Στο ΕΣΠΑ Πάτρα- Πύργος, με βέσπα Καλό Νερό-Τσακώνα

Στο ΕΣΠΑ Πάτρα- Πύργος, με βέσπα Καλό Νερό-Τσακώνα

Στο ΕΣΠΑ 2014-2020 εντάχθηκε χθες ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία που είχε ξεκινήσει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια. Η απόφαση ένταξης, από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση του μεγάλου έργου, που, ως γνωστόν, έχει σπάσει σε 8 επιμέρους εργολαβίες.
Ο αυτοκινητόδρομος, μήκους 74,8 χλμ., αποτελεί τη φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού, που σήμερα τερματίζει στο δυτικό άκρο της Περιμετρικής Πάτρας. Ενδιαφέρον στοιχείο για τη χρονική προθεσμία του έχει η ημερομηνία λήξης της πράξης (ένταξης) που είναι η 31η Δεκεμβρίου 2023. Το ποσό με το οποίο εντάχθηκε το Πάτρα-Πύργος είναι 355.689.156,35 ευρώ. Από αυτό το ποσό τα 261.691.982,54 ευρώ είναι το καθαρό ποσό, 62.611.675,81 ευρώ το ΦΠΑ και 31.385.498 το ποσό των απαλλοτριώσεων.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει τώρα η ολοκλήρωση της 8ης δημοπράτησης, που ακόμα εκκρεμεί, καθώς δεν έχει προκηρυχθεί. Επίσης σημαντικό είναι από εδώ και μπρος πώς θα διαχειριστεί το υπουργείο Υποδομών τους μειοδότες όπως έχουν προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία.
Αν δεν έχουμε ανατροπές στη διαγωνιστική διαδικασία, οι συμβάσεις κατασκευής θα πρέπει να σταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση, να αρχίσουν να υπογράφονται και τα έργα να ξεκινήσουν στο πρώτο τρίμηνο του 2018. Σύμφωνα με τις προκηρύξεις των έργων, όλες οι εργολαβίες έχουν διάρκεια 42 μήνες.
Το φυσικό αντικείμενο του συνόλου του έργου είναι το παρακάτω:
Το έργο αφορά στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μήκους 74,8 χλμ., από τα οποία τα 13,0 χλμ. περίπου (Χ.Θ. -0+287,58 έως Χ.Θ. 12+800) αποτελούν διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης της υφιστάμενης Ε.Ο. Πάτρα – Πύργος, ενώ τα υπόλοιπα 61,8 χλμ. περίπου (Χ.Θ. 12+800 έως Χ.Θ. 74+499) διαμορφώνονται με νέα χάραξη . Ο αυτοκινητόδρομος προβλέπεται με τετράιχνη διατομή πλάτους 21,30 μ. (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) αποτελούμενη από 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14 μ. (4×3,50 μ.) και Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.).
Σε προκαθορισμένες θέσεις του αυτοκινητοδρόμου θα διαμορφωθούν χώροι στάθμευσης (parking) με τις συνοδές λωρίδες εισόδου – εξόδου.
 
Ο Μορέας ολοκληρώνει τις μελέτες στο Καλό Νερό-Τσακώνα, μετά τι;
Στο μεταξύ, η κατασκευαστική κοινοπραξία Μορέας έχει αναλάβει την εκπόνηση των όποιων μελετών για την υλοποίηση και, τελικά, δημοπράτηση του οδικού τμήματος Καλό Νερό-Τσακώνα.
Αυτό προκύπτει από απάντηση του υπουργείου Υποδομών σε σχετικό ερώτημα στη Βουλή, για την τύχη του έργου αναβάθμισης του συγκεκριμένου άξονα.
Όπως αναφέρεται στην απάντηση που διαθέτει το ypodomes.com, στις 11 Ιουλίου 2016, με απόφαση του υπουργού Υποδομών, εγκρίθηκε η εκπόνηση του συνόλου των οριστικών μελετών (περιλαμβανομένης και της διενέργειας όλων των ερευνών, καθώς και της εκπόνησης των κτηματολογίων για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων) από την Μορέας, ως δωρεά.
Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση της οριστικής μελέτης οδοποιίας και έχει εγκριθεί από την αντίστοιχη διεύθυνση του Υπ.ΥΠΟΜΕ στις 5/4/2017, ενώ διενεργούνται και οι υπόλοιπες τεχνικές μελέτες. Επίσης, σημαντικό στοιχείο είναι η ήδη εγκεκριμένη μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία είναι σε ισχύ.
Βέβαια, η εκπόνηση των μελετών ακόμα και να ολοκληρωθεί το μέγα ζητούμενο είναι η χρηματοδότηση του έργου, που μάλλον δύσκολο φαίνεται να τα καταφέρει. Δεδομένων των μεγάλων αναγκών που υπάρχουν, της υπερδέσμευσης του ΕΣΠΑ και του μεγάλου κόστους του έργου, θα είναι αρκετά δύσκολο να συγκεντρωθεί το απαιτούμενο ποσό για να μπορέσει να γίνει η αναβάθμιση του δρόμου.
Ένα ακόμα ερώτημα είναι αν, τελικά, μιλάμε για την κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου ή για δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, που θα είναι σημαντικά φθηνότερος τόσο στην κατασκευή όσο και στη συντήρησή του.