Με ικανοποίηση, ασφαλώς, μάθαμε, το προηγούμενο διάστημα, από τους πλέον υπεύθυνους του αεροδρομίου Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”, ότι το 2017 προβλέπεται μια ακόμα καλύτερη περίοδος, σε σχέση με το 2016, σε ό,τι αφορά την επισκεψημότητά του και τη σύνδεσή του με δεκάδες ευρωπαϊκές πόλεις.
Από την άλλη πλευρά, η δημοσιοποίηση σχετικού ΦΕΚ, τις προηγούμενες ημέρες, για “ίδρυση νέων Πυροσβεστικών Υπηρεσιών και αναδιάρθρωση υφιστάμενων Πυροσβεστικών Σταθμών και Υπηρεσιών εντός Αερολιμένων”, μας έβαλε σε σκέψεις, αφού δεν είδαμε πουθενά καμία πρόβλεψη για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Γνωρίζουμε, βέβαια, ότι υπάρχει ένα μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά το ερώτημα είναι αν η Πυροσβεστική Υπηρεσία συμμετέχει σε αυτό.
Κι έτσι ανοίγουμε το θέμα ασφάλειας του αεροδρομίου, αναγνωρίζοντας εξ αρχής ότι μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα. Μας φοβίζει, όμως, η ιδέα να συμβεί κάτι σ’ ένα αεροπλάνο της British Airways και για τρεις – τέσσερις ημέρες το BBC ή άλλο διεθνής τηλεοπτικός σταθμός ή μέσο ενημέρωσης, να αναφέρεται αρνητικά στα του οίκου μας.
Η ασφάλεια αεροδρομίου δεν είναι τρομερά περίπλοκη υπόθεση. Συλλογή και ανάλυση των δεδομένων σχετικά με τις πιθανές απειλές απαιτείται και μελέτη στα αδύναμα σημεία των εγκαταστάσεων του, αξιολογώντας τον κίνδυνο που αποτελούν για το αεροδρόμιο.
Το αρχικό ερώτημα λοιπόν είναι αν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τέτοια ζητήματα. Υπηρεσία οργανωμένη ασφάλειας και πυρασφάλειας. Προχωρώντας τα ερωτήματα, αναρωτιόμαστε αν υπάρχει σχέδιο επέμβασης έκτακτης ανάγκης για τον αεροδιάδρομο σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος, όπως ορίζει ο ICAO (International Civil Aviation Organization/Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας).
Επιπρόσθετα, υπάρχει ικανός αριθμός εκπαιδευόμενων πιστοποιημένων (πυροσβεστών), αλλά και μέσων (πυροσβεστικά οχήματα- εργαλεία- επάρκεια κατασβεστικών μέσων, υδατόπυργος (για γρήγορη πλήρωση νερού), για να ανταποκριθεί το αεροδρόμιο σε περίπτωση που χρειαστεί, σύμφωνα με την κατηγορία κατάταξής του, αλλά και της αναμενόμενης για το 2017 επιβατικής κίνησης;
Άραγε έχει γίνει ποτέ άσκηση προσομοίωσης αεροπορικού ατυχήματος προκειμένου να διαπιστωθεί η ετοιμότητα και η ανταπόκριση των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και μέσων; (ΕΚΑΒ, Νοσοκομείο Καλαμάτας, Πυροσβεστική Υπηρεσία, Αστυνομία, εθελοντικές οργανώσεις);
Οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις μπορούν να εξυπηρετήσουν ικανοποιητικά το επιβατικό κοινό; Χώροι στάθμευσης, αστυνόμευση, συγκοινωνιακή σύνδεση, παρουσία ιατρού, εξωτερικού απινιδωτή, αλλά και όλων όσων απαιτούνται για να εμπεδωθεί στους επισκέπτες του αίσθημα ασφάλειας;
Όλα τα παραπάνω δεν αναφέρονται για να διαβάλλουμε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Είναι αυτονόητο, θεωρούμε. Απλώς, επειδή η Ελλάδα είναι χώρα του Προμηθέα και του Επιμηθέα, από την πλευρά μας, είμαστε υπέρ του πρώτου…
Του Αντώνη Πετρόγιαννη