Με «ευχάριστα νέα»… έφτασαν (βγαίνουν μέσα στις επόμενες λίγες μέρες) τα αποτελέσματα για το πρόγραμμα Ενίσχυσης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ενώ για το Πρόγραμμα Τουρισμού τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν έπειτα από μικρή ακόμα αναμονή (έως το τέλος Φεβρουαρίου 2025), σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση.
Γράφουμε το 2025, για να… μην ψάχνεστε για το έτος, καθώς οι αιτήσεις για τα παραπάνω προγράμματα υποβλήθηκαν την άνοιξη του 2024 και τα αποτελέσματα είναι ακόμα «στο δρόμο»…
Και σημειωτέον, παρά τα πολλά προβλήματα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων – ΟΠΣΚΕ κατά την περίοδο υποβολής των αιτήσεων, όταν το υπουργείο δε συζητούσε καμία παράταση (έστω ισόχρονη των ημερών που το σύστημα δε λειτουργούσε), με το «τρομερό» επιχείρημα ότι «θα καθυστερήσει το ΕΣΠΑ»…
Δηλαδή, τώρα που οι επενδυτές προετοίμαζαν την επένδυσή τους από το τέλος 2023, υπέβαλαν αίτηση – μελέτη χρηματοδότησης στις αρχές 2024 και θα πάρουν αποτελέσματα – έγκριση / απόρριψη μετά ένα χρόνο (2025), «έτρεξε το ΕΣΠΑ»; Εκτός εάν η ερμηνεία της επίσημης δήλωσης ήταν: Άμα δώσουμε και παράταση, θα καθυστερήσουμε που θα καθυστερήσουμε, θα μας πάρει το 2026…
ΤΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΑ ΝΕΑ
1. Πρώτα πρώτα, επιτέλους «έφθασαν» τα αποτελέσματα για το πρόγραμμα Ενίσχυσης ΜΜΕ.
2. Δεύτερον, όλες οι αιτήσεις για το πρόγραμμα ΜΜΕ που πληρούν τα κριτήρια, υπέβαλαν πλήρη φάκελο για την επιδότηση μέσω του προγράμματος Ενίσχυσης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων του ΕΣΠΑ και συγκεντρώνουν περισσότερα από 70 μόρια, θα λάβουν μέσα στις επόμενες λίγες ημέρες το «πράσινο» φως για τις επενδύσεις τους, με επιδότηση έως και 60%.
3. Τρίτον, το πρόγραμμα Τουρισμού θα πάρει αύξηση του συνολικού του προϋπολογισμού, γιατί υπάρχουν πολλές ισοβαθμίες στην αξιολόγηση των 6.700 επενδυτικών σχεδίων, οπότε η αύξηση κρίνεται αναγκαία. Άρα, θα εγκριθούν περισσότερες αιτήσεις – μελέτες. Λόγω του μεγάλου όγκου των αιτήσεων που υποβλήθηκαν υπολογίζεται (μετά τη μικρή αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος και τις πολλές ισοβαθμίες) ότι περίπου 1.500 (από 800 που ήταν η αρχική εκτίμηση) θα λάβουν την ποθούμενη επιδότηση μέχρι 60%.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΜΕ
Οι αιτήσεις που περνούν τη βάση των 70 μονάδων στην αξιολόγησή τους, εγκρίνονται, υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι πληρούνται όλες οι άλλες προϋποθέσεις της προκήρυξης.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ήταν 190 εκατ. ευρώ και ο μέσος όρος των επενδυτικών σχεδίων που υπεβλήθησαν είναι χαμηλότερος των 70.000.000 ευρώ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την έγκριση για το σύνολο των αιτήσεων που πληρούν τα κριτήρια.
Κατά την αρχική αξιολόγηση τήρησης ή μη των όρων της προκήρυξης κόπηκαν 660 αιτήσεις (το 20% περίπου).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Στο πρόγραμμα των τουριστικών επιχειρήσεων, η αρχική εκτίμηση με βάση τον όγκο των αιτήσεων που υποβλήθηκαν και το ύψος του προϋπολογισμού του προγράμματος ήταν ότι θα μπορεί να εγκριθεί 1 στις 8 αιτήσεις.
Το πρόγραμμα Τουρισμού συγκέντρωσε 6.700 αιτήσεις, με το συνολικό προϋπολογισμό να ανέρχεται σε 160.000.000 ευρώ.
Δύο στις 10 αιτήσεις κόπηκαν αρχικά, γιατί δεν πληρούσαν τα κριτήρια του προγράμματος.
Από τις 5.300 αιτήσεις που προχώρησαν στην αξιολόγηση, σε ποσοστό 37% καταγράφθηκαν ισοβαθμίες, δηλαδή συγκέντρωσαν τον ίδιο ακριβώς βαθμό – ποσό μορίων στην τελική αξιολόγηση.
Έτσι, επίσημες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι, εξαιτίας των ισοβαθμιών, θα αυξηθεί ο προϋπολογισμός του προγράμματος και οι αιτήσεις που τελικά θα εγκριθούν, θα ξεπεράσουν ακόμα και τις 1.500 (έναντι 800 που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση).
ΚΡΙΣΙΜΑ ΣΗΜΕΙΑ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗΣ
Σημειώνεται ότι οι απορρίψεις και εγκρίσεις στηρίζονται στα κριτήρια που περιγράφονται αναλυτικά στην πρόσκληση του κάθε προγράμματος, τόσο ως προς την τεκμηρίωσή τους όσο και ως προς τη βαθμολόγησή τους.
Κρίσιμα μόρια βαθμολόγησης, που ουσιαστικά «ξεχωρίζουν» τις «καλές προτάσεις», είναι η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (με ίδια κεφάλαια ή και δάνειο) και η ωριμότητα (κυρίως άδειες και ειδικές εγκρίσεις που απαιτούνται για την υλοποίηση) του επενδυτικού σχεδίου.
Τελικά, μετά την ολοκλήρωση της βαθμολογίας όλων των αιτήσεων, καταρτίζεται Κατάλογος Επιτυχόντων κατά φθίνουσα βαθμολογική σειρά. Τελικά, «περνάνε από τα πάνω προς τα κάτω» όσες από τις αιτήσεις συγκεντρώνουν την υψηλότερη βαθμολογία, μέχρι να καλυφθεί ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος.
ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Στο πρόγραμμα ΜΜΕ (πλην εστίασης, λιανικού εμπορίου και τουρισμού), ήτοι αγροδιατροφή – βιομηχανία τροφίμων, πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες (ΠΔΒ), υλικά – κατασκευές, εφοδιαστική αλυσίδα, ενέργεια, περιβάλλον, πληροφορική και επικοινωνία (ΤΠΕ), υγεία, χονδρικό εμπόριο και υπηρεσίες, κατατέθηκαν 3.300 περίπου αιτήσεις χρηματοδότησης, συνολικού ύψους όλων των επενδυτικών σχεδίων περίπου 70.000.000 ευρώ (προβλεπόμενος προϋπολογισμός του προγράμματος 190.000.000 ευρώ). Οι περισσότερες από τις αιτήσεις αφορούσαν στις υπηρεσίες.
Ενώ στο πρόγραμμα τουρισμού [μικρά ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια – διαμερίσματα – βίλες] κατατέθηκαν υπερδιπλάσιες αιτήσεις (6.700) χρηματοδότησης, συνολικού ύψους όλων των επενδυτικών σχεδίων πολύ πάνω από 2 δισ. ευρώ (προβλεπόμενος προϋπολογισμός του προγράμματος 160.000.000 ευρώ)!
Είναι διαπιστωμένο γεγονός, αλλά προκύπτει μια ακόμα σαφής απόδειξη, ότι η «τουριστική βιομηχανία» έλκει το επενδυτικό ενδιαφέρον και στην πολύ μικρή και μικρή επιχειρηματικότητα, με χαρακτηριστικά «επιχειρηματικής μονοκαλλιέργειας». Ακολούθως, «δημοφιλείς» επενδύσεις είναι εκείνες στην οικονομική περιοχή της παροχής υπηρεσιών.
Επιμέλεια στήλης: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας
Νομικός/ Οικονομολόγος