Λεωφορείο που καταλήγει στα Τίρανα μετά από 12 ώρες δρομολογεί καθημερινά από την Καλαμάτα η εταιρεία Eurolines, το εδώ υποκατάστημα της οποίας στεγάζεται στο κεντρικό κτήριο του ΟΣΕ.
Βρεθήκαμε εκεί και μιλήσαμε με το διευθυντή Γιώργο Φλέσσα για τα δρομολόγια προς Τίρανα, αλλά και την πρόθεση της εταιρείας να ασχοληθεί με το τρένο σε τοπικό επίπεδο.
-Καλαμάτα-Τίρανα, μιλήστε μας για αυτό το ταξίδι…
Ξεκινάμε στις 4.00 το απόγευμα από εδώ και φτάνουμε εκεί στις 4.00 το πρωί, με στάσεις, ενώ πρέπει να υπολογιστεί και η καθυστέρηση που μπορεί να υπάρξει στο Τελωνείο. Έχουμε ακόμη υποκατάστημα στην Κυπαρισσία, όπου γίνεται στάση. Από εκεί και μετά, το λεωφορείο σταματά στον Πύργο και την Πάτρα. Έπειτα ελαχιστοποιούνται οι στάσεις.
Δρομολόγια έχει καθημερινά με εισιτήριο 40 ευρώ.
-Υπάρχει ενδιαφέρον;
Ναι, φυσικά. Έχουμε πληρότητα 70 με 80% σε κάθε πούλμαν, γιατί εξυπηρετούμε όλο το Νομό Μεσσηνίας. Ξεκινά, για παράδειγμα, το λεωφορείο από εδώ με 15 άτομα και στις στάσεις μπορεί να φτάσει τα 30, αλλά και τα 40. Ό,τι κι αν γίνει, το λεωφορείο θα φύγει, αφού θα φέρει άτομα από την Αλβανία.
Ποτέ, πάντως, μέχρι σήμερα δεν έχουμε πέσει κάτω από τα 20 άτομα.
-Είστε τουριστικό γραφείο;
Ναι, είμαστε τουριστικό γραφείο. Από εκεί και μετά, μέσω του υπουργείου Μεταφορών, η Eurolines έχει κάνει συμβάσεις και έχει πάρει τη γραμμή Καλαμάτα – Τίρανα. Δεν είναι μονοπώλιο, αλλά για να ασχοληθεί κάποια εταιρεία, πρέπει να πληροί κάποιες προϋποθέσεις, που είναι αυστηρές, δηλαδή θα πρέπει να υπάρχει αίθουσα αναμονής, εκδοτήρια κ.λπ.
-Το συγκεκριμένο κτήριο που είμαστε τώρα είναι ο σταθμός του ΟΣΕ. Με τι συνθήκες έχει παραχωρηθεί;
Η Euroline έχει νοικιάσει το κτήριο που ανήκει στον ΟΣΕ, για 12 χρόνια το ελάχιστο.
-Άρα, όσα λέγονται για λειτουργία του τρένου, εφόσον το κτήριο είναι νοικιασμένο, δεν ισχύουν…
Θα πρέπει είτε να υποχωρήσουμε εμείς, είτε να μας αποζημιώσει, είτε να συνεκμεταλλευτούμε τη γραμμή. Για παράδειγμα, να βγάζουμε τα εισιτήρια εμείς.
-Είναι, δηλαδή, εφικτή η συνύπαρξή σας;
Εμείς το έχουμε προτείνει στον ΟΣΕ, όπως έχουμε προτείνει να κινήσουμε και το τρένο, έστω σε τοπικό επίπεδο. Η εταιρεία μας έχει την εμπειρία να το κάνει αυτό. Κοιτάξαμε τον τομέα του τρένου αρχικά προαστιακά για τη Μεσσηνία και θεωρούμε ότι είναι βιώσιμο. Έχω κάνει μελέτη εγώ ο ίδιος και, μάλιστα, να ξεκινά από το λιμάνι και να πηγαίνει Μεσσήνη, ΤΕΙ, Θουρία σε πρώτη φάση και αν βλέπαμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον, να φτάνει μέχρι την Κυπαρισσία.
-Γιατί δεν ξεκινά πάλι το τρένο, αφού είναι βιώσιμο όπως λέτε;
Δυστυχώς, δεν υπάρχει ενδιαφέρον από κανέναν, ό,τι λέγεται από το Δήμο ή την Περιφέρεια ή το Επιμελητήριο είναι μπαρούφες, κανείς δεν ασχολείται, όλα είναι επικοινωνιακά και για ψήφους. Εάν ήθελαν η γραμμή του τρένου και με τη δική μας συνδρομή ή και μόνοι μας, θα μπορούσε να λειτουργεί.
-Σε τι καθεστώς θα λειτουργούσε;
Εμείς θα νοικιάζαμε τα τρένα και τον εξοπλισμό, ενώ θα είχαμε δικό μας προσωπικό. Με 10 άτομα δούλευε το τρένο, πριν είχαν 123.
-Γιατί μιλάμε μόνο για τοπικά δρομολόγια;
Η βιωσιμότητα απαιτεί νέα χάραξη. Δε θα πάει κάποιος στην Αθήνα με το τρένο, αφού θέλει 8 ώρες. Γι’ αυτό και εμείς μιλάμε για την Κυπαρισσία. Έπρεπε το κράτος να μεριμνήσει τότε που γινόταν ο δρόμος, ανάμεσα ή δίπλα, να πάει και το τρένο. Έτσι και αλλιώς είχαν γίνει οι απαλλοτριώσεις. Έπρεπε μέσω προγραμμάτων να γίνει και εκεί να έμπαιναν intercity, γιατί στις υπάρχουσες γραμμές δεν μπορεί να μπει γρήγορο τρένο.
-Γιατί, τελικά, σταμάτησε το τρένο;
Δυστυχώς, δεν ενδιαφέρονται και, πάνω από όλα, είναι τα συμφέροντα. Αρχικά οι ανταγωνιστές. Για παράδειγμα, είχε μπει το τρένο για ΤΕΙ, οι σπουδαστές το προτιμούσαν και γινόταν χαμός. Τότε στο Δήμο μετέτρεψαν τη στάση απέναντι σε αφετηρία, κάτι που σημαίνει ότι το λεωφορείο θα περιμένει το σπουδαστή που θα έρθει. Δεν είπαμε να μη διατηρηθεί η στάση, αλλά όχι και αφετηρία. Έτσι έκλεισε και ο μισός δρόμος. Άραγε, γιατί το έκανε;
Όμως, το σαμποτάρισμα ήλθε και μέσα από το τρένο, δηλαδή δόθηκε εντολή να αλλάξουν οι ώρες των δρομολογίων, που μέχρι τότε είχαν προσαρμοστεί στα μαθήματα των παιδιών. Έτσι κανένας σπουδαστής δεν προτιμούσε το τρένο.
Εμείς, από την πλευρά μας, κάνουμε προσπάθειες να πάρουμε τη γραμμή, ο διοικητής του ΟΣΕ μάς αποφεύγει, αλλά, τελικά, καταφέραμε να κλείσουμε ένα ραντεβού με τον υποδιοικητή και, μάλιστα, άμεσα.
Εμείς έχουμε νοικιάσει και το σταθμό των τρένων της Πελοποννήσου στην Αθήνα, όπως και της Κυπαρισσίας. Έτσι αποκτήσαμε μια εμπειρία με το αντικείμενο και θεωρούμε ότι μπορούμε να προσφέρουμε στην Καλαμάτα υπηρεσίες.
-Σας ενοχλεί η εικόνα του παλιού κτηρίου που έχει μετατραπεί σε τουριστικό γραφείο;
Πριν το πάρουμε ήταν έρημο, εμείς το βάψαμε, το φτιάξαμε, πλέον έχει μια ζωή, δεν έχει σημασία αν είναι Αλβανός ή Έλληνας, το θέμα είναι ότι μπαίνει κόσμος.
Από εκεί και πέρα, είχαν ξεκινήσει τους βανδαλισμούς στο χώρο. Πλέον είναι πιο ασφαλές, ενώ έχουμε βάλει και κάμερες.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση