Υπέρ της απαγόρευσης της κυκλοφορίας του 16κιλου τενεκέ ελαιολάδου τάσσεται ο ΣΕΒΙΤΕΛ, συμφωνώντας με την πρόταση της Επιστημονικής Εταιρείας Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας (4Ε).
Οι κανόνες εμπορίας του ελαιολάδου που ρυθμίζονται από τον ενωσιακό Καν. (ΕΕ) αριθ. 29/2012 έχουν ήδη προβλέψει τη διακίνηση του προϊόντος μόνο σε περιέκτες μέχρι 5 λίτρα, αναφέρει σε ανακοίνωσή του και συνεχίζει: «Θα πρέπει όμως εδώ να επισημάνουμε ότι αν η πρόταση για το “5λιτρο του παραγωγού” τύχει κάποιας αποδοχής, τα προβλήματα που θα πρέπει να τύχουν διαχείρισης είναι πολλά και σύνθετα, όπου μεταξύ άλλων ενδεικτικά αναφέρουμε τα επόμενα:
-Προϋπόθεση είναι όλα τα ελαιοτριβεία να λάβουν άδεια τυποποιητή (με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς προδιαγραφών και απαιτήσεων). Κάτω από ποιο νομικό πλαίσιο θα γίνει αυτό υποχρεωτικό;
-Ποιος θα έχει την ευθύνη του προϊόντος, ως τυποποιητής; Ο ελαιοτριβέας ή ο ελαιοπαραγωγός;
-Ποιος θα έχει την ευθύνη για το χαρακτηρισμό του προϊόντος ως εξαιρετικό παρθένο, παρθένο και τη συμμόρφωση με τα πρότυπα ποιότητας (π.χ. ανίχνευση φυτοφαρμάκων); Πώς θα διασφαλίζεται ότι κυκλοφορεί ασφαλές ως τρόφιμο;
-Πώς θα γίνεται η διακίνηση του προϊόντος και με ποια φορολογικά παραστατικά; Με ποιον τρόπο θα αποδίδεται ο ΦΠΑ;
Όπως είναι κατανοητό, χρειάζεται ένα θεσμικό πλαίσιο έτσι ώστε να μη δημιουργηθεί αλλά και νομιμοποιηθεί μια “παράλληλη αγορά” ελαιολάδου χωρίς τις ασφαλιστικές δικλείδες για την ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος, διασφαλίζοντας την ασφάλεια του καταναλωτή, αλλά ταυτόχρονα τον κλάδο της τυποποίησης από αθέμιτο ανταγωνισμό.
Για το θέμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας του 16κιλου τενεκέ, ο ΣΕΒΙΤΕΛ επί πολλές δεκαετίες προσπαθεί με αλλεπάλληλες παρεμβάσεις προς τα θεσμικά όργανα της Πολιτείας να ζητά την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και επισημαίνει τα προβλήματα που δημιουργεί η διακίνηση του ελαιολάδου σε 16κιλο τενεκέ στην ποιότητα του προϊόντος, στη νοθεία του προϊόντος, στην υγεία του καταναλωτή, στη φοροδιαφυγή, στον αθέμιτο ανταγωνισμό κ.λπ.
Ευελπιστούμε ότι τέτοιες πρωτοβουλίες, σε συνδυασμό και με τις συνεχιζόμενες προσπάθειες του ΣΕΒΙΤΕΛ προς την Πολιτεία, ως επίσημου φορέα της τυποποίησης του ελαιολάδου, αλλά και με την καθιέρωση από 1/4/2025 της υποχρεωτικής έκδοσης ψηφιακού δελτίου αποστολής για τη διακίνηση ελαιολάδων (my data), έστω και με τόσο μεγάλη καθυστέρηση, θα συμβάλουν ώστε να αντιμετωπιστεί το σοβαρό πρόβλημα της διακίνησης χύμα – ανώνυμου ελαιολάδου το οποίο πλήττει παντοιοτρόπως τον ελληνικό ελαιοκομικό τομέα».