Η ολοκληρωτική καταστροφή που έχει υποστεί το λιμάνι της Κυπαρισσίας είναι γνωστή, όπως γνωστές είναι και οι αντιδράσεις, οι διαμαρτυρίες και οι παρεμβάσεις αλιέων και κατοίκων προς κάθε αρμόδια Αρχή για την αναγκαιότητα εκτέλεσης έργων προστασίας, θωράκισης και, βεβαίως, αποκατάστασης της τεράστιας ζημιάς από την κατάρρευση τμήματος του τσιμεντένιου τοιχίου, καθώς και το σπάσιμο και την καταστροφή του κρηπιδώματος.
Γνωστό είναι, επίσης, ότι εξαιτίας της αδιαφορίας και της αδράνειας έχει αποκοπεί και τμήμα του παλιού πέτρινου προσήνεμου μόλου, το οποίο και καταρρέει, ενώ έτοιμο για κατάρρευση είναι και διπλανό τμήμα.
Επειδή τίποτα δεν έχει γίνει εδώ και τέσσερα ολόκληρα χρόνια, παρά τις δηλώσεις, τις διαβεβαιώσεις και τις διακηρύξεις, η κατάσταση διαρκώς επιδεινώνεται. Με τον προχθεσινό κυματισμό, χωρίς ιδιαίτερη ένταση και δίχως δα και τόσο πολλά μποφόρ, το τμήμα του παλιού προσήνεμου μόλου πήρε ακόμα πιο επικίνδυνη κλίση, ενώ όλο και «γκρεμίζεται» το διπλανό τμήμα.
Τον Οκτώβριο του 2016, σε σχετικό ρεπορτάζ στο «Θ», αναφέραμε, μεταξύ άλλων, ότι «η καταστροφή στο λιμάνι Κυπαρισσίας είναι ολοκληρωτική, αλλά, δυστυχώς, κανένας εκ των αρμοδίων και υπευθύνων αυτοδιοίκησης και κράτους δεν έχει νοιαστεί πραγματικά και ουσιαστικά εδώ και χρόνια! Τα πολλά και σοβαρά προβλήματα που έχουν προκληθεί, όχι μόνο δεν αντιμετωπίστηκαν έγκαιρα, αλλά ούτε και “σύντομα”, έστω και εκ των υστέρων, αλλά εξαιτίας της χαρακτηριστικής αδράνειας και αδιαφορίας των αρμοδίων και υπευθύνων, επιδεινώνονται συνεχώς.
Η κατάσταση στο λιμάνι γίνεται ακόμα πιο τραγική και, πλέον, “στον αέρα” είναι τμήμα και του παλιού προσήνεμου μόλου, έτοιμο λίαν συντόμως να καταρρεύσει, αφού ήδη έχει πάρει επικίνδυνη κλίση – όπως έχει καταρρεύσει εδώ και χρόνια τμήμα του καινούργιου προσήνεμου μόλου. Ακολουθεί σε κατάρρευση και διπλανό του τμήμα. Κατάρρευση η οποία δε θα αργήσει να έρθει, αφού δεν έχει γίνει και δε γίνεται τίποτα απολύτως για την προστασία του. Καμία παρέμβαση δεν έχει γίνει στο λιμάνι για να προστατευτεί, έστω, τμήμα του παλιού προσήνεμου μόλου, που στην εξωτερική του πλευρά έχει απογυμνωθεί από φυσικούς ογκόλιθους, που είχαν τοποθετηθεί εκεί ακριβώς για την προστασία του, αλλά σε εργολαβία του καινούργιου προσήνεμου μόλου, όπως έχουν καταγγείλει αλιείς και κάτοικοι, απομακρύνθηκαν αυθαίρετα και μεταφέρθηκαν στον καινούργιο μόλο. Μάλιστα, όπως προαναφέρθηκε, το τμήμα αυτό του παλιού προσήνεμου μόλου, που έμεινε όριο επί χρόνια ολόκληρα, πλέον καταρρέει και ουδείς δείχνει να συγκινείται και να ενδιαφέρεται.
Το λιμάνι, από όνειρο ζωής, με τις κακοτεχνίες και τα προβλήματα που προκλήθηκαν εξαιτίας κακοτεχνιών, έχει γίνει εφιάλτης για αλιείς και κατοίκους, ενώ δεκατέσσερα ολόκληρα εκατομμύρια ευρώ, που στοίχισαν οι δύο εργολαβίες, τα έχει πάρει η θάλασσα και δεν παρέχει καμία ασφάλεια ελλιμενισμού».
Στο μεταξύ, με ικανοποίηση και χαρά έγινε γνωστή στην Τριφυλία η είδηση πως με υπογραφή του υπουργού, Αλέξη Χαρίτση, δεσμεύτηκαν χρήματα για το λιμάνι Κυπαρισσίας, τα οποία μέχρι τότε, από καμία κυβέρνηση δεν είχαν βρεθεί και εξασφαλιστεί. Επίσης με ικανοποίηση και χαρά αλιείς και κάτοικοι της περιοχής πληροφορήθηκαν τη δημοπρασία έργου για το λιμάνι.
Ποιο, όμως, ακριβώς είναι το έργο στο κατεστραμμένο λιμάνι Κυπαρισσίας που θα δημοπρατήθηκε; «Ο προφυλακτήρας τοίχος από σκυρόδεμα ρηγματώθηκε σε πολλές θέσεις και παρουσιάζει απόκλιση από την κατακόρυφο. Στην ουσία έχει αποδιοργανωθεί η ενιαία συμπεριφορά του απέναντι στη δράση του κυματισμού», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στα σχετικά έγγραφα της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τις ζημιές που έχει υποστεί το λιμάνι Κυπαρισσίας.
Για δε τα στάδια του έργου που θα γίνει μετά τη διεξαχθείσα δημοπρασία, μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Αποκατάσταση των ζημιών του κρηπιδότοιχου και του δαπέδου και του κρηπιδώματος του νεοκατασκευασμένου προσήνεμου μόλου». Ο προφυλακτήρας τοίχος από σκυρόδεμα, που αναφέρεται, ρηγματώθηκε σε πολλές θέσεις και παρουσίαζε απόκλιση από την κατακόρυφο το 2012.
Συγκεκριμένα, στις 11 Δεκεμβρίου 2012 «κόπηκε» στα τρία το κομμάτι που ένωνε τον παλιό με τον καινούργιο προσήνεμο μόλο και, όπως από τότε γράφαμε, πλησίαζε ο κίνδυνος της ολοκληρωτικής κατάρρευσης.
Τη νύχτα της Πέμπτης 14 Μαρτίου 2013 – ξημερώματα Παρασκευής 15 Μαρτίου 2013 το λιμάνι υπέστη ολοκληρωτική καταστροφή, καθώς κατέρρευσε πλήρως τμήμα του καινούργιου προσήνεμου μόλου, ενώ αποκόπηκε και τμήμα του παλιο.
Για ποιες ρηγματώσεις στον προφυλακτήρα τοίχο από σκυρόδεμα, λοιπόν, γίνεται λόγος, όταν δεν υπάρχει καν προφυλακτήρας τοίχος; Για ποια αποκατάσταση ζημιών του κρηπιδότοιχου, λοιπόν, γίνεται λόγος, όταν δεν υπάρχει καν κρηπιδότοιχος, αφού έχει πλήρως καταστραφεί; Με το τμήμα του παλιού προσήνεμου μόλου που καταρρέει, τι θα γίνει; Με το διπλανό, που κι αυτό διαρκώς αποκολλάται, καταστρέφεται και βαίνει προς κατάρρευση, τι θα γίνει;
Του Ηλία Γιαννόπουλου