Καθορίστηκαν τα όρια εξομοιούμενου χώρου λιμένα σε έξι περιοχές του νομού

Καθορίστηκαν τα όρια εξομοιούμενου χώρου λιμένα σε έξι περιοχές του νομού

Με αποφάσεις της Λιμενικής Επιτροπής Μεσσηνίας

Στον καθορισμό των ορίων του εξομοιούμενου χώρου με τη χερσαία ζώνη έξι λιμένων μέσα στο Μεσσηνιακό κόλπο, προχώρησε το Λιμενικό Ταμείο Μεσσηνίας, με στόχο να αποκτήσουν μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης και αξιοποίησης.

Όπως σημείωσε μιλώντας στο «Θ» ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Μεσσηνίας, Νίκος Αλεξανδρόπουλος, πρόκειται για τρία λιμάνια της Δυτικής Μάνης (Καρδαμύλης, Στούπας και Αγίου Νικολάου), των Κιτριών στην Καλαμάτα, του Πεταλιδίου στη Μεσσήνη και της Κορώνης στην Πύλο.

Ένας ακόμα στόχος είναι να μπορούν να δημιουργηθούν στα σημεία αυτά υδάτινα πεδία, για να μπορούν να εξυπηρετηθούν πτήσεις υδροπλάνων, όταν δοθεί το «πράσινο φως» για πτήσεις.

Χερσαίες ζώνες
Όπως εξήγησε ο κ. Αλεξανδρόπουλος, σύμφωνα με το ΥΕΝ χώροι που εξομοιώνονται με χερσαίες ζώνες λιμένων θεωρούνται «…οι κατά μήκος των ακτών συγκεκριμένοι χώροι αιγιαλού και παραλίας (εφόσον στους τελευταίους δεν υφίστανται ιδιωτικά δικαιώματα) και οι οποίοι διαθέτουν τα αναγκαία λιμενικά έργα για την εξυπηρέτηση (παραβολή, πρυμνοδέτηση σκαφών κλπ.), αποεπιβίβαση και αναμονή επιβατών και των αποσκευών αυτών και τη διενέργεια φορτοεκφορτωτικών εργασιών και απόθεση φορτίων.

Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν και οι χώροι του αιγιαλού και παραλίας με κτίσματα αμέσου ναυτικού ενδιαφέροντος που συνιστούν εξοπλισμό των παραλιών στο πλαίσιο των σχεδίων πολεμικής χρησιμοποίησης αυτών (ναυτ. οχυρά – φάροι – καταφύγια κ.λπ.).»

Εκτός όμως από αυτά, η εκμετάλλευση των δημόσιων κοινοχρήστων χώρων (αιγιαλού και παραλίας) που εξυπηρετούν τις από θαλάσσης δραστηριότητες όπως ναυπηγείων, νεωλκείων, φύλαξης και συντήρησης σκαφών, ιχθυοσκάλων, εγκαταστάσεων ναυταθλητικών σωματείων κ.λπ., ανήκει στο οικείο Λιμενικό Ταμείο, το οποίο θεμελιώνει δικαίωμα είσπραξης λιμενικών τελών από τα πλοία – φορτία και επιβάτες, ενώ νομιμοποιείται στη με αντάλλαγμα προσωρινή παραχώρηση της χρήσης των χώρων αυτών σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα με την οριζόμενη από το νόμο διαδικασία.

Master Plan Κυπαρισσίας
Επειδή, λοιπόν, στα έξι αυτά λιμάνια υπάρχουν χώροι του αιγιαλού και παραλίας με εγκαταστάσεις και στις οποίες το Λιμενικό Ταμείο Μεσσηνίας μπορεί να αναλάβει την κατασκευή των αναγκαίων έργων, η Λιμενική Επιτροπή Μεσσηνίας με ομόφωνες αποφάσεις καθόρισε τα όρια του εξομοιούμενου χώρου με τη Χερσαία Ζώνη λιμένα Καρδαμύλης, Στούπας, Αγίου Νικολάου, Κιτριών, Πεταλίδίου και Κορώνης.

Ο κ. Αλεξανδρόπουλος σημείωσε πως το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, προκειμένου να μπορέσει να αναπτυχτεί η κάθε περιοχή με πιο εύκολες και ξεκάθαρες διαδικασίες, καθώς διευκολύνονται διαδικασίες, όπως το κάθε λιμάνι να σηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να γίνουν έργα και δράσεις και να συνδεθεί με μεσογειακά προγράμματα.

Ένα άλλο που θα επιδιωχθεί είναι η δημιουργία υδάτινων πεδίων (με πολύ λιγότερες διαδικασίες απ’ ό,τι ένα υδατοδρόμιο) για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων που εκτελούν προγραμματισμένες, έκτακτες ή ναυλωμένες πτήσεις.

Τέλος, ο κ. Αλεξανδρόπουλος αναφέρθηκε στη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη για την προώθηση σύνταξης 12 μελετών (ΜΠΕ, κυματικής διαταραχής, ακτομηχανική, κ.λπ.) για το master plan του λιμανιού της Κυπαρισσίας, για το οποίο έχει ζητήσει χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Της Βίκυς Βετουλάκη