Ηθικοπλαστικές προσεγγίσεις, νομιμότητα και πραγματικότητα για τον οίκο ανοχής!

Ηθικοπλαστικές προσεγγίσεις, νομιμότητα  και πραγματικότητα για τον οίκο ανοχής!

Τις τελευταίες μέρες στην Τριφυλία γίνονται πολλές συζητήσεις μεταξύ των πολιτών και δη των αυτοδιοικητικών παραγόντων, για τη λειτουργία νόμιμου οίκου ανοχής, για την οποία έχει υποβληθεί αίτηση στο Δήμο και ήδη συζητήθηκε την Τετάρτη στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, χωρίς ωστόσο να μπει στην ουσία, ζητώντας απλά να υποβάλει πρόσθετα στοιχεία η αιτούσα.
Άλλες σε σοβαρό και έντονο ύφος, άλλες σε στυλ χαβαλέ και με χιουμοριστική διάθεση, άλλες σοβαροφανείς και με ηθικοπλαστικές προσεγγίσεις και άλλες που εστιάζουν στη νομιμότητα! Από καμία, ωστόσο, συζήτηση δεν πρέπει να παραβλέπεται η πραγματικότητα! Η πραγματικότητα ενός νομίμου αιτήματος και δικαιώματος, εφόσον βεβαίως υπάρχουν και εκπληρούνται οι προβλέψεις του νόμου. Όπως, επίσης, η πραγματικότητα των συνθηκών στην περιοχή και, ενδεχόμενα, βιολογικών αναγκών τμήματος του πληθυσμού, όπως, για παράδειγμα, των αλλοδαπών – οικονομικών μεταναστών που διαμένουν εκεί χωρίς οικογένεια και συντρόφους.
Η Δημοτική Αρχή Τριφυλίας, όπως φαίνεται, δε θέλει επ’ ουδενί τη λειτουργία οίκου ανοχής. Όπως ακούγεται, υπάρχουν ισχυρισμοί αντίθεσης περί μη σύνδεσης της δημαρχοντίας αυτής της δημοτικής περιόδου με τη λειτουργία οίκου ανοχής.
Αυτό, προφανέστατα, έρχεται σε σύγκρουση και πλήρη αντίθεση με τη νομιμότητα που οφείλει να υπηρετεί η κάθε Δημοτική Αρχή.
Εσχάτως στην Τριφυλία η Δημοτική Αρχή φέρεται να θέτει, προσχηματικά για κάποιους, ερωτήματα περί του νομίμου και του ηθικού… Ο νόμος, όμως, είναι νόμος του κράτους, ενώ η ηθική είναι προσωπική υπόθεση και τρόπος ζωής του καθενός!
 
Τι προβλέπει και ορίζει ο νόμος 
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο 2734/1999: «Πρόσωπο το οποίο κατέχει πιστοποιητικό άσκησης επαγγέλματος για να εκδίδεται με αμοιβή, υποχρεούται να εφοδιαστεί με άδεια εγκατάστασης και χρήσης του οικήματος, εντός του οποίου θα ασκεί την ανωτέρω δραστηριότητα, υπό την προϋπόθεση ότι έχει την προς τούτο έγγραφη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του εν λόγω οικήματος. Αν πρόκειται για διαμέρισμα πολυκατοικίας, απαιτείται συγκατάθεση όλων των συνιδιοκτητών και ενοίκων αυτής, εκτός αν ο κανονισμός της απαγορεύει την άσκηση της εν λόγω δραστηριότητας. Η ανωτέρω συγκατάθεση του ιδιοκτήτη και των συνιδιοκτητών και ενοίκων ισχύει μέχρι τη λήξη της άδειας εγκατάστασης και χρήσης, έστω και αν μεταβληθούν τα πρόσωπα αυτά, και δεν ανακαλείται. Απαγορεύεται η εκμίσθωση ή η παραχώρηση της χρήσης του οικήματος, για τον ανωτέρω σκοπό, σε πρόσωπο που δεν κατέχει το προαναφερόμενο πιστοποιητικό. Τα οικήματα εντός των οποίων ασκείται η ως άνω δραστηριότητα δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται ως κατοικία. Η άδεια είναι προσωπική, ισχύει για δύο (2) χρόνια και ανανεώνεται για ίσο χρόνο, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις της αρχικής χορήγησής της. Κατά το χρόνο ισχύος της εν λόγω άδειας δεν επιτρέπεται η χορήγηση στο ίδιο πρόσωπο δεύτερης άδειας για τον ίδιο σκοπό».
Σύμφωνα με το στοιχείο 22 της παρ. ΙΙ του άρθρου 75 του Ν.3463/06, η χορήγηση και ανάκληση άδειας εγκατάστασης και χρήσης του οικήματος για την άσκηση δραστηριότητας από εκδιδόμενα πρόσωπα, καθώς και ο έλεγχος τήρησης των σχετικών διατάξεων, είναι αρμοδιότητα των Δήμων. Η ανωτέρω άδεια χορηγείται από τον οικείο δήμαρχο, ύστερα από σύμφωνη γνώμη επιτροπής, η οποία συγκροτείται με απόφαση του νομάρχη (παρ.2 άρθρο 3 Ν.2734/1999).
Στην παρ.2 του άρθρου 3 του Ν.2734/1999 προβλεπόταν ότι πρόεδρος της παραπάνω επιτροπής είναι ο εισαγγελέας Πρωτοδικών του τόπου όπου βρίσκεται το ακίνητο.
Στην παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν.2993/2002 ορίζεται ότι “Διατάξεις που προβλέπουν την ανάθεση ή την εκτέλεση από δικαστικούς λειτουργούς διοικητικών καθηκόντων ή έργων, εκτός από τις περιπτώσεις που αυτό επιτρέπεται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 41 του Κώδικα κατάστασης δικαστικών λειτουργών, όπως ήδη αντικαθίσταται, καταργούνται κατά τούτο».
Στην παρ. 2 του άρθρου 2 του Ν.2993/2002 ορίζεται ότι «Δικαστικοί λειτουργοί, που μετέχουν α) σε συμβούλια ή επιτροπές, σύμφωνα με τις διατάξεις που καταργούνται με την προηγούμενη παράγραφο …. αντικαθίστανται ως ακολούθως: …… γ) οι πρόεδροι και οι εισαγγελείς Πρωτοδικών, οι πρόεδροι Πρωτοδικών διοικητικών δικαστηρίων, οι εισηγητές του Συμβουλίου της Επικρατείας και οι εξομοιούμενοι με αυτούς, καθώς και οι ειρηνοδίκες, από πάρεδρο ή δικαστικό αντιπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους».
Στην παρ. 5 του άρθρου 2 του Ν.2993/2002 (ΦΕΚ 58/26.03.2002 τεύχος Α’) ορίζεται ότι: «Η αντικατάσταση γίνεται με απόφαση του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού, εντός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος, μετά από γνώμη του τυχόν εν ζωή ιδιώτη, στην περίπτωση της παραγράφου 2 στοιχείο β΄ του πρώτου εδαφίου, ή του προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στην περίπτωση της παραγράφου 2 στοιχείο Β.».
Από τις παραπάνω διατάξεις συνάγεται ότι πρόεδρος της επιτροπής θα είναι πάρεδρος ή δικαστικό αντιπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 3 του Ν.2734/1999, είναι τα εξής: διευθυντής της Διεύθυνσης Υγιεινής της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, ως εισηγητής, διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης Ασφάλειας ή νόμιμοι αναπληρωτές τους, καθώς επίσης από ένας νομαρχιακός και ένας δημοτικός ή κοινοτικός, κατά περίπτωση, σύμβουλος, που ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από το αντίστοιχο Νομαρχιακό, Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο.
Με την ίδια απόφαση του νομάρχη ορίζεται και ένας υπάλληλος της Διεύθυνσης Υγιεινής της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, ως Γραμματέας της Επιτροπής.
Στον πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής καταβάλλεται αποζημίωση, το ύψος της οποίας καθορίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας (παρ. 2 άρθρο 3 Ν.2734/1999 (ΦΕΚ 161/1999 τεύχος Α’).
Η νομοθεσία δεν ορίζει ότι πρέπει να εισηγείται για τους οίκους ανοχής η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε πολλούς Δήμους δεν τίθεται το θέμα ενώπιόν της. Σε άλλους δε Δήμους, πριν από την απόφαση δημάρχου, εισηγείται σχετικά και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, μιας και αποτελεί εισηγητικό όργανο άσκησης των σχετικών με την ποιότητα ζωής αρμοδιοτήτων του Δήμου.
Οι Δήμοι καθορίζουν, με απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων, τον αριθμό των εν λόγω αδειών που επιτρέπεται να χορηγούνται στην περιφέρειά τους, με βάση τις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες και ανάγκες, που σχετίζονται κυρίως με τον πληθυσμό τους και τη σύνθεση αυτού, την ύπαρξη στρατοπέδων, λιμανιών και βιομηχανικών μονάδων, καθώς και την ανάπτυξη εμπορικών ή άλλων δραστηριοτήτων που επιβάλλουν απασχόληση ή διέλευση ατόμων από άλλες περιοχές.
Κατά την πρώτη εφαρμογή του Ν.2734/1999, η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται μέσα σε τρεις (3) μήνες από την έναρξη ισχύος του. Επίσης, δύνανται να καθορίζουν περιοχές τους εντός των οποίων δεν επιτρέπεται η χορήγηση τέτοιων αδειών. (παρ. 3 άρθρο 3 Ν.2734/1999 (ΦΕΚ 161/1999 τεύχος Α’).
 
Διαδικασία χορήγησης άδειας εγκατάστασης
1. Εισήγηση Επιτροπής Ποιότητας Ζωής για αριθμό αδειών εγκατάστασης και χρήσης οίκων ανοχής (άρθρο 73 Ν.3852/2010). Σε άλλους Δήμους εισηγείται η ΕΠΖ και σε άλλους όχι.
2. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για καθορισμό ανώτατου αριθμού αδειών εγκατάστασης και χρήσης οίκων ανοχής και ορισμού τακτικού και αναπληρωματικού μέλους της Επιτροπής της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν.2734/99.
3. Αίτηση του ενδιαφερόμενου στο Δήμο συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά (ΚΥΑ Τ.Τ.9946/10.03.2000 (ΦΕΚ 351/00 τεύχος Β’).
4. Απόφαση της Επιτροπής της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν.2734/99 σχετικά με τη δυνατότητα χορήγησης της άδειας (παρ. 2 άρθρο 3 Ν.2734/1999).
5. Απόφαση δημάρχου για τη χορήγηση της άδειας (παρ. 2 άρθρο 3 Ν.2734/1999).
 
Δικαιολογητικά και απαγορεύσεις
Η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει τα απαραίτητα δικαιολογητικά άδειας εγκατάστασης και χρήσης του οικήματος, η οποία χορηγείται από το δήμαρχο στα πρόσωπα τα οποία κατέχουν πιστοποιητικό ασκήσεως επαγγέλματος εκδιδόμενου επ’ αμοιβή προσώπου.
Όπως, επίσης, η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει και απαγορεύσεις εγκατάστασης, οι οποίες έχουν να κάνουν με το οίκημα και τις αποστάσεις του από ναούς, σχολεία κ.τ.λ.
 
Πρώτη φορά αίτηση για οίκο ανοχής στο Δήμο Τριφυλίας
Επειδή αυτή είναι η πρώτη φορά που υποβάλλεται αίτηση στο Δήμο Τριφυλίας για λειτουργία οίκου ανοχής, μετά τη δημοσιοποίηση του θέματος υπάρχει έντονο ενδιαφέρον μεταξύ των πολιτών για τις απόψεις και θέσεις που εκφράζουν ο πρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, το Δημοτικό Συμβούλιο και ο ίδιος ο δήμαρχος, ο οποίος χορηγεί την άδεια, όπως και οι επικεφαλής των παρατάξεων, καθώς το Δημοτικό Συμβούλιο είναι εκ του νόμου υποχρεωμένο να αποφασίσει για τον ανώτατο αριθμό αδειών που θα χορηγήσει.
Απόψεις και θέσεις οι οποίες πρέπει, πέραν των γνωστών πολιτικάντικων σκοπιμοτήτων και των ηθικοπλαστικών λογυδρίων για λαϊκή κατανάλωση, να έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο και νομική βάση!
Σε διαφορετική περίπτωση, η μη τήρηση της νομιμότητας, με βάση ηθικές προσεγγίσεις ή αναστολές για την άρνηση χορήγησης άδειας επί νομίμου αιτήματος, εάν και εφόσον υπάρχουν τα νόμιμα δικαιολογητικά, κάλλιστα μπορεί να προσβληθεί και καταπέσει από υπερκείμενα θεσμικά αρμοδίως όργανα της Ελληνικής Πολιτείας, ακόμα και με υπόνοια για ενδεχόμενο δόλο ή σκοπιμότητα άνομων συμφερόντων…