Τέσσερα προγράμματα με τη βοήθεια εθελοντών, οργανώνονται από το Γραφείο Επιμελητών Ανηλίκων Καλαμάτας και ήδη υπάρχουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, αφού ένας έφηβος που θέλει να αφήσει πίσω του το παραβατικό του παρελθόν έχει ξεκινήσει στο πρόγραμμα γραμματισμού και πάει τόσο καλά που μέχρι το τέλος του χρόνου θα λάβει με εξετάσεις το απολυτήριο Δημοτικού, ενώ δε γνώριζε καθόλου γραφή και ανάγνωση.
Για την προσπάθεια αυτή, μίλησαν στο «Θ», τόσο η Επιμελήτρια Ανηλίκων Αγγελική Ρουμελιώτου – Πούπουζα, όσο και δύο εθελόντριες. Η κα Φωτεινή Φειδά, εκπαιδευτικός και η Χριστίνα Πανουσάκη από τον τομέα ειδικής αγωγής.
Τα τέσσερα προγράμματα είναι: Γραμματισμού, Κοινωνικοποίησης, ομαδικό Εφήβων και Αυτοφροντίδας. Όπως μάλιστα επισήμανε η Επιμελήτρια αυτά είναι προς το παρόν τα προγράμματα, καθώς πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία που αλλάζει και εξελίσσεται.
Τα προγράμματα
Όπως εξήγησε η κα Ρουμελιώτου, τα παιδιά που συνεργάζονται μαζί τους τελούν υπό την επιμέλεια της υπηρεσίας, είτε λόγω απόφασης δικαστηρίου ή με διάταξη Ανακριτή ή στο πλαίσιο της πρόληψης λόγω του ότι υπάρχουν ενδείξεις πως μπορεί να εκτραπεί σε παραβατική συμπεριφορά.
«Αναπτύσσουμε κάποια παιδαγωγικά προγράμματα, με σκοπό να συγκρατήσουμε τα παιδιά μέσα στον κοινωνικό ιστό. Αναφέρομαι στην διαπαιδαγώγηση που για εμάς είναι η ραχοκοκαλιά της ποινικής αντιμετώπισης του ανήλικου. Στους ανήλικους δεν προτάσσουμε το τιμωρητικό πλαίσιο και την απομάκρυνση τουυς από το πλαίσιο που ανήκει οικογενειακό ή κοινωνικό, αλλά την επανόρθωσή του και την παιδαγωγική του αντιμετώπιση. Σε μια τέτοια περίπτωση, αρχικά θα διαγνώσουμε ποιες είναι οι βασικές δυσκολίες που έχει ο ανήλικος και τα χαρακτηριστικά του. Αφού τα εντοπίσουμε, και δούμε ποιες είναι οι δυσκολίες και οι ανάγκες τους, πρέπει να βρούμε την βοήθεια και την στήριξη ανθρώπων που έχουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις και παράλληλα την διάθεση και το χρόνο, να χειριστούν την περίπτωση», σημείωσε η κα Ρουμελιώτου.
Στο πρόγραμμα γραμματισμού, αρχικός στόχος είναι ο ανήλικος να αποκτήσει απολυτήριο Δημοτικού. Το πρόγραμμα κοινωνικοποίησης αφορά την καλλιέργεια υγιών δεσμών των παιδιών μέσα από την κοινωνικοποίηση τους.
Το τρίτο πρόγραμμα θα είναι ομαδικό και θα αφορά εφήβους στο να μάθουν να συναλλάσσονται μεταξύ τους μέσα σε ένα υγιές μοτίβο. Το πρόγραμμα αυτοφροντίδας, θα έχει χαρακτήρα εκπαίδευσης και θα αφορά την φροντίδα της εμφάνισής τους, της διατροφής τους, κ.ά.
Σε αυτά προστίθεται και το πρόγραμμα οικογενειακής στήριξης, που έχει να κάνει με τη συμβουλευτική της οικογένειας. Για όλα αυτά το Γραφείο Επιμελητών συνεργάζεται με φορείς όπως το Κέντρο Ψυχικής Υγείας Τρίπολης, καθώς στην Καλαμάτα δεν υπάρχει ακόμα παιδοψυχίατρος, τα παιδικά χωριά SOS, το ΚΕΘΕΑ, το ΚΕΠΕΨΥ, κ.ά.
Το βασικότερο αποτέλεσμα όλης αυτής προσπάθειας είναι αφενός το ίδιο το όφελος από το πρόγραμμα, αλλά αφετέρου η καλλιέργεια της σχέσης με έναν άνθρωπο ο οποίος σιγά-σιγά αποτελεί υγιές πρότυπο για τους άλλους ανήλικους.
Έφηβος μαθητής
Στο πρόγραμμα γραμματισμού, εθελόντρια είναι η κα Φωτεινή Φειδά, η οποία όπως μας είπε μπήκε στη διαδικασία αυτή, όταν είδε ένα κάλεσμα της Επιμελήτριας Ανηλίκων για την ανάγκη ενός εφήβου να τελειώσει το δημοτικό.
«Θεώρησα ότι είναι αδύνατο να υπάρχει στις μέρες μας κάτι τέτοιο και να μην υπάρχει η δυνατότητα το παιδί αυτό να μπορεί να το πραγματοποιήσει. Με άγγιξε το αίτημα του ίδιου του εφήβου. Μάλιστα δεν είμαι εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας, αλλά Δευτεροβάθμιας, όμως επειδή έχω την ειδικότητα στην ειδική αγωγή θεωρήσαμε ότι μπορώ να βοηθήσω. Ήρθα σε επαφή με τον παιδί και είδα ότι επί της ουσίας είχα έναν έφηβο, ο οποίος δεν είχε καμία γραμματική γνώση και δεν είχε πάει ποτέ σχολείο, όμως είναι ένα πολύ έξυπνο παιδί. Ένιωθε πολύ άσχημα και ο ίδιος γι’ αυτό. Διαπίστωσα, ότι ενώ δεν είχε καμία γνώση, σε πρακτικά θέματα, όπως αριθμητικές πράξεις ήταν πάρα πολύ καλός και μάλιστα δεν γνώριζε ότι αυτό που κάνει είναι γνώση.
Ξεκινήσαμε με το σκεπτικό ότι έχουμε μπροστά μας ένα απολυτήριο Δημοτικού, όμως έπαιρνα μία πολύ μεγάλη θετική ανατροφοδότηση. Επί της ουσίας αυτό που έπαιρνε το ίδιο το παιδί και αυτό που ένιωθα και εγώ, ήταν ότι το παιδί έπαιρνε πολλά πράγματα μέσα από το πρόγραμμα. Πλέον μπορεί να συμμετέχει σε καθημερινές δραστηριότητες που είναι διαδεδομένες για τα παιδιά της ηλικίας του, όπως το να αναζητούν πράγματα στο ίντερνετ και να μιλούν στο messenger. Δεν διάβαζε και δεν έγραφε καθόλου. Χάρηκα όταν μου εκμυστηρεύτηκε πως τώρα μπορεί να επικοινωνεί γραπτά με τους φίλους του», είπε η κα Φειδά, ενώ η κα Ρουμελιώτου πρόσθεσε ότι το να μάθει ένα παιδί να γράφει και να διαβάζει αλλάζει όλο τον τρόπο της ζωής του.
Η κα Φειδά πρόσθεσε: «Για μένα έχει σημασία ότι είναι ένα πρόγραμμα που δεν είναι τιμωρητικό. Έστω και ένα πράγμα να πάρει το παιδί από αυτό, είναι πολύ σημαντικό. Και σίγουρα εδώ ο δικός μας έφηβος έχει πάρει την δυνατότητα της επικοινωνίας. Παράλληλα βλέπουμε και άλλες αλλαγές. Ο ίδιος είχε έρθει πολύ αγχωμένος και ένιωθε μειονεκτικά. Τώρα έχει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, ενώ έχει βλέψεις για το μέλλον και αυτό μας έχει συγκινήσει. Θέλει να προχωρήσει και σε σχολείο δεύτερης ευκαιρίας, ενώ έχει ανησυχίες για το μέλλον. Ο συγκεκριμένος έφηβος ξεκίνησε τον Οκτώβριο και εκτιμάται ότι μέσα στο χρόνο θα πάρει και το απολυτήριο του. Είναι ένα πάρα πολύ έξυπνο παιδί και προχώρησε πολύ γρήγορα. Πραγματικά είναι τύχη όταν μπορείς να προσφέρεις σε κάποιον που έχει αυτή την ανάγκη. Στην Υπηρεσία Ανηλίκων γίνεται μία δουλειά, ένα συνολικό ομαδικό πάζλ, ένα πάζλ με παιδιά για τα παιδιά», κατέληξε η κα Φειδά.
Κοινωνικοποίηση
Στο πρόγραμμα κοινωνικοποίησης, εθελόντρια είναι η κα Χριστίνα Πανουσάκη.
«Βρέθηκα στην ευχάριστη θέση να μου ζητηθεί να λάβω μέρος σε ένα νέο εγχείρημα του γραφείου και να δημιουργήσουμε μια ομάδα δημιουργικής απασχόλησης, κοινωνικοποίησης, αλλά και ανάπτυξης σχέσεων. Ο όρος «εθελοντισμός» αναφέρεται γενικά στην ηθελημένη πράξη για κάποιο κοινωφελή σκοπό χωρίς υλικό ή άλλο αντάλλαγμα. Ως εκ τούτου, εθελοντής είναι ο πολίτης που προσφέρει ανιδιοτελώς χρόνο ή γνώση για χρήσιμες δράσεις προς όφελος άλλων, χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Στη σύγχρονη εποχή ο Εθελοντισμός έχει καθιερωθεί ως ο θεσμός που συμβάλλει στην αντιμετώπιση των κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων, στοχεύει στο συλλογικό όφελος δεν είναι απλώς ένας όρος, είναι μια πολυμορφική διαδικασία και στάση ζωής, καθώς επιδρά εποικοδομητικά για όλους του εμπλεκόμενους», τόνισε η κα Πανουσάκη.
Αν κάποιος θέλει να βοηθήσει σε κάποιο από τα προγράμματα μπορεί να έρθει επαφή με την υπηρεσία στο τηλέφωνο 27210 22180.
Της Βίκυς Βετουλάκη