Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: Προτελευταίο για το 2024 με βάση την κατάταξη της ΕΘΑΑΕ

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: Προτελευταίο για το 2024 με βάση την κατάταξη της ΕΘΑΑΕ

«Σειρήνα κινδύνου» ήχησε για το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, αφού με βάση τα ποιοτικά κριτήρια που θέτει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) ανεδείχθη προτελευταίο στην κατάταξη των ιδρυμάτων για το 2024.

Το ΕΜΠ ανεδείχθη πρώτο και ακολουθούν, με βάση την κατάταξη που παρουσίασε η «Καθημερινή», στην πρώτη πεντάδα το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ το όριο των 2.000 μορίων έχουν ξεπεράσει το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο Κρήτης.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο της αλλαγής του συστήματος χρηματοδότησης των ΑΕΙ με το νόμο 4653/2020, η ετήσια χρηματοδότηση των ΑΕΙ από την ΕΘΑΑΕ γίνεται με βάση τη μοριοδότηση των ΑΕΙ, όχι μόνο με αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. αριθμός φοιτητών και προσωπικό), αλλά και με ποιοτικά.

Με βάση τη μοριοδότηση με αντικειμενικά κριτήρια κατανέμεται το 70% της ετήσιας χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ, η οποία καλύπτει λειτουργικές ανάγκες. Εύλογα τα ιδρύματα με τους περισσότερους φοιτητές παίρνουν και τα περισσότερα χρήματα. Ωστόσο, το 30% της χρηματοδότησης κατανέμεται με ποιοτικά κριτήρια. Και αυτή η κατάταξη των ΑΕΙ έχει ιδιαίτερο βάρος, καθώς «φέρει» το κύρος της ΕΘΑΑΕ. Συγκεκριμένα, για το 30% τα 22 ΑΕΙ και η ΑΣΠΑΙΤΕ αξιολογούνται σε τρεις από πέντε ενότητες ποιοτικών κριτηρίων, τις οποίες επιλέγουν τα ίδια τα ιδρύματα:

•Η πρώτη ενότητα είναι υποχρεωτική για όλα και αφορά στη συνεχή βελτίωση των βασικών ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων του πανεπιστημίου. Ενδεικτικά, αξιολογούνται ο μέσος χρόνος λήψης πτυχίου, το ποσοστό των αποφοίτων στην κανονική διάρκεια σπουδών, η θέση κάθε ΑΕΙ σε διεθνείς αξιολογήσεις.

•Στη δεύτερη ενότητα –τιτλοφορείται «αριστεία στην έρευνα και επιδόσεις του επιστημονικού προσωπικού»– μεταξύ των δεικτών περιλαμβάνεται η χρηματοδότηση που έχει λάβει το ίδρυμα από ανταγωνιστικά έργα έρευνας και ανάπτυξης ανά μέλος ΔΕΠ.

•Στην τρίτη ενότητα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, δείκτες για το ποσοστό ενεργών φοιτητών σε προγράμματα πρακτικής άσκησης, ο αριθμός των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και ο συνολικός αριθμός των τεχνοβλαστών ή startups.

•Η τέταρτη ενότητα αφορά στη διεθνοποίηση και αξιολογούνται το ποσοστό των αλλοδαπών φοιτητών στο σύνολο των ενεργών φοιτητών και το πλήθος των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.

•Στην πέμπτη ενότητα, για την ποιότητα του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος, μεταξύ των δεικτών είναι η αναλογία γυναικών – ανδρών στα μέλη ΔΕΠ, το ποσοστό αιθουσών προσβάσιμων από ΑμεΑ και το πλήθος επιστημονικών συνεδρίων που οργανώνονται από τους φοιτητές.