Τέσσερα επιπλέον εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346 επιδιώκει να προσθέσει στο στόλο του Διεθνούς Αεροπορικού Κέντρου στην Καλαμάτα η Πολεμική Αεροπορία. Το έντονο ενδιαφέρον από ξένες αεροπορίες να στείλουν ιπταμένους στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος, προκειμένου να μυηθούν στα μυστικά της αεροπορικής τέχνης, φέρνει εξελίξεις.
Με δεδομένο ότι τα 10 εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346, τα οποία προβλέπει η συμφωνία της ΠΑ με την ισραηλινή Elbit, φαίνεται ότι μπορούν να καλύψουν μόνο τις ανάγκες της HAF, το Αεροπορικό Επιτελείο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Onalert.gr, προσανατολίζεται στην απόκτηση επιπλέον αεροσκαφών.
Η συμφωνία της Πολεμικής Αεροπορίας με τη Luftwaffe, το ενδιαφέρον της Κροατίας, αλλά και μια σειράς κρατών τόσο από Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή για εκπαίδευση νέων πιλότων στην Καλαμάτα, δείχνουν την απήχηση που έχει το νεοσύστατο Αεροπορικό Κέντρο.
Τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης των νέων ιπτάμενων της HAF στα Μ-346, εκτός από το γεγονός ότι αφήνουν απόλυτα ικανοποιημένο το Αεροπορικό Επιτελείο για την επιλογή του Μ-346 ως διάδοχο τζετ εκπαιδευτικό αεροσκάφος του T-2 Buckeye, έχουν ήδη γίνει γνωστά σε φιλικές και συμμαχικές χώρες.
Η φήμη της Πολεμικής μας Αεροπορίας στην εκπαίδευση των επόμενων «γερακιών», το πλήρες πρόγραμμα, σε συνδυασμό με το λογικό κόστος, αποτελούν σημαντικό δέλεαρ.
Τα τελευταία χρόνια η ζήτηση σε εκπαιδευτικά προγράμματα ιπταμένων προκειμένου να περάσουν σε Πολεμικές Μοίρες έχει εκτιναχθεί, με τα υφιστάμενα Κέντρα Εκπαίδευσης σε Ευρώπη και Αμερική να μην μπορούν να ανταποκριθούν. Παράλληλα, η θέση της Ελλάδας και της Καλαμάτας στα όρια της Ευρώπης με Αφρική και Μέση Ανατολή αποτελεί ένα επιπλέον πλεονέκτημα.
Η απόκτηση επιπλέον αεροσκαφών Μ-346 κρίνεται πλέον απαραίτητη, προκειμένου το Διεθνές Κέντρο Καλαμάτας να εδραιωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο και να αποτελέσει σημείο αναφοράς.
Το σχέδιο του Αεροπορικού Επιτελείου προβλέπει επέκταση της συμφωνίας με την Elbit για αγορά επιπλέον M-346. Εκτίμηση είναι ότι το κόστος απόκτησης τεσσάρων ακόμη εκπαιδευτικών σε πρώτη φάση θα αποσβεστεί άμεσα, με τη σύναψη συμφωνιών εκπαίδευσης ξένων ιπταμένων.
Στόχος είναι η σταδιακή αυτοχρηματοδότηση του Αεροπορικού Κέντρου προς όφελος της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία θα μπορεί να διαθέτει κονδύλια, τα οποία προορίζονταν για την 120 ΠΕΑ, σε άλλες ανάγκες.
Το γεγονός ότι το συνολικό κόστος εκπαίδευσης χρονικής διάρκειας δύο ετών για κάθε ιπτάμενο κοστίζει περίπου 2,5 εκατομμύρια ευρώ, μεταφράζεται σε σημαντικά έσοδα για την Πολεμική Αεροπορία.
Η σύμβαση με τους Ισραηλινούς προβλέπει ότι η HAF αγοράζει ώρες πτήσης από την Elbit και τις πουλά, με τα έσοδα να μπαίνουν στο ταμείο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ταυτόχρονα με την εκπαίδευση στον αέρα, η οποία αρχικά θα πραγματοποιείται με τα ελικοφόρα T-6 Texan και στη συνέχεια με τα τζετ M-346, οι νέοι ιπτάμενοι θα «γράφουν» χιλιάδες ώρες ανέξοδης πτήσης στον υπερσύγχρονο εξομοιωτή του M-346, ο οποίος προσομοιάζει πραγματικές συνθήκες πτήσης και σεναρίων εναέριας μάχης.
Εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να προσγειωθεί στην Καλαμάτα το όγδοο εκπαιδευτικό M-346, ενώ μέσα στην άνοιξη θα τροχοδρομήσουν και τα τελευταία δύο αεροσκάφη, προκειμένου να συμπληρωθεί ο αριθμός των 10 εκπαιδευτικών.
Η διαφορά στο επίπεδο εκπαίδευσης που παρέχεται πλέον στα επόμενα «γεράκια» της HAF, έπειτα από την απόκτηση των Μ-346, τα οποία πήραν τη θέση των εμβληματικών μεν αλλά παλαιάς τεχνολογίας T-2 Βuckeye, είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, oι νέοι Ίκαροι από τις σειρές 95 και 96 ολοκλήρωσαν την εκπαίδευση με απόλυτη επιτυχία, με επόμενο σταθμό τα ΣΜΕΤ στο δρόμο προς τις Πολεμικές Μοίρες.
Και μάλιστα, κάποιοι από αυτούς προβλέπεται να περάσουν άμεσα τόσο τα υπερσύγχρονα γαλλικά μαχητικά Rafale, όσο και τα αναβαθμισμένα F-16 Viper, τα αεροσκάφη 4,5 γενιάς, τα οποία χαρακτηρίζονται ως η «ραχοκοκαλιά» της HAF.
Τα επόμενα χρόνια στα M-346 θα προετοιμάζονται οι νέοι ιπτάμενοι που θα πετούν τα stealth μαχητικά 5ης γενιάς F-35.