Η καθημερινή εικόνα στο ισόγειο των γραφείων της ΔΕΥΑΚ, όπου πληρώνονται οι λογαριασμοί του νερού, είναι μια τοιχογραφία της σημερινής Ελλάδας. Άνθρωποι κάθε ηλικίας και τάξης προσέρχονται να πληρώσουν, άλλοι να προχωρήσουν σε διακανονισμό, άλλοι να διαμαρτυρηθούν. Μόνιμη επωδός είναι ότι οι λογαριασμοί που καλούνται να πληρώσουν είναι υπερβολικοί και ως τέτοιοι είναι δύσκολο έως αδύνατο να τακτοποιηθούν εφάπαξ.
Για τη διοίκηση της επιχείρησης, όμως, τα πράγματα είναι περισσότερο καθαρά. Dura lex sed lex (σκληρός νόμος αλλά νόμος) υποστηρίζει η διοίκηση, εννοώντας ότι οι δημότες που χρωστούν πρέπει να πληρώσουν, αφενός, για να υπάρχει ισονομία με αυτούς που καταβάλλουν εμπρόθεσμα το αντίτιμο του λογαριασμού και, αφετέρου, για να μην υπάρξει καταγγελία για παράβαση καθήκοντος.
Σε δηλώσεις του στο «Θάρρος» ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ, Δημήτρης Βεργόπουλος, παραδέχτηκε ότι οι πολίτες πιέζονται οικονομικά από σειρά φόρων που πρέπει να καταβάλλουν, αλλά δεν μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό. Τα χρέη προς τη ΔΕΥΑΚ είναι ιδιαίτερα υψηλά και εκ του νόμου θα πρέπει να υπάρξουν πολιτικές είσπραξής τους.
Μάλιστα, τόνισε ότι από την καμπάνια της ΔΕΥΑΚ προσήλθαν στο ταμείο της επιχείρησης περισσότερα από 800 άτομα, γεγονός που δείχνει ότι οι πολίτες ανταποκρίνονται. Ξεκαθάρισε, δε, ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία διακοπή, παρά μόνο προειδοποιητικές παρεμβάσεις για ρύθμιση των οφειλών. Σημείωσε, όμως, ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2018 θα συμβεί και αυτό σε λογαριασμούς από 300 ευρώ και άνω, σε αυτούς που παραμένουν απλήρωτοι για πάνω από 6 δίμηνα.
Περιγράφοντας τη σημερινή πολιτική της ΔΕΥΑΚ, είπε ότι ελήφθησαν κάποιες αποφάσεις, ιδιαίτερα, για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, που βελτιώνουν την κατάσταση. Για παράδειγμα, προβλέπεται ότι όσα άτομα ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία θα μπορούν να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους σε 24 άτοκες δόσεις, πληρώνοντας, κατ’ αρχάς, μόνο το 15% της οφειλής. Για τους υπόλοιπους ισχύει η μέχρι σήμερα απόφαση (12 δόσεις και εφάπαξ το 30% της οφειλής.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες του “Θάρρους”, σκοπός της πολιτικής της ΔΕΥΑΚ στο θέμα του νερού είναι: 1. Να πατάξει το φαινόμενο της κλοπής, 2. Να μαζέψει το ύψος των οφειλών και 3. Να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών της, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να πληρώνει το λογαριασμό του μέσω της ιστοσελίδας της ΔΕΥΑΚ.
Για το πρόβλημα με τα “φέσια” που αφήνουν οι ενοικιαστές κατοικιών στους ιδιοκτήτες, θα υπάρξουν δύο λύσεις. Σε κάθε νέο ενοικιαστήριο, ο λογαριασμός του νερού θα περνάει στο όνομα του ενοικιαστή, μέσω της διαδικασίας που ακολουθείται και στη ΔΕΗ, ενώ για τις παλιότερες υποθέσεις θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να βρουν τους ενοικιαστές και οι τελευταίοι να παραδεχτούν τα χρήματα που οφείλουν. Βέβαια, η δεύτερη λύση μοιάζει λίγο με θεατρικό έργο του… Πιραντέλο, σύγχυση της φαντασίας με την πραγματικότητα.
Τέλος, για το μείζον θέμα της σύνδεσης κατοίκων της Βέργας με την αποχέτευση, η ΔΕΥΑΚ δεν έχει προχωρήσει σε καμία ενέργεια, ίσως για να μη… δυσαρεστήσει τους πολυπληθείς ψηφοφόρους της.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη