Παρέμβαση για δημοσίευμα της 11ης/1/2025

Παρέμβαση για δημοσίευμα της 11ης/1/2025

Αγαπητή Διευθύντρια,
Σε σχέση με το δημοσίευμα στο «ΘΑΡΡΟΣ» της 11ης/1/25, που με αφορά, θεωρώ σκόπιμο να σας κοινοποιήσω τις παρακάτω πληροφορίες:

1. Το κτήριο της Ηλεκτρικής Εταιρείας ανταλλάχθηκε με δημοτικό οικόπεδο μεγάλης αξίας επί της οδού Αρτέμιδος, μεταξύ Δήμου και ΔΕΗ, πριν από 15 και πλέον χρόνια. Στο οικόπεδο αυτό στεγάζονται σήμερα και από την περίοδο μετά τους σεισμούς οι υπηρεσίες της ΔΕΗ.

2. Το συγκεκριμένο κτήριο-ερείπιο (δεν πρόκειται για νεοκλασικό), που ήταν δίκαιο η ΔΕΗ να παραδώσει επισκευασμένο, είχε μετατραπεί σε εστία μόλυνσης και χώρο αισθητικής υποβάθμισης για την περιοχή, με συνέπεια οι κάτοικοι των γύρω πολυκατοικιών να ζητούν πιεστικά την κατεδάφισή του και την αύξηση του δημόσιου χώρου. Υπενθυμίζω πως η περιοχή είναι εξαιρετικά πυκνοδομημένη και η εποχή ήταν (2012) οικονομικά πολύ δύσκολη λόγω των μνημονίων.

3. Ο σχεδιασμός, τότε, ήταν να γίνουν σύγχρονες εγκαταστάσεις στη βόρεια πλευρά του θεάτρου, αλλά η πυρκαγιά κατέστρεψε τις εκεί πρόχειρες εγκαταστάσεις-εργαστήρια, μαζί με μέρος της σκεπής του θεάτρου, που επισκευάσθηκαν κατεπειγόντως, με την ευγενική δωρεά της οικογένειας του κ. Καλτσίδη.

4. Οι πιεστικές θέσεις, κυρίως από την πλευρά του αυτοδιοικητικού ΣΥΡΙΖΑ, για την ανακατασκευή του κτηρίου και η διάθεση συνεννόησης και συναίνεσης της τότε Δημοτικής Αρχής, οδήγησαν (2015/2016) στην ανάθεση μελέτης ανακατασκευής του κτηρίου, στους μηχανικούς κ.κ Κυριακόπουλο Γιώργο (αρχιτεκτονικά και χωρίς αποζημίωση), Ιορδανίδη Κώστα (στατικά) και Δημέα Γιάννη (Η/Μ), με την επίβλεψη πάντα του δντή της Τ.Υ κ. Τζαμουράνη Β.

5. Σημειώνω με έμφαση ότι το κόστος της μελέτης πλήρωσε ο επιχειρηματίας της Καλαμάτας, με τη γνωστή αγάπη για τον πολιτισμό, κ. Παπαδημητρίου Κώστας. Δυστυχώς, κανείς δεν τον θυμήθηκε.

6. Η μελέτη υποβλήθηκε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) -2019 -επί δημαρχοντίας μου και αργότερα εγκρίθηκε η ένταξη του έργου, το οποίο και κατασκευάσθηκε πρόσφατα.

7. Και επειδή έμαθα για τις ευχαριστίες προς τον καλό δντή του ΥΠΕΡΑΑ κ. Μαμαλούγκα, σημειώνω ότι τα έργα στα ευρωπαϊκά προγράμματα τα εντάσσουν πάντα και μόνο  πολιτικά πρόσωπα, αρμόδια ή αναρμόδια (τα δεύτερα, που μπορούν ή μπορούσαν να ‘’ανοίγουν πόρτες’’). Έτσι, για να εξηγούμεθα.

8. Ακόμα, σημειώνω πως τα μείζονα προβλήματα του ΔΗΠΕΘΕΚ είναι η άμεση ανακατασκευή της κεντρικής αίθουσας και κυρίως η αναγκαία νομοθετική πρωτοβουλία από την κα Μενδώνη για τη σωτηρία των δημοτικών θεάτρων. Διαφορετικά, θα μας μείνουν τα κτήρια!

9. Τέλος, ειλικρινά χαίρομαι για την ανακατασκευή του κτηρίου, όπως και για κάθε έργο που ολοκληρώνεται στην πόλη μας, λυπάμαι για τις καθυστερήσεις που είναι, δυστυχώς, αναπόφευκτες και ελπίζω να υπάρξει η αναγκαία δυναμική στα πολιτιστικά μας πράγματα, που αποτελούν το μεγάλο περιουσιακό στοιχείο για την πόλη μας.           
Με εκτίμηση,
Παναγιώτης Νίκας
pan.e.nikas@gmail.com

σ.σ. Η Ιστορία θα κρίνει τον καθέναν, όταν καθίσει η σκόνη και η εφήμερη βαβούρα. Θα ήταν περισσότερο σαφής και αληθινός ο κ. Νίκας αν είχε τολμήσει να κάνει το ένα πράγμα που δεν έκανε, αυτοκριτική.

Και να υπενθυμίσουμε, μέσα σε όλα τ’ άλλα, την κινητοποίηση του αρχιτέκτονα Γιώργου Κυριακόπουλου, που βρήκε στοιχεία τα οποία τεκμηρίωναν ότι η ηλικία του κτηρίου ήταν μεγαλύτερη του ενός αιώνα, άρα το κτήριο δεν μπορούσε να γκρεμιστεί χωρίς σοβαρή αιτιολογία…
Α.Π.