Κάλπες θα στηθούν την Τετάρτη στο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Καλαμάτας, προκειμένου να εκλεγεί η νέα Διοίκηση του Ιδρύματος.
Από τη διαδικασία θα προκύψει ο νέος πρύτανης, καθώς και τρεις αντιπρυτάνεις, με τους υποψηφίους να είναι τρεις για τη θέση του πρύτανη και τέσσερις για αυτές των αντιπρυτάνεων.
Ειδικότερα, υποψηφιότητα για τη θέση του πρύτανη έχουν καταθέσει ο καθηγητής Καπόλος Ιωάννης, ο καθηγητής Καραμουσαντάς Δημήτριος, καθώς και η καθηγήτρια Μπιτσάνη Ευγενία. Για τις θέσεις των αντιπρυτάνεων υποψήφιοι είναι ο καθηγητής Γεωργόπουλος Ευστράτιος, ο αναπληρωτής καθηγητής Πετρόπουλος Δημήτριος, ο αναπληρωτής καθηγητής Σπηλιόπουλος Οδυσσέας και ο καθηγητής Σταθάς Γεώργιος.
Οι κάλπες θα στηθούν στην αίθουσα 33 του Ιδρύματος και η ψηφοφορία θα ξεκινήσει στις 10.00 το πρωί και θα ολοκληρωθεί στις 3.00 μετά το μεσημέρι.
Δικαίωμα ψήφου έχουν 55 μέλη ΔΕΠ (καθηγητές), καθώς και με διαφορετική βαρύτητα 56 μέλη του Διοικητικού Προσωπικού και 23 μέλη του Ειδικού Τεχνικού Προσωπικού.
Το «Θάρρος» επικοινώνησε με όλους τους υποψηφίους θέτοντάς τους κοινές ερωτήσεις για την υποψηφιότητά τους και για το πώς θα κινηθούν αν τελικά εκλεγούν.
Να σημειωθεί ότι κάποιοι δεν απάντησαν τελικά ή αποφάσισαν να στείλουν το δικό τους κείμενο.
Πώς αποφασίσατε να διεκδικήσετε αυτή τη θέση;
Ευστράτιος Φ. Γεωργόπουλος: Διατελώ αναπληρωτής πρύτανης, με πεδίο αρμοδιότητάς μου τα Οικονομικά και τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), από το Νοέμβριο του 2015, κατά την διοίκηση του κ. Βελισσαρίου – τον οποίο και θα ήθελα δημόσια να ευχαριστήσω για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε και για όσα έμαθα κοντά του.
Τα σχεδόν δύο χρόνια παραμονής μου στη θέση αυτή εργάστηκα, κυρίως, για την όσο το δυνατόν καλύτερη οργάνωση και λειτουργία του Ειδικού Λογαριασμού, για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απορρόφηση των κονδυλίων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και για την υλοποίηση διαφόρων μικρών αλλά σημαντικών έργων στο ΤΕΙ. Θεωρώ ότι κατά το διάστημα αυτό έγιναν βήματα προς τη θετική κατεύθυνση, στηριζόμενος φυσικά, στην καλή δουλειά των προκατόχων μου και στην αμέριστη υποστήριξη του διοικητικού προσωπικού.
Εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω για τη συμπαράσταση όλο το εξαιρετικό διοικητικό προσωπικό του Ιδρύματος και ιδιαίτερα το προσωπικό (μόνιμο και με σύμβαση) του ΕΛΚΕ και της Οικονομικής Υπηρεσίας για τη συνεργασία που είχαμε.
Δυστυχώς, οι ΕΛΚΕ των Ιδρυμάτων ήταν ένα από τα «θύματα» της κρίσης, καθώς εντάχθηκαν πλήρως στις υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης και στο δημόσιο λογιστικό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ευελιξία στη λειτουργία τους (την οποία απώλεσαν) και για τη γραφειοκρατία με την οποία επιβαρύνονται.
Στόχος, λοιπόν, είναι η πλήρης εναρμόνιση της λειτουργίας του ΕΛΚΕ με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πρόσφατα, με παράλληλη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και τη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος «διεπαφής» μεταξύ των υπηρεσιών του ΕΛΚΕ και των ωφελούμενων από τα διάφορα έργα (μέλη ΔΕΠ, ερευνητές, προσωπικό, ανάδοχοι κ.λπ.). Γίνεται ήδη προσπάθεια για την «αυτοματοποίηση» διαδικασιών και προς την κατεύθυνση αυτή. Απώτερος σκοπός είναι να μη χρειάζεται οι ωφελούμενοι να έρχονται στον ΕΛΚΕ, αλλά να μπορούν να έχουν τις βασικές υπηρεσίες ηλεκτρονικά.
Επιπλέον, πολύ σημαντικό είναι το ίδιο το κομμάτι της έρευνας μέσω της ανάληψης και υλοποίησης ερευνητικών προγραμμάτων. Προς την κατεύθυνση αυτή ο ΕΛΚΕ θα πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματικός αναφορικά με την πληροφόρηση για τις διάφορες ερευνητικές προσκλήσεις, καθώς και με την υποβοήθηση των ερευνητικών ομάδων στη συγγραφή των προτάσεών τους τουλάχιστον όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος.
Η έρευνα είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός τομέας στον οποίο θα πρέπει να δοθεί πολύ μεγάλη έμφαση, καθώς συνδυάζεται και με τις διεκδικήσεις των ΤΕΙ για αλλαγή ονομασίας. Άλλωστε, η έρευνα είναι ο δεύτερος, μετά την εκπαίδευση, πυλώνας της ανώτατης εκπαίδευσης. Χωρίς αυτή τα ιδρύματά μας δεν μπορεί να θεωρούνται ανώτατα. Επιπλέον, τα ερευνητικά προγράμματα αποτελούν οικονομικό αιμοδότη των ΕΛΚΕ όλων των ΑΕΙ και, κατά συνέπεια, των ίδιων των Ιδρυμάτων. Στην εποχή της ύφεσης και της υπο-χρηματοδότησης τα έσοδα από τα ερευνητικά προγράμματα είναι αυτά που ίσως κάνουν τη διαφορά μεταξύ ανάπτυξης και μαρασμού ενός Ιδρύματος.
Γενικότερα τώρα και πέρα από τον ΕΛΚΕ, οι εκλογές που έχουμε μπροστά μας ίσως να είναι από τις πλέον σημαντικές στην ιστορία των ΤΕΙ. Σήμερα τα Ιδρύματά μας βρίσκονται σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι, όπως φαίνεται από τις διεργασίες που έχουν αρχίσει να εντατικοποιούνται – ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, πρόταση για Πανεπιστήμιο Ρούμελης κ.ά. ,και η Διοίκηση που θα αναδειχθεί θα κληθεί να διαχειριστεί το μέλλον του Ιδρύματος. Δε θα είναι απλώς μία Διοίκηση που θα πρέπει να διαχειρίζεται την καθημερινότητα, αλλά θα πρέπει να οραματιστεί και να διαπραγματευτεί το ίδιο το μέλλον και την ύπαρξη του Ιδρύματός μας ως ΑΕΙ. Πιθανόν να είναι η τελευταία Διοίκηση του ΤΕΙ Πελοποννήσου όπως το ξέρουμε τώρα. Για το λόγο αυτό θεωρώ πως θα πρέπει να είμαστε (ως στελέχη του Ιδρύματος) ιδιαίτερα προσεκτικοί στο ποιους θα ψηφίσουμε και για ποιον λόγο. Θα πρέπει, νομίζω, να σκεφτούμε το καλό του Ιδρύματος και να ψηφίσουμε ανθρώπους που έχουν αποδεδειγμένα δουλέψει για αυτό και που θεωρούμε ότι θα προσφέρουν προς την κατεύθυνση της εξέλιξης και περαιτέρω αναβάθμισης του Ιδρύματος και όχι ανθρώπους που θα χρησιμοποιήσουν το ΤΕΙ ως όχημα προσωπικής προβολής και ίσως πλουτισμού. Γι’ αυτό θα ήταν καλό να κλείσουμε τα αυτιά στις υποσχέσεις και την ακατάσχετη παροχολογία και να ψηφίσουμε με τη λογική για το μέλλον του Ιδρύματος.
Προσωπικά, θεωρώ ότι θα προσφέρω, όπως άλλωστε το έχω κάνει από όλες τις διοικητικές θέσεις με τις οποίες με έχουν τιμήσει οι συνάδελφοι, και έχω αποδείξει ότι μπορώ να εργαστώ προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης ενός καλύτερου αύριο για το Ίδρυμά μας, χωρίς να με ενδιαφέρει η προσωπική προβολή και το ατομικό συμφέρον.
Γιώργος Σταθάς: Για τη λήψη αυτής της απόφασής μου υπήρξαν κάποια κίνητρα, τα οποία και θα σας παραθέσω. Αρχικά, όμως, να επισημάνω ότι δε με εκφράζει ο όρος της διεκδίκησης, διότι δε νιώθω ότι είναι κάτι που μου ανήκει, το δικαιούμαι αδιαμφισβήτητα και τώρα επιθυμώ να το εξαργυρώσω. Καλύτερα θα με εξέφραζε η φράση «διατίθεμαι να υπηρετήσω» το ΤΕΙ από τη θέση του αντιπρύτανη.
Οι λόγοι, λοιπόν, που με οδήγησαν στην απόφαση της υποβολής υποψηφιότητας ήταν, κυρίως, η αγάπη μου για το Ίδρυμα, αλλά και η παρακίνηση από διάφορους συναδέλφους και συνεργάτες. Κατά την πολυετή υπηρεσία μου στο Ίδρυμα από τη θέση του προέδρου Τμήματος και του κοσμήτορα Σχολής, μου δόθηκε η ευκαιρία να αποκτήσω μια σχετική εμπειρία σε διοικητικά θέματα, η οποία αποκτήθηκε, κυρίως, λόγω της τύχης που είχα να συνεργαστώ με ικανούς και έμπειρους συνεργάτες. Την εμπειρία αυτή προτίθεμαι να αξιοποιήσω περαιτέρω προς όφελος του Ιδρύματος, σε περίπτωση εκλογής μου.
Επίσης, η εκπαίδευση των φοιτητών μας και η συνεργασία με ερευνητικά ιδρύματα της Ελλάδος και του εξωτερικού, μου έδωσαν τη δυνατότητα να κατανοήσω τις δυνατότητες που έχει το ΤΕΙ Πελοποννήσου, τη ζήτηση που έχει η δυνατότητα προσφοράς του και την αναγκαιότητα να συνεχίσουν οι δράσεις αυτές να αποτελούν προτεραιότητα της μελλοντικής πολιτικής του Ιδρύματος.
Ιωάννης Καπόλος: Οι θέσεις Διοίκησης στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θεωρώ ότι είναι θέσεις προσφοράς προς την κοινότητα του Ιδρύματος. Αποφάσισα να υποβάλω υποψηφιότητα για τη θέση του πρύτανη, γιατί θέλω να προσφέρω στην κατεύθυνση της διατήρησης της παροχής υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης προς τους φοιτητές μας, αλλά και για να βοηθήσω και να υποστηρίξω τα μέλη ΔΕΠ του Ιδρύματος σε θέματα έρευνας και αριστείας.
Δημήτριος Πετρόπουλος: Θεωρώ ότι όλοι μας είμαστε ικανοί και άξιοι για τη Διοίκηση, δεδομένου ότι αυτή είναι μια συλλογική διαδικασία. Αυτοί, βέβαια, που θα διεκδικήσουμε τη Διοίκηση, είναι αυτοί που έχουμε αποφασίσει να θυσιάσουμε μεγάλο μέρος του χρόνου μας. Εγώ προσωπικά έχω δείξει – την τελευταία 10ετία – ότι μπορώ να προσφέρω και να σταθώ στο ύψος των περιστάσεων και σε δύσκολες στιγμές για το Ίδρυμά μας. Έτσι θεωρώ ότι θα είμαι ακόμη πιο χρήσιμος και από τη θέση του αντιπρύτανη.
Αυτή τη στιγμή πώς βλέπετε την κατάσταση του Ιδρύματος;
Ευστράτιος Φ. Γεωργόπουλος: Όλες οι προηγούμενες διοικήσεις του Ιδρύματος εργάστηκαν προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης και ισχυροποίησης του ΤΕΙ. Σε αυτό το Ίδρυμά μας ήταν πολύ τυχερό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να έχουμε ένα Ίδρυμα μικρό μεν, αλλά με πολύ καλά ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά και πολύ «συμμαζευμένο» από οικονομικής άποψης. Σε αυτό έχουν βοηθήσει τα μέγιστα και οι προσπάθειες των μελών ΔΕΠ και των διοικητικών υπαλλήλων. Είμαστε ένα από τα λίγα ΤΕΙ στη χώρα που ακόμα διαθέτει αποθεματικό και το οποίο μπορεί να λειτουργεί χωρίς προβλήματα.
Φυσικά, δεν είναι όλα ρόδινα, καθώς και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης τα τελευταία χρόνια είχαμε μία «αφαίμαξη» σε ανθρώπινο δυναμικό, τόσο αναφορικά με τα μέλη ΔΕΠ όσο και το διοικητικό προσωπικό, καθώς πολλοί εκλεκτοί συνάδελφοι συνταξιοδοτήθηκαν χωρίς ποτέ οι θέσεις που κενώθηκαν να πληρωθούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική στέρηση του Ιδρύματος σε προσωπικό εκπαιδευτικό και διοικητικό, ενώ παράλληλα οι υποχρεώσεις και η γραφειοκρατία (που επιβάλλεται και από τα διαδοχικά μνημόνια) συνεχώς αυξάνουν.
Παρ’ όλα αυτά προσωπικά θεωρώ ότι το Ίδρυμα εξακολουθεί με τη δουλειά όλων να βρίσκεται σε μία καλή κατάσταση και να έχει πολύ καλές προοπτικές, αρκεί φυσικά να υπάρχει η βούληση από την πολιτική ηγεσία για ενίσχυσή του και να καλυτερεύσουν και οι οικονομικές συνθήκες που βιώνει η χώρα. Διότι σε μία χώρα που καταρρέει τίποτα δεν έχει προοπτικές.
Γιώργος Σταθάς: Το ΤΕΙ Πελοποννήσου, λόγω των ποιοτικών χαρακτηριστικών του, έχει καταφέρει να κατακτήσει μια περίοπτη θέση στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό καταδεικνύεται από την προσφορά του σε ερευνητικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό επίπεδο. Η επιστημονική γνώση που παράγεται από την ερευνητική δραστηριότητα των επιστημόνων του, με την εν συνεχεία δημοσίευση των αποτελεσμάτων της σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια, το επίπεδο γνώσης και ικανοτήτων των αποφοίτων μας, τα μεταπτυχιακά μας προγράμματα, η ίδρυση επιστημονικών εργαστηρίων, ο αριθμός των Ερευνητικών Ιδρυμάτων και Πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού με τα οποία συνεργαζόμαστε, η κοινωνική προσφορά του Ιδρύματος στη Μεσσηνία και σε άλλες περιοχές της χώρας μας με τη διοργάνωση ημερίδων, επιστημονικών ομιλιών και συνεντεύξεων, η συνεργασία με παραγωγούς και εταιρείες, μπορούν να αποτελέσουν μια σύντομη καταγραφή των χαρακτηριστικών του. Αυτά, άλλωστε, αποτυπώνονται και στα αποτελέσματα της εξωτερικής αξιολόγησης του ΤΕΙ Πελοποννήσου, η οποία έγινε από διακεκριμένους επιστήμονες διαφόρων χωρών.
Η «καρποφορία» αυτή οφείλεται στις επίπονες προσπάθειες του επιστημονικού προσωπικού, στην ευσυνείδητη υποστήριξη του διοικητικού προσωπικού, αλλά και στις δυνατότητες που μας παρέχει ο σύγχρονος και επαρκής εξοπλισμός του Ιδρύματός μας. Ασφαλώς, τα μέχρι τώρα αποτελέσματα θα πρέπει δίκαια να αποδοθούν και στα οράματα, τους κόπους και τον επιμελή συντονισμό όλων των διοικήσεων που προηγήθηκαν.
Ιωάννης Καπόλος: Όλες οι προηγούμενες διοικήσεις του ΤΕΙ αγωνίσθηκαν για την ανάπτυξη του Ιδρύματος σε υποδομές και εξοπλισμούς, αλλά και μετά τη σχετική δυνατότητα που έδωσε ο νόμος για την παροχή αυτοδύναμων μεταπτυχιακών στους χώρους του Ιδρύματος. Σήμερα το ΤΕΙ έχει άριστες υποδομές, βιβλιοθήκη, εστία, αμφιθέατρα, αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήρια πλήρως εξοπλισμένα. Η προσφερόμενη εκπαίδευση είναι υψηλού επιπέδου, ενώ οι δυνατότητες για έρευνα είναι εξαιρετικές, πράγμα που αποτυπώνεται με τα ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα που διεκδικούν τα μέλη του Ιδρύματος, αλλά και θα αποτυπωθεί τα επόμενα χρόνια με την ανάπτυξη περισσοτέρων μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε θέματα αιχμής. Το βασικό ζήτημα που επηρεάζει αρνητικά τις προσπάθειες των μελών ΔΕΠ είναι η μη δυνατότητα για πραγματοποίηση τρίτου κύκλου (διδακτορικών) σπουδών στα ΤΕΙ. Το θέμα αυτό αποτελεί, χρόνια τώρα, βασικό αίτημα όλων των ΤΕΙ, αλλά η λύση του βρίσκεται στα χέρια της πολιτείας.
Δημήτριος Πετρόπουλος: Η ερώτηση είναι πολύ γενική και εξαρτάται από το περιβάλλον, αλλά και σε ποιον τομέα. Το ΤΕΙ Πελοποννήσου έχει αξιολογηθεί βάσει διεθνών προτύπων αξιολόγησης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και τα αποτελέσματα αυτά ήταν πάρα πολύ θετικά. Επίσης, αξιολογούμαστε σε ετήσια βάση από τους φοιτητές μας, καθώς και συχνά από τους πτυχιούχους μας. Βέβαια ,ένας ζωντανός οργανισμός – όπως είναι το ΤΕΙ – χρειάζεται συνεχώς βελτιώσεις, και νέους στόχους. Ένα βασικό πρόβλημα του ΤΕΙ είναι η υποχρηματοδότησή του από το κράτος. Έχω επικοινωνήσει τις σκέψεις-προτάσεις μου προς τους συναδέλφους μου, με ποιους τρόπους μπορούμε να ενισχύσουμε τη θέση μας, να διορθώσουμε αδυναμίες με σκοπό να πετύχουμε στο μέγιστο την αποστολή μας, δηλαδή να μορφώνουμε νέους ανθρώπους. Οι σκέψεις-προτάσεις μου συνοψίζονται σε 4 άξονες: εξωστρέφεια, συνεργασίες, αναβάθμιση προπτυχιακών σπουδών, εξοικονόμηση / αναδιανομή πόρων.
Παρατηρούμε ένα άνοιγμα προς το Πανεπιστήμιο καθώς και γενικότερα την πόλη, θέλετε να συνεχιστεί αυτό;
Ευστράτιος Φ. Γεωργόπουλος: Η εξωστρέφεια ήταν ένας στρατηγικός στόχος της προηγούμενης διοίκησης του κ. Βελισσαρίου, ο οποίος και επιτεύχθηκε σε πολύ σημαντικό βαθμό. Θεωρώ ότι θα είναι ένας από τους βασικούς στρατηγικούς στόχους και της επόμενης διοίκησης. Με το Πανεπιστήμιο έχουν εδώ και καιρό δημιουργηθεί δίαυλοι επικοινωνίας και σε επίπεδο διοικήσεων αλλά και σε επίπεδο συνεργασιών μεταξύ των μελών ΔΕΠ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το επιτυχημένο κοινό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Επιχειρηματικότητα και Διακυβέρνηση».
Το άνοιγμα των Ιδρυμάτων προς την κοινωνία είναι κάτι επιβεβλημένο για όλα τα Ιδρύματα και είναι κάτι που συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο. Και η σχέση αυτή οφείλει να είναι αμφίδρομη. Τα Ιδρύματα προσφέρουν ποικιλοτρόπως (οικονομικά, πνευματικά, πολιτιστικά) στις τοπικές κοινωνίες. Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν οι τοπικές κοινωνίες και, κυρίως, οι πολιτικές ηγεσίες τους αγκαλιάζουν ουσιαστικά τα Ιδρύματα!
Γιώργος Σταθάς: Όσον αφορά γενικότερα στα «ανοίγματα» είμαι πάντα θετικός, επειδή πιστεύω ότι το ΤΕΙ Πελοποννήσου δε θα πρέπει να είναι ούτε αυτότροφο ούτε ένα «ιδιοτελές» Ίδρυμα με κεντρομόλο νοοτροπία που θα έχει ως αυτοσκοπό μόνο την ύπαρξη και λειτουργία του, αλλά στο πλαίσιο της αποστολής του που είναι η υπηρεσία της επιστήμης και της παιδείας, οφείλει να επιδιώκει τη διεύρυνση των αποδεκτών της προσφοράς του. Ο παλμός της λειτουργίας του είναι υποχρεωτικό να μεταδίδεται στην πόλη μας και να συμμετέχει ενεργά στη στήριξη, την ενημέρωση και τη βοήθεια όπου είναι εφικτό, για την επίλυση των προβλημάτων των πολιτών, με τους διάφορους τρόπους που ήδη έχετε περιγράψει σε παρελθόντα δημοσιεύματά σας.
Για άνοιγμα προς το Πανεπιστήμιο, είμαι επίσης θετικός. Υπάρχουν επιστημονικά γνωστικά αντικείμενα τα οποία είναι συναφή στα δύο Ιδρύματα. Πιστεύω πως η συνεργασία μας θα ήταν εποικοδομητική.
Στα γνωστικά αντικείμενα, όμως, που δεν έχουν συνάφεια, επίσης θεωρώ ότι μπορούν να προσφέρουν στον εμπλουτισμό και την ισχυροποίηση των Ιδρυμάτων μας. Εξάλλου, με τον όρο Πανεπιστήμιο νοείται το πνευματικό Ίδρυμα που «στεγάζει» και θεραπεύει όλες (ει δυνατόν) τις επιστήμες, επομένως δε θα ήταν αδόκιμο να εξεταστεί η πιθανή συνεργασία μας και σε ετερογενή επιστημονικά πεδία. Οι τρόποι, βέβαια, και οι δυνατότητες συνεργασίας μας θα πρέπει να εξετάζονται επαρκώς από το εκάστοτε προσωπικό των δύο Ιδρυμάτων.
Ιωάννης Καπόλος: Αυτά που ρωτάτε είναι δύο τελείως διαφορετικά θέματα. Το άνοιγμα προς την πόλη ασφαλώς και θα πρέπει να συνεχιστεί αλλά και να ενταθεί. Η θέση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι μέσα στην κοινωνία και όχι έξω από αυτή. Τα Ιδρύματα θα πρέπει να είναι φάροι γνώσεις και πολιτισμού και να προσφέρουν στην τοπική κοινωνία. Το ΤΕΙ μέχρι σήμερα έχει προσφέρει στην τοπική κοινωνία με διάφορες δράσεις του, όπως με την κλινική της λογοθεραπείας, τη βιβλιοθήκη που είναι ανοικτή για όποιον ενδιαφέρεται, με τις εκπαιδεύσεις και τα σεμινάρια σε διάφορα αντικείμενα, με τις μελέτες που σχετίζονται με τοπικά θέματα κ.λπ. Αυτές οι δράσεις ασφαλώς και θα πρέπει να συνεχιστούν αλλά και να εμπλουτιστούν, αρκεί βέβαια όλοι να πιστέψουν ότι το ΤΕΙ αποτελεί τμήμα της τοπικής κοινωνίας και πυλώνα ανάπτυξης.
Με το Πανεπιστήμιο έχουμε ήδη συνεργασίες σε θέματα μεταπτυχιακών σπουδών και έρευνας.
Υπάρχουν, όμως, με βάση αυτά που ακούω και βλέπω συζητήσεις και σε άλλο επίπεδο. Το πώς θα συνεχιστούν και με ποιο αντικείμενο θα εξαρτηθεί τόσο από τη βούληση των μελών της κοινότητας του ΤΕΙ όσο και από γενικότερες εξελίξεις, οι οποίες όμως μπορεί και να μην ελέγχονται από εμάς. Νομίζω ότι ο πρύτανης και τα υπόλοιπα μέλη της Διοίκησης που θα προκύψουν μετά τις εκλογές, θα πρέπει να είναι οι εκφραστές της όποιας απόφασης λάβει η πλειοψηφία της κοινότητας του Ιδρύματος. Βέβαια, για να ληφθεί αυτή η απόφαση θα πρέπει πρώτα να υπάρχει ενημέρωση για όλα τα ενδεχόμενα και διεξοδική συζήτηση με όλους τους ενδιαφερόμενους.
Δημήτριος Πετρόπουλος: Το άνοιγμα αυτό είναι γεγονός και θέλω, βέβαια, να συνεχιστεί και ενισχυθεί. Πιστεύω ότι είναι στο πλαίσιο της αποστολής των ιδρυμάτων μας το άνοιγμα και στην τοπική κοινωνία. Σε σχέση με τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου θεωρώ ότι η συνεργασία που έχει ξεκινήσει – σε αρκετά επίπεδα – πρέπει να συνεχιστεί. Οι ευκαιρίες και οι απειλές από το μέλλον είναι οι ίδιες και για τα δύο Ιδρύματα, άρα η συνέχιση αυτής της συνεργασίας είναι αναγκαία.
Γενικότερα τα ΤΕΙ έχουν περάσει στον κόσμο σαν κάτι κατώτερα σε σχέση με τα ΑΕΙ, η γνώμη σας για αυτό;
Ευστράτιος Φ. Γεωργόπουλος: Πρόκειται για ένα παλιό γνωστό πρόβλημα που έχει τις ρίζες του στην εποχή που τα ΤΕΙ ανήκαν στην ανώτερη και όχι ανώτατη εκπαίδευση. Από το 2001 και τον Ν.2916/2001 τα ΤΕΙ ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Καθεστώς που ισχυροποιήθηκε από τους επόμενους νόμους πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση και ειδικότερα με τους Ν.4009/2011 και Ν.4485/2017. Στον τελευταίο νόμο πλαίσιο αναφέρεται ότι:
Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο διακριτούς παράλληλους τομείς:
α) τον πανεπιστημιακό τομέα, που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Πανεπιστήμια»,
β) τον τεχνολογικό τομέα, που περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Τ.Ε.Ι.». Ως εκ τούτου νομικά δεν υφίσταται ο αναχρονιστικός και παράνομος διαχωρισμός ΑΕΙ – ΤΕΙ. Τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ, όπως ακριβώς και τα Πανεπιστήμια και τα Πολυτεχνεία. Δυστυχώς όμως, στην πραγματικότητα, αυτός ο διαχωρισμός και η εντελώς λανθασμένη αντίληψη εξακολουθεί να υφίσταται σε σημαντικό ποσοστό της κοινωνίας. Τα ΤΕΙ τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει, μετά από τεράστια προσπάθεια αλλά και με τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας, γιγάντια άλματα προς τα εμπρός. Πλέον έχουν εκπαιδευτικό προσωπικό τουλάχιστον ισάξιο σε ακαδημαϊκά προσόντα με τα Πανεπιστήμια (είναι χαρακτηριστικό ότι μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ συμμετέχουν σε επιτροπές για εκλογή και εξέλιξη μελών ΔΕΠ των Πανεπιστημίων και αντίστροφα), πραγματοποιούν προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, υλοποιούν ερευνητικά προγράμματα κ.α., παρά τα όποια εμπόδια (λιγότερα πλέον) βάζει ακόμα η νομοθεσία. Το γεγονός αυτό έχει αρχίσει, τα τελευταία χρόνια, να αναγνωρίζεται και από την κοινωνία αλλά και από τα ίδια τα Πανεπιστήμια. Οπότε είναι θέμα χρόνου, αλλά και περαιτέρω πολιτικών αποφάσεων, αυτός ο διαχωρισμός και η λανθασμένη αντίληψη να εκλείψει και από την κοινωνία.
Γιώργος Σταθάς: Επιτρέψτε μου να επισημάνω, ότι όπως ήδη φαίνεται από τον τρόπο διατύπωσης της ερώτησή σας, συμβάλουν και τα μέσα ενημέρωσης στο λάθος αυτό. Τα ΤΕΙ δεν είναι κατώτερα ούτε ανώτερα από τα ΑΕΙ. Τα ΤΕΙ περιλαμβάνονται στα ΑΕΙ. Αυτό δεν είναι επιδίωξη ή πόθος των υπηρετούντων στα ΤΕΙ, αλλά περιγράφεται σαφώς από το νόμο (2916/2001, άρθρο 1 «Διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης», παρ. 1.α): «Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δυο παράλληλους τομείς: αα) τον πανεπιστημιακό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και ββ) τον τεχνολογικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.».
Εάν όμως με την ερώτησή σας εννοείτε την ποιοτική σύγκριση της τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, αυτή έγκειται στη διαφορά του αντικειμένου και της αποστολής τους. Στον πανεπιστημιακό χώρο γίνεται βασική κυρίως έρευνα και παρέχεται θεωρητική γνώση, ενώ στον τεχνολογικό γίνεται κυρίως εφαρμοσμένη έρευνα και παρέχονται οι γνώσεις που αφορούν στους τρόπους εφαρμογής των επιστημονικών δεδομένων στην πράξη. Είναι λοιπόν δύο απαραίτητοι χώροι της ανώτατης εκπαίδευσης με συμπληρωματική δράση και η διαφορετική τους ποιότητα έγκειται στη διαφορά σκοπού και αποστολής.
Ευγενία Μπιτσάνη: Τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Iδρύματα (ΑΕΙ) θεσμικά ισότιμα με τα Πανεπιστήμια εδώ και ήδη μία δεκαετία, με τον νόμο Γιαννάκου ( νόμος 3549 /2007). Τα ΑΕΙ της χώρας διακρίνονται σε Πανεπιστημιακό και Τεχνολογικό τομέα που είναι οργανωμένα με τον ίδιο τρόπο και διέπονται από την ίδια ακριβώς
νομοθεσία. Αυτό επιβεβαιώθηκε στην συνέχεια και από τον Νόμο Διαμαντοπούλου αλλά και από τον πρόσφατο νόμο Γαβρόγλου για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Για την πρόσληψη και την εξέλιξη των Καθηγητών τους απαιτούνται τα ίδια ακριβώς προσόντα και ακολουθούνται οι ίδιες ακριβώς διαδικασίες με εκείνες των Πανεπιστημίων. Τα Τεχνολογικά Ιδρύματα αξιολογούνται από την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που αξιολογούνται τα Πανεπιστήμια. Τα ΤΕΙ προσφέρουν αυτοτελώς μεταπτυχιακά προγράμματα όπως ακριβώς τα Πανεπιστήμια, οι Καθηγητές των ΤΕΙ μπορούν να εποπτεύουν διδακτορικα και πλέον να παρέχουν διδακτοριικά όπως και τα Πανεπιστήμια.
Δεν υπάρχει στην ουσία διάκριση μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Υπάρχει
διάκριση μεταξύ εκείνων των τμημάτων ΑΕΙ τόσο των Πανεπιστημίων όσο και των ΤΕΙ που είναι επαγγελματικά ελκυστικά και εκείνων που δεν είναι. Υπάρχει πχ ένας μεγάλος αριθμός τμημάτων ΤΕΙ με ειδικότητες υψηλής ζήτησης των οποίων οι βάσεις κυμαίνονται από 17.5 έως 15. Αντίθετα υπάρχουν πολλά Τμήματα Πανεπιστημίων με ειδικότητες χαμηλής ζήτησης οι βάσεις των οποίων κυμαίνονται από 4 έως 10,5.
Τα ΤΕΙ λοιπόν δεν είναι “κατώτερα” από τα Πανεπιστήμια. Πρόβλημα αντίθετα αποτελεί η συνεχιζόμενη αναφορά σε ορισμένα μέσα ενημέρωσης σε ΑΕΙ και ΤΕΙ που δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις και στέλνει λάθος μήνυμα στην ελληνική κοινωνία.
Ιωάννης Καπόλος: Καταρχήν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από όλους σωστά οι όροι και οι χαρακτηρισμοί. Τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ, ανήκουν δηλαδή στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπως και τα Πανεπιστήμια. Τα κριτήρια για την επιλογή των μελών ΔΕΠ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ είναι ακριβώς τα ίδια, ενώ οι εξετάσεις εισαγωγής των φοιτητών είναι κοινές. Μάλιστα, υπάρχουν Τμήματα των ΤΕΙ τα οποία έχουν μεγαλύτερη βάση εισαγωγής από πολλά Πανεπιστημιακά Τμήματα. Η αλλαγή στις αντιλήψεις της κοινωνίας για τα ΤΕΙ γίνεται σταδιακά και αυτό επιτυγχάνεται με τις επιτυχίες των φοιτητών μας τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο όσο και στον εργασιακό στίβο. Οι απόφοιτοι των ΤΕΙ γίνονται δεκτοί για μεταπτυχιακές σπουδές στα πανεπιστήμια τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού ολοκληρώνοντας με επιτυχία τις μεταπτυχιακές του σπουδές, ενώ δεν είναι λίγοι και αυτοί που εκπονούν διδακτορικά. Επίσης, οι απόφοιτοι των ΤΕΙ που εργάζονται αποδεικνύουν το υψηλό επίπεδο των γνώσεων τους τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Θεωρώ λοιπόν ότι η κοινωνία σιγά-σιγά αλλάζει την όποια αρνητική άποψη είχε, αλλά αυτό θέλει χρόνο.
Δημήτριος Πετρόπουλος: Ο χώρος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι ενιαίος και αποτελείται από τα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Τα ΤΕΙ έχουν μια μακρά πορεία και επάξια κατέχουν τη θέση αυτή. Όποιος δεν το βλέπει αυτό, είναι ή από άγνοια ή από σκοπιμότητα.
Ένα ζήτημα που χρόνια απασχολεί ειδικά την κοινωνία της Σπάρτης είναι η μεταφορά του Τμήματος της Σπάρτης στην Καλαμάτα, η γνώμη σας για αυτό;
Ευστράτιος Φ. Γεωργόπουλος: Για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, το Τμήμα στη πόλη της Σπάρτης, όπως και πάρα πολλά άλλα τμήματα σε όλη την επικράτεια, στα ΤΕΙ αλλά και τα Πανεπιστήμια, ήταν αποτέλεσμα μικροπολιτικής λογικής σύμφωνα με την οποία τα Τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ μπορούν να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης (;) τοπικών κοινωνιών (αυτό ήταν το επίσημο αφήγημα), ή επί της ουσίας να αποτελέσουν έναν τρόπο άγρας ψηφοφόρων. Χωρίς να υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για την ποιότητα των σπουδών σε τμήματα χωρίς μόνιμους καθηγητές, χωρίς εστίες, βιβλιοθήκες, πολλές φορές χωρίς αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήρια, με φοιτητές απομονωμένους, κ.α. Φυσικά η Ίδρυση των Τμημάτων αυτών και η αρχική τους λειτουργία έγινε με Ευρωπαϊκά κονδύλια και εν συνεχεία τα τμήματα αυτά αφέθηκαν στην τύχη τους. Προσωπικά, είμαι εντελώς αντίθετος με τη λειτουργία των Ιδρυμάτων με τμήματα διαμοιρασμένα σε πολλές πόλεις («διακτινισμένα» ιδρύματα), όπως για παράδειγμα το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Σε αυτά τα Ιδρύματα πέρα από την σημαντική δυσκολία στη διοίκηση τους και στο σημαντικό λειτουργικό κόστος πού έχουν, χάνεται κάτι εξαιρετικά σημαντικό και για τους φοιτητές και τα μέλη ΔΕΠ, η διεπιστημονική συνεργασία και η πνευματική ώσμωση μεταξύ φοιτητών και καθηγητών από διαφορετικούς επιστημονικούς χώρους. Οι φοιτητές κάνουν παρέα μόνο με φοιτητές του τμήματός τους και οι καθηγητές έχουν συνεργασία συνήθως μόνο μέσα στα τμήματά τους. Προσωπικά, θεωρώ ότι ένα από τα πιο σημαντικά μαθήματα ζωής που παίρνει ένας φοιτητής είναι ο συγχρωτισμός με φοιτητές από άλλα τμήματα και άλλους επιστημονικούς κλάδους. Αυτή η υπέροχη πνευματική ζύμωση. Για μένα αυτό είναι ανώτατη εκπαίδευση. Οι ανώτατες σπουδές δεν είναι απλά πάω σε ένα τμήμα, παρακολουθώ κάποια μαθήματα και παίρνω ένα πτυχίο. Οι ανώτατες σπουδές δεν είναι σχολείο, είναι πολύ περισσότερα. Αυτός ο απομονωτισμός που παρατηρείται σε «διακτινισμένα» Ιδρύματα προσομοιάζει σε πνευματικό και επιστημονικό αυτισμό.
Βέβαια πλέον έχουμε μία πραγματικότητα. Ένα τμήμα, με δικό του σύγχρονο κτήριο, εξοπλισμό, εξαιρετικούς καθηγητές (τρεις ακόμα, αλλά με προοπτική να αυξηθούν) εκλεκτό διοικητικό και τεχνικό προσωπικό. Οπότε τα πράγματα δεν είναι καθόλου απλά και δυαδικά. Το ζήτημα σίγουρα θα είναι ένα ζήτημα στρατηγικής και πολιτικής που κάποια στιγμή θα απασχολήσει την επόμενη διοίκηση του Ιδρύματος και το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικού σχεδιασμού του μέλλοντος του Ιδρύματος. Το βέβαιο είναι ότι η Σπάρτη αποτελεί και θα εξακολουθήσει να αποτελεί και στο μέλλον, ένα σημαντικό πυλώνα του Ιδρύματος. Επίσης θεωρώ δεδομένο ότι το Ίδρυμα θα έχει πάντα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ισχυρή παρουσία στη Σπάρτη.
Γιώργος Σταθάς: Δεν γνωρίζω να απαντήσω πως αυτό είναι εφικτό ώστε να τοποθετηθώ αυτή τη στιγμή, δεδομένου ότι τα θέματα της κατανομής των Ιδρυμάτων και των παραρτημάτων τους στη χώρα αποφασίζονται από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, με σταθμισμένα φαντάζομαι, εκπαιδευτικά, οικονομικά κοινωνικά ή και άλλα κριτήρια.
Ιωάννης Καπόλος: Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό για να μπορέσει κάποιος να το απαντήσει με δυο κουβέντες. Εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες με πρώτο την Πολιτεία. Το ΤΕΙ παλαιοτέρα, με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, είχε πάρει θέση η οποία δεν υλοποιήθηκε. Από τότε έχουν περάσει αρκετά χρόνια. Για να μπορέσει κάποιος σήμερα να εκφράσει γνώμη θα πρέπει να γνωρίζει όλα τα νέα δεδομένα.
Δημήτριος Πετρόπουλος: Το ΤΕΙ Πελοποννήσου δεν είναι ούτε το Υπουργείο Οικονομίας, ούτε το Υπουργείο Ανάπτυξης… Το ΤΕΙ Πελοποννήσου προσπαθεί και στοχεύει με ακαδημαϊκά κριτήρια να πετύχει την αποστολή του – τη μόρφωση νέων ανθρώπων – μέσα σε ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Είναι γνωστό ότι για τη λειτουργία του Παραρτήματος απαιτείται ένα πολύ μεγάλο μέρος του Προϋπολογισμού του Ιδρύματος. Βέβαια για οποιαδήποτε ενδεχόμενη αλλαγή τον πρώτο λόγο τον έχουν οι συνάδελφοι και οι φοιτητές του Παραρτήματος μας.
Κείμενα υποψηφίων για τις εκλογές
Δημήτριος Καραμουσαντάς
Στις εκλογές της 18ης Οκτωβρίου 2017, σας καλώ να στηρίξετε την υποψηφιότητά μου για Πρύτανης του Ιδρύματός μας, έχοντας ως πολύτιμη παρακαταθήκη, την εμπειρία και τη γνώση. ΔΙΕΚΔΙΚΩ με τόλμη και αποφασιστικότητα την προτίμησή σας στην υποψηφιότητά μου και ΔΕΣΜΕΥΟΜΑΙ απέναντί σας για μια νέα σχέση με ακαδημαϊκό ήθος και πρακτική, που θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του Ιδρύματος, απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει πραγματικότητα το όραμά μας για ένα Ίδρυμα ΔΙΑΦΑΝΕΣ, ανθρώπινο, σύγχρονο, ασφαλές, ΑΥΤΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ. Η επιθυμία μας, της ισόρροπης μεταχείρισης όλων των μελών του Ιδρύματος αποτελεί ζητούμενο για το οποίο πρέπει να παλέψουμε όλοι μαζί, με ρήξεις και ριζοσπαστικές λύσεις, αλλάζοντας τη φιλοσοφία διοίκησης με γνώμονα το συμφέρον των φοιτητών μας και τον απαραίτητο αλληλοσεβασμό, μεταξύ μελών ΔΕΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικών συναδέλφων. Άμεσες ενέργειες που θα εφαρμοστούν εάν με αναδείξετε Πρύτανη είναι οι κάτωθι:
Φοιτητές-Φοιτητικά θέματα
• Βελτίωση των προπτυχιακών σπουδών
• Βελτίωση σίτισης
• Σίτιση στη Φοιτητική Εστία (στον ανεκμετάλλευτο χώρο του εστιατορίου)
• Συντήρηση, βελτίωση ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και σύστημα απορροής όμβριων υδάτων στη Φοιτητική Εστία
• Βελτίωση συνθηκών διαμονής των φοιτητών στην Εστία
• Διεκδίκηση με σθένος και μαχητικότητα τη ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ των φοιτητών μας στο Ίδρυμα και στην Εστία
• Ενίσχυση διδασκαλίας ξένων γλωσσών, με έμφαση στην αγγλική γλώσσα ώστε οι φοιτητές μας να έχουν τη δυνατότητα απόκτησης υψηλού επιπέδου γνώσεων και να είναι ανταγωνιστικοί σε διεθνές επίπεδο (κινητικότητα, προγράμματα Erasmus+, συνέδρια, επιστημονικές εργασίες, κλπ.)
• Βελτίωση σίτισης και παροχής στέγασης στους φοιτητές μας στο Παράρτημα στη Σπάρτη
• Βελτίωση φοιτητικών αθλητικών δραστηριοτήτων και πολιτιστικών εκδηλώσεων
• Βελτίωση υποδομών, με ουσιαστική συμβολή στην οργάνωση και προώθηση σε πανελλήνιο επίπεδο των μεταπτυχιακών σπουδών και μελλοντικών διδακτορικών διατριβών
• Υποστήριξη μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στην Αγγλική γλώσσα και προώθηση αυτών σε διεθνές επίπεδο
Ακαδημαϊκή κοινότητα
• Ισότιμη αντιμετώπιση των διαδικασιών για όλα τα μέλη ΔΕΠ όσον αφορά το θέμα των εξελίξεών τους
• Αξιοποίηση μελών ΔΕΠ τα οποία έχουν εργαστεί σε υπεύθυνες θέσεις σε Οργανισμούς, Υπουργεία κλπ, διαθέτοντας τις γνώσεις και την εμπειρία τους στο Ίδρυμά μας
• Αξιοποίηση μελών ΔΕΠ τα οποία ασκούν ταυτόχρονα ελεύθερο επάγγελμα, μεταφέροντας τις γνώσεις τους στο εκπαιδευτικό τους έργο και στη διασύνδεση του Ιδρύματος με την αγορά
• Πρωταρχική επιδίωξη είναι οι διαδικασίες (ακαδημαϊκές, διοικητικές κλπ.) να εξελίσσονται με όρους διαφάνειας
• Άψογη συνεργασία με σεβασμό και εκτίμηση μεταξύ ΔΕΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού Προσωπικού
• Εξωστρέφεια του Ιδρύματος σε συνεργασία με τις τοπικές, πανελλήνιες και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, με σκοπό τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα
• Άμεση συνεργασία με τις τοπικές αυτοδιοικήσεις του Νομού μας καθώς και με την Περιφέρειά μας
• Εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας για θεσμοθέτηση θέσης Γενικού Διευθυντή του Ιδρύματός μας και άμεση προκήρυξή της.
• Ενίσχυση με γραμματειακή υποστήριξη της νομικής υπηρεσίας και συνεργασία με δικηγορικά γραφεία για τον ορθό χειρισμό εξειδικευμένων υποθέσεων, απόψεων και γνωματεύσεων
• Αγαστή συνεργασία με τα συλλογικά όργανα των μελών ΔΕΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού Προσωπικού
• Ανάρτηση των προσκλήσεων με τα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης, των Πρυτανικών Συμβουλίων και της Συγκλήτου και των αντίστοιχων πρακτικών τους στο site του Ιδρύματός μας
• Άμεσες πρωτοβουλίες και ενέργειες για την εξίσωση των αποδοχών και του ωραρίου με τις αντίστοιχες των Πανεπιστημίων
• Όσον αφορά το τμήμα του Ιδρύματός μας που εδρεύει στη Σπάρτη, η εισήγηση των συναδέλφων μελών ΔΕΠ και του Διοικητικού Προσωπικού, έχει καθοριστική σημασία, όπως επίσης και η άποψη της τοπικής κοινωνίας, με γνώμονα τη διασφάλισή τα οφέλη των φοιτητών
• Πρυτάνευση της σοβαρότητας και της αξιοπρέπειας στις διαβουλεύσεις για συνένωση με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, παραμένοντας πάντοτε στη σταθερή μας θέση να μην θιγούν τα συμφέροντα της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματός μας. Η διασφάλιση των βαθμίδων των μελών ΔΕΠ καθώς και οι θέσεις των διοικητικών υπαλλήλων του Ιδρύματός μας αποτελεί πρωταρχικό μέλημα και αδιαπραγμάτευτος στόχος μας.
Στα 19 χρόνια της ακαδημαϊκής μου καριέρας στο Ίδρυμά μας, η προσφορά μου υπήρξε ανιδιοτελής, προσφέροντας τις τεχνικές μου γνώσεις και την εμπειρία μου, προωθώντας τα οφέλη του Ιδρύματος, αναγκαζόμενος πολλές φορές να έρθω σε ρήξη με τις εκάστοτε διοικήσεις.
Επί μια εικοσαετία γνωρίζαμε εκ των προτέρων την επόμενη διοίκηση αποτελούμενη από μια ομάδα συναδέλφων.
Ήρθε η ώρα να γίνει η οριστική ανατροπή και η αλλαγή στη φιλοσοφία διοίκησης.
Με σεβασμό και εκτίμηση ζητώ τη στήριξή σας με την ψήφο σας για να επιτύχουμε τουλάχιστον τα αναφερόμενα.
ΥΓ: Στη διάθεσή οιοδήποτε όλες οι φορολογικές μου δηλώσεις και το πόθεν έσχες μου.
Ευγενία Μπιτσάνη
Στις 18 του ερχόμενου Οκτώβρη, συντελείται ΑΛΛΑΓΗ στο Ίδρυμά μας. Για πρώτη φορά στα 27 χρόνια ιστορίας του, εσείς, η ακαδημαϊκή κοινότητα, επιλέγετε ανάμεσα σε αξιόλογες υποψηφιότητες, που δεν επιδίωξαν δαχτυλίδι διαδοχής. Η ευθύνη της επιλογής είναι, για πρώτη φορά, αποκλειστικά δική σας. Η σημασία της δε, είναι αυξημένη γιατί εσείς θα εκλέξετε και τους αντιπρυτάνεις, με το νέο μοντέλο διοίκησης των ΑΕΙ.
Σας απευθύνομαι, για να σας παρουσιάσω και να υπενθυμίσω κάποια σημαντικά θέματα και δράσεις που χαρακτήρισαν και προσδιορίζουν σήμερα το ποια είμαι και το τι πρέπει να περιμένετε από μένα.
Το ΤΕΙ Πελοποννήσου, μικρό αλλά αξιοπρεπές και περήφανο, διαμορφώθηκε από τους ανθρώπους του, την ακαδημαϊκή μας κοινότητα. Η ιστορία της ζωής καθενός μας έχει ταυτιστεί με την εξέλιξή του. Συνταξιδεύουμε στην περιπετειώδη διαδρομή των τεχνολογικών ιδρυμάτων, που εισέρχεται σε φάση πρωτοφανών προκλήσεων. Σας καλώ να μου επιτρέψετε να σας εμπνεύσω, για να χαράξουμε την ιδανικότερη διαδρομή.
Η υψηλή ποιότητα του έργου μας διασφαλίζει μια σπουδαία εξέλιξη για το Ίδρυμά μας και έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να την ανεβάσουμε πιο ψηλά. Η άμιλλα μεταξύ μας και η αξιοκρατία, προάγουν την ποιότητα του ακαδημαϊκού μας έργου. Η υψηλή ποιότητα του έργου μας διευκολύνει την εξωστρέφεια, η οποία με τη σειρά της ανατροφοδοτεί την ποιότητά μας.
Έχω συνεισφέρει καθοριστικά στη δημιουργία επιτυχημένων μεταπτυχιακών προγραμμάτων στο Τμήμα, του οποίου είχα την τιμή να προεδρεύω τα τελευταία χρόνια, καθώς και σε διεθνή σχετική συνεργασία. Η έρευνα μέσα στα προγράμματα αυτά θα αναδείξει σημαντικά το Ίδρυμά μας. Η εμπειρία δε που αποκτήθηκε, είναι παρακαταθήκη για την ανάπτυξη μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε τομείς με υψηλή ζήτηση, από όλα τα Τμήματα του Ιδρύματος. Η επόμενη πρόκληση είναι η εκπόνηση διδακτορικών και η ενεργότερη συμμετοχή μας σε ερευνητικά προγράμματα. Δεσμεύομαι να στηρίξω και να κινητοποιήσω, με την εδραίωση της αξιοκρατίας, το σύνολο της ακαδημαϊκής μας κοινότητας, για να ανεβάσουμε πολύ ψηλά την ποιότητα του έργου μας. Οι αντιπρυτάνεις, οι κοσμήτορες Σχολών και οι πρόεδροι Τμημάτων, θα δουν στην ατζέντα της Συγκλήτου να κυριαρχούν θέματα, που διασφαλίζουν την αξιοκρατία και προάγουν την άμιλλα.
Η υψηλή ποιότητα και οι διεθνείς συνεργασίες, θα είναι τα διαπιστευτήριά μας προς την κοινωνία της Πελοποννήσου και τις πολιτικές δυνάμεις, για να συμβάλουμε στη διαμόρφωση του ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Περιφέρειά μας. Αν χρειαστεί να το διεκδικήσουμε, οι προσωπικές μου πορείες στη ζωή και στο Ίδρυμα, αποδεικνύουν ότι γνωρίζω πως να κερδίζω τις μάχες.
Η δημόσια χρηματοδότηση των ΤΕΙ ουδέποτε ήταν επαρκής. Με νοικοκυροσύνη και προτεραιότητες με αξία, οι περιορισμένοι πόροι κατανέμονται ορθά και αξιοποιούνται αποδοτικά. Οι προτεραιότητες προκύπτουν από συναινετικό στρατηγικό σχεδιασμό και η ευθύνη της πρυτανείας είναι να επιτυγχάνεται συναίνεση. Η έλλειψη συναίνεσης οδηγεί μοιραία σε εσωστρέφεια. Η εμπειρία μου στο στρατηγικό σχεδιασμό, από τη θητεία μου στο Συμβούλιο Ιδρύματος, θα είναι πολύτιμη για τον αντιπρύτανη οικονομικών και τους επικεφαλής των τμημάτων. Η αξιόλογη εξέλιξη, υπό την προεδρία μου, του Τμήματος ΔΕΟ, που προέκυψε από πολύ δύσκολη συγχώνευση το 2013, αποδεικνύει ότι έχω περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις, για διαμόρφωση της απαιτούμενης συναίνεσης. Η νοικοκυροσύνη και η διαφάνεια, καθώς και η άτεγκτη τήρηση της νομιμότητας, θα είναι το μότο για τον αντιπρύτανη οικονομικών υποθέσεων και τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Με δεδομένη τη δημόσια χρηματοδοτική δυσπραγία, η προσέλκυση ιδιωτικών πόρων στο Ίδρυμά μας ήταν και θα είναι πρωταρχικός στόχος. Κάθε αξιόλογη και διαφανής πρωτοβουλία, πρέπει να διευκολύνεται και να στηρίζεται αποτελεσματικά. Οι εργατικοί και οι φιλόδοξοι είναι ‘πολύτιμοι πόροι’ και αποτελεί σπατάλη η μη αξιοποίησή τους. Μπορώ να σας παρακινήσω και να παρεμβαίνω δημιουργικά, για άρση τυχόν εμποδίων και αντικινήτρων. Ευκαιρίες δε για ενίσχυση του εισοδήματος των μελών της κοινότητάς μας υπήρξαν και θα υπάρξουν, όμως η προσωπική μου πορεία στο Ίδρυμά μας, καθώς και η προσωπικότητα του αντιπρύτανη, υπεύθυνου για τον ειδικό λογαριασμό, εγγυώνται ότι αυτή τη φορά δεν θα υπάρξουν αποκλεισμοί.
Η αποτελεσματική διαχείριση προσωπικού εστιάζει στην εκτίμηση του παραγόμενου έργου και όχι στην τυπική ‘παρουσία’. Έχω συνυπάρξει δια μακρόν με όλα τα μέλη της κοινότητας του ΤΕΙ μας και γνωρίζω πόσο έχετε συνεισφέρει, καθώς και τις ατομικές σας ανάγκες. Γνωρίζοντάς σας τόσο καλά, μου είναι εύκολο να δημιουργήσουμε μαζί και με τον αντιπρύτανη ακαδημαϊκών υποθέσεων, το εργασιακό περιβάλλον, που θα αξιοποιεί τις ατομικές ικανότητες και θα σέβεται τις προσωπικές ανάγκες και επιθυμίες.
Πολύπλευρη εμπειρία, προσωπική ταύτιση με το Ίδρυμα και την εξέλιξή του, διεθνείς επαφές, μαχητικότητα στις διεκδικήσεις, ικανότητα διαμόρφωσης συναίνεσης για τις προτεραιότητες, προσήλωση στην αξιοκρατία, την άμιλλα και επομένως στην ποιότητα – διαβατήριο για την εξωστρέφεια και την ενεργό συμμετοχή μας στο αύριο του ενιαίου χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Περιφέρειά μας, πίστη στη νοικοκυροσύνη, στη διαφάνεια και στη νομιμότητα, βαθιά γνώση του ανθρώπινου δυναμικού και ευαισθησία στις ανθρώπινες και εργασιακές σχέσεις. Αυτή είμαι και αυτά πρέπει να περιμένετε από μένα.
Σας θύμισα ποια είμαι, για να κάνετε στις 18 του Οκτώβρη την επιλογή σας.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση