Πίστα καρτ San Nikolas”: Μια ιστορία για τέσσερις τροχούς στη Δυτική Παραλία Καλαμάτας

Πίστα καρτ San Nikolas”: Μια ιστορία για τέσσερις τροχούς στη Δυτική Παραλία Καλαμάτας

Σεισμός με μέγεθος 6,0 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ έπληξε την Καλαμάτα στις 13 Σεπτεμβρίου 1986, 20.21 ώρα Ελλάδος. Ο σεισμός προκάλεσε το θάνατο 20 ανθρώπων. Στην Καλαμάτα κατέρρευσαν 4 πολυκατοικίες, ενώ το 20% των κτηρίων κρίθηκε κατεδαφιστέο. Το χωριό Ελαιοχώρι καταστράφηκε και σοβαρές ζημιές παρατηρήθηκαν, επίσης, στα χωριά Βέργα, Πολιανή, Άρις, Αρτεμισία και Νέδουσα.

Δύο χρόνια μετά και με δήμαρχο τον Σταύρο Μπένο, ένας ανήσυχος νέος έψαχνε «να φτιάξει» το όνειρό του, την τρέλα του. Για εκείνη την εποχή ήταν κάτι εξωπραγματικό για την περιοχή μας, αλλά και για τη χώρα, θα έλεγα. Το όνειρό του ήταν μια πίστα αγώνων μικρών αυτοκινήτων, αυτά που λέμε «καρτ» δηλαδή.

Νοίκιασε ένα χώρο 35 στρεμμάτων ακριβώς δίπλα στη θάλασσα, στη Δυτική Παραλία, ανάμεσα σε Καλαμάτα και Μεσσήνη, στη θέση «Κόκκινη Άμμος». Ο χώρος τότε ήταν ένας βούρκος. Κάποιες μέρες έμπαινε και η θάλασσα μέσα. Από ό,τι λένε, είχε και ψάρια.

Έπειτα από πολλά χωματουργικά έργα και μπαζώματα (με μπάζα των πολυκατοικιών που κατέρρευσαν στο μεγάλο σεισμό της Καλαμάτας) άρχισε να παίρνει μορφή. Οι πρώτες διαδρομές ήταν φτιαγμένες με χαλίκι για να μπορέσουν να «πατηθούν» καλά, ενώ αργότερα μπήκε ο ασφαλτοτάπητας.

Ο νέος τότε που σκέφτηκε και δημιούργησε την πίστα είναι ο Νίκος Κατράνης. Από το 1988 μέχρι και τώρα έγιναν πολλά μέχρι να φτάσει στη σημερινή της μορφή. Τα τελευταία χρόνια τη λειτουργούν δύο αδέλφια, ο Γιάννης και ο Γρήγορης Κουβάτσος.

Η κουβέντα που θα διαβάσετε έγινε με τον Γιάννη Κουβάτσο.

-Γιάννη, ξέρω πως ήσουν παιδί τότε που ξεκίνησε, το 1988, η Pista Kart Kalamatas. Πες μου τι έχεις ακούσει, τι θυμάσαι;
Ναι, τότε ήμουν παιδί 12 χρόνων και δε θυμάμαι πολλά πράγματα. Μου έχουν πει πάρα πολλά. Έχω ζήσει και γεγονότα σαν να ήμουν εκεί. Κάτι που μου έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν, όταν ξεκίνησε ο Νίκος να φτιάξει την πίστα, πέρασε μια βόλτα από την Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, τότε ΕΘΕΑ-ΕΛΠΑ, τώρα ΟΜΑΕ, για να τους πει το σκεπτικό του. Σε έναν αγώνα, τώρα πρόσφατα, είχε έρθει εδώ ο τότε πρόεδρος της Ομοσπονδίας και μου είπε πώς αντέδρασαν όταν έφυγε και έκλεισε την πόρτα πίσω του. «Γελάσαμε, τι ήρθε και μας είπε ο τρελός, είπαμε». Αυτή ήταν η αντίδρασή τους. Δεν πίστευε κανείς τότε ότι αυτό που ήθελε να φτιάξει μπορεί να υλοποιηθεί. Έπειτα από δύο χρόνια που τους κάλεσε για να πάρει την άδεια κατάλαβαν ότι όλα αυτά που τους έλεγε και γελούσαν τα υλοποίησε.

-Πόσο καιρό κράτησε η κατασκευή της πίστας;
Η πίστα χρειάστηκε δύο χρόνια για να φτιαχτεί. Τότε, σκέψου, ανέβαινε η θάλασσα. Είχε τεράστιες λακκούβες, οι οποίες μέχρι και ψάρια είχαν. Έγινε ένα μπάζωμα, κυρίως με μπάζα του σεισμού που είχε προηγηθεί, και σιγά σιγά πήρε τη μορφή που έχει τώρα. Από εκεί και πέρα, έπεσε πολλή δουλειά. Ήταν μια πολύ προχωρημένη κίνηση για την εποχή. Να φανταστείς ότι έφτασε να είναι για πάρα πολλά χρόνια το σήμα κατατεθέν του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όλα τα πρωταθλήματα για πολλά χρόνια γίνονταν στην Καλαμάτα, γιατί είχε την καλύτερη, μεγαλύτερη και δυσκολότερη πίστα στην Ελλάδα.

-Δυσκολότερη είπες… Όσο πιο δύσκολη τόσο πιο καλή;
Ναι, πριν από πέντε χρόνια είχε έρθει σε έναν αγώνα καρτ πανελλήνιου πρωταθλήματος ο πέντε φορές παγκόσμιος πρωταθλητής καρτ, Ντάβιντε Φορέ. Μπαίνοντας ο συγκεκριμένος αθλητής στην πίστα είπε ότι για τόσο μεγάλη και παλιά πίστα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Αν χάσεις μια στροφή, χάνεις τον αγώνα. Επίσης, είπε ότι είναι η καλύτερη πίστα που έχει οδηγήσει στη ζωή του. Όσο πιο δύσκολη είναι μια πίστα, τόσο πιο καλή είναι για τους οδηγούς καρτ. Τη δυσκολία θέλουν. Επίσης, θυμάμαι σε ένα πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα εδώ, με 180 συμμετοχές, την επίσκεψη του Τζένσον Μπάτον (πρώην οδηγός της Φόρμουλα 1). Οδήγησε στην πίστα και έφυγε με τις καλύτερες εντυπώσεις.

-Στην αρχή λειτούργησε μόνο ως πίστα ή όπως είναι τώρα που έχει καφέ, φαγητό και το καλοκαίρι, συνδυάζοντας την όμορφη θάλασσα δίπλα, εξυπηρετεί και λουόμενους;
Από την αρχή ξεκίνησε έτσι. Το όνειρο του Νίκου που το κατασκεύασε, ήταν να είναι δίπλα στη θάλασσα, γι’ αυτό και η ονομασία είναι “San Nikolas”, που είναι καραβίσιο. O Νίκος ήταν στα καράβια πολλά χρόνια, ταξίδεψε σε πολλά μέρη του κόσμου, είχε δει πολλές πίστες και είχε τρελαθεί με την ιδέα. Tα αγαπούσε πολύ τα καρτ. Ήταν και καλός οδηγός ο ίδιος. Μελέτησε, λοιπόν, και αντέγραψε πολλές πίστες του εξωτερικού παρέα με το μηχανικό Γιάννη Ζέρβα, ήταν όνομα τότε στην Καλαμάτα, πολύ καλός μηχανικός.

-Εσύ πότε μπήκες στο χώρο;
Εγώ μπήκα στο χώρο του μηχανοκίνητου το 2011, μια εποχή που ξεκινούσε η πολύ μεγάλη κρίση στην Ελλάδα. Για 4-5 χρόνια δεν είχε πρωταθλήματα. Δε γινόταν τίποτα τότε. Συνταξιοδοτήθηκε ο Νίκος και ήθελε να συνεχίσει κάποιος το έργο του. Μεγάλη συμμετοχή στην απόφασή μου να συνεχίσουμε το έργο του είχε η σύζυγός μου, Χριστίνα, που είναι ανιψιά του Νίκου. Εγώ δεν είχα σχέση με το μηχανοκίνητο αθλητισμό. Με βοήθησε και με βοηθά πολύ ο αδελφός μου, ο Γρήγορης, που έχει γνώσεις μηχανικού. Εγώ πιο πολύ στην εστίαση ήμουν, ένα κομμάτι που ξέρω πολύ καλά.

Ξεκινήσαμε. Είχε έρθει πλέον το πλήρωμα του χρόνου να περάσει η πίστα σε νέα χέρια. Λόγω του χρόνου υπήρχαν πολλές ζημιές στην πίστα, αλλά και στα κτήρια. Το στήναμε ξανά και ξανά, κάθε μέρα, ακόμα και σήμερα βελτιώνουμε πράγματα. Υπάρχει μια καλή συνεργασία με την Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Πλέον η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού έχει αναγνωρίσει το άθλημα του καρτ, του αυτοκινήτου και των μηχανών. Εμείς εδώ ασχολούμαστε πιο πολύ με το καρτ. Είναι πιο δύσκολο, αλλά μπορεί ακόμα κι ένα παιδάκι να έρθει να κάνει μια βόλτα με ένα καρτ. Είναι πολύ σημαντικό, γιατί θα ξέρει κάποια πράγματα όταν θα βγει αύριο στο δρόμο.

-Για τι ηλικίες μιλάμε, Γιάννη;
Εδώ μπορεί να έρθει ένα παιδάκι τριών χρόνων με τη μαμά ή τον μπαμπά συνοδηγούς, να κάνει βόλτα σε ένα διπλό καρτ, όπου το φρένο και το γκάζι έχει ο μπαμπάς ή η μαμά. Μετά τα επτά ξεκινούν σιγά σιγά μόνα τους.

-Να φανταστώ ότι υπάρχει και κάποιο όριο ταχύτητας;
Ναι, υπάρχει κόφτης. Επίσης, άλλα καρτ είναι για ηλικίες 8-12, άλλα για 12-18 και άλλα από 18 και πάνω. Η ασφάλεια στην πίστα είναι μεγάλη. Είναι όλα περιφραγμένα, υπάρχουν παντού λάστιχα και είναι μια πίστα με τις καλύτερες τεχνικές προδιαγραφές στην Ελλάδα.

-Έχω δει πολλές φορές η πίστα, εκτός από τα καρτ, να φιλοξενεί μηχανές και αυτοκίνητα. Τι ακριβώς γίνεται;
Κοίτα, όλοι αυτοί έρχονται με δικά τους οχήματα. Συνήθως ανήκουν σε κάποια λέσχη και κάνουν τον αγώνα ή την προπόνησή τους. Το ίδιο συμβαίνει και με τις μηχανές. Έρχονται, δηλαδή, κυρίως για προπόνηση. Για να επανέλθω στο καρτ, το καρτ είναι η αρχή για τα πάντα. Να φανταστείς όλοι οι μεγάλοι οδηγοί ξεκίνησαν από καρτ, ακόμα και οι οδηγοί φόρμουλα 1 σήμερα κάνουν προπόνηση με 6τάχυτα καρτ.

-Πόσα καρτ διαθέτει η πίστα για τον κόσμο;
Η πίστα άρχισε με 10 καρτ που έφερε ο Νίκος από τη Γερμανία στο ξεκίνημά της. Διαθέτουμε γύρω στα 40, διαφόρων τύπων.

-Έλεγχος από το κράτος υπάρχει;
Κάθε χρόνο περνάμε έλεγχο. Έρχεται άνθρωπος από την Ομοσπονδία για να ελέγξει την πίστα. Αυτό γίνεται και σε κάθε αγώνα. Επίσης, κάθε δύο χρόνια περνά μια επταμελής επιτροπή, η οποία αποτελείται από έναν πολεοδόμο, ένα γιατρό, έναν πυροσβέστη, το διοικητή της Αστυνομίας κ.λπ.

-Τι πιστεύεις ότι προσφέρει η πίστα καρτ στην πόλη μας;
Αν και είμαστε μακριά από το κέντρο του μηχανοκίνητου που είναι η Αθήνα, ο αγώνας της Καλαμάτας, που γίνεται κάθε χρόνο, έχει τις περισσότερες συμμετοχές πάντα. Αυτό σημαίνει ότι όταν έχουμε ένα πρωτάθλημα με 50 συμμετοχές, θα έρθει κόσμος και δεν έρχονται για μια ημέρα. Έρχονται κάθε Σαββατοκύριακο πριν από τον αγώνα και την ημέρα των αγώνων. Συνήθως γίνονται Κυριακή, έρχονται από Τέταρτη, πολύς κόσμος. Εκτός από τους επισκέπτες, κάθε συμμετοχή έχει το μηχανικό της, το βοηθό του και τις οικογένειές τους. Μιλάμε για 500 άτομα που έρχονται στην πόλη, τρώνε, κοιμούνται, ψωνίζουν.

-Οι σκέψεις, τα σχέδια και η εξέλιξη… τι έχετε στο μυαλό σας;
Έχουμε πολλές σκέψεις στο μυαλό μας με τον αδελφό μου Γρηγόρη και τη γυναίκα μου. Όπως ξέρεις, είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση, αντιμετωπίζουμε όμως ένα μεγάλο πρόβλημα, που είναι το Α και το Ω. Δεν μπορούμε να βρούμε άτομα για δουλειά. Ενώ υπάρχουν πολλά σχέδια να υλοποιήσουμε, δεν μπορούμε για το λόγο αυτό.

Με τις ευχές μου να βρουν άτομα για δουλειά και να πραγματοποιήσουν τα σχέδιά τους, έφυγα με τη διαπίστωση ότι υπάρχει στη Μεσσηνία άλλο ένα «δυνατό χαρτί» για την προβολή της, αρκεί να το δουν αυτοί που πρέπει να το δουν…

ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΤΡΕΞΑΝ ΤΗΝ ΠΙΣΤΑ

Τζένσον Μπάτον (πρώην οδηγός της Φόρμουλα 1)
Ξεκίνησε το καρτ στην ηλικία των 8 ετών και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Για πρώτη φορά έλαβε μέρος σε αγώνες της Φόρμουλα 1 το 2000 με την ομάδα της Williams, και κατατάχθηκε 8ος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα εκείνης της χρονιάς. Την επόμενη χρονιά μεταγράφηκε στην ομάδα της Benneton. Ένα χρόνο μετά μεταγράφηκε στην ομάδα της Renault. Το 2003 ξεκίνησε να φαίνεται το ταλέντο του στην ομάδα της Bar Honda, όπου και έμεινε μέχρι το 2006. Εκεί πήρε την πρώτη του νίκη στο Γκραν Πρι του Μονακό. Το 2007 πήγε στην ομάδα της Honda, όπου και έμεινε μέχρι το 2008. Το 2009 μεταγράφηκε στην Brawn GP, όπου και κατέκτησε 6 νίκες και το παγκόσμιο πρωτάθλημα Φόρμουλα 1.

Ο Μπάτον το 2010 μεταγράφηκε στην McLaren, όπου και κατέκτησε 8 νίκες μέχρι το 2016, οπότε και τελείωσε την καριέρα του.

Ντάβιντε Φορέ (Παγκόσμιος πρωταθλητής)
Έκανε το ντεμπούτο του στα καρτ το 1982, σε ηλικία μόλις 8 ετών. Μέχρι σήμερα έχει διαγράψει μια λαμπρή πορεία στο χώρο. Έχει κατακτήσει 5 παγκόσμιους τίτλους (1998, 2000, 2004, 2006), με το 2006 να είναι η κορυφαία του χρονιά, αφού στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής σε δύο διαφορετικές και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές Κατηγορίες, την Formula A (100cc) και την Super ICC (125cc με κιβώτιο ταχυτήτων).

ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΑ
Η πίστα καρτ Καλαμάτας βρίσκεται νοτιο-ανατολικά της πόλης της Καλαμάτας, ανάμεσα σε Καλαμάτα – Μεσσήνη, στη θέση “Κόκκινη Άμμος”, δίπλα στη θάλασσα καλύπτοντας 35 στρέμματα.

Η πίστα κατασκευάστηκε το 1988 και είναι μία από τις παλαιότερες και πιο τεχνικές πίστες της χώρας. Έχει κατασκευαστεί, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές ασφαλείας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Karting FMK και έχει φιλοξενήσει πολλούς αγώνες του πανελλήνιου πρωταθλήματος καρτ, του ROTAX πρωταθλήματος καρτ, του ΛΟΥΞ KUP και πανευρωπαϊκούς φιλικούς αγώνες καρτ, καθώς και αγώνες μοτοσικλετών και αυτοκινήτων. Είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα , με μήκος 1.186 μέτρα και πλάτος 12 μέτρα. Η πίστα έχει αριστερόστροφη φορά και αποτελείται από 9 στροφές, 3 δεξιές και 6 αριστερές.

Ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος για τα Pits εξυπηρετεί τις ανάγκες της πίστας. Ο ειδικός νυχτερινός φωτισμός από υψηλούς πυλώνες καθιστά δυνατή τη λειτουργία της πίστας όλο το 24ωρο.

Σε υπερυψωμένο ξεχωριστό χώρο είναι το σύγχρονο Cafe- Bar-Restaurant των 400 τ.μ. και οι μεγάλες περιφερειακά σκεπαστές βεράντες, με την πανοραμική θέα κάθε σημείου της πίστας, όπως και η οργανωμένη παραλία ακριβώς δίπλα.

Η πίστα καρτ Καλαμάτας είναι μία από τις λίγες της χώρας η οποία πληροί απολύτως τις κατασκευαστικές προδιαγραφές και προδιαγραφές ασφαλείας για αγώνα καρτ-μηχανών-αυτοκινήτων.

Του Κώστα Δεληγιάννη