Λίγες μέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται εργασίες συντήρησης, αποκατάστασης, λειτουργικής κανονικότητας κι αισθητικής αναβάθμισης σε σχολεία του δήμου Τριφυλίας.
Σε ό,τι αφορά τη σχολική στέγη, όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία την πλήρη και αποκλειστική ευθύνη της συντήρησης των σχολείων έχουν οι δήμοι μέσω των κονδυλίων που παίρνουν από το υπουργείο Εσωτερικών, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, για κάλυψη λειτουργικών δαπανών των σχολικών μονάδων.
Οι ΚΑΠ, ωστόσο, λόγω των τριών Μνημονίων και των δραματικών περικοπών των επιχορηγήσεων του κράτους προς του ΟΤΑ, έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και δεν επαρκούν. Γι’ αυτό και πολλοί δήμοι, με ίδιους πόρους, υλοποιούν παρεμβάσεις κι εκτελούν εργασίες σε σχολικές μονάδες και αρκετοί εξ αυτών έχουν υποβάλλει προτάσεις στο ΕΣΠΑ για χρηματοδότηση έργων κατασκευή κτιριακών υποδομών, επισκευές και αναβαθμίσεις σε εξοπλισμό! Στο δήμο Τριφυλίας με την επιχορήγηση από το κράτος εκτελούνται εργασίες σε σχολικές μονάδες, κυρίως για αισθητική αναβάθμισή τους με βάψιμο εξωτερικών τοίχων, κάγκελων, κατασκευή στεγάστρων κ.α. σε συνεργασία με τις διευθύνσεις των σχολείων και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων.
Ολοκληρώνεται τις προσεχείς μέρες το βάψιμο στο ΓΕΛ Γαργαλιάνων, το 2ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Φιλιατρών, ενώ στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Φιλιατρών μετά την τοποθέτηση στεγάστρου, σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες βαψίματος. Αυτονόητο είναι πως, με το βάψιμο για την αισθητική αναβάθμιση των σχολικών μονάδων δεν επιλύονται οι όποιες δυσμενείς – για τη σύγχρονη εποχή και πραγματικότητα – συνθήκες επικρατούν στα σχολεία.
Η έλλειψη εργαστηρίων, βιβλιοθηκών με πρόσβαση στο διαδίκτυο, αθλητικών υποδομών, χώρων αναψυχής, σύγχρονων εποπτικών μέσων, σχολικού εξοπλισμού επιβαρύνει την ποιότητα της εκπαίδευσης και για την επίλυση αυτών των προβλημάτων πρέπει να είναι διαρκής η συνεργασία του δήμου με τις διευθύνσεις των σχολείων, τους συλλόγους διδασκόντων, τη Β΄ΕΛΜΕ και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τριφυλίας, τις μαθητικές κοινότητες και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και, βεβαίως, η συνεργασία με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς, τον ΟΣΚ, το Υπουργείο Παιδείας, το Υπουργείο Εσωτερικών κ.α. Διαρκής στόχευση της δημοτικής Αρχής Τριφυλίας, όπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, πρέπει να είναι το άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία.
Το κάθε σχολείο να μην είναι μια «κλειστή» εκπαιδευτική δομή, αλλά ένα σύγχρονο πολυδύναμο κέντρο που θα μπορεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες για πολιτισμό και δια βίου εκπαίδευσης και επιμόρφωσης της κάθε τοπικής κοινωνίας! Και για να γίνει αυτό πράξη, τις προτεραιότητες δεν θα τις θέτουν – από μόνοι τους – παράγοντες με θεσμική ιδιότητα στο δήμο Τριφυλίας, αλλά η ίδια η εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα σε συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και, φυσικά, με το δήμο και τις Σχολικές Επιτροπές του και με αξιοποίηση στο έπακρο όλων δυνατοτήτων που παρέχουν ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά προγράμματα! Ώστε από τη συντήρηση και απλή διαχείριση, δήμος και σχολεία να περάσουν σε μια νέα εποχή!
Νέα εποχή με τις βέλτιστες συνθήκες στις σχολικές δομές για ποιοτική και άρτια εκπαίδευση και, παράλληλα, αποτελεσματική και δημιουργική σύνδεση του κάθε σχολείου με την κοινωνία.
Του Ηλία Γιαννόπουλου