασης του ΟΔΠΠ με τους stakeholders του προορισμού. Προϋπολογισμός 50.000 ευρώ.
– Ίδρυση και εγκατάσταση του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου ως κλάδου του Αναπτυξιακού Οργανισμού Πελοποννήσου, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Έρευνα και Ανάλυση: Εγκατάσταση μιας επιστημονικής και συστηματικής διαδικασίας συλλογής, ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων, που θα παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για την αγορά τουρισμού. Μέσα από τη λειτουργία του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Τουρισμού και τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, επιδιώκεται η διαρκής παρακολούθηση των επιδόσεων του προορισμού, η ανάλυση των τάσεων και η κατανόηση της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών.
– Επεξεργασία και διαμοιρασμός δεδομένων με χρήση του Συστήματος Επιχειρησιακής Πληροφόρησης (ΒΙ) του visitpeloponnese.com προϋπολογισμού 10.000 ευρώ.
– Ίδρυση και εγκατάσταση του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Τουρισμού, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης
Προϊοντική Ανάπτυξη:
– Ανάπτυξη και οργάνωση του δικτύου μονοπατιών Peloponnese Trails, συνολικού μήκους μεγαλύτερου από 3.000 χλμ. Η δράση αφορά σε ενέργειες στο πεδίο αλλά και στην ανάπτυξη ψηφιακών καναλιών και εργαλείων, στην προβολή και τη δικτύωση.
– Σχεδιασμός και ανάπτυξη του Peloponnese Festival. H δράση αφορά στο σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση του φεστιβάλ με σκοπό την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου προϊόντος πολιτισμού με δικά του κανάλια επικοινωνίας, ενιαίο Calendar, οδηγούς εφαρμογής, δομημένη διαδικασία υποβολής προτάσεων και αξιολόγησης, χορηγικό πρόγραμμα και στρατηγικές συνεργασίες.
Εκπαίδευση: Αναβάθμιση των γνώσεων των δεξιοτήτων και της επαγγελματικής ετοιμότητας όλων των εμπλεκόμενων στον τουριστικό τομέα, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις μιας συνεχώς εξελισσόμενης αγοράς. Με την υλοποίηση στοχευμένων εκπαιδευτικών δράσεων, επιδιώκεται η ενίσχυση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, η καλλιέργεια ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, αλλά και η ευθυγράμμιση των εμπλεκόμενων στον κλάδο. Παράλληλα, η διασύνδεση των επαγγελματιών με διεθνείς φορείς και η εισαγωγή βέλτιστων πρακτικών στοχεύουν στη δημιουργία ενός ισχυρού τουριστικού οικοσυστήματος, ικανού να λειτουργεί με βιωσιμότητα και προσαρμοστικότητα.
– Ανάπτυξη του Peloponnese Tourism Workshops On Tour. Το πρόγραμμα θα υλοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε διαφορετικές τοποθεσίες της Πελοποννήσου, με προσαρμοσμένο θεματικό περιεχόμενο στις τοπικές ανάγκες και προκλήσεις και κατ’ αρχήν αφορά σε 5-10 διαφορετικά events. Προϋπολογισμού 50.000 ευρώ
Προβολή και δικτύωση:
– Διαφήμιση σε κανάλια τρίτων μερών. Περιλαμβάνει τόσο φυσικά όσο και ψηφιακά μέσα, διεθνούς, εθνικής ή και τοπικής εμβέλειας. Επίσης, η δράση καλύπτει τη διαφημιστική δαπάνη, τόσο για την προβολή σε B2C και Β2Β κοινά, όσο και για την ευαισθητοποίηση σε Β2Β κοινά. Προϋπολογισμού 200.000 ευρώ.
– Διαχείριση και προώθηση ψηφιακών καναλιών τουρισμού ιδιοκτησίας Περιφέρειας Πελοποννήσου. Η δράση αφορά στη διαχείριση, παραγωγή περιεχομένου και προώθηση για τους λογαριασμούς Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ), τις καμπάνιες newsletter και το visitpeloponnese.com, προϋπολογισμού 250.000 ευρώ.
– Παραγωγή περιεχομένου για τις κύριες καμπάνιες και για άλλες χρήσεις. Η δράση αφορά στην παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού για καμπάνιες, στο σχεδιασμό δημιουργικών υλικών για τις διαφημιστικές ενέργειες σε κανάλια τρίτων μερών, και στην παραγωγή φωτογραφικού υλικού για τον εμπλουτισμό της τράπεζας περιεχομένου της Περιφέρειας Πελοποννήσου, προϋπολογισμού 200.000 ευρώ.
– Σχεδιασμός και παραγωγή έντυπου υλικού, επιχειρηματικών δώρων και δώρων φιλοφρονήσεων. Η δράση περιλαμβάνει την παραγωγή νέων υλικών αφενός λόγω εξάντλησης των αποθεμάτων των υφισταμένων, αφετέρου εν όψει εισαγωγής του νέου Plece Brand, προϋπολογισμού 60.000 ευρώ.
– Συμμετοχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου σε Διεθνείς Εκθέσεις Τουρισμού και RoadShows σε στοχευμένες αγορές. Ο σχεδιασμός κατ’ αρχήν περιλαμβάνει τις εκθέσεις Ferien Mess Wien, ITB – Berlin, Arabian Travel, Market – Dubai, International & French Trabel Market – Paris, World Trabel Market – London, Philoxenia – Thessaloniki και ITTF Warsaw. Eπίσης ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη συμμετοχή σε Roadshows. Προϋπολογισμός 250.000 ευρώ.
– Διενέργεια Ταξιδίων Εξοικείωσης. Το πρόγραμμα αφορά στη διεύρυνση της υπό ανάπτυξη πλατφόρμας για travel bloggers και creators (MyPeloponneseVibe), σε παραδοσιακά κανάλια προβολής και στον ειδικό τύπο. Τα ταξίδια θα υλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε διαφορετικές τοποθεσίες της Πελοποννήσου, με προσαρμοσμένο θεματικό περιεχόμενο στην τοπική προσφορά. Εκτιμάται η διοργάνωση περίπου 10 διαφορετικά ταξιδίων, στα οποία περιλαμβάνονται και τυχόν προτεινόμενες συνδιοργανώσεις, προϋπολογισμού 50.000 ευρώ.
– Συμμετοχή της Περιφέρειας σε διεθνείς Εκθέσεις Αγροδιατροφής, Γαστρονομίας και Οίνου. Ο σχεδιασμός κατ’ αρχήν περιλαμβάνει τις εκθέσεις Wine Paris – Paris, Prowein – dusselforf, Food Expo – Athens, Frescon – Thesssalonikh, National Gographic Food Festival – London, Anuga – Cologne, Expo – ΤΡΟΦ, προϋπολογισμού 250.000 ευρώ.
– Υλοποίηση προγράμματος Συνδιαφήμισης με Αεροπορικές Εταιρείες. Ο σχεδιασμός αφορά στις νέες πτήσεις οι οποίες εισήχθησαν το 2024 και σε αυτές οι οποίες θα εισαχθούν το 2025, προϋπολογισμού 490.000 ευρώ.
Της Βίκυς Βετουλάκη