Το Φιλιατρινό φράγμα, στη Χριστιανούπολη, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί στο σύνολό του και αυτές τις μέρες μπαίνουν οι τελευταίες «πινελιές» στο έργο. Ωστόσο ακόμα συντάσσονται οι μελέτες του αρδευτικού δικτύου, σύμφωνα με απάντηση που έδωσε ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, σε σχετική ερώτηση που έθεσε ο επικεφαλής της ΛΑ.ΣΥ., Σαράντος Κουκούμης. Ο κ. Κουκούμης είπε πως, «Οι εργασίες κατασκευής του φράγματος ολοκληρώνονται. Τι μέλλει γενέσθαι από εδώ και πέρα, τι γίνεται με το δίκτυο άρδευσης, τι προβλέπει η μελέτη; Έχουν ενεργοποιηθεί οι προκηρύξεις κτλ που πρέπει να γίνουν για να δημοπρατηθεί το έργο; Υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας, αν την έχετε υπόψη σας και τι θα αρδεύεται από αυτό φράγμα;». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι, «αν πάμε με τις χρονοβόρες διαδικασίες της εκτέλεσης των εργασιών, ούτε σε δέκα χρονιά δε θα έχει ξεκινήσει η άρδευση για την οποία δημιουργήθηκε το φράγμα…». Απατώντας ο κ. Κατσίβελας είπε πως οι εργασίες της πρώτης φάσης έχουν ολοκληρωθεί και αυτό που απομένει είναι να πληρωθούν οι οφειλές του εργολάβου από το Ελληνικό Δημόσιο για να κλείσουν οι ταμιευτήρες και να ξεκινήσει η συγκέντρωση του νερού. Όσον αφορά το αρδευτικό δίκτυο, είπε πως δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και ότι είναι στη φάση της σύνταξης. «Είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο έργο το οποίο δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το κράτος και θα πρέπει να γίνει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ», σημείωσε ο ίδιος προσθέτοντας ότι, έχουν γίνει παραστάσεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να συντομεύσουν όλες οι διαδικασίες για την ολοκλήρωσή τους. Σημειώνεται πως, η κατασκευή του έργου περιελάμβανε: α) Την κατασκευή του φράγματος συνολικού μήκους στη στέψη 246 μ. και όγκου αναχώματος περίπου 370.000 μ3, ενώ ο ωφέλιμος όγκος του ταμιευτήρα του φράγματος είναι 7,81 εκατ.μ3 . Το φράγμα κατασκευάστηκε με διατομή ομοιογενή από σκληρό κυλινδρούμενο ανάχωμα και είναι ύψους 45 μέτρων από το φυσικό έδαφος, β) Την παραλλαγή της επαρχιακής οδού Φιλιατρών – Χριστιανούπολης , η οποία διέρχεται από τη στέψη του φράγματος , καθόσον η υφιστάμενη οδός θα κατακλυσθεί από τα νερά του ταμιευτήρα, γ) Τον Αγωγό Μεταφοράς του ύδατος στην κατανάλωση, που αρχίζει από την περιοχή του φράγματος και περατούται στις θέσεις απόληψης του ύδατος, για την άρδευση των γεωργικών εκτάσεων της περιοχής Φιλιατρών. Το κόστος της κατασκευής του έργου ανέρχεται στο ποσό των 25.022.974,26 Ευρώ (με ΦΠΑ). Το έργο είναι ενταγμένο με την 7283/6-8-2008 Απόφαση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2007-2013» στο Π.Α.Α. «2007-2013» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Κατασκευάστρια εταιρεία είναι η INTRAKAT. Το έργο του φράγματος πέρασε πολλές περιπέτειες, αλλά ευτυχώς κάθε εμπόδιο που ανέκυπτε ξεπεράστηκε. Εκείνο, ωστόσο, που προκαλεί αρνητική εντύπωση και ερωτηματικά είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με το δήμαρχο Τριφυλίας, ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για το αρδευτικό δίκτυο και αυτές ακόμα συντάσσονται! Από το 2014 όμως προαναγγελλόταν ότι το φράγμα θα έχει ολοκληρωθεί την Άνοιξη του 2015. Συγκεκριμένα, στις 14 Νοεμβρίου 2014 επισκέφθηκε το φράγμα ο – τότε – ειδικός γραμματέας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Δημήτρης Ιατρίδης, με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη, το δήμαρχο Τριφυλίας Παναγιώτη Κατσίβελα και λοιπούς πολιτικούς παράγοντες και σε δηλώσεις του ο κ. Ιατρίδης είχε τονίσει ότι, «ένα έργο πνοής για την Μεσσηνία και την Πελοπόννησο ολοκληρώνεται στο επόμενο διάστημα. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2015 το Φιλιατρινό φράγμα θα γίνει πραγματικότητα. Ξεπεράσαμε όλα τα εμπόδια και όλες τις δυσκολίες και είμαστε αισιόδοξοι ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο. Το έργο αυτό θα αποπερατωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα, αλλά μέσα στο 2015 θα ενταχθεί και το έργο των δικτύων του Φιλιατρινού». Πώς, όμως, προαναγγελλόταν ότι μέσα στο 2015 θα εντασσόταν και το έργο των δικτύων, χωρίς να υπάρχουν μελέτες, οι οποίες σύμφωνα με το δήμαρχο Τριφυλίας, ακόμα – δυόμιση χρόνια μετά – ακόμα συντάσσονται; Κι αν, πράγματι, ακόμα συντάσσονται οι μελέτες του αρδευτικού δικτύου, πότε αυτές, επιτέλους, θα ολοκληρωθούν ώστε διεκδικηθεί ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα; Χωρίς τα δίκτυα, το φράγμα θα είναι «μισό» έργο…
Του Ηλία Γιαννόπουλου