«Πράσινο» για το Ριζόμυλος-Καλαμάτα από το Δ.Σ. Μεσσήνης

«Πράσινο» για το Ριζόμυλος-Καλαμάτα από το Δ.Σ. Μεσσήνης

ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΑΠΟΦΑΣΗ
 
Δε θα προσφύγει το Δ.Σ. Μεσσήνης κατά της τροποποίησης του Ριζόμυλος- Καλαμάτα
 
Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου  
  
Δε θα προσφύγει, τελικά, στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο Δήμος Μεσσήνης κατά των τροποποιημένων περιβαλλοντικών όρων της μελέτης του δρόμου «Ριζόμυλος – Καλαμάτα», σύμφωνα με όσα αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο αργά το βράδυ της Τετάρτης, μετά τη τεσσάρων και πλέον ωρών συνεδρίαση.
Τι και αν αντέδρασαν οι τρεις συνδυασμοί της μειοψηφίας, επικράτησε η πλειοψηφία, μετά και τις διευκρινίσεις που έδωσε ο δικηγόρος Γ. Φουσέκης, πως υπάρχει κίνδυνος, αν εγκριθεί η προσφυγή, να προκριθεί η αρχική μελέτη, χωρίς τις τελευταίες τροποποιήσεις.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι υπερψήφισαν και οι σύμβουλοι Στασ. Γκούνης και Μιχ. Ψαρούλης, καθώς και οι πρόεδροι των Κοινοτήτων από τις οποίες διέρχεται ο δρόμος.
«Έκπληξη» προκάλεσε και η παρουσία του διευθυντή της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών, Ι.  Καρνέση, που αποδεικνύει, κατά τα φαινόμενα, το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για το έργο, ενώ σχολιάζοντας στο «Θ» τα όσα συζητήθηκαν κατά τη συνεδρίαση, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Νικ. Τζώρτζης, μίλησε για μια φαρσοκωμωδία με πρωταγωνιστή το δήμαρχο Μεσσήνης.
 
Τα νέα χαρακτηριστικά του δρόμου
Εισάγοντας το θέμα προς συζήτηση ο δήμαρχος Μεσσήνης ανέφερε πως «τα νέα τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου είναι αυτά που θέλει η Μεσσήνη» και ζήτησε να μην ασκηθεί προσφυγή. Όμως, οι επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας επισήμαναν ότι δεν έχουν ενημέρωση, δηλώνοντας και την αντίθεσή τους στην εισήγηση του δημάρχου.
Ο μελετητής Γ. Αντωνίου παρουσίασε τις αλλαγές, σύμφωνα με τις οποίες ο δρόμος θα έχει όλους τους κόμβους ισόπεδους κυκλικούς, αντικαθίσταται η ανισόπεδη κάτω διάβαση Βελίκα – παραλία με ισόπεδο κυκλικό κόμβο, μειώνεται το ύψος και δε θα ξεπερνά στο μεγαλύτερο μήκος του τα 2 μέτρα, με εξαίρεση τα σημεία των τεχνικών, όπου θα είναι 3 μέτρα και στη γέφυρα του Παμίσου τα 5 μέτρα. 
Το ανώτατο όριο ταχύτητας θα είναι 70 χλμ./ώρα και στους κόμβους 50 χλμ./ώρα, θα υπάρχει φωτισμός σε όλο το δρόμο, διαχωριστική νησίδα ασφαλείας, χωρίς να είναι τύπου New Jersey, που δε διακόπτεται, ενώ η πρόβλεψη δημιουργίας παράπλευρων οδών περιορίζεται στα απολύτως αναγκαία για την ασφάλεια του δικτύου και τις απαιτούμενες προσβάσεις.
Κατά τη συζήτηση και μετά από ερώτηση του συμβούλου Χρ. Καρύδη, που απάντησε ο κ. Καρνέσης, προέκυψε ότι το κόστος υπολογίζεται στα 75 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 25 θα είναι για τις απαλλοτριώσεις και θα τα καταβάλλει στο μεγαλύτερο μέρος τους το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ το ποσό των 50 εκατομμυρίων της κατασκευής, μαζί με 5 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις, θα δοθούν από το ΕΣΠΑ.
Σε άλλη ερώτηση, ο κ. Καρνέσης απάντησε πως είναι επισφαλής όποια πρόβλεψη κι αν γίνει για το κόστος των απαλλοτριώσεων.  
Αναφέρθηκε, επίσης, ότι δεν προβλέπεται να επηρεαστεί το κλίμα από την κατασκευή του νέου δρόμου.
 
Κίνδυνος επαναφοράς της αρχικής πρότασης
Σε όλο αυτό το διάστημα δεν έλειψαν οι αντεγκλήσεις και οι διακοπές της συνεδρίασης από τις αυθαίρετες παρεμβάσεις πολιτών, οι οποίοι διαμαρτύρονταν για όσα άκουγαν και, προφανώς, δεν τους συνέφεραν.
Με την αποχώρηση δε των μελετητών, άρχισε να ενημερώνει επί του δικονομικού σκέλους ο κ. Φουσέκης, γνωστοποιώντας ότι είχε γίνει προσφυγή κατοίκων κατά της αρχικής μελέτης και ο Δήμος, χωρίς να γνωστοποιήσει το πότε, παρενέβη, όπως ανέφερε, υπέρ της αρχικής πρότασης, που πλέον δεν μπορεί να προσβληθεί.
Ανέφερε ακόμη τον κίνδυνο αν ακυρωθεί η τροποποίηση της μελέτης, να επανέλθει η αρχική, που έχει δυσμενέστερους όρους.
 
Αρνήσεις και καταφάσεις
Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Ν. Τζώρτζης, αναρωτήθηκε αν είναι σωστή η συμπεριφορά των μελετητών, αφού, όταν ζήτησε αντίγραφα της πρότασης που παρουσιάστηκε, του απάντησαν πως θα δοθούν αντίγραφα όταν πληρωθούν. Αυτό είναι θράσος, συνέχισε, και πρόσθεσε πως πρόκειται για μελέτη φάντασμα. Εμείς, ανέφερε, θέλαμε ένα δρόμο να εξυπηρετεί το Δήμο Μεσσήνης. «Για ποια μελέτη μιλάμε τώρα, που δεν ξέρουμε αν μπορούν να οικοδομήσουν κι αν είναι ανοιχτός ο δρόμος», ήταν τα ερωτήματα που έθεσε. Μεταξύ άλλων, μίλησε για πίεση χρόνου, αναρωτώμενος γιατί χάθηκαν τόσες ώρες και ο καθένας να παίζει την πολιτική του, αφού ο κ. Φουσέκης ανέφερε ότι αν γίνει δεκτή η προσφυγή, θα ισχύσουν όσα προέβλεπε η αρχική μελέτη.
«Όλο αυτό μου θυμίζει ότι θα φτιάξουμε το δρόμο, θέλετε δε θέλετε. Ποιος μπορεί να πει αν στα σημεία που βρίσκονται παράδρομοι θα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση; Δεν άλλαξε τίποτε. Η διατομή του δρόμου είναι ίδια, ο φόρτος των αυτοκινήτων ίδιος. Δε θέλουμε τέτοιο δρόμο που προτείνεται και τον τρόπο που μεθόδευσαν και να μην μπορούμε να ελέγξουμε τη μελέτη», είπε χαρακτηριστικά και αναρωτήθηκε πώς θα συνδεθεί η ενδοχώρα με την παράκτια περιοχή, ενόσω θα μεσολαβεί αυτό το Σινικό τείχος. «Θέλαμε να πάμε στην παραλία, πάνε να μας αποκλείσουν από τις επενδύσεις που θέλουμε να κάνουμε εκεί», σημείωσε και πρόσθεσε πως ο συγκεκριμένος δρόμος θα είναι βαρέως τύπου και με ηχορύπανση.
Σημείωσε ακόμη ότι λίγοι θα έχουν πρόσβαση στο δρόμο και υπογράμμισε ότι τα κύρια θέματα που απασχολούν την κοινωνία δεν έχουν λυθεί.
Στην τοποθέτησή του ο τέως δήμαρχος Κ. Σπυρόπουλος στράφηκε κατά του δικηγόρου και της Δημοτικής Αρχής, αφού, όπως ανέφερε, αν ενημερώθηκε για αυτά, κακώς συγκλήθηκε συνεδρίαση του Δ.Σ. Ανέφερε ότι το έργο που θα κατασκευαστεί θα είναι χειρότερο από το τείχος του Βερολίνου, ενώ σε απόσταση 200 μέτρων δε θα μπορεί να ζήσει άνθρωπος. «Ο δρόμος θα καταστρέψει το Δήμο Μεσσήνης, έχουμε ευθύνη να αναπτυχθεί η περιοχή. Συνειδητοποιήστε τι πάει να γίνει. Θα καταστραφούν όλοι και η Μεσσηνία», είπε, μεταξύ άλλων.
Αρνητικός ήταν κι ο Κων. Αποστολόπουλος. Χαρακτήρισε την Ελλάδα όμηρο της ευρωπαϊκής και ντόπιας μαφίας. Εκτίμησε ότι ο δρόμος θα κοστίσει περί τα 10 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο, χαρακτήρισε κουραφέξαλα τα περί ανάπτυξης και σημείωσε πως η κατασκευή του δρόμου γίνεται μόνο και μόνο για να ικανοποιηθούν συμφέροντα, αναφέροντας ως τέτοια αυτά της ΤΕΜΕΣ Α.Ε. «Δεν μπορώ να ψηφίσω για ένα δρόμο που θα φέρει ενδεχομένως και κάτι χειρότερο», σημείωσε και κατέληξε τασσόμενος υπέρ της βελτίωσης του υφιστάμενου δρόμου, που θα κοστίσει, όπως είπε, λιγότερα χρήματα.
Αρνητικός ήταν από την πλευρά του και ο σύμβουλος της μειοψηφίας Χρ. Καρύδης, ενώ υπέρ του δρόμου ο αντιδήμαρχος Πεταλιδίου Γ. Στραβόλαιμος.
Έναν απρόσμενο σύμμαχο απέκτησε η Δημοτική Αρχή μέσα από την τοποθέτηση του πρώην προέδρου του Δ.Σ., Δ. Δουρούμη, ο οποίος ανέφερε πως πρέπει να γίνει ο δρόμος, καθώς υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση. «Εκτιμώ ότι δεν πρέπει να επιμείνουμε σε άλλες βελτιώσεις, πιστεύω ότι ο δρόμος θα φέρει ανάπτυξη», αποσπώντας έτσι τα δημόσια συγχαρητήρια του δήμαρχου Στάθη Αναστασόπουλου.
Όμως, οι τόνοι ανέβηκαν εκ νέου, όταν θέλησε να τοποθετηθεί ο δικηγόρος Θ. Αβιζιώτης, ο οποίος τελικά δε μίλησε και επιφυλάχθηκε να εκφράσει την άποψή του μέσω του Τύπου.   
Στις όποιες αιχμές διατυπώθηκαν απάντησε ο αντιδήμαρχος Ι. Τσούσης, πλέκοντας το εγκώμιο του δημάρχου Στάθη Αναστασόπουλου για τη στάση που είχε κρατήσει το 2010, παρουσιάζοντας τη μελέτη ως αντινομάρχης Υποδομών.