Τραγικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Τραγικά είναι για την Πελοπόννησο τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για τα τροχαία δυστυχήματα που συνέβησαν στους δρόμους, είτε εθνικούς είτε επαρχιακούς, το 2023. Σύμφωνα με αυτά, η Περιφέρεια… ανεβαίνει στο βάθρο με το μεγαλύτερο δείκτη του αριθμού νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους.
Ειδικότερα, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 119,3, τη δεύτερη θέση είχε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με δείκτη 118,7 και ακολουθεί η Περιφέρεια Πελοποννήσου με 89,9.
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ, σε 10.553 ανήλθαν το 2023 τα οδικά τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και τα οποία προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας αύξηση 0,6% σε σύγκριση με το 2022, κατά το οποίο είχαν συμβεί 10.487 ατυχήματα.
Ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα οδικά τροχαία ατυχήματα παρουσίασε αύξηση κατά 1,4% σε σύγκριση με το 2022 (13.461 το 2023 έναντι 13.279 το 2022).
Από το σύνολο των νεκρών, το 72,6% αφορούσε σε οδηγούς, το 11,6% σε μεταφερόμενους επιβάτες και το 15,8% σε πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 82% και 18% αντίστοιχα.
Οι νεκροί κατανέμονται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0-24 ετών 17,8%, 25- 49 ετών 30%, 50-64 ετών 21,7% και άνω των 65 ετών 28,8%. Από την ανάλυση των νεκρών κατά κατηγορία παθόντα και ηλικιακή ομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό (33,9%) για τους οδηγούς παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 25-49 ετών. Για τους μεταφερόμενους, το μεγαλύτερο ποσοστό (33,3%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 0-24 ετών, ενώ για τους πεζούς το μεγαλύτερο ποσοστό (55,9%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 65 ετών και άνω.
Από την κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 26,1% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 46% σε δίτροχα. Σε μη κατοικημένη περιοχή τα ποσοστά ανέρχονται σε 48,6% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 32,6% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 69,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 15,2% σε δίτροχα.
Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων (1.099) και νεκρών (78) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 10,4% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και 12,1% στο σύνολο των νεκρών. Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (668), με ποσοστό 6,3% και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (33) με ποσοστό 5,1%, καταγράφηκε το Φεβρουάριο. Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (15,3%), ενώ ο μικρότερος αριθμός την Κυριακή (12,9%). Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (16,4%) καταγράφηκε την Κυριακή.
Ως προς την κατανομή των ατυχημάτων στις ημέρες της εβδομάδας, ποσοστό 73,5% συνέβη από Δευτέρα έως και Παρασκευή και το υπόλοιπο 26,5% το Σαββατοκύριακο.
Η αντίστοιχη κατανομή, ως προς τους νεκρούς, είναι 67,6% από Δευτέρα έως και Παρασκευή και 32,4% το Σαββατοκύριακο.
Από το σύνολο των 10.553 ατυχημάτων, τα 9.909 (93,9%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 579 νεκρούς (89,6%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες, 259 και 201 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (2,5% και 1,9%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 29 και 22 άτομα αντίστοιχα (4,5% και 3,4%).
Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (62,3%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (40,3%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού/ζώου» (16%) και ακολουθεί η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» (14,3%).
Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 40,7%, (263 νεκροί) και ακολουθεί η κατηγορία «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» με 28,2% (182 νεκροί). Αναφορικά με τον τύπο σύγκρουσης, το μεγαλύτερο αριθμό νεκρών έχει η «πλαγιομετωπική» με 124 νεκρούς και ποσοστό 19,2% στο σύνολο των νεκρών και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 102 νεκρούς και ποσοστό 15,8% στο σύνολο των νεκρών.
Ως προς τους νεκρούς, η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου», με ποσοστό 19,8% (128 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα.