Διπλασιάζονται κάθε χρόνο τα συναινετικά διαζύγια που εκδίδονται από το Πρωτοδικείο Καλαμάτας, με τις αιτήσεις να εξακολουθούν να παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις.
Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα αυτά της κρίσης, τα ζευγάρια έχουν πολλά «περισσότερα» να χωρίσουν, με κύριο λόγο το οικονομικό, ενώ δε λείπουν και τα «εικονικά», συναινετικά, διαζύγια για λόγους φορολογικούς και περιουσιακούς.
Επίσης, από το σύνολο των διαζυγίων που κατατίθενται, ποσοστό που αγγίζει το 80% είναι πλέον συναινετικά και όχι με αντιδικία. Αυτό επιβεβαίωσε με δηλώσεις του στο «Θάρρος» και ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Κώστας Μαργέλης.
Ραγδαία αύξηση
Η αύξηση των συναινετικών διαζυγίων είναι ραγδαία. Το 2012 εκδόθηκαν σχεδόν τα διπλάσια συναινετικά διαζύγια σε σχέση με το 2011. Σημαντική είναι και η αύξηση το 2013, ενώ ακόμα και το 2014, τον Ιανουάριο και το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου, ο αριθμός δείχνει ότι η αύξηση θα συνεχισθεί.
Ειδικότερα, το 2011 κατατέθηκαν και συζητήθηκαν συνολικά 88 συναινετικά διαζύγια. Το 2012, όπως είπαμε, ο αριθμός αυτός σχεδόν διπλασιάσθηκε και έφθασε τα 141 διαζύγια. Πέρυσι υπήρξε κι άλλη αύξηση και ο αριθμός ανέβηκε στα 186.
Φέτος, μέσα σε 40 ημέρες (τον Ιανουάριο και το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου) ήδη έχουν συζητηθεί 19 διαζύγια.
Χαρακτηριστικό είναι ότι πολλά διαζύγια κατατίθενται από νιόπαντρα ζευγάρια, με χρόνο κοινής ζωής από 6 έως 12 μήνες το πολύ. Επίσης, έχουν αυξηθεί τα διαζύγια που ζητούν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας, που μπορεί να είναι και άνω των 70 χρόνων.
Η ασυμφωνία χαρακτήρων μπορεί να είναι μια τυπική δικαιολογία που αναγράφεται ως αιτία διαζυγίου, όμως οι βαθύτεροι και ουσιαστικότεροι λόγοι είναι πλέον κυρίως οι οικονομικοί, που οδηγούν στην… ασυμφωνία χαρακτήρων.
Εικονικά διαζύγια
Παράλληλα, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις εικονικών διαζυγίων για οικονομικούς λόγους. Ζευγάρια επικαλούμενα ότι είναι σε διάσταση, ζητούν την αυτοτελή φορολόγησή τους και τη διαγραφή του ΑΦΜ του/της συζύγου. Αυτή η αλλαγή έχει σειρά από έννομα αποτελέσματα, τα οποία απορρέουν από τα μικρά ή μηδενικά έσοδα που δηλώνει ο ένας εκ των δύο συζύγων, γεγονός που τους δίνει τη δυνατότητα να τύχουν μία σειρά προνομίων, όπως το επίδομα της Πρόνοιας και τα ευεργετήματα των μονογονεϊκών οικογενειών.
Μια από τις πιο κλασσικές περιπτώσεις είναι η εξής: η «διαζευγμένη» σύζυγος μπορεί να πάρει την επιστροφή φόρου που δικαιούται, κάτι που δε θα γινόταν, αν ο σύζυγος πρέπει να πληρώσει, καθώς στην κοινή φορολογική δήλωση οι σύζυγοι είναι συνυπόχρεοι.
Το φαινόμενο των «εικονικών», συναινετικών, διαζυγίων επιβεβαίωσε ερωτώμενος και ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Κώστας Μαργέλης: «Από τις 2 Απριλίου του 2012 έχει καταργηθεί η χρονοβόρα διαδικασία των δύο συζητήσεων και το συναινετικό διαζύγιο εκδίδεται πλέον κατόπιν κατάθεσης αίτησης και μιας μόνο δικασίμου.
Σίγουρα στη μεγάλη αυτή αύξηση ευθύνη φέρει η οικονομική κρίση που βιώνουν πολλές οικογένειες. Επειδή το οικογενειακό εισόδημα έχει μπει στη διαδικασία βαριάς φορολόγησης, τα ζευγάρια καταφεύγουν στην εικονική λύση του γάμου, προκειμένου να υποβάλουν ξεχωριστές φορολογικές δηλώσεις και να υπάρχει ελάφρυνση, την ίδια ώρα όμως ζουν κανονικά κάτω από την ίδια στέγη.
Το κέρδος που έχουν τα ζευγάρια που παίρνουν εικονικό διαζύγιο αφορά από το επίδομα της πρόνοιας, που μπορεί να αποκτά το δικαίωμα ο ένας εκ των δύο να λάβει, δηλώνοντας μικρό ή μηδενικό εισόδημα, μέχρι και τα ευεργετήματα που έχουν οι μονογονεϊκές οικογένειες.
Όφελος μπορεί να υπάρχει και από το χαράτσι της ΔΕΗ, αφού οι άνεργοι έχουν καλύτερη μεταχείριση στην καταβολή του. Το διαζύγιο – μαϊμού βοηθά ακόμα και στην εισαγωγή φοιτητή στη φοιτητική εστία, στη λήψη υποτροφίας, στην εγγραφή στο δημοτικό – παιδικό σταθμό κι αλλού.
Παράλληλα, δεν αποκλείεται τα ζευγάρια που προσπαθούν να ωφεληθούν από το νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά να προβαίνουν σε αίτηση διακοπής του γάμου τους, προκειμένου να διατηρήσουν τα όποια ακίνητά τους, εφόσον το δικαστήριο προστατεύει μόνο μία, την κύρια κατοικία, από τον πλειστηριασμό.
Όταν ο στόχος επιτευχθεί, οι δύο σύζυγοι δηλώνουν ότι συμφιλιώθηκαν ή ξαναπαντρεύονται».
Της Βίκυς Βετουλάκη