Έπειτα από πολύμηνες συσκέψεις, δηλώσεις και συνεδριάσεις διαφόρων αρμόδιων επιτροπών φαίνεται πως το θέμα της ΣΔΙΤ Πελοποννήσου με την ΤΕΡΝΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων της περιοχής, αν και ακούγεται σαν ψέμα, έφτασε στο τέλος του.
Σύμφωνα με επίσημο έγγραφο που έχει στα χέρια του το “Θάρρος” και υπογράφεται από το γενικό γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Παναγιώτη Κορκολή, μεταξύ των εμβληματικών “signifigant” έργων που εντάσσονται στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 είναι και η ΣΔΙΤ Πελοποννήσου.
Το ερώτημα, όμως, απ’ όσα διαβάζουμε στο επίσημο έγγραφο, είναι «ποιο έργο θα κληθούν να πληρώσουν οι δημότες;». Ανατρέχοντας στο πολύ πρόσφατο παρελθόν θυμόμαστε τον αναπληρωτή υπουργό κ. Φάμελλο να αναφέρεται στα σημεία που βελτίωσε η κυβέρνηση τη σύμβαση με την “ΤΕΡΝΑ”, εταιρεία που κέρδισε το διαγωνισμό ΣΔΙΤ για την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Οι συγκεκριμένες βελτιώσεις, σύμφωνα με τον ίδιο, μειώνουν το κόστος που τελικά θα κληθούν να πληρώσουν οι κάτοικοι της Πελοποννήσου σε σχέση με όσα προβλέπονταν στην προηγούμενη σύμβαση.
Σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο, η κυβέρνηση κατάφερε να μειώσει τον όγκο της εγγυημένης ποσότητας απορριμμάτων από 150.000 τόνους ανά έτος σε 100.000, κατάφερε να μειώσει τη χρονική διάρκεια της σύμβασης από 28 χρόνια σε 21, επέβαλε την κατασκευή 7 σταθμών μεταφόρτωσης αντί 2 που προέβλεπε η αρχική σύμβαση και μεγιστοποίησε τα ανταποδοτικά οφέλη μέσω της κατασκευής 8 φωτοβολταϊκών πάρκων.
Παράλληλα, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το κόστος για τους Δήμους, δίνεται η δυνατότητα το 60% των απορριμμάτων που παράγουν να μην καταλήγει στην ΤΕΡΝΑ, αλλά μέσα από άλλες διαδικασίες (διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση κ.λπ.) να το διαχειρίζονται οι ίδιοι.
Από την άλλη πλευρά, στο έγγραφο του κ. Κορκολή, με ημερομηνία 3 Νοεμβρίου 2017, αναφέρονται στα αγγλικά (σ.σ. τα οποία μεταφράσαμε) τα εξής στοιχεία για το έργο: Το σχέδιο της ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων στην περιοχή της Πελοποννήσου θα λάβει το σύνολο των παραγόμενων μικτών αστικών στερεών αποβλήτων της περιοχής. Η μέγιστη χωρητικότητα είναι 200.000 τόνοι το χρόνο και περιλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία τριών μονάδων επεξεργασίας (σ.σ. Καλλιρρόη/Μεσσηνία, Σκάλα/Λακωνία, Παλαιόχουνη/Αρκαδία), τριών μονάδων υγειονομικής ταφής (σ.σ. Καλλιρρόη, Σκάλα, Παλαιόχουνη) και δύο σταθμών μεταφόρτωσης (σ.σ. Σπαθουβούνι/Κορινθία, Νέα Κίος/Αργολίδα).
Το χαρτί λέει, επίσης, υπογραφή σύμβασης (contract signature): 2017, αρχή (start) έργου: 2017, τέλος (end) έργου: 2019, χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ (budget): 68.000.000 ευρώ. Εντάσσεται στα “εμβληματικά” έργα του ΕΣΠΑ, τα οποία είναι προϊόν πολιτικής διαπραγμάτευσης κυβέρνησης – ΕΕ.
Μήπως μπορεί κάποιος να μας εξηγήσει τι ισχύει;
Του Αντώνη Πετρόγιαννη