Πριν από έναν περίπου χρόνο, τέτοια εποχή, η Δημοτική Αρχή μάς ενημέρωνε ότι «προχωρούν οι διαδικασίες για το υδατοδρόμιο Καλαμάτας. Το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής ενέκρινε σχετικό σχέδιο νόμου για κατασκευή 19 υδατοδρομίων, τα επόμενα δύο χρόνια στη χώρα, μεταξύ αυτών είναι και της Καλαμάτας. Η ανάπτυξη των υδατοδρομίων θα θέσει νέα δεδομένα στις αεροπορικές μεταφορές.
Σημειώνεται πως τα υδροπλάνα θα προσθαλασσώνονται έξω από το λιμάνι, θα θαλασσοδρομούν και θα προσδένονται σε πλωτή προβλήτα, ενώ θα υπάρχουν χερσαίες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών και τους αναγκαίους ελέγχους».
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, όμως, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Μπορεί η πρόταση να είχε κατατεθεί, αλλά η αλλαγή θέσης της πρόσδεσής τους και το κενό που υπάρχει με την ολοκλήρωση του “master plan” στο λιμάνι της Καλαμάτας καθιστούν το εγχείρημα σχεδόν έωλο. Τούτων δοθέντων, σε περίπτωση που η Καλαμάτα θέλει πραγματικά να προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδίου της, τότε θα πρέπει να αλλάξει βηματισμό η Δημοτική Αρχή.
Αλλά με τους ίδιους ρυθμούς και… θολούς τρόπους κινούνται και οι αρμόδιοι του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Ένας χρόνος φαίνεται ότι δεν ήταν αρκετός για τη σύνταξη της τελικής μορφής του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια, με αποτέλεσμα και το φετινό καλοκαίρι να έχει βρει τη χώρα χωρίς πτήσεις υδροπλάνων.
Το σχετικό σχέδιο νόμου «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών», που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον περασμένο Αύγουστο, η οποία ολοκληρώθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 2016, εξακολουθεί να μην έχει κατατεθεί ακόμη προς συζήτηση στη Βουλή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στόχος του νομοθέτη υπήρξε η επιτάχυνση και απλοποίηση, μέσω του νομοσχεδίου, των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων, ώστε να μπορέσει ο κλάδος να αναπτυχθεί άμεσα. Οι πιο πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη κάνουν λόγο για κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή το Σεπτέμβριο.
“Ολοκληρώσαμε την αλληλογραφία και τις εγκρίσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές Ιουνίου, ήταν ένα δύσκολο σχέδιο. Το σχέδιο νόμου είναι έτοιμο, θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Σεπτεμβρίου για να ψηφιστεί”, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, καταγγέλλοντας ότι με το υφιστάμενο καθεστώς γινόταν «εμπόριο αδειών».
Με το νέο σχέδιο νόμου, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι η χωροθέτηση των υδατοδρομίων και η αδειοδότηση θα είναι υπό δημόσιο φορέα, ενώ η άδεια λειτουργίας θα μπορεί να ανήκει σε δημόσιο φορέα, να χορηγηθεί μέσω μοντέλου ΣΔΙΤ ή ακόμα και σε ιδιώτη.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά την αναμονή για την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου, οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο συζητούν με εκπροσώπους των αερομεταφορέων. Στόχος είναι η διασύνδεση αεροπορικών δρομολογίων με πτήσεις υδροπλάνων.
Οι έως τώρα σκέψεις θέλουν τις εταιρείες υδροπλάνων να προχωρούν σε μια μορφή συνεργασίας με τους αερομεταφορείς, ώστε να μεταφέρουν επιβάτες από νησιά ή χερσαίους προορισμούς, στους οποίους δεν υπάρχουν αεροδρόμια, προς νησιά όπου εκτελούνται τακτικά αεροπορικά δρομολόγια.
Η συνεργασία των δύο πλευρών προγραμματίζεται να γίνει με μια ιδιότυπη μορφή πτήσεων κοινού κωδικού, ώστε οι επιβάτες να προχωρούν σε κρατήσεις μέσω ενός καναλιού και όχι σε δύο κρατήσεις χωριστά (μία για το αεροπορικό εισιτήριο και μία για την πτήση με υδροπλάνο).
Του Αντώνη Πετρόγιαννη