“Θηλιά” για τα οικονομικά των Δήμων η ναυαγοσωστική κάλυψη σύμφωνα με την ΚΕΔΕ

“Θηλιά” για τα οικονομικά  των Δήμων η ναυαγοσωστική κάλυψη σύμφωνα με την ΚΕΔΕ

Το θεσμικό πλαίσιο για τη ναυαγοσωστική κάλυψη των Δήμων απασχόλησε πρόσφατα τη Δημοτική Επιτροπή Καλαμάτας, αφού ο προϋπολογισμός για το 2025 ανέρχεται σε ποσό άνω των 330.000 ευρώ, καθόλου ευκαταφρόνητο.

Μετά τη Δημοτική Επιτροπή, σε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ έγινε μια πολύ σοβαρή καταγγελία από το δήμαρχο Πατρέων, Κώστα Πελετίδη, ο οποίος μίλησε για “στυγνό καρτέλ” στις ναυαγοσωστικές υπηρεσίες, το οποίο, προκειμένου να επιτύχει “υπερτιμημένες” συμβάσεις, προβαίνει σε μεθοδεύσεις ώστε να κηρύσσονται οι σχετικοί διαγωνισμοί άγονοι.

Το θέμα της ναυαγοσωστικής κάλυψης των ακτών επανήλθε για συζήτηση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ τις προηγούμενες μέρες, καθώς μετά την εφαρμογή του ΠΔ 71/2020 και του νέου νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου προέκυψε σειρά προβλημάτων.

Όπως τόνισε ο α΄ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ Γρηγόρης  Κωνσταντέλλος,  η δομή και το περιεχόμενο του ΠΔ 71/2020 εκσφενδονίζουν το κόστος που επιφορτίζονται οι Δήμοι  ενώ την ίδια στιγμή, παρά τις υπερβολές σε χρήση ανθρωποδυναμικού και αχρείαστων υποδομών, δε βελτιώνει το τελικό αποτέλεσμα, δηλαδή την ουσιαστική μείωση των πνιγμών στις ελληνικές ακτές.

«Οι μόνοι κερδισμένοι, τόνισε, είναι οι ναυαγοσωστικές σχολές και οι ιδιοκτήτες τους. Φτιάχτηκε ουσιαστικά ένα “καρτέλ” με τις ευλογίες του ΠΔ 71/2020, το οποίο λειτουργεί ανενόχλητο παρά τις αποφάσεις και διαμαρτυρίες της ΚΕΔΕ τα τελευταία 5 χρόνια.

Περιττό να αναφέρουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις η αδυναμία των Δήμων να εξασφαλίσουν έγκαιρα το σύνολο των ναυαγοσωστικών δομών οδηγεί σε σειρά διοικητικών προστίμων και ποινικών και πειθαρχικών ποινών, στους αιρετούς και τους ΟΤΑ Α’ βαθμού, χωρίς οι ίδιοι να ευθύνονται για το αδιέξοδο που ένα συνδικάτο και η ολιγωρία ή η αφέλεια του κράτους έχουν δημιουργήσει».

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος η ΚΕΔΕ ζητά μεταξύ άλλων:

-Σύγκλιση της επιτροπής με στόχο την άμεση τροποποίηση/εξορθολογισμό της ναυαγοσωστικής κάλυψης στη χώρα

-Αναστολή των διοικητικών, πειθαρχικών και ποινικών κυρώσεων που επιφέρει η μη συμμόρφωση όταν προκύπτουν αποδεδειγμένα ζητήματα ανωτέρας βίας και αδυναμίας εφαρμογής του ΠΔ 71/2020.

-Κάλυψη του 100% της δαπάνης της ναυαγοσωστικής κάλυψης μέχρι την αναθεώρηση/τροποποίηση του ΠΔ 71/2020 από το κράτος.

-Τη δυνατότητα είτε αγοράς από τους Δήμους της απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής που προβλέπει το ΠΔ άπαξ και χρήση τους από τις ναυαγοσωστικές δομές που μισθώνονται ετησίως ή η πληρωμή των Δήμων για τις υποδομές αυτές μία φορά για κάθε 3 ή 4 χρόνια καθ’ όσον σήμερα καλούνται να αγοράσουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό από τους εργολάβους ναυαγοσωστικής κάθε χρόνο, ενώ στην πραγματικότητα οι εργολάβοι χρησιμοποιούν το μεταχειρισμένο από τα προηγούμενα χρόνια εξοπλισμό

-Να δοθεί η δυνατότητα στους Δήμους να προσλαμβάνουν συμβασιούχους ή αορίστου χρόνου προσωπικό εξειδικευμένο στη ναυαγοσωστική, προς κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν

-Οι τριμελείς επιτροπές ορισμού των πολυσύχναστων παραλιών ανά Λιμεναρχείο να επανέλθουν στην προηγούμενη σύνθεση.

Συνέχιση χρηματοδότησης για παιδικούς σταθμούς, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ – ΜΕΑ
Επίσης στην τελευταία συνεδρίαση αποφασίστηκε να οριστεί συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ν. Παπαθανάση, καθώς και με τη γενική γραμματεία Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχιση της χρηματοδότησης για τους παιδικούς σταθμούς και τα ΚΔΑΠ μέχρι το 2027 από τα αδιάθετα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, με διακριτή γραμμή για τις δημοτικές δομές. Επίσης, θα προτείνει η χρηματοδότηση των ΚΔΑΠ ΜΕΑ να μεταφερθεί  σε άλλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα.

Μέχρι τότε να γίνει ο διαχωρισμός των δημοτικών και ιδιωτικών δομών και να δρομολογηθούν οι διαδικασίες για την πρόσληψη των εργαζομένων στις δομές των Δήμων.

Πρόγραμμα πλήρους απασχόλησης ανέργων 55-74 ετών
Τέλος, τo Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ αναφορικά με την πρόσφατη ανακοίνωση για την πρόσληψη 6.000 ανέργων μέσω του προγράμματος πλήρους απασχόλησης ηλικίας 55-74 ετών σε φορείς του Δημοσίου, επισήμανε ότι ο αριθμός αυτός δεν καλύπτει τις τεράστιες ανάγκες των Δήμων, καθώς οι θέσεις που θα κατανεμηθούν τελικά στους Δήμους είναι εξαιρετικά λίγες. Ως εκ τούτου, ζητά συμπληρωματικό διακριτό πρόγραμμα για τους Δήμους με τη διάθεση 10.000 θέσεων, με πρόβλεψη bonus για τους μικρούς και με ανώτατο πλαφόν για τους μεγάλους Δήμους.